Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Silnik i Osprzęt, Wydech , Swapy silników - COŚ STUKA W SILNIKU :( chyba zawór.

konto_usuniete - 2010-11-08, 14:48
Temat postu: COŚ STUKA W SILNIKU :( chyba zawór.
Smutny dzień dla mojej Zuzi, wczoraj wieczorem podczas rutynowego objazdu okolicznych pagórków usłyszałem ciche stukanie(czy cykanie) dochodzące z komory silnika. Poziom oleju kontroluje co parę dni, zwykle jest pod górną kreską.
Dziś nasłuchując bliżej zauważyłem:
- najgłośniej słychać przy 4 cylindrze, bardziej od góry silnika (zawór się wyklepał?)
-od dołu nie słychać lub prawie nie słychać ( więc raczej nie panewka)
-częstotliwość stukania wzrasta wraz z prędkością obrotową silnika.
-przy schodzeniu z obrotów stukanie prawie zanika.
-na biegu jałowym nie słychać lub prawie nie słychać.
-benzyna czy gaz - to samo.
-po odłączeniu kabla od świecy nr 4 stukanie zanika całkowicie ( silnik chodzi na 3 gary)
-częstotliwość stukania wzrasta wprost proporcjonalnie do częstotliwości ruchy młoteczka na zaworze ssącym cylindra nr 4

Czyli na moje oko / ucho głowica do roboty.

czy ktoś z Was miał kiedyś podobne objawy w swoim aucie?

czy naprawa jest konieczna natychmiast czy można tak jeździć na razie?

czy możliwe jest jedynie wyregulowanie luzu na zaworach i pozbycie się problemu?

Proszę o pomoc.

Andrzej

SJ413 1988r gaźnik + lpg

lokoktentek - 2010-11-08, 17:37

Najsam wpierw ;) sprawdź spędzanie na każdym garze bo to najszybciej, potem regulacja zaworow. Wtedy jeśli sprezanie będzie dużo inne to będziesz dalej myśleć a jeśli dobre to zawor. Jak się okaże ze luz za duży to cykanie zniknie. Nigdy nie regulowalem zaworow w samuraiu ale dla przykładu w jednym z silników typu m20 w BMW jak się za duże obroty dało to czasem potrafiła się przestawić krzywka i regulacja załatwiala sprawe
jmarcin - 2010-11-08, 18:09

narazie zrob luzy na zaworach jaterz tak mam i taka byla diagnoza mechanika ale jeszcze tego nie zrobilem wiec nie mam pewnosci
konto_usuniete - 2010-11-08, 19:45

ok sprawdzę sprężanie, rozumiem że trzeba wszystkie świece wykręcić i sprawdzać kręcąc rozrusznikiem jeden cylinder po drugim?
zawory mogę poustawiać, mam szczelinomierz i trochę wprawy w ustawianiu (miałem kiedyś kilka FSO)
ale nie wiem ile ma wynosić luz na zaworach ssących a ile na wydechowych.
wie ktoś z Was może?

Dawid77 - 2010-11-08, 22:25

na tej stronce są dane, miedzy innymi luzów zaworowych :-)
http://daniels.lumena.com/suzuki/samurai_inf.htm

konto_usuniete - 2010-11-09, 17:47

koledzy sprawdziłem sprężanie i wynosi ono odpowiednio:

dla cylindra nr 1 (tego najbliżej chłodnicy) - 7,3 Bar
------------- nr 2 - 7,9 Bar
------------- nr 3 - 8,2 Bar
------------- nr 4 - 8,0 Bar

powtórzę że stukanie najintensywniej słychać z cylindra nr 4.

czyli zawór tak?

można tak jeździć na razie?

naprawa to wymiana prowadnicy (tulei) zaworu / zaworów?

LIROY - 2010-11-09, 18:13

Najlepiej sprawdzić luzy na zaworach.Gdyby zawór był wypalony lub gniazdo wybite to nie byłoby takiego sprężania-cała kompresja poszłaby w kolektory...Jak u mnie w trabim 1,3 poszedł zawór to nawet jednego bara nie było na cylindrze...A tak na marginesie miałem kiedyś taki niesforny zawór w 126p-po prostu po jakimś czasie zaczął sobie "grać swoją muzykę"...Z kumplem sprawdzaliśmy kompresję i luzy-wszystko w porządku a on sobie stukał.Po roku jazdy stwierdziłem że go wymienię więc zdjąłem głowicę,wyjąłem zawór a oczom moim ukazało się piękne gniazdo i idealny zawór.włożyłem nowy zawór ssący,dotarłem go delikatnie żeby lepiej do gniazda przylegał i problem się skończył,choć podejrzewam że mógłbym tak dalej jeździć i nic by się nie stało;)
konto_usuniete - 2010-11-11, 21:04

Przybyłem. Namierzyłem. Naprawiłem

Aż wstyd przyznać (człowiek uczy się całe życie i głupim umiera)
Stukanie (czyt. cykanie, syk-anie...)
pochodziło z
kolektora wydechowego z którego na IV garze wypadła śruba M8
(jedna z ośmiu na całym kolektorze)

Stąd brak tego "stukania" po odłączeniu IV świecy :)

Po ustawieniu luzu na zaworach i sprawdzeniu II razy , po odpaleniu poczułem spaliny benzyny w komorze silnika... hmmmm.. auto było w garażu

wystarczyło wsadzić rękę za kolektor by poczuć dmuchanie spalin....

wcześniej stał na dworze jak tam niby "stukał"

ale daję słowo że dzwięk był naprawdę zastraszający

no nic, w każdym badź razie wkręcilem brakującą
śrubę kolektora i przestało "stukać"

Śmiać mi się chciało z samego siebie że tak panikowałem tym zaworem.
Silniczek chodzi jak laleczka :)

Ale dziękuje Koledzy za pomoc,

Pan Admin może zamknąć temat i nawet usunąć.
Chociaż może się komuś przyda jak mu śrubka z kolektora wypadnie jedyna której nie widać :D

Pozdrawiam.

--

A.K.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group