Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Mój Samurai - Dawid77

Dawid77 - 2012-03-20, 20:12
Temat postu: Dawid77
Santana 1.9 TD PSA, 1999 rok, DHU XUD9T

tak wyglądał po kupnie :-P

http://imageshack.us/phot...835/hgbhbh.png/
http://imageshack.us/phot...eztytuuqvj.png/

a tak wygląda teraz

http://imageshack.us/phot...0070303454.jpg/

radex1 - 2012-03-20, 20:28

nizla modernizacja
SamNaSamZSam - 2012-03-20, 20:42

Dawid77 napisał/a:
w silniku (PSA)(kod silnika DHU czyli zwykły diesel, bo turbo diesel ma DHY) zmieniłem pompę wtryskową kilka dni temu ponieważ zaczęło się z niej lać , i okazało się prawdą to że dołożyli turbo i egr-a do zwykłego diesla po to by zmieścić sie w normach spalin a pompa została ze zwykłego diesla przez to te diesle sa słabe i mulą i turbo wogule nie słychać, i założyłem pompe wtryskową z puga 306 1.9 TD , pompa Lucas R8445B251B , i teraz słychać i czuć turbinę , i teraz sami wreszcie nie muli tylko lata :mrgreen:

to jest ta pompa z 306 :-D

http://imageshack.us/phot...0070303459.jpg/


a resy są oryginalne , były klepane ale siadły :-/
dlatego teraz składam na resy OME +2 i wieszaki +2 :-D


Tutaj będzie chyba lepsze miejsce na dyskusję o Twoim samochodzie :) strasznie to intrygujące z tą zmianą pompy, spasowała bez przeróbek? Nie było kłopotu z jakąś elektryką? I jak się teraz zachowuje spalanie w porównaniu do oryginalnej pompki?

Dawid77 - 2012-03-20, 20:59

bez przeróbek pasuje , tylko że w tej pompie masz wyjście do podłączenia pod układ dolotowy przewodu i wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania pompa zwieksza dawkę paliwa tak jak w prawdziwym turbo dieslu jest , i w 306 podłącza się ten przewód pod IC , a u siebie podłączyłem ten przewód pod turbinę :-) , bo w tej pompie co była tego nie było bo była od zwykłego diesla i przez to turbo nic nie dawało , i wydawało sie że turbina padła bo jak ścisnąłeś przewód na dolocie miedzy turbo a kolektorem dolotowym to przewód nic nie puchnął nie było wogule wyczuwalne doładowanie :-/

co do elektryki to , zmieniłem elektrozawór na ten z tamtej pompy ponieważ mam odłączony immobiliser , wykręciłem go , zakręciłem i podlączyłem kabelek i podpiąłem kostke , i tyle ;-)

a spalanie raczej zbyt wiele nie wzrosło , dziś dopiero troche sobie poupalałem po poskładaniu auta wiec dokładnie jak spalanie wyglada nie wiem , ale podejrzewam że maksymalnie o 0,5 l na 100km , trochę pojeżdżę to bede wiedział dokładnie :-D

SamNaSamZSam - 2012-03-20, 21:45

będę wdzięczny za jakieś relacje z tego jak się samuraj teraz zachowuje - jak żwawość, przyspieszenie, czy zakres obrotów się zmienił no i spalanko jak wygląda :) mam ten sam silnik i tak jak piszesz turbiny to ja raczej nawet nie słyszałem nie mówiąc o jej działaniu.
Dawid77 - 2012-03-20, 22:18

dziś po lesie nim jeździłem i powiem Ci że zrobił się naprawdę zrywny, po wciśnięciu gazu w podłogę aż wciska w fotel , a na wolnych obrotach ma tak jakby ciutke więcej obrotów ale dokładnie nie wiem bo obrotomierza nie mam, tylko słychać tak jak by troszeczkę głośniej chodził ale może to przez to że wydech kończy się pod fotelem kierowcy :-D , a turbinę przy sporym wciśnieciu gazu słychać że gwizda więc zaczęła robić robote , może jeszcze w tym miesiącu uda mi się założyć zegar boosta , żeby widzieć ile doładowywuje turbo :mrgreen: , a co do spalania to jeszcze dokładnie nie wiem bo zbyt wiele km nie przejechałem nim :-/
Dawid77 - 2012-03-27, 00:17

wymiana paska rozrządu w silniku PSA, (DHU , XUD9T) (może się komuś przyda)

schemat w teorii
http://imageshack.us/photo/my-images/844/rozd.png/



a teraz wymiana w praktyce:

kręci się silnikiem w prawo aż koła zębate wałka rozrządu i pompy wtryskowej będą na wprost otworów, i wtedy blokuję się wał korbowy poprzez włożenie pręta 5mm za rozrusznikiem (najlepiej rozrusznik odkręcić) w koło zamachowe (jest tylko jeden otwór w kole zamachowym więc pomylić sie nie można) fotka poniżej
http://imageshack.us/phot...07409kopia.jpg/

gdy mamy zablokowany wał korbowy , blokujemy koło zębate wałka rozrządu poprzez wkręcenie śruby M8, fotka poniżej
http://imageshack.us/phot...0070205395.jpg/
http://imageshack.us/phot...0070205392.jpg/

gdy wał korbowy i wałek rozrządu jest zablokowany blokujemy pompę wtryskową , poprzez wkręcenie jednej bądź dwóch śrub M8 w koło zębate pompy, foto poniżej
http://imageshack.us/phot...0070205393.jpg/
http://imageshack.us/phot...0070205394.jpg/


gdy mamy już wszystko zablokowane , to wykręcamy śrubę (nr 1 na zdjeciu) na klucz imbus 6 z napinacza i popuszczamy nakrętkę, klucz 13 (nr 2 na zdjęciu) , i wkładamy np. śrubokręt (w miejsce nr 3) i odchylamy napinacz by poluzować pasek, i pasek ściągamy, foto niżej
http://imageshack.us/phot...05401kopia.jpg/


a później w odwrotnej kolejności zakładamy pasek 8-)




wymiana uszczelnień kuli , uszczelnienia półosi , łożysk zwrotnicy:

http://samurai.org.pl/viewtopic.php?p=13388






Wymiana pompy wtryskowej na: Lucas R8445B251B (+30 KM)

po zdjęciu paska rozrządu odkręcamy koło zębate pompy (1) , odłączamy przewód dopływu paliwa (2), odkręcamy przewody wtryskowe (3) , odłączamy elektrozawór(4) , rozłączamy linkę gazu i ssania (5) , rozłączamy przewód od powrotu z wtryskiwaczy i powrót paliwa (6) , po rozłączeniu wszystkiego odkręcamy trzy nakrętki które trzymają pompę (7) i wyjmujemy pompę

http://imageshack.us/phot...0070207408.jpg/


zakładamy nową pompe i przykręcamy ją trzema nakrętkami (1), zakręcamy przewody wtryskowe (2) , podłączamy linke gazu i ssania (3) , podłączamy elektrozawór (4) , zakładamy przewód powrotu od wtryskiwaczy i powrót paliwa (5) , podłączamy dopływ paliwa (6), i podpinamy kostke (7) zakładamy koło zębate pompy i ustawiamy je na znakach nastawczych

http://imageshack.us/phot...7/s7301554.jpg/
http://imageshack.us/phot.../s7301553l.jpg/

nastepnie zakładamy przewód od turbo do pompy:
przy turbinie: ( wykręcamy śrube przy turbo i ściągamy przewód od zaworu (1) , zastępujemy do dłuższym przewodem i robimy pentelkę , końce zakładamy tak jak były jeden do turbo drugi do zaworu , a na środku pentelki przecinamy przewód i zakładamy trójnik (2) , i zakładamy przewód na ten trójnik (3) a drugi koniec zakładamy do pompy wtryskowej )
http://imageshack.us/phot...0070210429.jpg/
przy pompie:
http://imageshack.us/phot...0/s7301549.jpg/

i na koniec trzeba odpowietrzyć układ paliwowy przy pompce ręcznej i przypompie wtryskowej a później najlepiej jest odkręcić przewody wtryskowe od wtryskiwaczy i zakręcić rozrusznikiem aż się pojawi paliwo i wtedy skręcić i zapalić :mrgreen:

SamNaSamZSam - 2012-05-12, 00:50

Dawid jak tam sprawuje się zmota pompy? Żadnych niedogodności nie odczuwasz po tym czasie? I jeszcze mnie ciekawi czy biegi nie zrobiły się za krótkie?
Dawid77 - 2012-05-12, 12:33

pompa spisuje się znakomicie i robi robotę jak należy , a co do biegów to one były i są krótkie tylko że wcześniej zanim zdążyłeś wrzucić następny bieg to silnik nie dawał rady go uciągnąć bo robił się za wysoki bieg , strasznie słaby był i piątkę to wrzucałem tylko zjeżdżając z górki :-/ , a teraz każdy bieg rozpędza błyskawicznie i krótkie biegi są dobre w terenie a po czarnym znowu tragedii nie ma tylko po prostu szybciej biegi sobie zmieniasz bo nie trzeba czekać pół dnia zanim auto Ci się rozpędzi 8-)
SamNaSamZSam - 2012-09-23, 22:44

Dawid czy majstrowałeś może coś przy swojej skrzyni biegów? Czy orientujesz się może czy do diesla xud9 będzie pasować skrzynia od zwykłego sj413 ? Gdzieś tam wyczytałem, że są inne przełożenia w skrzyni ale nie wiem na ile to wiarygodne i co znaczy "inne". Jakbyś coś wiedział w temacie skrzyni będę wdzięczny za info.
Dawid77 - 2012-09-24, 20:03

Cześć ,
na razie nic nie majstrowałem , miałem w tym roku sprzęgło wymienić i synchronizator 'jedynki' ale kasę przepiłem i na wiosnę dopiero się za to wezmę :-D i obczaję przy okazji od czego ta skrzynia wogóle jest , od sj 413 na 99% Ci nie podejdzie skrzynia bo rozrusznik jest po drugiej stronie ( http://moto.allegro.pl/sk...2663106624.html ) przy 410 też jest po tej samej stronie rozrusznik :-/ , no chyba że są jakieś jeszcze inne skrzynie samurajowe co mają po drugiej stronie rozrusznik :shock: a co się stało z Twoją skrzynią ?

SamNaSamZSam - 2012-09-24, 21:10

dzięki za odpowiedź. Z moją hmm pewnie nic złego się nie dzieje jak na standard samuraiowy, ale... mój rydwan musi być idealny :)

trochę mnie denerwuje dwójka, która nie bardzo chce wchodzić czasem (to raczej synchronizator), a jeszcze bardziej denerwuje mnie pewna wibracja w jaką wpada coś w skrzyni przy obrotach 1400-1500 na IV biegu. Cała reszta była robiona (reduktor, sprzęgło, zawieszenie nowe, jeździłem z odkręconymi na przemian wałami, mam nowo wyważony i założony wałek krótki) i co ciekawe skrzynia też była otwierana i serwisowana a jednak coś mi się zdaję, że tam jakiś wałek ma luz i w takie drgania wpada.

Skrzynie z SJ413 można kupić w tanich pieniądzach, czasem nawet z jeżdżącego samochodu więc można sprawdzić trochę przed kupnem to sobie pomyślałem, że jak trochę drobnych od Mikołaja wpadnie to nowa/stara skrzynia na podmianę się znajdzie.

Będę atakował serwis suzuki może coś podpowiedzą.

[ Dodano: 2012-09-25, 12:56 ]
"Skrzynia biegów z wersji benzynowej nie będzie pasować do Pańskiego pojazdu. Z katalogu części wynika iż obudowy skrzyń są inne, inne są wały.
Nie znalazłem zamiennika do tej skrzyni, niestety nie była montowana w innych modelach Suzuki."


to cytata z maila od Suzuki Poland.

sokratesb - 2012-09-25, 21:26

A od Poldota?
Silnik ten sam był w Polonezie dieslu stosowany, a przełożenia w porównaniu z samuraiowymi są prawie identyczne. Powinno pasować, chyba że jakieś głupoty gadam. ;-)

Zawias - 2012-09-25, 21:37

To drugie.
sokratesb - 2012-09-25, 22:02

Dlaczemu?
Zawias - 2012-09-25, 22:07

Silnik 1.9 d jest renault,silnik 1.9 td peugeot - w samuraju.
sokratesb - 2012-09-25, 22:50

No, ale SamNaSamZSam, ma chyba taki sam silnik jak Dawid, czyli PSA 1.9TD (Peugeot, Citroen). W Poldocie też był silnik PSA 1.9 tylko bez turbiny (Taki silnik był m.in. w Citroenie C15), więc skrzynia powinna pasować z Poldka. (?)
SamNaSamZSam - 2012-09-25, 23:09

Tak jest, mam PSA tak jak Dawid. Zerknąłem na foty skrzyni poldolota na allegro i na mój laicki umysł widzę tylko tyle, że miejsce na rozrusznik jest z tej samej strony i flansza jest inna. Być może "bebechy" są zbieżne.

Męczę dalej Suzuki Poland o jakieś informacje o przełożeniach i ewentualnych zamiennikach całej skrzyni dostępnych przez oficjalny kanał Suzuki. Dam znać jak się coś nowego pojawi w temacie.

sokratesb - 2012-09-25, 23:15

Jak się dowiesz jakie są przełożenia to powiedz, bo chyba nie ma tego w necie. ;-)
Michal982 - 2012-10-09, 18:58

Panowie, ma ktoś może do sprzedania pompę wtryskową taką jak ma Dawid założoną u siebie. Dokładnie to Lucas R8445B251B peugot 306, obecnie odesłałem drugą pompę z allegro do sprzedawcy i jestem parę dyszek do tyłu na kosztach przesyłki. Pomimo zapewnień ze pompy są w 100% sprawne dopiero co wymontowane z samochodów, jednej nie dało się wogóle obrócić dlatego nawet nie zakładałem żeby paska rozrządu nie rozwalić, a w drugiej uszkodzone były dwa elektrozawory. Na allegro widzę jest jeszcze chyba 3 sztuki ale jakoś całkowicie straciłem zaufanie do wszystkich auto-złomiarzy. Gdyby ktoś miał na zbyciu albo wiedział gdzie kupić z pewnej ręki jestem zainteresowany.

Pozdrawiam

Dawid77 - 2012-10-09, 20:56

za patent z pompą to piwko się należy ... żartuję :mrgreen:

ja kupowałem u tego gościa http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=10978662 z tego co pamiętam to ma chyba stację demontażu pojazdów , nie ma wystawionej pompy ale może mieć na półce więc możesz zadzwonić 8-)

Michal982 - 2012-10-10, 18:26

Piwko jak najbardziej jedno za patent z pompą, a drugie za wiadomość ze skrzynia z benzyny pasuje do diesla. O patencie na zmianie pompy czytałem już dawno na forach zagranicznych jednak tam chłopaki wkładali pompy boscha i dodatkowo intercoolery, wszystko od Citroena Xanti. Ale dopiero Twoje poczynania przekonały mnie do zmiany pompy.
Dawid wielkie dzięki za namiary, napiszę do niego może akurat ma coś na stanie, bo mocy przy gumach 235/75 trochę brakuje.

Dawid77 - 2012-10-10, 23:11

ja szukałem po necie o zmienie pompy jak zaczeło mi sie z niej lać ale nic nie znalazłem :-/ jak padnie lucas to może wrzucę boscha :lol: co do IC to moim zdaniem w terenie się nie sprawdzi a dołożenie wentylatora mija się z celem dlatego nie założyłem choc o nim myślałem :-| no ja mam 225/75 i w terenie bez zmiany pompy nie dało się jeździć :-? ewentualnie jak by nie miał tej pompy to popytaj się na lokalnych szrotach czy mają , tylko się upewnij że jak będzie zepsuta to żeby ją przyjęli z powrotem :-)
ucho12 - 2012-12-03, 23:56
Temat postu: Re: Dawid77 (Whisky)
Dawid77 napisał/a:
Santana 1.9 TD PSA, 1999 rok, DHU XUD9T

tak wyglądał po kupnie :-P

http://imageshack.us/phot...835/hgbhbh.png/
http://imageshack.us/phot...eztytuuqvj.png/

a tak wygląda teraz

http://imageshack.us/phot...0070303454.jpg/


witam dawida77
własnie kupiłem samuraja 1.9td 1999r i brak mocy jedzie po prostej na aswalcie 90 i na piatce spada , czytałem o twojej zmocie i mam kilka pytań
1. mój ma silnik o oznaczeniu DHU PTC tak jest napisane na takiej tablitce co jest przynitowana do bloku silnika tak jagby z boku pompy wtryskowej i czy to jest taki silnik jak twój !
2 jesli tak to czy ta pompa co ja trzeka zmienić musi miec identyczne mumery jak twoja czy wystarczy ja kupić z silnika 1,9 tylko z zaworem i lucas .

Dawid77 - 2012-12-05, 00:23

witam ,

1. tak masz silnik peugeota , taki jak mój
2. jeśli kupisz taką jak moja to masz wszystko opisane jak podłączyć i pewność że będzie robiło to robotę , a jeśli chcesz kupić inną to musi to być od 1.9 td najlepiej z puga 306 ( bo to z niego jest w suce ten silnik ) a pompa lucasa albo boscha , jak już chcesz założyć inną niż moja to już wrzuć boscha

ps. suka teraz pali ok 10l na 100 km przy dynamicznej jeździe :shock:

SamNaSamZSam - 2012-12-05, 02:35

Dawid77 napisał/a:


ps. suka teraz pali ok 10l na 100 km przy dynamicznej jeździe :shock:


na oryginalnej pompie nie przekraczam 7l/100km.

Zawias - 2012-12-05, 07:44

Przy spokojnej jeździe.
SamNaSamZSam - 2012-12-05, 07:50

Przy spokojnej latem schodzę blisko 6l. Teraz przy spokojnej 6,3. Tyle, że dynamika nawet przy "dynamicznej" jeździe jest na poziomie poloneza ;-)

No i mam praktycznie seryjnie wyposażony pojazd, opony nieagresywne Fuldy 205/70, ciśnienie 1.8, żadnych zderzaków i innych dodatkowych zaciążeń. Jak mam okazję na obwodnicy schować się za TIRa to to robię i od razu mniej gazu trzeba cisnąć żeby utrzymywać prędkość.

Dawidzie przepraszam, że w Twoim temacie takie rozprawy toczymy, ale jest on idealny dla wszystkich "dieselowców" na forum.

ucho12 - 2012-12-05, 23:23

witam jesli ktoś zrobił zmote z pompa wtryskowa oprucz dawida77 to bardzo prosze o podamie jaka pompe założył i od czego i najlepiej prosze o podanie marki i numerów i jak teraz chodzi sami . bo muj juz zaczoł mnie denerwować jest wolny i taki jakiś mułowaty . i musze coś z nim zrobić a w najgorszym wypadku zmienie motor na benzyne od vitarki na wtrysku tylo słyszałem ze ten motor nie lubi wody a mój sami został kupiony do zabawy a nie do codziennej jazdy

[ Dodano: 2012-12-05, 23:28 ]
a to jest ten sami

sokratesb - 2012-12-05, 23:36

Ten, czyli? Bo jeżeli miał być link, to go nie ma. Raczej nikt nie mówił na forum, że silnik z Vitary źle znosi wodę.
Dawid77 - 2012-12-06, 00:42

SamNaSamZSam no to prawda jest taka że pali Ci 7 litrów i nie jedzie bo troche jeździłem seryjną suką i biegów brakowało pod górę na asfalcie a w terenie to nawet nie ma o czym mówić bo była tylko i wyłącznie jedynka i palenie sprzęgła bo nie było czym obrócić simexem , no i pisząc 'dynamiczna' to znaczy dla mnie że każdy bieg prawie do końca jest kręcony , a mocy mu teraz nie brak , wczoraj wyciągałem i holowałem na kinetyku renault laguna i forda transita z ładunkiem , a dzisiaj rozbitego puga 206 wyciągłem i zaholowałem pod warsztat i za każdym razem suka dała rady i szła jak rakieta , więc moim zdaniem te 3 litry więcej to jest nic w porównaniu z tym co się zyskuje :mrgreen:

ucho12 jak silnik benzynowy to tylko 1.3 16v ze swifta gti, nie zakładaj benzyny 1.6 8v z vitary bo jeździłem taką wiertarą i ten silnik sobie z nią nie radzi jest po prostu muł , w suce pewnie lepiej by robił niż w wiertarce ale jak masz 1.9 td pod maską to motaj pompę (najlepiej taką jak ja mam bo będziesz miał pewność że robi robote) i bądź szczęśliwy bo suka wtedy będzie zapier.... :mrgreen:

bo w pompach boscha elektrozawór jest uniwersalny tylko ma immo dokładane do niego , a w lucasie elektrozawory są inne, z immo jest inny bo ma trzy kable wychodzące a uniwersalny jest ma jeden kabel przykręcany od góry


ps.
SamNaSamZSam napisał/a:
Dawidzie przepraszam, że w Twoim temacie takie rozprawy toczymy, ale jest on idealny dla wszystkich "dieselowców" na forum.


nie masz za co, po to jest forum aby takie rozprawy toczyć i je wyjaśnić 8-)

SamNaSamZSam - 2012-12-06, 09:22

Dawid77 napisał/a:
SamNaSamZSam no to prawda jest taka że pali Ci 7 litrów i nie jedzie bo troche jeździłem seryjną suką i biegów brakowało pod górę na asfalcie a w terenie to nawet nie ma o czym mówić bo była tylko i wyłącznie jedynka i palenie sprzęgła bo nie było czym obrócić simexem , no i pisząc 'dynamiczna' to znaczy dla mnie że każdy bieg prawie do końca jest kręcony , a mocy mu teraz nie brak , wczoraj wyciągałem i holowałem na kinetyku renault laguna i forda transita z ładunkiem , a dzisiaj rozbitego puga 206 wyciągłem i zaholowałem pod warsztat i za każdym razem suka dała rady i szła jak rakieta , więc moim zdaniem te 3 litry więcej to jest nic w porównaniu z tym co się zyskuje :mrgreen:


Czyli to co zawsze powtarzam - samochód robimy pod własne potrzeby. Jeżdżę dziennie 100km po czarnym więc te +3litry dla mnie to jakieś +500zł do miesięcznego kosztu paliwa. Moim zdaniem większym ograniczeniem Samca w moim użytkowaniu jest brak "szóstego biegu" bo komfortowe podróżowanie kończy się na 80km/h i 2,5 tys. obrotów.

jeżu - 2012-12-06, 09:44

SamNaSamZSam jeżeli po zmianie pompy nadal będziesz miał lekką nogę, to różnica w spalaniu będzie praktycznie żadna.
Dawid77 - 2012-12-06, 21:06

ja też teraz codziennie jeżdżę suką do warsztatu i z powrotem to jest jakieś 40 km i to nie autostradą, tylko kawałek mam w miarę równej drogi a reszta to górki są i pod każdą sobie przyciskam :mrgreen: , a po równej trasie to podejrzewam że max 8l łyknie z resztą zawsze możesz dawkę zmniejszyć jak Ci aż takie kopyto jest nie potrzebne, w dodatku ja na simexach latam i mam zderzaki, windę, hi-lifta, kinetyka itd wszystko na pokładzie - więc jest dużo cięższy a to wszystko odbija się na spalaniu :roll:
SamNaSamZSam - 2012-12-06, 22:13

Jasne :) a żeby było jeszcze jaśniejsze to bardzo mi się podoba Twoja modyfikacja i po pierwszej awarii mojej pompy (jest wątek na forum) pomyślałem, że jak drugi raz przyjdzie ją robić to pójdę Twoją drogą i podmienię pompy. Ważne żeby morda kierownika była uśmiechnięta za sterami Samuraia.
Dawid77 - 2012-12-06, 22:32

SamNaSamZSam napisał/a:
Ważne żeby morda kierownika była uśmiechnięta za sterami Samuraia.


dokładnie :mrgreen: jeszcze tylko sprężyn brakuje do pełni szczęścia 8-)

SamNaSamZSam - 2012-12-31, 09:32

Kolego Kierowniku zacnego Diesla - czy do naszego silnika są różne termostaty, z różnymi temperaturami otwarcia? To co widzę w necie dla Scudo/Berlingo/Xsantii/Poldka to ma jedną - 83 stopnie. Może w dieslu więcej to już niebezpiecznie?
Dawid77 - 2013-01-24, 23:56

są dwa rodzaje i silnik XUD9 ma 83*C a XUD9TE ma 89*C temperature otwarcia
SamNaSamZSam - 2013-01-25, 07:54

z którego korzystasz?
Dawid77 - 2013-01-25, 22:08

83*C tak jak oryginalny zwykły diesel
Potrek - 2013-02-01, 00:12

Witam
mam w Samim silnik z 'pseudo turbiną' :-D i jeżdzę tak już 2 lata od początku nie pasowało mi coś w tym silniku 1,9 ... a ledwo się rusza.
Teraz gdy przypadkowo odkryłem Zmotę Dawida77
JESTEM W SZOKU
mam pare pytań do kierownika
- czy silnik trzeba wyciągnąć żeby podpiąć turbine?
- jak już pojeździłeś trochę to jak z tym spalaniem ?
- czy nie pojawiły się jakieś komplikacje?

Dawid77 - 2013-02-01, 00:28

Witam,

- najważniejsza rzecz to czy silnik jest PSA ? i o jakie podpięcie turbiny Ci chodzi :roll: ? do pompy ten wężyk ? jeśli tak to tam zakłada sie trójnik i z niego ciśnienie pod pompę ,
- z racji tego że mam bardzo ciężką nogę to w zimie przy temperaturze poniżej 0*C no to 10 l wychyli sobie , ale przy spokojnej jeździe i po równym to ok 8 l powinno być ,
- komplikacji nie ma żadnych ( wystarczy zrobić to z głową i nie bawić się ciśnieniem i dawką bez pojęcia o tym ) minus przy jeździe po asfalcie jest tylko taki że biegi są strasznie krótkie do 4 bo ledwo wrzucisz bieg i już trzeba następny :-D

ps. z Żywca do Dobczyc aż tak daleko nie ma :mrgreen:

Potrek - 2013-02-01, 00:38

Teraz to ogarnąłem że jesteśmy sąsiadami :)
Dawid77 - 2013-02-01, 22:24

więc kupuj pompę i motaj :mrgreen:
Potrek - 2013-02-01, 22:55

Tak trzeba będzie zrobić ...
Dawid77 - 2013-02-03, 00:32

Piotrek jak możesz to napisz obiektywną ocenę po jeździe samurajem na zmienionej pompie 8-) , bo już parę osób jeździło i po jeździe nawet się nie odezwali :-/
Potrek - 2013-02-03, 20:10

Tak jak kolega mówi... zupełnie inna jazda ( oczywiście pozytywnie) :-D
sokratesb - 2013-02-03, 20:14

Już zmieniłeś? :shock: Gdyby warsztaty tak szybko pracowały... :)
Dawid77 - 2013-02-03, 23:33

jeszcze nie ma zmienionej , najpierw musi pompę załatwić :-)
sokratesb - 2013-02-04, 10:03

To rozumiem, że opinia: "Tak jak kolega mówi... zupełnie inna jazda ( oczywiście pozytywnie)", to opinia po jeździe innym Samim z taką pompą?
A w zasadzie, to jest nieważne. :)

Dawid77 - 2013-02-04, 20:12

to opinia po jeździe moją suką :-P
borys_t - 2013-05-25, 07:59

Dawid77 napisał/a:
to opinia po jeździe moją suką :-P
.Witam Cię Dawid na twoim forum. Jak poczytalem to co opisujesz o wymianie pompy wtrysk., jakos sie mi wierzyc nie chcialo. Moj sami to 2001r, taki sam motor , jak twoj. Niestety stara pompa sie rozciekla na ryglu od gazu , po drugie rozrzad sie zblizal, to kupilem taka sama pompe r8445b251b lucas. montujac to wszystko maupowalem to co Dawid opisuje . No i jestem w szoku :-D . Samurai zapier..... jak maly odkurzacz, wkreca sie na obroty rewelacja. Dzieki Dawidowi mozemy podkrecic swoje Suki dosc konkretnie. Za pare dni dodam zdjecia . Pozdrawiam magika Dawida i innych czlonkow klubu.
yenko - 2013-05-25, 17:07

A z benzynką też tak można zrobić aby byłą mocniejsza troszeczkę ?
airgaston - 2013-09-24, 21:52

Jasne że się da. NITRO :mrgreen:
siemek.btk - 2013-10-05, 18:35

Coś w temacie cisza sie zrobiła :)

Piotrek udało ci się w końcu zmotać tą pompę ? Ewentualnie możesz opisać swoje wrażenia...

Widzę, że Dawid odwalił kupę dobrej roboty, konkretnie się naprodukował w temacie a chłopaki z tego zaczerpnęli i sami zrobili przeróbki ale już nic nikt nie napisze....

Też poważnie zastanawiam się nad zmianą pompy tylko najistotniejsze jest dla mnie faktyczne spalanie. Robię dziennie około 60km i średnie spalanie wychodzi na poziomie 7 litrów. I tu pojawia się pytanie do Dawida czy udało ci się sprawdzić jakie wychodzi ci srednie spalanie przy w miarę spokojnej pojezdziwaczce w trasie ? i czy zwiększenie mocy nie spowodowało szybszego zużywania się jakiś podzespołów ?

Dawid77 - 2013-12-15, 13:32

siemek.btk napisał/a:
Coś w temacie cisza sie zrobiła :)

Piotrek udało ci się w końcu zmotać tą pompę ? Ewentualnie możesz opisać swoje wrażenia...

Widzę, że Dawid odwalił kupę dobrej roboty, konkretnie się naprodukował w temacie a chłopaki z tego zaczerpnęli i sami zrobili przeróbki ale już nic nikt nie napisze....


to nie wiesz że tak jest zawsze ... nikomu się wiki nie chciało poczytać że Suzuki do Santan wrzuca silniki koncernu PSA a potem co to za silnik i co można by było z nim zrobić ... odezwą się wtedy jak przeszczep się nie uda albo przedobrzą i korba bokiem wyjdzie to napiszą co zrobić żeby to robiło robote :-?


siemek.btk napisał/a:
Też poważnie zastanawiam się nad zmianą pompy tylko najistotniejsze jest dla mnie faktyczne spalanie. Robię dziennie około 60km i średnie spalanie wychodzi na poziomie 7 litrów. I tu pojawia się pytanie do Dawida czy udało ci się sprawdzić jakie wychodzi ci srednie spalanie przy w miarę spokojnej pojezdziwaczce w trasie ? i czy zwiększenie mocy nie spowodowało szybszego zużywania się jakiś podzespołów ?


w marcu minie dwa lata od mojego przeszczepu - a samurajek ciągle lata , na potwierdzenie ostatnio objechałem zlot Samuraiów w Bukowinie , a spalanie jest koło 1L na 100km większe z tym że ja mam ciężką nogę i latam na simexach , przy spokojnej jeżdzie na asfalcie i szosowych oponkach nie przekroczy ci 8L na 100km :-)

pozdro,

czaruś - 2014-06-15, 10:10

hej Koledzy;

Mam ostatnio taki problem z cieknącą pompą LUCASA. Mój mechanik już wymienił oringi na łączeniu obudowy pompy i czymś tam, ale cieknie dalej. Prawdopodobnie wyciek spowodowany jest uszkodzeniem obudowy pompy.

Specjaliści - matoły, od których kupiłem mojego Samca wycięli immo i przy okazji uszkodzili obudowę pompy.

Co byś mi radził :
1. wymianę pompy na tę samą ?
2. naprawę tej którą mam aktualnie ?

Od razu mówię że na razie nie jestem zainteresowany zwiększaniem mocy mojego Samiego.

Ile może kosztować pompa LUCASA ??

Jeśli jesteś z Dobczyc a masz może jakieś stare paści ( od starej Twojej pompy ) to ja bywam często w Brzeziu.

Będę wdzięczny z pomoc.

SamNaSamZSam - 2014-06-15, 10:43

czaruś napisał/a:
Prawdopodobnie wyciek spowodowany jest uszkodzeniem obudowy pompy.
Proponuję najpierw się upewnić skąd cieknie. Tutaj kolega Dawid77 zrobił mi fotkę z potencjalnymi miejscami wycieków: http://samurai.org.pl/vie...=cieknie++pompy
czaruś napisał/a:
Specjaliści - matoły, od których kupiłem mojego Samca wycięli immo i przy okazji uszkodzili obudowę pompy.

j.w. bo może się okazać, że "specjalistów" będzie trzeba przepraszać za tak daleko idące publiczne sformułowania.
czaruś napisał/a:
Co byś mi radził :
1. wymianę pompy na tę samą ?
2. naprawę tej którą mam aktualnie ?
Moim zdaniem lepiej naprawiać znaną usterkę niż pakować się w potencjalnie nierozpoznane pole minowe.
czaruś napisał/a:
Ile może kosztować pompa LUCASA ??
Może kosztować tyle ile będziesz skłonny za nią dać, a ktoś wspaniałomyślnie postanowi Ci ją w tej cenie oddać. Z reguły na allegro pojawiają się w cenach do 450,00 zł. Dorzuć do tego jakiś pakiet startowy choćby samo sprawdzenie ciśnieniowe na stole przed montażem.
czuperek - 2015-12-18, 10:47

jaki trójnik jest potrzebny na jaki waż ?

poratuje ktoś :?:

Dawid77 - 2015-12-31, 17:15

no i silnik gotowy :mrgreen:










czuperek - 2016-01-01, 11:17

co muy było ?
Dawid77 - 2016-01-01, 23:20

zatarła się pompa wody (SKF) , spadł pasek rozrządu i zawory spotkały się z tłokami no i wałek rozrządu w trzech kawałkach , a z racji tego że to silnik DHU to go nie remontowałem tylko zakupiłem już DHY z mocniejszymi korbami i wałem no i na pompie boscha :-)
SamNaSamZSam - 2016-01-02, 09:22

Dawid77 napisał/a:
zatarła się pompa wody (SKF) , spadł pasek rozrządu i zawory spotkały się z tłokami no i wałek rozrządu w trzech kawałkach , a z racji tego że to silnik DHU to go nie remontowałem tylko zakupiłem już DHY z mocniejszymi korbami i wałem no i na pompie boscha :-)

Gruba awaria! Pamiętam, że dawałeś na forum instrukcję wymiany rozrządu, wymieniłeś wówczas też pompę wody? To wydawało się być całkiem niedawno...

Jakieś grubsze mody pod DHY czy weszło jakby było z Samka wyjęte?

Dawid77 - 2016-01-02, 19:59

tak wymieniałem , zawsze wymieniam komplet i na firmowych częściach , pompa była SKF dwa lata gwarancji , i padła dokładnie po dwóch latach i trzech miesiącach , a przebieg też był nie duży :-/

co do modów pod DHY to praktycznie większość trzeba było przerzucić ze starego silnika (mocowania,przewody,osprzęt,itp)

Urban - 2016-01-06, 13:40

Mam zamiar wymienić pompę wtryskową według instrukcji Dawida77. Mój pojazd to Santana `98, 1905 cm3 TD, a pompa to DPC R8445B111B - XUDLP06. Czy taka pompa jak Dawida będzie pasować, bo pomp z podobnymi oznaczeniami jest na allegro od cholery?! Pozdrawiam. Krzysiek
Zawias - 2016-01-06, 14:35

Przywitać by się zdało Krzysiu.
SamNaSamZSam - 2016-01-06, 17:26

Urban napisał/a:
Czy taka pompa jak Dawida będzie pasować, bo pomp z podobnymi oznaczeniami jest na allegro od cholery?! Pozdrawiam. Krzysiek


Ja bym nie szukał z podobnymi oznaczeniami tylko dokładnie takimi samymi jak wskazał Dawid77. Przypuszczalnie będzie pasować, ale póki nie przymierzysz konkretnie do swojego motoru to pewnie nikt w ciemno tego Ci nie powie na 100%. Czasem zdarzają się drobne niuanse konstrukcyjne w poszczególnych egzemplarzach Samków, ale tutaj poszedłbym zdecydowanie drogą Dawida z przekonaniem, że będzie dobrze.

Urban - 2016-01-07, 10:20

No dzięki! Mam namierzoną taką samą jak Dawida - zobaczymy :-D :lol: Napiszę za parę dni jaki skutek. Pozdrawiam
czuperek - 2016-01-07, 11:27

z ciekawości ten DHY to na pewno ma mocniejsze wały ?

To ten co ma gruchę do turbo na górze pompy Bosch ?

Dawid77 - 2016-01-08, 22:16

ma grubszy wał i korbowody, bo DHY to słupek pod turbo a DHU to wolnossący diesel

no w pompie boscha 'wyjście' pod turbo jest na górze

Urban - 2016-01-17, 16:43

Witam, ponownie!

[ Dodano: 2016-01-17, 17:14 ]
Wymieniłem pompę według wskazówek Dawida77.
Lucas R8445B251B za 380 zł. Według opisu z tabliczki znam. jest to pompa z silnika XUD11, ale działa ;-)

[ Dodano: 2016-01-17, 17:20 ]
Musiałem zamienić elektrozawory, a uprzedzam, nie jest to czynność łatwa. Trzeba odkręcić śruby, bo zawory są schowane pod żeliwną kopułą, a są to śruby zabezpiecząjace - nie mają żadnych gniazd czy frezów, trzeba napitalać młotkiem i przecinakiem i próbować łapać szczypcami. Ogólnie ryzyko, że coś pęknie jest spore :roll: Ale zmienić musiałem, bo u mnie jest immo i ze zwykłym zaworem pompa nie chodziła.

SamNaSamZSam - 2016-01-17, 17:32

ano było dyskutowane o tym elektrozaworze. Zdaje się, że Dawid77 użył bardziej wyrafinowanej metody - szlifierki kątowej ;)

Ważne, że operacja zakończona sukcesem, gratulacje. Pochwal się za jakiś czas jak wrażenia z użytkowania na co dzień i jak spalanie się zachowuje.

kotr002 - 2016-02-15, 20:44

Czy uzyskam takie same efekty wrzucając do mojego Samiego 1.9 TD pompę boscha czy musi to być konkretnie pompa Lucasa?
Dawid77 - 2016-07-11, 21:01

c d n ...


SamNaSamZSam - 2016-07-11, 22:35

nooo miło, że zajrzałeś i na forum :)

czekamy na dalsze efekty prac like

Dawid77 - 2016-07-12, 22:02

przód jest praktycznie gotowy , tylko zostało drążek kierowniczy dogiąć i pomalować wszystko , a tył się robi :mrgreen:

ciąg dalszy rzeźby , wkrótce :-)

SamNaSamZSam - 2016-08-01, 21:58

jak tam postępy idą? kiedy pierwsza pojazdówka w planach?
Dawid77 - 2016-08-21, 20:25

powoli ale cały czas do przodu :-)
lepiej zrobić raz a dobrze niż później przez rok poprawiać ;-)
pierwsza jazda testowa będzie w tym miesiącu , górne wahacze juz sa przygotowane , mocowania także , trzeba to pospawać i czekam jeszcze na korektor siły hamowania z ręczną regulacją , no i trzeba będzie linki do ręcznego dorobić , a później to test wykrzyżu i montaż odbojów i spięcie pasami i malowanie i gotowe :-P





SamNaSamZSam - 2016-08-22, 01:35

dziurkowane tarcze? Od czego to? I zaciski od czego tam będą?
Dawid77 - 2016-08-22, 18:32

tarcze są nawiercane i frezowane i są to do Samurai,Vitara,Jimny 290 mm na przód robi je firma Rotinger model 1110 Sport GT , są o stówkę droższe od zwykłych, a zaciski idą od scorpio a siła hamowania będzie regulowana korektorem wilwoda z ręczną regulacją, tylko poluje jeszcze na jarzmo pod zacisk bo mi jeden przyszedł bez jarzma i jak dokupiłem samo jarzmo to się okazało że jest inne , jakby pod tarcze wentylowaną :-/
SamNaSamZSam - 2016-08-23, 11:54

a co dają te nawiercenia i frezy? lżejsza tarcza? lepiej chłodzona?
kurian - 2016-08-23, 12:03

nawiercenie daje lepsze chłodzenie tarczy (tu istotne jest żeby to były tylko nawiercenie, bo w przypadku pełnych otworów tarcza lubi się krzywić i pękać) a nacięcia są dla lepszego odprowadzenia gazów powstających przy hamowaniu oraz oczyszczania klocka.

Do tego typu tarcz najlepiej stosować klocki ceramiczne bo mniej się zużywają i mniej pylą.

Dawid77 - 2016-08-25, 23:09

no i przód też gotowy,


SamNaSamZSam - 2016-08-26, 08:32

a co robi to łożysko na szczycie amortyzatora? ;>
szymszym - 2016-08-26, 08:36

SamNaSamZSam napisał/a:
a co robi to łożysko na szczycie amortyzatora? ;>


Samie, taki duży a nie wie! Łożysko ono tam leży ;)

Didymos - 2016-08-26, 08:53

Z ciekawości - jaki skok mają te amortyzatory?
Na fotach wydają się dosyć krótkie...

woodek - 2016-08-26, 09:18

Ładnie ci to wyszło
Dawid77 - 2016-08-26, 21:35

SamNaSamZSam napisał/a:
a co robi to łożysko na szczycie amortyzatora? ;>


szeryfie , żaden detal nie przeoczysz widzę :-P


Didymos napisał/a:
Z ciekawości - jaki skok mają te amortyzatory?


mają 20 cm skoku , to mało :?:


woodek napisał/a:
Ładnie ci to wyszło


podziękował ;-)

Didymos - 2016-08-26, 22:38

Dawid77 napisał/a:

mają 20 cm skoku , to mało :?:

Całkiem przyzwoicie.
Foty nie zawsze oddają właściwą skalę, dlatego pytałem.

moziembl - 2016-08-26, 22:50

Ale opancerzenie przedniego mostu naprawdę szacun. Nie bałeś się że przy spawaniu pognie Ci most? Nie mniej ładna robota, szacun
Dawid77 - 2016-08-28, 14:17

Didymos napisał/a:
Dawid77 napisał/a:

mają 20 cm skoku , to mało :?:

Całkiem przyzwoicie.
Foty nie zawsze oddają właściwą skalę, dlatego pytałem.


ale zawias jest spięty na 19,5 cm i blokuje go pas , żeby amory nie dostawały po dupie , tak samo jest przy maksymalnym dobiciu , ale tył przy testach na sucho ma ok 80 cm wykrzyżu , na dniach zostanie sprawdzone ile jest w rzeczywistości ;-)

moziembl napisał/a:
Ale opancerzenie przedniego mostu naprawdę szacun. Nie bałeś się że przy spawaniu pognie Ci most? Nie mniej ładna robota, szacun


spaw nie był ciągły więc nie miało prawa przekosić mostu ,( a obudowę przedniego mostu musiałem dokupić bo sie okazało że moja była skrzywiona na prawej kuli dlatego postanowiłem wzmocnić most raz a dobrze ) blacha poszła 4mm na przód i tył więc mosty trochę ważą ale myślę że ich już pogiąć się nie da, maszyna już na kołach stoi , jeśli uda sie jutro to wjadę na wagę sprawdzić ile wzrosła waga przez przeróbke na springi :-)

jazda testowa już była i do poprawy drążek kierowniczy bo nie robi roboty , za duża jest wysokość i działa jak dźwignia , w prawo podnosi auto a w lewo obniża i dopiero później skręca masakra
i trzeba coś wykombinować by drążek był prosty i mocowany wyżej

Didymos - 2016-08-28, 17:54

Masz ogromną różnicę między kątem drążka kierowniczego, a kątem panharda, to nie ma prawa dobrze działać, oba drążki powinny być do siebie równoległe i przy okazji, w miarę możliwości, poziome.
Panhard jest dosyć krótki, to też ma wpływ na precyzję prowadzenia, szczególnie na nierównej nawierzchni.

SamNaSamZSam - 2016-08-28, 21:37

wieloklinu chyba Ci brakuje z tyłu :D fajnie, że wiesz co do poprawki like
Dawid77 - 2016-08-28, 21:50

Didymos napisał/a:
Masz ogromną różnicę między kątem drążka kierowniczego, a kątem panharda, to nie ma prawa dobrze działać, oba drążki powinny być do siebie równoległe i przy okazji, w miarę możliwości, poziome.
Panhard jest dosyć krótki, to też ma wpływ na precyzję prowadzenia, szczególnie na nierównej nawierzchni.


panhard jest poziomo jak auto stoi na równym , tylko różnica między wąsem z przekładni a drążkiem kierowniczym jest prawie 25 cm a seryjnie jest coś poniżej 10 cm , dlatego muszę drążek kierowniczy zrobic prosty bez przęgięć , i tu ponoc pasuje wąs z w 126 pod jarzmo zacisku ?

SamNaSamZSam napisał/a:
wieloklinu chyba Ci brakuje z tyłu :D fajnie, że wiesz co do poprawki like


wał tylny mam do wymiany bo luz jest taki na wieloklinie że masakra , i przy okazji dorzucę dystans 20 mm od strony mostu żeby jak najwięcej się zazębiało , bo miał być wał z toyoty ale okazało się że most przesunie się na środek zbiornika a z przodu pasuje prawie idealnie :-D

[ Dodano: 2016-09-03, 19:39 ]
już poprawiony zawias samurai2

querly - 2016-12-31, 13:45

Coś cisza tutaj :-( Dawid77 działasz coś jeszcze przy tym fajnym projekcie ?
bialy bill - 2017-01-01, 20:51

Od czego zastosowałeś przednie wahacze ?? I czy mi sie wydaje czy przód sie nie krzyżuje za bardzo ??
Dawid77 - 2017-09-29, 22:13

querly napisał/a:
Coś cisza tutaj :-( Dawid77 działasz coś jeszcze przy tym fajnym projekcie ?


Prace trwają cały czas , maszyna aktualnie wyglada tak


stachura44 - 2017-09-29, 22:58

ładniutki .... tylko troche wysoki :)
Dawid77 - 2017-10-02, 19:38

No mógł być trochę niższy ale już wyszło jak wyszło :-)

bialy bill napisał/a:
Od czego zastosowałeś przednie wahacze ?? I czy mi sie wydaje czy przód sie nie krzyżuje za bardzo ??


Wachacze są z LR Discovery I , myślę że wykrzyż jest w sam raz :roll:

querly - 2017-10-09, 09:38

Ooo fajny , dobra robota :-D !! A silnik jak sobie radzi ? Czekamy na więcej zdjęć i jakiś filmik z jazdy !
sznela82 - 2017-12-09, 10:33

Witam! Dopiszę coś w tym temacie odnośnie wymiany oryginalnej pompy wtryskowej LUCAS na R8445B251B. Zakupiłem pompę z tego ogłoszenia: http://allegro.pl/pompa-w...7072145899.html . Pompa wygląda ładnie, miała obciętą część dźwigni gazu co nie było problemem (dorobiłem ten kawałek). Niestety po odkręceniu króćca paliwa w środku pompy masakra , widać skorodowane elementy, resztka paliwa w pompie śmierdzi jakby tam stała z 10 lat, po obróceniu z pompy wyleciało bagno (ogólnie błoto lubię, ale nie w tym miejscu :) . Oczywiście pompa na gwarancji, więc odesłałem. Nie było żadnych problemów ze zwrotem, kasa wróciła na konto. Wznowiłem poszukiwania pompy i zaskoczenie, nieuczciwy sprzedawca wystawił tą samą pompę ponownie, nie zmieniając nawet opisu (naprawiłem dźwignie gazu). Przestrzegam przed zakupami w firmie F.H.U. Eurofrance s.c. Marcin Bednarczyk, Konrad Kruczek
ul. Ks. Brzóski 127
43-305 Bielsko-Biała
REGON: 072195068
NIP: 9372219834

SamNaSamZSam - 2017-12-09, 18:48

Gruuubo. Dzięki za cynk. Wysłałem zapytanie o stan oferowanej pompy :)


odpowiedź sprzedającego:
Cytat:
niestety nie mamy profesionalnego sprzętu aby ją sprawdzić, nie pamiętam kiedy była zdemontowana za dużo tego się robi na co dzień 

Dudis1987 - 2019-05-22, 14:37

Witam wiem że odgrzebuję kotleta ale szukam takiej pompy jak miał dawid już kilka dni i nie mogę znaleźć dawid też od stycznia nie logował się na forum więc raczej mi nie pomoże a wszystkie fotki z jego instrukcji zniknęły, mam problem tego typu że nie idzie znaleźć takiej pompy mam jedną oznaczenie się zgadza ale piszę że jest to z silnika 1.9 D a nie TD i nie jestem pewien czy będzie pasowało bo nawet nie moge znaleźć w które miejsce ma być wpięty ten wężyk z turbiny. Jest kilka pomp które różnią się ostatnią Literą nr pompy R8445B251B Mianowicie zamiast B jest A i też nie mogę się dowiedziec jaka jest różnica w tych pompach sa z 306 1.9 TD tylo mają A zamiast B. Dowiedziałem się też że pasuję bosch o nr 0 460 494 278 bo chłopaczek z FB na takiej lata ale też taka jest nie dostępna. Za pomoc z góry dziękuje i pozdrawiam :)
Zawias - 2019-05-22, 16:50

Też Cię serdecznie witamy na forum.
Żubr77 - 2023-04-15, 23:28

https://drive.google.com/file/d/1P9Ziu4D7xPlk7rbgzUiZkE4Cunxxk2rn/view?usp=drivesdk

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group