Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Knajpa u "Samiego" - uszczelnienia Suzuki przed wyruszeniem w głęboką wodę

Maverick - 2010-11-08, 15:41
Temat postu: uszczelnienia Suzuki przed wyruszeniem w głęboką wodę
Witam forumowiczów,

Które elementy, czym (jakim środkiem) najwygodniej i najskuteczniej zabezpieczyć przed wodą?
Mam na myśli reduktor, mosty inne (jakie)?

Dzięki za info.
Pozdrawiam

lokoktentek - 2010-11-08, 17:49

Mosty i reduktor maja na górze takie kapturki, które normalnie powinny się obracać. Trzeba je złapać u góry dobrym morsem i na sile ściągnąć. Wtedy zostanie taki pimpelek na który pasuje wąż bodajże 10mm średnica Wew, cybant, i dawaj drugi koniec na gore. Wtedy bierzesz srube o tej samej średnicy co wąż i wkrecasz ja ale nie do końca. Wtedy przez gwint powinien być minimalny ruch powietrza a wody napewno się nie naleje. Tak czy inaczej po dobrej wtopie warto zlac cały olej z mostow i obejrzeć co tam w nim jest. Olej nie jest drogi i ze 3-5 razy do roku można wymienić. Ja leje hipola 15f. A jeśli po założeniu tych odpowietrzen coś po jakiejś wyprawie znajdzie się w mostach oprócz oleju to trzeba niestety wymienić uszczelniacze polosi i wałów w dyfrach. Są po jakieś 3-10zl.
jmarcin - 2010-11-08, 18:02

wymiana uszczelniaczy na polosi i walow jest bezsensu kupa roboty a wystarczy na jakies 2 miesiace lepiej wymieniac olej czesciej ja wymieniam tylko na zime zeby woda nie zamarzala
lokoktentek - 2010-11-08, 19:03

jesli po wyprowdzeniu odpowietrzen zbierze się dużo wszystkiego to i tak warto wymienic bo niestety łożyska też są chronione przez uszczelniacze a kosztują już trochę więcej. i wcale nie jest przy tym dużo roboty.wystarczy chcieć.
Suzuka 4x4 - 2010-11-08, 19:34

A np. jak by nie było tan odpowietrzenia za dożo śrubkę wkręciłem czy coś się stanie :?:
onagier - 2010-11-08, 20:10

Tak jak już koledzy wcześniej pisali wyciągnąć odpowietrzenia mostów, skrzyni i reduktora jak najwyżej. Uszczelnić kopułkę, uszczelnić dzwon skrzyni żeby uchronić sprzęgło. Sprawdzić szczelność dolotu powietrza, od wlotu w snorkerze do gaźnika ewentualnie jednopunktu. Wprzypadku jednopunktu oczywiście zabezpieczenie komputera. W oryginalnej puszce filtra powietrza jest otworek odwadniający trzeba go zaślepić. Zawsze do większej wody wjeżdżać wystudzonym silnikiem. Jak wszystko szczelne nie ma prawa dostać się woda nigdzie oprócz do środka :D I można śmiało ładować się do wody.
http://www.youtube.com/watch?v=ECzRfPiqFnQ

Suzuka 4x4 - 2010-11-08, 20:23

Ale jaka sprzęgło możesz jaśniej ?? może jakieś foto :?: :-D
ilio - 2010-11-08, 21:50

jmarcin napisał/a:
wymiana uszczelniaczy na polosi i walow jest bezsensu kupa roboty a wystarczy na jakies 2 miesiace lepiej wymieniac olej czesciej ja wymieniam tylko na zime zeby woda nie zamarzala



chyba za często nie siedzisz przy swoim samochodzie , skoro takie głupoty piszesz :/

Myszon - 2010-11-08, 22:22

lokoktentek napisał/a:
jesli po wyprowdzeniu odpowietrzen zbierze się dużo wszystkiego to i tak warto wymienic bo niestety łożyska też są chronione przez uszczelniacze a kosztują już trochę więcej. i wcale nie jest przy tym dużo roboty.wystarczy chcieć.


Nie to żebym sie czepiał ale odpowietrzenia mostów nie mają nic do łożysk - to już jest uszczelnienie od strony piasty i sprzęgiełek. Co do reszty to dokładnie się zgadzam - robić odpowietrzenia i zmieniać hipolek po głębszych jazdach :)

onagier - 2010-11-08, 22:46

Suzuka 4x4 napisał/a:
Ale jaka sprzęgło możesz jaśniej ?? może jakieś foto :?: :-D

Sprzęgło zamontowane jest w tzw dzwonie skrzyni od strony silnika jest zaślepka tzw półksiężyc który trzeba zakleić sylikonem u góry dzwona patrząc od grodzi silnika masz otwór do ustawiania rozrządu i też trzeba zabezpieczyć no i odwodnienie komory sprzęgła pod skrzynią otwór też trzeba zabezpieczyć. Zdjęć niestety nie zamieszczę bo nie mam już samuraia. Ogólnie nie wiem za bardzo o co wam chodzi z wymianami uszczelniaczy jak są dobre to nie wiem po co wymieniać co 2 miesiące sporo brodziłem i jakoś nigdy nie miałem problemu z wodą w moście.Jak jest wszystko szczelne to nie powinno być problemów olej który lałem do mostów to 80W90. Jeszcze jedna rada dobrze jest naładować smaru do kuli za pomocą dużej strzykawki przez górny sworzeń zwrotnicy tyle ile wejdzie smar taki jak do przegubów grafitowy, zabezpieczy to przeguby przed wymywaniem przez wodę.

lokoktentek - 2010-11-09, 09:30

hmmm, myślałem że jasno się wyraziłem...
chodziło mi o to że jeśli już zrobisz wyprowadzenia a mimo to dostanie Ci się spora ilość wody to wtedy trzeba wymienić uszczelniacze żeby nie trafił szlag łożysk. a co do wymiany raz na 2 mies. to miałem na myśli olej :-)

Suzuka 4x4 - 2010-11-09, 18:21

Chłopaki przepraszam was maił bym do was taką mała prośbę jak by mi ktoś zrobił listę co trzeba zrobić i uszczelnić żeby samim można było się taplać , i jeszcze może jakieś fotki :-) Bardzo bym prosił , z góry dziękuje
ilio - 2010-11-09, 19:08

Suzuka 4x4 napisał/a:
Chłopaki przepraszam was maił bym do was taką mała prośbę jak by mi ktoś zrobił listę co trzeba zrobić i uszczelnić żeby samim można było się taplać , i jeszcze może jakieś fotki :-) Bardzo bym prosił , z góry dziękuje


proponuje kąpielówki i pływaczki

A tak na poważnie to czeka Cie sprawdzenie stanu wszystkich uszczelniaczy i wymiana starych , twardych i popękanych na nowe najlepiej corteco , ponad to do wszystkich mechanizmów należy zamontować odpowietrzniki i końcówki zamontować w komorze silnika .

Uszczelnij łapę sprzęgła tak aby nie zalało łożyska oporowego sprzęgła .

Snorkiel załóż dla bezpieczeństwa silnika ,

LIROY - 2010-11-09, 20:08

Mój Suzuk uwielbia pływać(co widać na fotkach i filmikach;P ).Co do uszczelniaczy mostu to zmieniałem przy okazji wtedy jak padły mi łożyska z tyłu lub jak przedziurawiłem most przedni.Jeśli nie cieknie olej to nie ruszam.Żeby sprawdzić stan oleju w mostach,reduktorze czy skrzyni wystarczy odkręcić górny korek-jeśli jest emulsja-wymienić.Tutaj są podane oleje:


silnik - mineral 10W-40 lub 15w-40 (zależy od stanu silnika)4 litry przy wymianie filtra

oryginalnie założone mosty :
most tył - GL5 80W-90 1,5 litra(hipol)
most przód - GL5 80W-90 2 litry(hipol)
w SPOA po 2-3 setki więcej ponieważ kąt nachylenia mostów się zmienia

reduktor - GL4 80W-90 0,8litra(hipol) na zimę półsyntetyk GL4 75w-90

skrzynia biegów - GL4 80W-90 1,3litra

Jeśli chodzi o odpowietrzenia to ja mam wyprowadzone w kabinie prawie pod dachem.W końce wężyków włożone są plastikowe kolanka(z podgrzewania reduktora LPG np;) )-ze śrubkami bywa różnie-można przegiąć a wtedy wystarczy wjechać w wodę by rozgrzany most zassał wodę przez uszczelniacz dyfra a nie przez odpowietrznik;/.

Co do uszczelnienia kuli oraz przegubu to tak jak wcześniej koledzy wspomnieli-odkręcić górny sworzeń i pchać smar do oporu.Nawet jak puści uszczelniacz półosi to i tak zostaje uszczelnienie kuli-najwyżej smar się rozrzedzi co mu wcale nie zaszkodzi;).

W tylnym moście trzeba częściej kontrolować uszczelniacz dyfra.Łożyska półosi nic do tego nie mają gdyż są zamknięte i umieszczone za uszczelniaczami,więc nawet jak uszczelniacz padnie to i tak nic im się nie stanie.Uszczelniacze można zakładać dubeltowo-czyli po dwa na półoś dla świętego spokoju-dopóki łożysko się nie rozleci to nie puszczą;)....

Snorkel i sprzęgło już koledzy przerobili więc je pominę,ale pozostaje jeszcze buda a dokładnie wszelakie otwory w podłodze i na NADKOLACH TYLNYCH najlepiej pozaślepiać żeby za szybko wody nie nabierać- wtedy tył auta przez kilkanaście-kilkadziesiąt sekund nie dotyka dna,dzięki czemu jest lżejszy i nie ugrzęźnie tak szybko o mokrym przyrodzeniu nie wspomnę;)...

Na razie to wszystko-ale się rozpisałem;)

Suzuka 4x4 - 2010-11-09, 20:55

A jak bym tak te odpowietrzniki poprowadził do kabiny i niczym nie zaślepiał :?:
A jak bym założył tylko snorkel , i nic wiec no zajdę ,mosty skrzynie , sprzęgło :?:

LIROY - 2010-11-09, 21:21

Suzuka 4x4 fakt że jak odpowietrzniki pociągniesz do kabiny to można sobie końcówki odpuścić-moje kolanka mają ok 10mm średnicy wewnętrznej,z tym że musisz dość wysoko na słupkach umieścić(zależy do jakiej głębokości zamierasz brodzić;).Ja osobiście sprzęgło mam nie uszczelnione,co w przyszłości muszę zrobić bo wycie łożyska oporowego jest bynajmniej denerwujące a i docisk oraz tarcza bardzo cierpią...Co do odpowietrzeń skrzyni czy reduktora to na własnej skórze się przekonałem że są niezbędne-zwłaszcza zimą gdy zamarza woda np w reduktorze!!!wtedy nigdzie się już nie pojedzie-trzeba grzać spuszczać olej,suszyć i dopiero zalewać świeżym olejem...
Suzuka 4x4 - 2010-11-09, 21:32

LIROY, Dzięki bardzo za odpowiedzi , to jak sprzęgła nie uszczelnię to mogę brodzić tylko będę musiał czecie wymieniać tarcze i łożysko oporowe , można to tak rozumieć :?:

Nie będę brodził po jakiś głębokich , tylko czasem jak by w bagnie było więcej wody :mrgreen:

I jeszcze powiedz mi jak poprowadzić te odpowietrzania do kabiny :?:

LIROY - 2010-11-09, 22:06

Najlepiej to widać na fotkach:
Przedni most-otwór w grodzi silnika,następnie na słupek


Tylny wąż idzie nad bakiem i obok wlewu paliwa do środka

reduktor-dziura w tunelu i na słupek

ilio - 2010-11-09, 22:16

Suzuka 4x4 napisał/a:
LIROY, Dzięki bardzo za odpowiedzi , to jak sprzęgła nie uszczelnię to mogę brodzić tylko będę musiał czecie wymieniać tarcze i łożysko oporowe , można to tak rozumieć :?:

Nie będę brodził po jakiś głębokich , tylko czasem jak by w bagnie było więcej wody :mrgreen:

I jeszcze powiedz mi jak poprowadzić te odpowietrzania do kabiny :?:



najprościej jak się da , bez zbędnych łuków i syfonów , tak aby powietrze mogło spokojnie krążyć

Maverick - 2010-11-09, 23:31

Super pokazane. Dzięki Liroy.
Pzdr.

Suzuka 4x4 - 2010-11-10, 18:02

LIROY, Wielkie dzięki !! Masz u mnie piwko
LIROY - 2010-11-10, 19:32

Ja akurat mało alko konsumuję-zawsze mobilny;).
A tak na marginesie zapomniałem o opisaniu odpowietrzników skrzyni i reduktora u siebie(czyli bez wiercenia blachy).Wężyki paliwowe 10 mm ok 3,5 m starczy.
Skrzynia-1,5 metra węża:
należy odkręcić w kabinie gumę przy lewarku zmiany biegów.Zaraz za nią w stronę silnika wystaje ze skrzyni bolec ok 10-11 mm średnicy-należy go wydłubać obracając krótkimi ruchami w lewo-prawo dobrymi kombinerkami,następnie w imadle nawiercić od góry otworek ok 3 mm średnicy(lub od dołu wybić brok).Następnie delikatnie wbić go z powrotem w obudowę skrzyni.W gumie(najlepiej w górnym prawym rogu-najpierw lepiej zsunąć ją z lewarka) zrobić dziurę.Zdjąć zaślepkę kokpitu po prawej stronie i od góry przeciskać wąż.Można zdemontować schowek żeby łatwiej się z nim uporać.Gdy już będzie na dole to przełożyć go przez otwór w gumie,następnie opaska i już można go zakładać na odpowietrznik.Skręcić opaskę,zamontować gumę,połapać opaskami wąż do wzmocnienia kokpitu.Na koniec zrobić dziurę w zaślepce,przełożyć wąż i puścić go do góry pod sam dach(można przyłapać do mocowania klapki przeciwsłonecznej)
Reduktor-reszta węża:
Z odpowietrznika na reduktorze zdjąć kapturek,naciągnąć wąż,skręcić na opaskę(można zastosować zagięty 90 stopni wąż od odmy gdyż między podłogą a reduktorem jest mało miejsca lecz wtedy trzeba to kolanko połączyć z resztą węża)Później demontaż gumy na lewarku reduktora,dziurka j/w i według własnej inwencji twórczej poprowadzić wąż( u mnie po lewym słupka jak widać na zdjęciu).Na koniec połapać go opaskami i ewentualnie przyciąć.
Znowu się rozpisałem;) i mam nadzieję że teraz wszelkie wątpliwości rozwiałem;)

Suzuka 4x4 - 2010-11-10, 19:42

LIROY, I Jeszce mam jedno sprawę może zrobić zdjęcia jak to wygląda przy mostach :?: A jak zabezpieczyć kable WN
LIROY - 2010-11-10, 21:23

Ok.Tutaj jest przedni:

wąż idzie do otworu w grodzi,a wewnątrz to już jak na zdjęciu w poprzednim poście.
Tył:

Z tyłu z mostu wąż idzie nad bakiem i po wlewie do środka-reszta j/w:)

radex1 - 2010-11-11, 18:44

FAJNIE WYKOMBINOWANE :-D
tytus - 2010-12-12, 15:15

świetny tutorial LIROY ! 8-)
zajxt - 2010-12-13, 16:16

Ja zredukowałem średnicę wężyka do 6mm,wkręciłem w mosty redukcje
moziembl - 2011-12-05, 14:58

Witam

Jeszcze nie zabrałem się do tematu, więc moje rozważania są wyłącznie teoretyczne. Czy nie prościej by było pod podłogą wszystkie odpowietrzenia połączyć trójnikami, czwórnikami do jednego przewodu i ten dopiero wprowadzić do kabiny na słupek. A jeszcze kwestia komputera od monowtrysku to zumiem że najbezpieczniej to przedłużyć wiązkę i dać na dach. ?

slavok - 2011-12-05, 15:06

pod dach ;)
sokratesb - 2011-12-15, 18:45

A ja mam pytanie: Czy nie trzeba wymieniać starych przewodów elektrycznych, w gaźnikowcu? Czyli jak np. wyjadę z wody to się nie okaże, że się jakieś zwarcie zrobiło?
Suzuka 4x4 - 2011-12-15, 18:54

To wszystko zależy w jakim są stanie czy nie mają przebić itp :-D
sokratesb - 2011-12-15, 20:19

No, w oryginalnej, 22-letniej instalacji, chyba nie ma co liczyć na szczelność, nie? :D
Death1985 - 2011-12-15, 21:08

Haha dlatego ja montuje disla :-P i snorkel :-P ;-) rura wydehowa bedzie na ysskosci snorkela :-P :mrgreen: wiec woda mi nie staszna ;-)
cinos - 2011-12-16, 17:32

Death1985 napisał/a:
Haha dlatego ja montuje disla :-P i snorkel :-P ;-) rura wydehowa bedzie na ysskosci snorkela :-P :mrgreen: wiec woda mi nie staszna ;-)


ino ich obok siebie nie montuj ;-)

W sumie to można by zmotać obieg zamknięty z powietrzem z butli i filtracją spalin do zera i ich wydalaniu.
Taki srający samurai :mrgreen:

Death1985 - 2011-12-17, 22:03

No w sumie by bylo chu... hahaha jak by se snorkelek dymka zacignol :-P
grzybero - 2012-01-03, 20:51
Temat postu: komputer
Witam wszystkie szczeble pokonałem ....odpowietrzenia,snorkel,wywalenie wygłuszeń i wykładzin....
pytanie co z "laptopem" ... ??
znalazłem na forum tylko sposób o przedłużeniu przewodów i siup go pod dach ....
są inne sposoby ??

Zawias - 2012-01-03, 21:44

Chyba tylko zostawić w domu.
corny - 2012-01-03, 21:51

chyba jednak nie wszsytkie ....
http://samurai.org.pl/vie...443dd6ed30#4302

masz opcje na dach bedzie ze 2 cm wyzej

slavok - 2012-01-04, 12:20

zawsze mnie zastanawiało jak można czerpać przyjemność z topienia samochodu po sam dach ? co w tym fajnego ?
andrewaq - 2012-01-04, 12:34

slavok napisał/a:
zawsze mnie zastanawiało jak można czerpać przyjemność z topienia samochodu po sam dach ? co w tym fajnego ?


i gdzie wtedy jest kierowca? :D

SamNaSamZSam - 2012-01-04, 17:07

kierowca również uszczelnia sobie wszystkie otwory i podłącza się pod swój snorkel :lol:
Darek:] - 2012-01-04, 20:35

Lub szyberdach:D
albert - 2012-01-06, 20:29

kazdy robi to co lubi. Ja lubie blotko i wzniesienia, duza woda mnie nie interesuje...
moziembl - 2013-03-15, 08:38

Odświeżam temat uszczelniania sprzęgła, bo jestem świeżo przed wyminą po jego spaleniu. Czy warto jest walczyć z bardzo hermetycznym jego uszczelnieniem, bo i tak wydaję mi się że nie uda się go uszczelnić super dokładnie choć by przez łapę sprzęgła która się rusza i tego punk zawsze będzie przepuszczał. A jeśli najdzie nam wody do kosza a odpowietrzenie na dole będzie zatkane to ta woda zostanie, i wtedy jest problem. Jest rozważanie teoretyczne, ale chyba logiczne. Co wy na to ?
Didymos - 2013-03-15, 09:37

Ja uszczelniam na ile się da, zostawiam tylko mały otworek do odpływu wody.
Sama woda w niczym nie przeszkadza, ale błoto o konsystencji rzadkiego betonu skutecznie mnie kiedyś załatwiło na rajdzie w Pułtusku - tuleja łożyska wyciskowego stanęła na amen, aż złamałem łapę sprzęgła jak wciskałem na siłę pedał :shock: na dodatek koło zamachowe napompowało błocka do rozrusznika tak, że automat nie dawał rady wypchnąć bendiksa :mrgreen: a wszystko przez nieszczelną blaszaną osłonę sprzęgła.
Przez wałek łapy żaden syf nie powinien się dostać, otwór musiałby być na maksa wybity, ewentualnie naleci wody.
Jest jeszcze rewizja z lewej strony obudowy sprzęgła, dostępna spod maski, to też trzeba dobrze uszczelnić.

moziembl - 2013-03-15, 18:46

Ten mały otworek, to ten na dole fabryczny? Czy coś nawiercałeś w koszu ?
Didymos - 2013-03-15, 21:36

Fabryczny, ale boki zaklejone silikonem tak, że środkiem zostaje może ~5-6mm średnicy.
czuperek - 2013-04-18, 16:57

a czemu nikt nie napisał o odpowietrzeniu baku ? ;>

wasze fury jeżdżą na wodzie :-) :-)

sokratesb - 2013-04-18, 17:38

No właśnie, co z bakiem? Co z korkiem, jakieś odpowietrzenia? Jak woda wejdzie do baku, to problem...
czuperek - 2013-04-18, 20:33

przy korku nie masz odpowietrzenia lecz na górze baku jest rurka w nią trzeba dać wężyk i pod dach korkiem nie powinno się wlać lecz nie dał bym ręki sobie odciąć
sokratesb - 2013-04-18, 23:47

To chyba zleży, czy korek oryginalny czy nie. Dużo osób jeździ z nieoryginalnymi. Jakoś nie ufam, do końca szczelności korka od baku z Orlenu - uniwersalnego...
Lexx - 2013-04-18, 23:48

trzeba kupic korek na kluczyk, zamiennik i bedzie szczelni, sprawdzone.
sokratesb - 2013-04-18, 23:51

Taa, dopiszę to do listy wydatków na "kiedyś tam"... ;-)
Lexx - 2013-04-18, 23:57

koszt chyba 65pln
maciek111 - 2014-03-02, 20:00

LIROY napisał/a:



silnik - mineral 10W-40 lub 15w-40 (zależy od stanu silnika)4 litry przy wymianie filtra

oryginalnie założone mosty :
most tył - GL5 80W-90 1,5 litra(hipol)
most przód - GL5 80W-90 2 litry(hipol)
w SPOA po 2-3 setki więcej ponieważ kąt nachylenia mostów się zmienia

reduktor - GL4 80W-90 0,8litra(hipol) na zimę półsyntetyk GL4 75w-90

skrzynia biegów - GL4 80W-90 1,3litra



mam pytanie odnośnie wymiany oleju:
1. gdzie znajduje się korek wlewu oleju do reduktora ( wydaje mi się że to ten sam z boku z lewej strony- tak jakby przelewowy)
2. czy tyle samo oleju wchodzi do skrzyni z silnikiem 1,9D renault ( GL4 1,3 litra? )
3. gdzie jest wlew i śruba spustowa oleju w skrzyni biegów
4. reszta powinna być taka sama jak wyżej napisałeś :)

Zawias - 2014-03-02, 20:10

korki spustowe znajdują się w dolnej części zawsze-wlewowe z boku-mają taki sam kształt jak spustowe-wejdź pod auto-znajdziesz.Wlew do skrzyni z tyłu skrzyni po prawej w tylnej części.
maciek111 - 2014-03-02, 20:12

Zawias napisał/a:
korki spustowe znajdują się w dolnej części zawsze-wlewowe z boku-mają taki sam kształt jak spustowe-wejdź pod auto-znajdziesz.Wlew do skrzyni z tyłu skrzyni po prawej w tylnej części.


ok dzięki :). ile wchodzi oleju do skrzyni biegów?


można wlać olej do mostów i skrzyni klasy GL5? czy nie ma to jakiegoś znaczenia?

Zawias - 2014-03-02, 20:15

Patrz wyżej-ja wlewam do przelewu.Olej może być minerał.Ja wymieniam często-co drugi,trzeci rajd.
maciek111 - 2014-03-02, 20:18

Zawias napisał/a:
Patrz wyżej-ja wlewam do przelewu.Olej może być minerał.Ja wymieniam często-co drugi,trzeci rajd.


aha dzięki :) to już wszystko wiem :D

SamNaSamZSam - 2014-03-02, 21:07

O olejach link tutaj: http://samurai.org.pl/viewtopic.php?p=23292#23292

Jak będziesz lał "do przelania" to pilnuj żeby samochód stał na równym.

Jak nie znajdziesz korków to w manualu do 1.3 są rysunki z oznaczeniami gdzie takie korki są na skrzyni i reduktorze.

maciek111 - 2014-03-02, 21:10

SamNaSamZSam napisał/a:
O olejach link tutaj: http://samurai.org.pl/viewtopic.php?p=23292#23292

Jak będziesz lał "do przelania" to pilnuj żeby samochód stał na równym.

Jak nie znajdziesz korków to w manualu do 1.3 są rysunki z oznaczeniami gdzie takie korki są na skrzyni i reduktorze.


ok dzięki. szkoda że nie ma ,,pomógł ,, :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group