Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.
Elektryka i Oświetlenie - Akumulator żelowy..
Carlos - 2010-10-05, 17:30 Temat postu: Akumulator żelowy..Witam..
Jak w temacie chodzi mi o Akumulator żelowy.. Zastanawiam sie nad wymiana bo aktualny ciężko znosi prace z wyciągarka i już długo nie wytrzyma..Do tego idzie zima i pewnie odmówi współpracy.. Ktoś z Was ma??? i jaki kolor wybrać bo nie mogę się doczytać na necie zastosowań..
do 1.0 wystarczy 45 Ah 320 A od 125 pln
do 1.3 wystarczy 45 Ah 320 A
biorąc poprawki zimowo-terenowe 55Ah 510A cena dowolnalokoktentek - 2010-12-17, 08:40 do rozruchu tak jak kolega napisał, można kupić jakiś większy. 75Ah wchodzi w fabryczne miejsce tylko klemy trzeba wymienić. wtedy nawet jak coś się dzieje z silnikiem to masz zapas żeby go ciągle odpalać albo potrzymać na światłach czy cóś... a takie aku kosztuje koło 300-400zł...
co do żelówki to w mojej opinii można kupić żelowy jako drugi aku pod wciągarkę i odpowiednio podłączyć żeby przy korzystaniu z wciągarki brał prąd tylko od żelówki a żeby ładowały się oba.
wtedy taki żelowy aku nie musi być optima bo nie potrzebujesz dużego prądu rozruchowego a możesz go bardzo rozładować. taki aku koło 75Ah kosztuje koło 500-700zł...
ja mam właśnie taki jako główny. i wystarcza bez problemu do odpaleni 2l z bmw.
więc sądzę że nie ma sensu ładować kasy bez opamiętania w optime jak można kupić coś za 2/3 ceny i będzie równie dobre. tym bardziej że to małe silniki.
wystarczy że na akumulatorze będzie napisane że do silników do łódek itp i do normalnej jazdy wystarczy a jeszcze wciągarkę pociągnie.Suzuka 4x4 - 2010-12-20, 20:14
ilio napisał/a:
za droga
Droga bo droga ale ja mam taką zasadę że wole raz dołożyć i mieć coś porządnego na dłuższy czas corny - 2010-12-20, 20:49 a po drugie te 45 nie sa przeznaczone na takie katowanie w terenie pod winczemalbert - 2010-12-20, 21:53 ja woze w zapasie 2, choc nie planowalem. Kupilem nowy bo myslalem ze to aku is dead, a to byl rozrusznik. Wyszło ze mam 2 aku i naprawiony rozrusznik. zapas zawsze musi byc...
pozdro
[ Dodano: 2010-12-22, 10:56 ]
75 ah, toz to kolego chyba czesto ladujesz aku bo alternator raczej nie doladuje?
pozdroDidor - 2011-02-19, 11:33
lokoktentek napisał/a:
wtedy taki żelowy aku nie musi być optima bo nie potrzebujesz dużego prądu rozruchowego a możesz go bardzo rozładować.
wyciągarka bierze max około 400A to nie jest duży prąd?ilio - 2011-02-19, 12:50
Didor napisał/a:
lokoktentek napisał/a:
wtedy taki żelowy aku nie musi być optima bo nie potrzebujesz dużego prądu rozruchowego a możesz go bardzo rozładować.
wyciągarka bierze max około 400A to nie jest duży prąd?
wyciągarka bierze tyle co duży rozrusznik w dużym dieslu w golfie 1.9tdi bierze ok 300A a tu jest akumulator 77Ah
podejrzewam ze 400A to silniki w okolicach 2.5 tdi V6 a tam są zakładane 95 Ah i 850 A
wiec chłopcy nie wiecie co dobre ....
do wyciągarki musi być druga bateria powtarzam druga i większa niż 75 AhMyszon - 2011-02-19, 17:44 Musi to na rusi. Mało kto ma 2 aku i każdemu działa jak należy więc nie musi.ilio - 2011-02-19, 18:02
Myszon napisał/a:
Musi to na rusi. Mało kto ma 2 aku i każdemu działa jak należy więc nie musi.
ciekawy jestem któremu z Was akumulator dotrzyma do końca gwarancji , Myszon przy okazjonalnym wyciąganiu może i wystarczy ale nie mów mi ze w rajdówkach macie po 1 x 45Ah i po jeździe w terenie jeszcze na rozruszniku wracacieSkalpel - 2011-02-19, 18:15 Po to jest gwarancja :Dradex1 - 2011-02-20, 10:00 właśnie mają po 1 szt. aku
ja mam 55 ah i jest wystarczający
już dwa razy zmieniłem linke 0.6
bo mi szczelała przy wyciąganiu
teraz zamontowałem 0.8
i jak narazie jest wytrzymałailio - 2011-02-20, 10:53
radex1 napisał/a:
właśnie mają po 1 szt. aku
ja mam 55 ah i jest wystarczający
już dwa razy zmieniłem linke 0.6
bo mi szczelała przy wyciąganiu
teraz zamontowałem 0.8
i jak narazie jest wytrzymała
jak będziesz potrzebował akumulator
a takie i inne sprzedaję na co dzień
proszę o kontakt
dla forumowiczów dobry rabatcorny - 2011-02-20, 15:38 klapnij cene za zelka 7O ... i dobrze mowisz bo do okazyjnego ciagniecia druta 45y wystarczy ale jak zaliczysz wtope po dach i silnik zgasnie to za przeproszeniem ale 45 sie pos.ailio - 2011-02-20, 17:48
corny napisał/a:
klapnij cene za zelka 7O ... i dobrze mowisz bo do okazyjnego ciagniecia druta 45y wystarczy ale jak zaliczysz wtope po dach i silnik zgasnie to za przeproszeniem ale 45 sie pos.a
75 Ah 700A 289 plnalbert - 2011-02-20, 18:03 ja mam 55 ah banner i jak dam na 2 bieg dmuchawy to pokazuje mi aku na czerwono, czy tez macie ze sygnalizuje ze alternator nie doladowuje pradu czy tylko ja tak mam?ilio - 2011-02-20, 18:08
albert napisał/a:
ja mam 55 ah banner i jak dam na 2 bieg dmuchawy to pokazuje mi aku na czerwono, czy tez macie ze sygnalizuje ze alternator nie doladowuje pradu czy tylko ja tak mam?
Jeśli Twój samochód nie chce zapalić, po chwili przestaje "kręcić" rozrusznik, a kontrolki i lampki przygasają - prawdopodobnie masz wyczerpany akumulator! Wystarczy go tylko naładować. Nie wiesz jak to zrobić?! Oto odpowiedź:
Trochę teorii:
Akumulator jest tzw. statycznym źródłem energii. Jego głównym zadaniem jest zasilanie odbiorników elektrycznych (głównie rozrusznika i oświetlenia) w przypadku, gdy silnik spalinowy jest unieruchomiony. Po odpaleniu silnika energia w akumulatorze jest uzupełniana przez prądnicę lub alternator.
Na skutek usterki układu ładowania (słabo naciągnięty pasek klinowy, uszkodzony regulator napięcia, itp.), zbyt dużego poboru energii przy wyłączonym silniku (pozostawienie pojazdu z włączonymi światłami lub radiem, itp.), samowyładowania się (naładowany akumulator traci z upływem czasu energię nawet bez obciążenia go odbiornikiem), itd., może zaistnieć konieczność doładowania akumulatora.
Akumulator można ładować tylko prądem stałym. Dlatego do ładowania stosuje się prostowniki przetwarzające prąd zmienny (z sieci elektrycznej) na stały.
Najczęstsze metody ładowania to:
• ładowanie wyrównawcze – polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 2,5A);
• doładowanie - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 5A);
• ładowanie przyspieszone - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 0,8 jego pojemności do czasu rozpoczęcia gazowania, a następnie zmniejsza się prąd do wartości 1/10 jego pojemności i ładuje się do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 40A do rozpoczęcia gazowania, a następnie prądem 5A); ładowanie to nie jest korzystne dla akumulatora i stosować je należy jedynie w wyjątkowych sytuacjach;
Oznaki pełnego naładowania - 3 pomiary wykonane w odstępach godzinnych wskazujące:
• stałą wartość napięcia na zaciskach (dla akumulatorów samochodów osobowych to 12-12,5V);
• stałą gęstość elektrolitu (1,27 – 1,28 g/cm3);
• intensywne gazowanie.
W praktyce:
1. Odłącz akumulator - pierwszy zacisk oznaczony(-), drugi (+) . UWAGA! w nowszych samochodach warto lub nawet należy podłączyć najpierw (może to być inny akumulator), w przeciwnym wypadku mogą powstać zakłócenia w elektronice sterującej pojazdem. Szczegóły dotyczące odłączenia akumulatora powinny znajdować się w instrukcji pojazdu.
2. Wyjmij akumulator z pojazdu (nie jest to konieczne, jednak wygodniej robić wszystkie pozostałe czynności kiedy akumulator jest na zewnątrz).
3. Jeśli akumulator jest zabrudzony - oczyść go (zaśniedziałe bolce najlepiej oczyścić papierem ściernym).
4. Odkręć korki na wszystkich celach i sprawdź poziom elektrolitu. Jeśli któraś z płyt jest odsłonięta – dolej wody destylowanej, ale tylko tyle by zakryć płytę.
5. Zacisk oznaczony (+) prostownika połącz z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk (-) prostownika z zaciskiem (-) akumulatora.
6. Na prostowniku ustaw odpowiednią wartość prądu jakim będziesz ładować akumulator (najczęściej wykorzystywana metoda to doładowywanie – czyli ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności przez nie dłużej niż 10 godzin).
7. Włącz prostownik.
8. Co jakiś czas sprawdzaj poziom gazowania. Jeśli gwałtownie wzrośnie – wyłącz prostownik.
9. Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Powtórz pomiar po godzinie i dwóch.
10. Jeśli wartość pomiarów jest stała. Akumulator jest naładowany. Jeśli nie podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej.
11. Jeśli nie masz czym zmierzyć napięcia lub gęstości, spróbuj godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za naładowany.
12. Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolit we wszystkich celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Jeśli nie dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu.
13. Przykręć korki i włóż akumulator do samochodu. Podłącz pierwszy zacisk oznaczony(+), drugi (-).
Ważne, żeby podczas ładowania przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa, należy uważać żeby: nie zbliżać się do akumulatora z ogniem (podczas ładowania wydziela się wodór!), nie rozlać elektrolitu (jest to żrący roztwór kwasu siarkowego!), przypadkiem nie zetknąć ze sobą przy pomocy jakiegoś przewodnika dwóch biegunów akumulatora (może to doprowadzić do pęknięcia izolatorów, wykrzywienia się płyt i w ostateczności do trwałego uszkodzenia).
"http://www.jak-to-zrobic.pl/index.php/a/3/b/15/c/18/d/0/id/51"albert - 2011-02-20, 19:06 ilio, ale lektura czuje sie jakbpani w przedzkolu uczyla jak naprawiac resoraki, jak bateria sie wyczerpie . Ilio dobra robota!
jednakze nie oto mi chodzi
mam 55 ah, nowiutki z saloonu
oryginalny alternator naladuje wieksze aku?
czy wskazuje wam alternator problemy z pradem podcxas jazdy gdy wlaczacie dodatkowe urzadzenia
mi wlacza sie lampaka ładowania tylko gdy wlaczam dmuchawe
gdy wlaczam dodatkowe swiatla- ( 5sztuk halogenów x 55v ) to nie sygnalizuje, widocznie pobor jest wiekszy podczas wlaczenia dmuchawy
wiem, ze jezdzicie na wiekszych aku, pytanie czy wlaczajac dmuchawe kontrolka wam sie swieci, czy mam problem z alternatorem pozdroradex1 - 2011-02-20, 19:22 JA bym stawiał na alternatorMyszon - 2011-02-20, 19:23 Ja mam 55ah i większego nie wkładam z prostego powodu - w suce alternator jest za słaby do ładowania większego aku.albert - 2011-02-20, 19:28 dokladnie, nie wiem czy np na 45ah by mi swiecilo czy nie ,bo wlozylem 55 i jezdze na nim, tak sadze ze to kompromis 55 ah
jednakze pomimo kompromisu do alternatora czyli 55ah wam tez sie swieci kontrolka podczas wlaczenie dmuchawy czy mam problemy z alternatorem jak kolega radex 1 mnie juz pocieszył ilio - 2011-02-20, 19:28
albert napisał/a:
ilio, ale lektura czuje sie jakbpani w przedzkolu uczyla jak naprawiac resoraki, jak bateria sie wyczerpie . Ilio dobra robota!
jednakze nie oto mi chodzi
mam 55 ah, nowiutki z saloonu
oryginalny alternator naladuje wieksze aku?
czy wskazuje wam alternator problemy z pradem podcxas jazdy gdy wlaczacie dodatkowe urzadzenia
mi wlacza sie lampaka ładowania tylko gdy wlaczam dmuchawe
gdy wlaczam dodatkowe swiatla- ( 5sztuk halogenów x 55v ) to nie sygnalizuje, widocznie pobor jest wiekszy podczas wlaczenia dmuchawy
wiem, ze jezdzicie na wiekszych aku, pytanie czy wlaczajac dmuchawe kontrolka wam sie swieci, czy mam problem z alternatorem pozdro
zrób bilans zużycia prądu : ile daje alternator i ile pobierasz .
na zapalonym silniku z wyłączonymi odbiornikami prądu ma być od 13.9 do 14.4V jeśli tyle nie ma to alternator do naprawy lub połączenia kabli .
Jeśli jest 14.4 V to włącz dmuchawę i zobacz do ilu spadnie napięcie .
Wyłącz dmuchawę , włącz światła mijania i sprawdź napięcie .
Wyłącz światła i włącz halogeny , sprawdź napięcie .
Przed zabawą akumulator musi być naładowany 12.8 do 13 V na dzień dobry , podczas zapalania napiecie nie może spadać poniżej 9.5 V najlepiej ~10 Valbert - 2011-02-20, 19:32 a jezeli spadnie ponizej?
no dobra co najczesciej pada w alternatorze, czy tez nie oplaca sie go reanimowac i najlepiej kupic nowy?ilio - 2011-02-20, 19:47
albert napisał/a:
a jezeli spadnie ponizej?
no dobra co najczesciej pada w alternatorze, czy tez nie oplaca sie go reanimowac i najlepiej kupic nowy?
najpierw sprawdź a później napiszę co dalejalbert - 2011-02-20, 22:05 tak zrobie, musze jutro skoczyc po jakis miernik i napisze co wyszlo, dzieki!
narazie mam tak
zapalony silnik (wylaczone wszystko) 13.65
wlaczam dmuchawe na najwyzszy bieg 13.39
wylaczam dmuchawe wlaczam swiatla mijania 13.33
wlaczam sw. mijania i dodatkowe 5 halogenow 12.20
upss..
kurczaczek dopiero na koncu sprawdzam naladowanie aku, troszke sie rozladowal - 12 22
wiec musze naladowac i pomiary zrobie jeszcze raz, sorki
ps. podczas wylaczania dmuchawy lub swiatel obroty mi soadaja czy to czasami nie jakis kabelek od masy ( tak podejrzewam) ?
dzisiaj u nas w dzien -8 i wieje jak cholera nic przy suzi sie nie chce robic, normalnie lapy przemarzly jak przez chwile bawilem sie z miernikiem. porazka Grzeg - 2011-10-11, 12:00 Z moich doświadczeń jeden i to nie żelowy akumulator zupełnie wystarcza i do rozruchu diesla (1,9 td PSA) i wyciągarki. Mam AGM BOSCH S6 70Ah/760A, który przez wyjazdem w teren podłączam do ładowarki impulsowej CTEK i braków w prądzie nie zauważyłem.
Zaletą AGM BOSCH jest to, że pasuje do półki na aku pod komorą silnika, a Optima nie.12RAEL - 2011-11-18, 17:26 a co mam kupić do mojej suki z 1,6 16v, wyciągarka jak wyciągarka używana, jednak nie rajdowo, brak innych elektrycznych wodotrysków..kamilooo - 2011-11-18, 17:43 zmień alternator na minimum 70Amper i do tego akumulator zelowy ok 70apmer i bedzie cacy:D12RAEL - 2011-11-19, 11:53 z czego alternator podpasować , mój motorek jest z baleno...kamilooo - 2011-11-19, 13:08 ja motam aktualnie z mazdy 323f jak narazie przerobiłem to koło pasowe ze starego alternatora, mocowanie dolne pasuje górne trzeba założyc z drugiej strony mocowania i przerobić wiązke!cinos - 2011-11-26, 21:02 Zaszłej zimy spróbowałem jeździć na dwóch aku (zwykły 45Ah + żelowy 50Ah).
Spalanie wzrosło do 10-14L na czarnym/białym, a alternator błagał o litość.
Ostatecznie jeźdże na jednym - Exide Maxxima DC900 i nie zdarzyło się żeby napięcie spadło poniżej 11V (voltomierz mam na desce, więc na bierząco sprawdzam)
Na wyłączonym silniku:
Szczegółowo wygląda on tak:
Type MAXIMA 900DC
Item: 06.010.20055
Voltage [V] 12
20h capacity [Ah] 50
CCA (SAE) at 0 ° C [A] 900
Cold start current EN at -15 ° C [A] 750
Cycles at 50% DOD 750
Dimensions lxwxh [mm] 260x175x200
Weight [kg] 18
Vibration resistance 20h 6g
Charging current at 14.4 V and 0 ° C [A] 55
Charging current at 14.4 V and 25 ° C [A] > 100
Pole connections
each 1 x pos. 3 / 8 ", neg 5 / 16" threaded connector, 2 x Konuspol
Przy żelowych aku. trzeba się jeszcze liczyć z zakupem specjalnej ładowarki.
Polecam CTEK
Nie miałem jeszcze przyjemności korzystania z windy, więc mam jedynie nadzieje że nie zawiedzie.
Na najniższe mrozy bateria idealna.