Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Silnik i Osprzêt, Wydech , Swapy silników - Tuning wentylatora ch³odnicy - wymiana na elektryk

moziembl - 2012-03-30, 21:43
Temat postu: Tuning wentylatora ch³odnicy - wymiana na elektryk
Witam

W zwi±zku z umieraniem mojej wiskozy w wiatraku ch³odnicy postanowi³em ja zamieniæ na wiatrak elektryczny z termow³±cznikiem. Najpierw próbowa³em co¶ podpasowaæ z u¿ywek, ale jako¶ nie wychodzi³o ale znalaz³em tuningowe wiatraki http://fmic.pl/product.php?id_product=457 Do obudowy wiatraka samuraia prawie idealnie pasuje 14". Termow³±cznik postanowi³em daæ na powrocie, jako obudowê zastosowa³em adapter na w±¿ 28 mm http://allegro.pl/adapter...192486674.html. Termowy³±cznik podpasowa³em z Volvo w InterCarsie ma symbol 1 850 142, jest nie du¿y temperaturê za³±czania ma 72 stopnie a wy³±czania 67. Jak na razie uk³ad dzia³a bez zarzutu, ale prawdziwy sprawdzian przyjdzie dopiero w lecie, w upa³y.
Poni¿ej kilka fotek












Muszê chyba jeszcze na podk³adkach do³em trochê odsun±æ ten wiatrak, od ko³a pasowego pompy wodnej, ¶ruby mocuj±ce wiatrak "mechaniczny" i ko³o pasowe i tak trzeba obci±æ

W razie pytañ walcie ¶mia³o.

tytus - 2012-03-31, 18:39

Fajnie ze podrzuci³e¶ to rozwi±zanie z czujnikiem
Czyli nie ma sensu braæ niczego wiêkszego ni¿ 28 ? Nie mam teraz suki przy sobie to nie wiem jakiej ¶rednicy jest wyj¶cie z silnika.

moziembl - 2012-03-31, 19:53

¦rednice wew. wê¿y jest w³a¶nie 28mm, ten czujnik po wkrêceniu wchodzi w ¶wiat³o nie wiêcej jak 3-4 mm wiêc nie powinien tamowaæ przep³ywu.
Death1985 - 2012-04-02, 20:20

Ja ma chodnice na pace foteczka tu

http://imageshack.us/phot...0401124113.jpg/ ;-)

a czujnik do zalaczania wetylatora przy silniku dziala cacy :mrgreen: i tu foteczka

http://imageshack.us/phot...0401133845.jpg/ :-D

:mrgreen: Tytus masz tu dobre rozwiazania ;-) ja bylem u znajaomego ktory sie chlodnicami zajmuje kupilem chlodnice i go poprosilem zeby mi zrobil rurke z gwintem na termostat jest z golfa 1,6 TD wlacza sie gdy osiognie 83 stopnie srednica mojej rorki byla 31 jak dobrze pamietam :mrgreen:

moziembl - 2012-04-02, 21:16

Rozumiem ¿e ten czujnik to, to niebieskie wkrêcone w blok, lub g³owice.

Czujnik w g³owicy to te¿ dobre rozwi±zanie, ale jako¶ nie mog³em znale¼æ miejsca. Trzeba ¶ci±gaæ g³owice, rozwiercaæ który¶ brok. Moje rozwi±zanie jest bardziej bezbolesne :).

Death1985 - 2012-04-03, 07:54

Nie nie tamto to jest normlny czujnik ktory ci pokazuje cisnienie oleju z boku silnika :mrgreen: ten czujnik znajduje sie na tym grubym przewodzie nibiesko-czarnym na koncu wystaje taki bialy lebek z dwoma kabelkami wpiatymi :mrgreen: ;-) i tam jest ten czujnik ;-)
lokoktentek - 2012-04-07, 19:33

Moze sie myle, ale tak zamontowany ten typ wentylatora zeby dmuchal od chlodnicy w kierunku silnika to musi krecic sie w strone do ktorej nie jest przystosowany. Tak mi sie wydaje... Nie wiem, powinna na nim byc strzalka...
moziembl - 2012-04-07, 19:52

Ten jest OK. Jak zamawiasz te wentylatory to podajesz czy chcesz ss±cy, czy dmuchaj±cy. Ten jest ss±cy.
lokoktentek - 2012-04-07, 21:26

:) pewnie masz racje choc na zdjeciach kat nachylenia lopatek i kierunek ich wygiecia mowia co innego :)
moziembl - 2012-04-07, 21:39

Ok jak tak uwa¿asz :), pod³±cza³em silnik w obie strony tak przez ciekawo¶æ i w stronê silnika dmucha jak huragan, a w stronê ch³odnicy znacznie s³abiej.
Ha³as - 2013-03-06, 10:41

To ja jeszcze od¶wie¿ê temat;
W t± z³±czkê bêdzie pasowaæ ka¿dy czujnik temperatury? Jest jaki¶ jeden ujednolicony gwint?



A i dla potomnych, bo w pierwszym po¶cie link wygas³:
http://allegro.pl/listing...cznik+temp+wody


EDIT: W zasadzie nie napisa³em o co konkretnie mi chodzi :mrgreen:
Czujnik/ termow³±cznik z vw Golfa II : (95°-84°)

KSikorski - 2013-03-06, 14:23

¯aden elektryk nie bêdzie mia³ takiej mocy jak sprawna wiskoza. Równie dobrze mo¿na by by³o u¿ywaæ elektrycznej sprê¿arki zamiast turbo :-)
moziembl - 2013-03-07, 22:52

Co do czujnika to niema uniwersalizmu, ja pamiêtam ¿e rozwierca³am otwór bo chyba mam gwint albo M14 albo M16. Co do temperatury to chyba ten golfowy ma za wysok± chyba ¿e dasz go na zasilaniu, ale wiatrak bêdzie pewnie ci±gle chodzi³ bo tam zawsze bêdzie gor±ca woda. Lepiej daæ na powrocie o ni¿szej temperaturze, bo je¶li jedziesz i pêd powietrza bêdzie dostatecznie duzy to woda powrotna bêdzie dostatecznie wych³odzona i wentylator nie bêdzie siê w³±cza³, ten mój ma trochê za nisk± tê temperaturê, ale to by³ kompromis miêdzy temperatur± a ¶rednic±. Jeszcze by³ pomys³ na termostat elektroniczny z regulacj± temperatury i histerezy, ale za du¿o elektroniki to w terenie ..... .
Qwai - 2013-03-08, 09:31

Jak ju¿ kto¶ bardzo pragnie elektrycznego wentylatora to chyba ³atwiej kupiæ na alledrogo za 30z³ wentylator od Swifta albo ca³± ch³odnicê z wentylatorem za 50 :mrgreen: ale raczej nie z braku wyobra¼ni in¿ynierów w terenówkach s± wentylatory na wisko :-/ i wbrew pozorom nawet w latach 80 Japoñczycy opanowali technologiê elektrycznych wentylatorów w osobówkach.
farba - 2013-05-21, 19:18

panowie a mozna dac ten czujnik wentylatora w miejscu gdzie jest czujnik wskaznika temoperatury??
KSikorski - 2013-05-21, 19:47

Qwai napisa³/a:
Jak ju¿ kto¶ bardzo pragnie elektrycznego wentylatora to chyba ³atwiej kupiæ na alledrogo za 30z³ wentylator od Swifta albo ca³± ch³odnicê z wentylatorem za 50 :mrgreen: ale raczej nie z braku wyobra¼ni in¿ynierów w terenówkach s± wentylatory na wisko :-/ i wbrew pozorom nawet w latach 80 Japoñczycy opanowali technologiê elektrycznych wentylatorów w osobówkach.


Porównanie wiskozy i elektryka to jak porównanie wyci±garki mechanicznej pêdzonej z PTO z wyci±gark± elektryczn±. Tylko ¿e tu ludzie maj± tendencje to psucia swoich aut :D Ja raczej dumam jak by tu zrobiæ sobie wisko w volkswagenowym dieslu...

moziembl - 2013-05-21, 22:52

farba napisa³/a:
panowie a mozna dac ten czujnik wentylatora w miejscu gdzie jest czujnik wskaznika temoperatury??


Trochê siê to mija z celem bo pomiar temperatury powinien byæ na powrocie ch³odnicy po to by w³±czaæ wiatrak wtedy jak ch³odnica nie daje rady siê sch³odziæ np. przep³ywem powierza.

farba - 2013-05-21, 22:55

a jezeli mam wyciagniety termostat
kostuch - 2013-05-21, 23:17

KSikorski napisa³/a:

Porównanie wiskozy i elektryka to jak porównanie wyci±garki mechanicznej pêdzonej z PTO z wyci±gark± elektryczn±. Tylko ¿e tu ludzie maj± tendencje to psucia swoich aut :D Ja raczej dumam jak by tu zrobiæ sobie wisko w volkswagenowym dieslu...

S³uszna racja ;-)
Najpierw mia³em wiskozê.
Potem mia³em wizjê i za³o¿y³em elektryka.
Potem mia³em drug± wizjê i za³o¿y³em wiskozê i elektryka.
Potem poszed³em po rozum do g³owy i mam tylko wiskozê.
:mrgreen:

[ Dodano: 2013-05-21, 23:19 ]
farba napisa³/a:
a jezeli mam wyciagniety termostat

To go za³ó¿, bo je¼dzisz na niedogrzanym silniku - bez sensu, nieekologicznie i nieekonomicznie.

moziembl - 2013-05-21, 23:20

Ale to nic nie zmienia, bo w³±czanie wiatraka ma byæ uzale¿nione od temperatury wody powrotnej, czyli od skuteczno¶ci wych³odzenia wody przez ch³odnicê.

A wyjêcie termostatu to nie najlepszym pomys³ bo Ci sie nie bêdzie dogrzewa³ silnik


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group