Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - wymiana łożysk zwrotnicy + koła + uszczelniacze

SamNaSamZSam - 2012-05-03, 18:21
Temat postu: wymiana łożysk zwrotnicy + koła + uszczelniacze
Koledzy, szykuję się do rewitalizacji przedniego "mostu" bez ruszania gruchy. Przejrzałem kilka tematów na forum i korci mnie żeby zabrać się za to samodzielnie, ale boję się, że dłubiąc maks godzinę dziennie zejdą mi na tym dwa tygodnie, a tyle czasu nie mogę mieć unieruchomienia samuraja. Być może zdecyduję się więc na pomoc mechanika. Tak czy inaczej części chcę kupić sam, żebym wiedział co tam siedzi. W związku z tym proszę o korektę listy czego potrzebuję na jedną stronę:

2x łożyska stożkowe zwrotnicy - Lozysko 30302 NACHI/KOYO - 45zł/szt. (www.stozek.pl)
1x filc do kuli - 10zł/szt. (jeszcze nie wiem gdzie, ale podpasuję coś na wymiar w motoryzacyjnym)
1x guma do kuli - 10zł/szt. (j.w.)
1x uszczelniacz półosi - 26x38x8 - 5zł/szt. (motoryzacyjny albo z uszczelniaczami przemysłowymi)
1x łożysko koła - Lozysko 57414/LM 300811 - Koyo 100zł/szt. lub Fersa 53zł szt. (gdzieś w necie znalazłem)

czyli zestaw na koyo = 170zł na stronę, Fersa - 123zł

Strona Danielsa nie działa mi chwilowo i nie mogę znaleźć wymiarów tego filcu i gumowego uszczelniacza kuli. Wiem, że filc można dociąć na wzór z filcu z Castoramy, ale jakby ktoś podrzucił wymiar tej gumy będę wdzięczny :)

Czytałem coś o "odpowiednim" dystansowaniu łożysk zwrotnicy, zakładam jednak że prócz wymiany łożyska pozostałe elementy zamontuję tak samo jak były dotychczas. Czy są jeszcze jakieś kruczki? Czy potrzebuję jakieś fachowe ściągacze, praskę? Przy okazji chciałbym zrobić wszystko co mogę przy tej jednej rozbiórce, więc jeśli coś jeszcze mogę wymienić proszę o info.

Hałas - 2012-05-03, 18:24
Temat postu: Re: wymiana łożysk zwrotnicy + koła + uszczelniacze
SamNaSamZSam napisał/a:


Strona Danielsa nie działa mi chwilowo i nie mogę znaleźć wymiarów tego filcu i gumowego uszczelniacza kuli. Wiem, że filc można dociąć na wzór z filcu z Castoramy, ale jakby ktoś podrzucił wymiar tej gumy będę wdzięczny :)

http://suzuki.run4x4fun.com/

SamNaSamZSam - 2012-05-03, 19:22

dzięki Hałas. Już widzę, że na koło 2 łożyska idą czyli zestaw z koyo robi się 270 a Fersa ok 180 zł... x2 to różnica wychodzi prawie 200zł. Warto wkładać koyo przy takiej różnicy cenowej? Nie topię i nie upalam samochodu w terenie prawie w ogóle, ale robota ma być dobra i służyć relatywnie długo.
punix - 2012-05-03, 21:17

Jak ma służyć długo i zalewane nie będzie to wrzuciłbym koyo - mimo wszystko powinny wytrzymać dłużej.
Arni - 2012-05-03, 22:59

Jeśli chodzi o łożyska na piaście i uszczelniacz podzielę się info w poniedziałek bo właśnie jestem na etapie reanimacji (jaka cena ja biorę KOYO). A w temacie filcu na kulę nie polecam dorabianie na własną rękę przerabiałem i gra nie warta świeczki (moje zdanie) :-D . Piasta schodzi bez najmniejszego problemu (po zdjęciu sprzęgiełka) ale to na pewno wiesz (pod sprzęgiełkiem jest zeeger i wszystko schodzi). W reszczcie niestety nie pomogę to jeszcze przede mną :-)
SamNaSamZSam - 2012-05-04, 08:24

Arni czekam zatem z niecierpliwością na dalsze wieści :) brałeś jakiś zestaw uszczelniaczy z Allegro?
Arni - 2012-05-07, 17:06

A więc tak uszczelniacz zamawiałem przez allegro ale bez łożysk. Łożyska kupiłem osobno. Jeśli chodzi o łożyska na piastę w sobotę zakupiłem zestaw na jedną stronę za 110zł (łożyska firmy OPTIMAL w zestawie 2 łożyska + uszczeniacz) produkt niemiecki. Polecono mi też smar MOBILE (kolor niebieski) podobno wodoodporny ale to się zobaczy po paru topieniach :-) Dzisiaj się zgapiłem trochę roboty było ale jutro zadzwonię i dowiem się o łożyska KOYO na piastę.
SamNaSamZSam - 2012-05-07, 17:34

dzięki, fajne info. Jakbyś wybadał temat KOYO to miałbym jakieś odniesienie. A całą robotę sam ogarniasz czy oddałeś komuś w opiekę?
Arni - 2012-05-07, 18:46

Jutro będę wiedział info o KOYO. Jeśli chodzi o "robotę" sam robiłem łożyska na piaście. Uszczelniacz kuli niestety robił mechanik przy okazji większej roboty.
vsh - 2012-05-08, 13:46

Witam,
W ostatni weekend przerabiałem temat, z cenami jestem na bieżąco ;) ceny z normalnego sklepu z łozyskami:

2x łożyska stożkowe zwrotnicy - Lozysko 30302 - 26,48 zł szt. (52,96zł za 2 szt.)
1x filc do kuli - we własnym zakresie zmotałem z grubszej wykładziny podłogowej ;)
1x guma do kuli - odzysk z tej co była założona wcześniej - była w dobrym stanie
1x uszczelniacz półosi - 4,21 zł
2x łożysko koła - Lozysko 57414/LM 300811 - i tu dostałem 1 szt. Fersa za 52,58zł i 1 szt. Koyo 94,89zł (mieli po 1 szt.)
uszczelniacz kuli zwrotnicy dostałem gratis ;)
smar grafitowy - 12 zł, smar do łożysk 14 zł (puszki po 0,8L), odrdzewiacz wurth 19 zł i kupe zabawy ;) zwłaszcza jak się to robi pierwszy raz ;)
cała zabawa jakieś 250 zł jak widać ;)

szelka - 2012-05-08, 14:16

Witam! Mam pytanko. Musze wymienić uszczelniacz kuli przedniego mostu i zastanawiam się czy mogę zlecić to mechanikowi czy lepiej oddać do serwisu? czy skomplikowana jest to naprawa?
SamNaSamZSam - 2012-05-08, 14:54

@ Szelka - kolego możesz zlecić mechanikowi, ewentualnie jak powyższe przykłady pokazują temat można ogarnąć samodzielnie bo nie jest technicznie skomplikowany. Potrzeba chęci, trochę czasu i z tego co się orientowałem podstawowych narzędzi.

Po chwili zastanowienia to stwierdzam, że nawet do serwisu mógłbyś zapchać samochód pod warunkiem że za pracę nie wezmą więcej niż XX,XX zł (gdzie w XX,XX należy wstawić indywidualną cenę jaką jesteś skłonny za tę usługę zapłacić).

@ vsh dziękuję za szczegółowe informacje.

czy do kuli może iść smar jak do przegubów? Molibdenowy znaczy się.

Arni - 2012-05-08, 17:40

I ja uzyskałem informacje na temat cen. Łożyska KOYO do piasty 57414 cena 80zł. Na miejscu maja tylko jedną sztukę reszta na zamówienie.
A jeśli chodzi o firmę OPTIMAL podobno niestety niezły badziew (sprawdzę na własnej skórze) łożyska są niewiadomo skąd a w Niemczech są tylko pakowane.

vsh - 2012-05-08, 19:42

SamNaSamZSam - ja do kuli dawałem grafitowy, czyli do przegubów ;)
w którymś wcześniejszym wątku była foto relacja z wymiany całego przegubu z jakiejs angielskiej strony przez jakas dziewczyne, ktora to ogarneła, wiec temat do zrobienia na pewno ;]

SamNaSamZSam - 2012-05-08, 22:36

vsh napisał/a:
SamNaSamZSam - w którymś wcześniejszym wątku była foto relacja z wymiany całego przegubu z jakiejs angielskiej strony przez jakas dziewczyne, ktora to ogarneła, wiec temat do zrobienia na pewno ;]


no teraz żeś mi pojechał po ambicji!! :) dzięki za motywację... i oczywiście wszystkie cenne uwagi w tym temacie.

szelka - 2012-05-09, 07:50

Fajno. Dzięki za odpowiedź.
SamNaSamZSam - 2012-06-21, 17:00

ile smaru zakupić do kul? Chodzi mi o objętość, żeby mi nie brakło jak wszystko rozłożę, ale żeby też nie zostało wiadro na następny raz ;-)
Zawias - 2012-06-21, 17:28

Kilo starczy.
pietrek - 2012-06-21, 17:34

ja sam wymieniałem łożyska pierwszy raz w życiu i nie było większych problemów. Popatrz tu:
http://www.samurai4x4.pl/...-piasta,28.html

[ Dodano: 2012-06-21, 17:45 ]
zobacz jeszcze tę str. http://www2.izook.com/?page_id=402

SamNaSamZSam - 2012-06-21, 18:52

Dziękuję koledzy :)

[ Dodano: 2012-06-22, 07:42 ]
Cytat:
"Do regulacji sworznie wystarczy przykrecić na dwie śruby mocujące po przekątnej, po pomyślnej regulacji ponownie demontujemy sworznie, uszczelniamy silikonem i składamy na gotowo."


a co to za silikon jest?

hugo91 - 2012-06-22, 22:07

a te podkładki regulacyjne to samodzielnie trzeba wykonać czy są dostępne gdzieś ?
Zawias - 2012-06-22, 22:45

Przy tej robocie nie pogubiłem podkładek i po zmontowaniu nie było luzu.Silikon sanitarny.
hugo91 - 2012-06-23, 13:22

właśnie zrobiłem zakupy, 4 łożyska Timkena+ 2 uszczelniacze - 180zł więc chyba nie jest źle ?
teraz jeszcze filc i guma(no chyba że stara będzie dobra)

albert - 2012-06-30, 20:13

film nic nie uszczelnia robi za miękką podkladke więc można wyciąć nawet z dywanu . jeśli jest cala to można wkładać stara
yenko - 2012-09-15, 23:15

Siemka,

Też zabrałem się za wymianę łożysk w przednim kole i mam kilka pytań odnośnie tej zabawy. Może i głupie pytania ale nie znam się na mechanice a nie chce nic zepsuć na początku zabawy z samim.

1. Jak wyciągnąć łożysko to które przytrzymuje ten gumowy uszczelniacz? Chodzi mi o łożyska hi-cap. Jedno łatwo wypada samo po odkręceniu a drugie trzyma ten uszczelniacz.
2. Czy przy wymianie łożyska wymienia się też te pierścienie po których jeździ łożysko?
3. Łożyska wysmarować smarem do łożysk a całą resztę to jakiego smaru użyć? Grafitowym wysmarować sprzęgiełko i całą resztę?
4. Jak mocno dokręca się te śruby na klucz +50 ? Bo jedna ta wewnętrzna była lekko przykręcona tak że palcami ją odkręciłem, a ta zewnętrzna była mocniej ale niezbyt mocno tak że w ogóle siły nie trzeba było użyć do wykręcenia żabką do rur :)

czesio6969 - 2012-09-16, 09:14

1-2 łożysko składa sie z 2 częsci widozcnie nie zdjąłeś pierwszego łożyska całego czyli bieżni, czesem ciężko wyjąc te bieżnie bez ściągacza ja tam wymieniałem 3 dni temu przyje.. młotkem w bieżnie az pekła i wyszła ;-)
3. łożyska wysmarowac smarem do łożysk sprzęgiełko też takim smarem można wysmarować
5, nabij dobrze bieżnie łożyska, potem jak dokręcasz piasta musi się kręcić w miare lekko ale też bez przesady lekko- dokręcasz na oko jak za mocno to zrobisz piasta bedzie cięzko chodziła, wiec poluzuj delikatnie i bedzie git ;-) ) prost sprawa i miłej pracy ;_))

yenko - 2012-09-16, 14:06

Dzięki za odpowiedź. No tak myślałem że te pierścienie po których jeżdżą łożyska też trzeba wybić. A ten uszczelniacz jak się montuje? bo chciałem go wyjąć zanim łożysko wybije ale on siedzi tak mocno że go tylko poharatałem.

Wszystkie smary do łożysk są czerwone ? Bo u mnie wszystko było wysmarowane zielonym smarem.

SamNaSamZSam - 2012-09-16, 17:24

Smar do łożysk to smar litowy - ŁT i on jest zielony. Czerwone to może jakiś silikon (?) z uszczelnień np. sworzni zwrotnicy się posypał przy rozbiórce

tutaj masz jeszcze pomocny temat: http://www.samurai4x4.pl/...-piasta,28.html

czesio6969 - 2012-09-16, 18:29

super temat sam tego nie widziałem, co do uszczelniacza nie pamiętam ale on chyba nie wyjdzie jak nie wyjmiesz bieżni łożyska, placiłem 100zł za komplet 2łożyska nowe zabiezpiecznie i uszczelniacz, w ic
yenko - 2012-09-16, 22:03

Temat pomocny ale ja się nie dobieram jednak do łożysk zwrotnicy tylko do łożysk piasty. Dlatego podpytuje a tamten temat to już kilka razy czytałem :)
Didymos - 2012-09-16, 22:09

Jak masz już zdjętą piastę, to przyłóż parę młotków w łożysko i wyjdzie razem z uszczelniaczem.
yenko - 2012-09-16, 22:17

No jutro tak zrobię i pojadę na zakupy :) A tak na marginesie, kojarzycie czy jest tam jeszcze gdzieś oring taki o większej średnicy. Nie pamiętam teraz czy był on założony zaraz na połączeniu ze sprzęgiełkiem czy trochę głębiej. Bo jak rozkręcałem to takowy znalazłem ale był zgnieciony i przerwany tak na oko 7 cm średnicy i dosyć cienki. Oglądam schemat i nie widzę takiego ?
Didymos - 2012-09-17, 08:49

W samej piaście nie ma żadnego oringa.
Między piastą, a sprzęgiełkiem oryginalnie była, jeśli dobrze pamiętam, cienka, papierowa uszczelka, możesz to spokojnie złożyć na silikon.

yenko - 2012-09-17, 13:18

Jest oring z tyłu na sprzęgiełku gdzie jest taki rowek cienki i go dzisiaj kupiłem, ale za nic w świecie nie mogę znaleźć tego uszczelniacza wargowego. Po prostu nigdzie tylko jest w aso.
marcelo - 2013-05-10, 21:12

witam wszystkich lubiacych smar :). Na kulach w moim samuraiu widze wycieki wszystko pokryte jest samrem\olejem cała zwrotnica. Tak juz było jak go kupiłem i chciałbym uszczelnic kule a z tego co tu przeczytalem nie konczy sie na uszczelnieniu kuli bo wyciek bieże się z luzów na łóżyskach. Czyli wyglada na to że muszę wymienić łóżyska półosi no i chyba wszystkie uszczelniacze. Na allegro widziałem zestawy zblachami, filcem i łóżyskami za ok 220zł: http://allegro.pl/zestaw-...217773269.html.

Moje pytanie: Czy wystarczy taki zestaw czy dokupować do niego coś jeszcze? Ma to być zrobione raz i porządnie czyli z tego co widze na podzespołach KOYO. Gdzie najlepiej kupić taki zestaw? Czy ktoś może zrobić listę wszystkich potrzebnych części tzn. Wszystkie łóżyska z oznaczeniami, uszczelniacze i samry i ilość potrzebną do przedsięwzięcia?

Za pomoc z góry dzięki
Pozdrawiam

Starscream - 2013-08-10, 21:48

Widzę że koleś dostał taką odpowiedź że chłopina do dziś czyta. Nie chcę zakładać nowego tematu.

ale moje pytanie jest inne a mianowicie chodzi mi o łozyska w zestawach dostępnych na alledrogo po 200zł za komplet. Czy ktoś to zakładał kiedyś ile mozna na tym pojeździć w normalnych warunkach czt. "Polskie Drogi" lekki teren.
wiem że np łożyska Koyo chodzą po 70zł za sztukę a gdzie reszta? Macie jakieś doświadczenie z tymi zestawami lub innymi w podobnej cenie?

Didymos - 2013-08-11, 12:13

Mam łożyska z zestawu od blisko roku, w tym czasie przeżyły kilka rajdów, kilka wyjazdów w teren i codzienną eksploatację, jak na razie bez najmniejszych problemów.
Starscream - 2013-08-11, 21:41

aha to już mi morale podniosłeś :mrgreen: a jakiej firmy są wiesz może?
Didymos - 2013-08-11, 22:46

Nie pamiętam, moje byłe made in india zdaje się, czy tam podobna egzotyka.
chomik. - 2013-08-12, 08:29

ja około tydzień temu kupowałem optimale za które zapłaciłem po cenie hurtowej 85 zł/ komplet na jedną stronę (w detalu kosztują ok 100), a są jeszcze optimal z plusem (zestaw jest na "lepszych" łożyskach, np. koyo) i hurtowo kosztował 120zł
Starscream - 2013-08-12, 21:15

chomik ale ty piszesz tylko o łożyskach czy o kompletach?
chomik. - 2013-08-12, 21:45

mój błąd, nie doczytałem, że to chodzi o komplet na całą zwrotnicę.
Ja kupowałem komplety do piasty przedniej na jedną stronę, czyli dwa łożyska i uszczelniacz
Do pełnego kompletu na całą zwrotnicę, brakuje jeszcze łożysk pod sworzniami. Te kiedyś kupowaliśmy w sklepie z łożyskami po 5zł/szt

pacmano - 2013-09-09, 15:27

Zestawy na allegro wygladaja nastepujaco :
http://allegro.pl/zestaw-...3533216121.html

Mam dwa pytanka:
1. Czy da sie gdzies dokupic sam uszczelniacz gumowy / filcowy?
2. W ktorym miejscu wykorzystuje sie te blachy mocujace oraz czy jest to w ogole potrzebne? Niektore zestawy ich nie maja.

Uszczelniacz polosi kosztuje w sklepie 5 zl. Lozyska zwrotnicy 30302 kolo 8-10 za sztuke (zakladam ze jest to ta sama polka co te oferowane w tych zestawach). Zatem moznaby kupic to samo pewnie z okolicach 50 na strone ...

gregor600 - 2013-09-09, 16:03

http://allegro.pl/uszczel...3523563641.html
ja kupywałem taki, reszte w sklepie rolniczym i sklepie z łozyskami.
Blachy trzymają filcowy uszczelniacz, możesz użyć tych które masz założone o ile jeszcze istnieją:)

manias79 - 2013-09-09, 16:05

ad. 1 - filc możesz sobie kupić w sklepie z materiałami i wyciąć według wzorca z blach. Co do uszczelniacza gumowego to niestety nie wiem
ad. 2 - blachy trzymają uszczelniacz i filc na kulach. Masz je na tyle zwrotnic, od strony mostu (rozkręcisz, to będziesz wiedział)

tutaj step by step http://www.samurai4x4.pl/...-piasta,28.html

a tutaj w inglisz: http://www2.izook.com/?page_id=401
http://www2.izook.com/?page_id=402
http://www2.izook.com/?page_id=403
http://www2.izook.com/?page_id=404
http://www2.izook.com/?page_id=405
http://www2.izook.com/?page_id=406
http://www2.izook.com/?page_id=407

yenko - 2013-09-09, 16:21

Co do tego zdania to się nie zgadzam w manualu co innego piszą:

"W samochodach terenowych nakrętkę piasty koła dokręcamy z dużą siłą i co ważne - nie odpuszczamy, tak jak w samochodach osobowych"

manias79 - 2013-09-09, 16:24

yenko napisał/a:
Co do tego zdania to się nie zgadzam w manualu co innego piszą:

"W samochodach terenowych nakrętkę piasty koła dokręcamy z dużą siłą i co ważne - nie odpuszczamy, tak jak w samochodach osobowych"


dlatego mam zwykły klucz dynamometryczny - wyginany. Lub można kupić sobie zwykłą wagę na ryby ze sprężyną, sznureczek i tak jak manual pokazuje... ciąąąąąąągnąć jak Pudzian jeepa w reklamie ubezpieczeń OC

yenko - 2013-09-09, 16:36

Ciągnąć ? raczej delikatnie popchnąć
manias79 - 2013-09-09, 16:43

Ciągnąć :D rys. 17-3-7


yenko - 2013-09-09, 16:48

To gdzie było napisane że nakrętkę dokręcić max momentem 25 ? (albo 15 nie pamiętam)?
manias79 - 2013-09-09, 17:04

małe sprostowanie... wagą można zmierzyć czy łożyska są właściwie dokręcone... wagą niczego nie dokręcę :)

Natomiast w wolnym tłumaczeniu z angielskiego, procedura wygląda następująco:
"(...) po demontażu kolejno zewnętrznej nakrętki oraz znajdującej się pod nią podkładki gwiazdkowej, dokręcić wewnętrzną nakrętkę z momentem 80Nm, ręcznie obracając piastą. Następnie poluzować nakrętkę do uzyskania momentu 0 Nm i ponownie ją dokręcić ze wskazanym w tabeli momentem (10-15 Nm). Nałożyć z powrotem podkładkę i dokręcić zewnętrzną nakrętkę z momentem 60-90 Nm. Na koniec wygiąć ramiona podkładki: jeden na zewnątrz, drugie do wewnątrz, aby zapobiec obu nakrętkom samowolne poluzowanie(...)"

pacmano - 2013-09-09, 17:34

Te nakrętki juz raz ściągalem to pierwsza dokrecilem tak żeby doszła do piasty a druga to do oporu. Nie wiem na ile dobrze to zrobiłem...
yenko - 2013-09-09, 17:35

No to właśnie tak coś kojarzyłem :-D
pacmano - 2013-09-09, 17:36

gregor600 napisał/a:
http://allegro.pl/uszczelniacz-kuli-zwrotnicy-suzuki-samurai-santana-i3523563641.html
ja kupywałem taki, reszte w sklepie rolniczym i sklepie z łozyskami.
Blachy trzymają filcowy uszczelniacz, możesz użyć tych które masz założone o ile jeszcze istnieją:)


To jest 60 za komplet na przód czy stronę?

manias79 - 2013-09-09, 17:39

pacmano napisał/a:
gregor600 napisał/a:
http://allegro.pl/uszczelniacz-kuli-zwrotnicy-suzuki-samurai-santana-i3523563641.html
ja kupywałem taki, reszte w sklepie rolniczym i sklepie z łozyskami.
Blachy trzymają filcowy uszczelniacz, możesz użyć tych które masz założone o ile jeszcze istnieją:)


To jest 60 za komplet na przód czy stronę?


cytat z aukcji "(...) w skład tego zestawu wchodzą następujące części :

- Uszczelniacz kuli ( zwrotnicy ) składający się z gumowego pierścienia i dwóch filcowych uszczelnień x 1 szt.

- Uszczelniacz półosi 26x38x8 x 1 szt.(...)" no to wychodzi, że na stronę

pacmano - 2013-09-09, 17:41

Na telefonie otwieralem i mi coś się opis nie pokazywał... No to 60 to wcale tanio nie jest. Takie moje zdanie.
manias79 - 2013-09-09, 17:44

kiedyś na alledrogo był pełen zestaw: łożyska obu kół, wszystkie uszczelniacze, łożyska zwrotnic, blachy, podkładki etc. za ok. 440 zeta
Kwadrat - 2013-09-10, 08:01

Tu jest

ZESTAW

agalto - 2013-10-07, 14:30

Doradźcie mi co zrobić z uszczelniaczem gumowym by dłużej wytrzymał bo tygodniu jazdy znów olej z lewej kuli leci :/
manias79 - 2013-10-07, 14:37

a wymieniłeś wcześniej uszczelniacz pochwy mostu 26/38/8? Bo wymiana samego uszczelniacza kuli (tego dużego, co idzie pod blachy) sprawy nie załatwi
agalto - 2013-10-07, 15:25

własnie jestem po wymianie wszystkiego łożysk uszczelniaczy filcowych i gumowego uszczelniacza czyli tego zemeringa który jest w pochwie i półoś do niego wchodzi
pacmano - 2013-10-07, 16:47

Slaby mechanik ze mnie, ale u mnie objaw nieszczelnego uszczelniacza objawia sie w ten sposob ze cieknie w strone piasty i sprzegielka, a nie bezposrednio z kuli. Na forum byl jeden taki temat i wyszlo ze cieknal plyn hamulcowy z zacisku.
Maverick - 2013-10-07, 17:19

Ale jak kolega pisze, że cieknie mu olej, to z tego małego uszczelniacza na półosi.
nie ma tam innego miejsca, skąd cieknąłby olej.
Płyn hamulcowy, to inna konsystencja i cieknie po wierzchu. Można podejrzeć zacisk (cylinderek) albo przewód hamulcowy.
Ale jak olej to jak wyżej napisałem, tylko z małego uszczelniacza półosi.

manias79 - 2013-10-07, 18:35

tak jak pisze Maverick - olej musi przepuszczać mały uszczelniacz. Na szczęście koszt jego zakupu nie jest duży. Może jak kolega zakładał uszczelniacz, to przy wbijaniu wylazła ta wewnętrzna spiralka, przez co się dziad podgiął i sika na boki
agalto - 2013-10-07, 18:45

tylko dlaczego chyba tydzień ani kropelki a wczoraj kałuża pod autem :/
manias79 - 2013-10-07, 19:00

najlepiej to wyjmij koło z półosią i zobacz, co się stało z uszczelniaczem.
agalto - 2013-10-07, 19:34

Jutro to rozbiore jak zdążę kupić nowe uszczelniacze
A jak już jesteśmy przy wyciekach oleju to czy jest normalne że z odpowietrzenia pompy paliwa tryska olejem ?

manias79 - 2013-10-07, 19:49

a silnik to:
1) 1.3 gaźnik
2) 1.3 wtrysk
3) 1.9 diesel... ???

Na temat silników pytaj tutaj http://samurai.org.pl/viewforum.php?f=14... Ordnung muss sein

agalto - 2013-10-07, 19:55

faktycznie warto by było wspomnieć jaki silnik :P 1.3 gaźnik
manias79 - 2013-10-07, 19:59

jak gaźnik, to masz pompę mechaniczną, nie ma tam żadnego odpowietrzenia.Jeden króciec, skierowany w dół nie jest odpowietrzeniem. JEżeli z niego lecą krople paliwa, oznacza to uszkodzenie membrany pompy. Musisz wtedy kupić nową pomkę.

EDIT: a jednak poszperałem, jeżeli cieknie Ci olej, to masz zablokowaną odmę... tutaj opis po ang.: http://www.acksfaq.com/mechanical_fuel_pump.htm

Slavok, możesz część wątku o pompie paliwowej przenieść do działu o silnikach? Może się komuś z gaźnikowych userów przyda

agalto - 2013-10-07, 20:37

szkoda że miałem niemieci w szkole z angla jestem cienki :/ spróbuje coś po obrazkach skojarzyć xd

gdzie wychodzi wąż z odmy ? bo pamiętam że w jakims jest śruba wkręcona

manias79 - 2013-10-07, 20:53

z pokrywy zaworów wychodzi gumowy wąż, który idzie w stronę filtra paliwa... po drodze łączy się trójnikiem z innym wężem wychodzącym z kolektora dolotowego. Po pierwsze sprawdź, czy trójnik nie jest zatkany. Po drugie, na zimnym silniku dmuchnij w tą rurkę, która wychodzi z kolektora dolotowego, może też być zatkana
agalto - 2013-10-08, 20:06

uszczelniacz zmieniłem na taki lepszy prawie 30 zł kosztował :P choć tamten żle nie wygladał
Czy winą tego że krótko wytrzymał może byc że wkładam pół os razem z przegubem i troche na tym zemeringu sie zapiera podczas wkładania w most ?


A w temacie tych węzów to wyglada to tak ten mały co idzie na trójkącie w dół do kolektora był celowo zatkany ( w środku był kawałek śruby ) a ten długi jest podłączony do węża odpowietrzającego przedni most

manias79 - 2013-10-08, 20:21

Dobrze, że wkładasz półoś razem z przegubem... dobrze, że uszczelniacz stawia opór.

A co do węży, to ta śruba, to może być zawór zwrotny odmy, musiałbyś fotkę zapodać.
Natomiast ten drugi nie może łączyć silnika z mostami (?!?!?!) Odpowietrzenia mostów powinny wchodzić np. do kabiny, gdzieś wysoko, żeby w razie topienia samochodu woda nie wlała się przez nie

Na niebiesko masz wąż idący od pokrywy silnika, przez trójnik (nie widać go), do obudowy filtra powietrza http://i156.photobucket.c.../CARB/REM03.jpg

natomiast tutaj, w górnej części zdjęcia masz sam zawór odmy (PCV Valve) http://i156.photobucket.c.../CARB/REM08.jpg który wygląda jak śruba

agalto - 2013-10-08, 22:11

ta śruba to był kawałek uciętego gwintu ze śruby około 1 cm włożony w wąż idący od trójkąta po ten zawór PCV valve i zaciśnięty opaską zaciskową na szczelno

A ten wąz odpowietrzenia mostu moge czymś zabespieczyć czy musi buyć otwarty ?
Później ten drugi z odmy co był podłączony do odpowietrzenia mostu podpiąc gdzieś za filtrem powietrza ? Tylko że mam stożkowy w obudowie i nie ma orginalnego przyłącza

kostuch - 2013-10-08, 23:42

agalto napisał/a:
uszczelniacz zmieniłem na taki lepszy prawie 30 zł kosztował :P choć tamten żle nie wygladał

Uszczelniacz za 4zł powinien robić robotę bez łaski.
Warto obejrzeć gładź półosi, bo jak jest skorodowana to najlepszy uszczelniacz się nie utrzyma.

manias79 - 2013-10-09, 07:26

agalto napisał/a:
ta śruba to był kawałek uciętego gwintu ze śruby około 1 cm włożony w wąż idący od trójkąta po ten zawór PCV valve i zaciśnięty opaską zaciskową na szczelno

i dlatego miałeś podwyższone ciśnienie w silniku, stąd wyciek oleju spod pompy paliwa. Kup sobie gdzieś na szrocie ten zawór odmy, albo chociaż w jakimś hydraulicznym zaopatrz się w takie coś:



agalto napisał/a:
A ten wąz odpowietrzenia mostu moge czymś zabespieczyć czy musi buyć otwarty ?
Później ten drugi z odmy co był podłączony do odpowietrzenia mostu podpiąc gdzieś za filtrem powietrza ? Tylko że mam stożkowy w obudowie i nie ma orginalnego przyłącza


Niczym nie zabezpieczas, musi sobie "oddychać". Oryginalnie ten drugi ma iść do obudowy filtra. U ciebie masz stożek, i tak pewnie będziesz motał niedługo snorkela, wtedy podlączysz go do obudowy filtra (używka obudowy do gaźnikowca kosztuje jakieś 30 zeta)... Teraz na chwilę możesz po prostu go zaślepić (pod warunkiem, że odetkasz PCV Valve)

Didymos - 2013-10-09, 09:41

Akurat z zaślepionym zaworem pcv odma dalej powinna sprawnie funkcjonować, jeśli tylko pozostałe przewody, tj. od dekla do filtra, są drożne, natomiast nie może być tak, że odma będzie podpięta tylko do pcv, a dalej zaślepiona, bo to nie będzie działać.
Pcv w zasadzie jest tylko ze względu na ekologię i otwiera się tylko w określonych warunkach, jeśli będzie cały czas otwarty, to silnik nie będzie pracował poprawnie ze względu na lewe powietrze, ale przez to, że jednak jest otwarty "od czasu do czasu" odma musi mieć jeszcze ujście do filtra/atmosfery.
Ja mam to ustrojstwo całkiem wywalone i nie ma żadnego problemu.
Tymczasowo można odmę wprowadzić choćby i do butelki po pepsi, byle nie była szczelnie zamknięta.
Ciekawi mnie natomiast co miał na myśli wykonawca podłączenia odmy do mostu, może chciał tam wprowadzić nadciśnienie, co by woda nie wlazła :mrgreen:

agalto - 2013-10-09, 20:01

Jak do tej pory zemering jest szczelny nic nie kapie zobaczymy ile wytrzyma

A ten zawór odmy mam, ten kawałek śruby był w wężu na odcinku od zaworu do trójkąta po wyjęciu i podłączeniu tego drugiego węża odmy bezpośrednio za filtrem powietrza wyszystko chodzi dobrze a oleju jak narazie z pompki paliwa nie widać

Mam takie wrażenie że obydwa problemy sie łączą Wydaje mi sie że skoro ten wąż z odmy był podłączeny do odpowietrzenia mostu to jak sie tworzyło ciśnienie w silniku to również robiło sie w moście co powodowało wyciskanie oleju przez zemering
Tylko czemu tylko przez jeden zemering leciało hm :P

manias79 - 2013-10-10, 07:32

Dobrze wiedzieć, że pomogło. Masz rację, obydwa tematy mogły się połączyć przez debilne połączenie odpowietrzenia mostu z silnikiem. A dlatego wywaliło ci z jednej strony, gdyż jak domyślam się drogi Wattson'ie, wywaliło ci uszczelniacz spod krótszej półosi (bliżej ma do dyfra i odpowietrznika)
Hałas - 2013-10-10, 08:39

Szerloku cisnienie sie rozchodzi rownomiernie. Jak jeden wywalilo to na drugi juz sie cisnienie nie zbieralo :-)
agalto - 2013-10-10, 18:03

Tylko najciekawsze to że poszedł ten na dłuższej półosi ;p
W sumie gdy go kupiłem też leciało z tej strony hm

SamNaSamZSam - 2013-10-10, 21:58

no ale co w tym takiego dziwnego, zazwyczaj puszcza najsłabszy element. Może ta półoś ma delikanie mniejszą gładź i szybciej zużywa się uszczelniacz, może sam uszczelniacz był z innego materiału, innej partii. Może był ciut inaczej założony, krzywo, ciasno, luźno i się szybciej wyrobił.

Ja bym się bardziej dziwił jakby nagle z obydwu leciało.

agalto - 2013-10-11, 18:38

Też racja a lepiej jak leciało z jednej :p
puki co jest dobre dzięki za pomoc :)

[ Dodano: 2013-10-12, 19:26 ]
No i szlag by to trafił :evil:
wydawało sie okej tylko bardzo obroty falują
musiałem ostatnio ustawiać zapłon i sam już nie wiem czy to po tym sie nie stało, później dopiero robiłem z tymi węzami. Kiepsko że w tym silniku niby sonda lambda jest ale nie ma gdzie podłączyć xd

Czy to normalne że jak zacisne wąż odmy to wchodzi na wyższe obroty?

Jak sprawdzić sprawność zaworu PCV ?

Starscream - 2014-06-01, 22:15

Mam takie pytanie można wymienić sam uszczelniacz + pierścień + filce bez łożysk zwrotnicy? Bo miałem wymieniane na koyo nie osobiście z braku czasu ale takie kupiłem i po 2 latach znowu leje ale luzu żadnego nie ma.
Zawias - 2014-06-01, 22:19

Można łożysk nie zmieniać.
pacmano - 2014-06-02, 08:48

Wygodniej sciagnac piersien jak sie nie trzeba lozyskiem przejmowac ;)
SamNaSamZSam - 2014-06-02, 10:19

pacmano napisał/a:
Wygodniej sciagnac piersien jak sie nie trzeba lozyskiem przejmowac ;)


Pacmano ale Star chyba chce rozbierać przedni most a nie tylni i tam nie ma tych szlifowanych zaciskanych na gorąco przecież? ;> raczej chodziło o uszczelniacze półosi i kuli z tego co pisał.

KSikorski - 2014-06-02, 11:06

Hałas napisał/a:
Szerloku cisnienie sie rozchodzi rownomiernie. Jak jeden wywalilo to na drugi juz sie cisnienie nie zbieralo :-)


Zupełna dygresja - można uznać że ciśnienie rozchodzi się równomiernie w sytuacji statycznej, czyli na dobrą sprawę nigdy.
W przypadku występowania przepływów ciśnienie zdecydowanie nie rozchodzi się równomiernie. Na prostym odcinku rurki są już mierzalnej spadki ciśnienia.

Hałas - 2014-06-02, 11:18

Karwa, znowu mnie w szkole oszukali :evil: :mrgreen:
Starscream - 2014-06-02, 16:54

Pierwsze to rozbiorę i zweryfikuję co temu dolega. Ale rozumiem że uszczelniacz w moście leci przy luzie na łozyskach zwrotnicy lub piasty?
Czy tylko piasty? Bo na zwrotnicy nie mam w ogóle luzu, natomiast na piaście był.
Mógł też być dupiaty uszczelniacz bo pierwsze poszło jedno potem drugie. Kiedyś wymieniałem uszczelniacz na wale korbowym z przodu i padł po roku jak go wyciągnąłem to był jak plastikowa skorupa, materiał do bani.
Rozumiecie mnie że nie chcę zamawiać łożysk za 200zł skoro te są dobre.

SamNaSamZSam - 2014-06-02, 17:15

Ale Zawias temat łożysk zwrotnicy już wyczerpał. Nie musisz wymieniać. Możesz same uszczelniacze.

http://catalog.mdetali.ru...j09NHx8Zm49PTYz

Uszczelniacze półosi są "pod" łożyskami piasty więc moim skromnym lajkonickim zdaniem jak zwrotnice masz zdrowe to nie mają wpływu na uszczelnienie półosi.

Starscream - 2014-06-02, 17:27

moim też ale z czegoś się wyciek zrobił, może ktoś mądrzejszy mi powie :mrgreen:
Bo nie chcę kupić uszczelniacza, filcu, pozakładać a za miesiąc znowu ciece :mrgreen:

SamNaSamZSam - 2014-06-02, 17:38

Starscream napisał/a:
może ktoś mądrzejszy mi powie :mrgreen:


Heh to jak z tym "zdrowie pięknych pań... może jeszcze przyjdą" ...

Didymos - 2014-06-02, 21:01

Starscream napisał/a:
Pierwsze to rozbiorę i zweryfikuję co temu dolega. Ale rozumiem że uszczelniacz w moście leci przy luzie na łozyskach zwrotnicy lub piasty?
Czy tylko piasty? Bo na zwrotnicy nie mam w ogóle luzu, natomiast na piaście był.
Mógł też być dupiaty uszczelniacz bo pierwsze poszło jedno potem drugie. Kiedyś wymieniałem uszczelniacz na wale korbowym z przodu i padł po roku jak go wyciągnąłem to był jak plastikowa skorupa, materiał do bani.
Rozumiecie mnie że nie chcę zamawiać łożysk za 200zł skoro te są dobre.

Dobrze rozumiesz, luz, czy to na łożyskach zwrotnicy, czy piasty piasty, daje podobny efekt - nieosiową pracę przegubu i półosi, a w konsekwencji uszkodzenie uszczelniacza.
Oczywiście nie da się wykluczyć, że uszczelniacz trafił się lipny albo półoś jest wytarta w miejscu styku z uszczelniaczem, ale skoro łożyska piasty miały luz...
Jak łożyska zwrotnic są dobre, to nie ma sensu wymieniać.

ssslavo - 2014-06-05, 18:56

A czytałem TU że kiepskie......i kupiłem gdyż potrzeba chwili była.
Nie polecam....gumowe są tak sztywne że jeden pękł przy zakładaniu .Drugiego w międzyczasie grzałem w ciepłej wodzie,zrobił się bardziej elastyczny ale i tak się naderwał. Stare 20-letnie są bardziej elastyczne.
W instrukcji zakładania powinno być info :arrow: "odetnij kule i po założeniu dospawaj"

http://allegro.pl/uszczel...4282124460.html

KSikorski - 2014-06-06, 08:20

Uszczelniacz z ASO bez łaski można przełożyć przez kulę, nic nie trzeba ciąć ani grzać.
Starscream - 2014-07-22, 20:29

panowie te kule to moja zmora :evil: wymieniłem uszczelniacze i po miesiącu jeden juz łzawi!!! Brak luzów na łożyskach.
-Moje zdanie wytarta półoś albo tak jak mi sugerował znajomy fachman z jednego z serwisów 4x4 że to ten pierścień podtrzymujący półoś w piaście ma luz, chyba mosiężny on jest. Może ktoś miał podobny przypadek.
Całą robotę hu...j strzelił :evil:
Kuźwa teraz znalazłem tą tuleje prowadzącą 106zł!!!!!!! chyba ich poje....to wolę z lejącym mostem jeździć ! Bo nie mam jeszcze pewności czy to jej wina
tuleja prowadząc

stachura44 - 2014-07-22, 20:53

a nie masz żadnych wżerów na kulach ??

[ Dodano: 2014-07-22, 20:59 ]
ssslavo zakładałem już kilka razy uszczelniacze kuli i jeszcze nigdy mi się nie zerwał/naderwał nastepnym razem proponuje wybić te tulejki co wkładasz w nie łozyska i kule "ludwikiem" polać bo bez smarowania to sam wiesz jak idzie ;)

Starscream - 2014-07-22, 21:29

a co ma wżer ? przecież mi puszcza uszczelniacz mostu a nie osłona przeciwpyłowa
pilaw - 2014-07-22, 21:36

dokładnie według mnie to jest wytarta tuleja na której pracuje powierzchnia przegubu obojętnie jaki kupisz uszczelniacz będzie lecieć
kostuch - 2014-07-23, 08:18

Te tuleje nie wycierają się tak łatwo i szybko.
Jeżeli przylgnia na półosi jest ok, to problem może być w pozycjonowaniu całej zwrotnicy podkładkami pod sworznie.
Jak nie będzie w osi, to uszczelniacz będzie naciągany i popuści. Ten sam efekt jest przy krzywym moście.

Starscream - 2014-07-23, 19:17

wiem że się nie wycierają ale 29lat to i może irydowe by wytarło? nie mam porównania jak wygląda nowa.
Jak złapać oś podkładkami? Jak nie ma luzu to wg. mnie jest dobra.
hmmm to jedyna część która może pozostawiać do życzenia. Gdybym miał nową na wzór to bym to dał dorobić a tak to figa.

kostuch - 2014-07-23, 20:45

Starscream napisał/a:

Jak złapać oś podkładkami? Jak nie ma luzu to wg. mnie jest dobra.

Jak dasz złą ilość podkładek, to będziesz miał przesunięcie zwrotnicy w pionie.
Najlepiej dotoczyć sobie jakiś przyrząd specjalny do pozycjonowania. Jak się ma tuningowe przeguby, to jest dużo łatwiej bo wchodzą na styk i jakiekolwiek przesunięcie od razu jest wyczuwalne.

pilaw - 2014-07-23, 20:51

oczywiście że nie wycieraj się tak szybko bo są zrobione z brązu
pozyconownaie zwrotnicy to ciekawe:

jak byś mógł objaśnić
z kąd je wziąśc

Starscream - 2014-07-23, 21:51

trochę dziwna teoria bo pewnie co 3 auto by miało nie osiowo założone.
a jai ma być luz na tej tulei?

kostuch - 2014-07-24, 08:28

Starscream napisał/a:
trochę dziwna teoria bo pewnie co 3 auto by miało nie osiowo założone.
a jai ma być luz na tej tulei?

Pytasz co może być, to po prostu pokazuję możliwości powstawania problemu wycieku - nie twierdzę że ten przypadek właśnie występuje.
Równie dobrze: wżery na przylgniach, kiepskie uszczelniacze, krzywy most, krzywa półoś.
Na tulei nie powinno być luzu.

ps.
Średnio w co 3 suzuce kule są permanentnie mokre :mrgreen:

Starscream - 2014-07-24, 22:07

he to dzięki za słowa otuchy że co 3 kule są mokre :mrgreen:
A ja mam luz na tych tulejach

zed111 - 2014-07-24, 22:30

https://www.roadlessgear....sidekicktracker

jako, że to niewielkie to pewnie mogą spakować w jakąś kopertę bąbelkową i wysłać jako niewielką paczkę zwykłą pocztą

kostuch - 2014-07-24, 22:55

zed111 napisał/a:
https://www.roadlessgear.com/Suzuki/p/1533/front-spindle-axle-bushing-for-samuraisidekicktracker

jako, że to niewielkie to pewnie mogą spakować w jakąś kopertę bąbelkową i wysłać jako niewielką paczkę zwykłą pocztą

To nie Chiny aby wysyłali za czapkę gruszek albo free :mrgreen:
Wysyłka byle bzdetu z takiego sklepu internetowego to minimum 30-40$

Osobiście poszukałbym niezużytego czopa piasty i przełożył (cały czop).

zed111 - 2014-07-24, 23:13

zdziwiłbyś się
należy po prostu napisać i zapytać o koszt przesyłki a potem go negocjować

BTW za free to tylko w pysk można dostać... ;)

yahoo33 - 2014-07-24, 23:15

Osobiście zapytał bym w ASO, ale ja się nie znam ;)
zed111 - 2014-07-24, 23:16

true :)
Hałas - 2014-07-25, 00:01

Znajomy pytał o analogiczną tuleje do vitary (nie wiem czy nie są takie same?)
Ze 4 lata wstecz 740pln'ów jeśli mnie pamięć nie myli :mrgreen:
Aczkolwiek nie zaszkodzi, mogło coś się zmienić.

Cała piasta u handlarza to koszt koło 80-100 zł (oczywiście używka)
Wynegocjować coby poszukał z dobrą tulejką i chyba nie ma co pedalizować.

Vitary 2.0 (nowsze 1.6 podobno także) miały już łożysko-może to będzie jakiś trop.

kostuch - 2014-07-25, 08:56

zed111 napisał/a:
zdziwiłbyś się
należy po prostu napisać i zapytać o koszt przesyłki a potem go negocjować

BTW za free to tylko w pysk można dostać... ;)


Proszę cię... :-)
Negocjować i targować to sobie można u hien na allegro. A tam mają sztywne cenniki wysyłki i albo bierzesz albo do widzenia.
Może jak zrobisz zakupy na parę tysięcy, to dadzą zniżkę.
Nie raz i nie dwa kupowałem, więc wiem co piszę.

zed111 - 2014-07-25, 12:54

poważnie - można się targować
albo inaczej - zaproponować inne opcje wysyłki, szczególnie dla drobnicy
też trochę zamawiałem i często się udaje, choć nie zawsze, nie ma reguły
ale zawsze warto zapytać i próbować

niemniej i tak pierwszy krok to ASO, czasem cena może zdziwić

Starscream - 2014-07-25, 20:40

koledzy o co ta sprzeczka ? przecież linka wstawiłem gdzieś wyżej w PL 106zł + kurier 15
Tuleja prowadząca
Tak uważam że to ździerstwo ale trudno kupię jedną bo szkoda kasy jak by sie okazało że dalej qpa

gajowy - 2014-08-25, 20:35

Starscream napisał/a:
koledzy o co ta sprzeczka ? przecież linka wstawiłem gdzieś wyżej w PL 106zł + kurier 15
Tuleja prowadząca
Tak uważam że to ździerstwo ale trudno kupię jedną bo szkoda kasy jak by sie okazało że dalej qpa


I jak dokupiłeś tą tulejkę? Olej już nie leci? Ja jestem w identycznej sytuacji tyle że oba koła i zastanawiam się czy kupować.

kostuch - 2014-08-26, 10:11

Za taką kasę można dostać całe czopy piast (a jak się poszuka to i całe piasty).
Pokaż foto tych tulejek.
Ostatnio usuwałem całkiem zdrowe tuleje z czopów, bo były mi potrzebne takie puste :-)

gajowy - 2014-08-26, 21:04

kostuch napisał/a:
Za taką kasę można dostać całe czopy piast (a jak się poszuka to i całe piasty).
Pokaż foto tych tulejek.
Ostatnio usuwałem całkiem zdrowe tuleje z czopów, bo były mi potrzebne takie puste :-)


Teraz będzie ciężko o zdjęcia bo samochód mi potrzebny i złożyłem tak jak jest, co jakiś czas dolewam olej :-/ .
A co jesteś w stanie stwierdzić na podstawie zdjęcia?

kostuch - 2014-08-27, 09:42

gajowy napisał/a:
kostuch napisał/a:
Za taką kasę można dostać całe czopy piast (a jak się poszuka to i całe piasty).
Pokaż foto tych tulejek.
Ostatnio usuwałem całkiem zdrowe tuleje z czopów, bo były mi potrzebne takie puste :-)


Teraz będzie ciężko o zdjęcia bo samochód mi potrzebny i złożyłem tak jak jest, co jakiś czas dolewam olej :-/ .
A co jesteś w stanie stwierdzić na podstawie zdjęcia?


Oczywiście chodzi o zdjęcie rentgenowskie :mrgreen:
A na poważnie - jeżeli tulejka nie jest wytarta aż do stali w jednym miejscu, to znaczy że problem może być zupełnie gdzie indziej.

Starscream - 2014-08-27, 15:30

tuleje kupiłem ale czasu na wymianę brak i tak będzie do października :-(
Wytarte są i to bardzo bo ja już tych dziurek nie mam wcale. W jednym miejscu metal prześwituje. Jak mi przyszła nowa to byłem zdziwiony że takie głębokie są. Dałem tą tulejkę znajomemu co dorabia różne dziwne części do maszyn pomierzył i powiedział ze cos wykombinuje, zrobi mi drugą jak się sprawdzi to konkurencje zrobię :mrgreen:

pietrek - 2014-08-28, 21:12

Zna ktoś parametry simeringu piasty przedniej ??
zed111 - 2015-01-03, 20:47

pietrek napisał/a:
Zna ktoś parametry simeringu piasty przedniej ??


http://suzuki.run4x4fun.com/zamienniki.htm
nie wiem o któreś chodzi, ale pewnie któreś z tych

Łożyska kół przednich: Uszczelniacze 50/68/7 (3-wargowe umieszczane w piastach, 1 szt./str., można ponownie użyć oryginalnych jeśli są w dobrym stanie)
Uszczelniacze pochwy przedniego mostu: 26/38/8

[ Dodano: 2015-01-03, 20:48 ]
a tak w ogóle to z brytyjskiego forum, łopatologicznie przedstawione

http://www.suzuki4x4club....opic.php?t=9456

marcelo - 2015-01-12, 01:35

wiecei gdzie mozna dostac sam uszczlniacz kuli? filc sobie dotnę.

Wychodzę z założenia, ze te zestway kompletne po 400-500zł to zdzierstwo i sam zbieram zabawki po hurtowniach. Zobaczę ile wyjdzie za wszystko na lożyskach KOYO.

SamNaSamZSam - 2015-01-12, 08:48

to to? np. tutaj http://www.sklep4x4.pl/sklep/produkt/117/7666.html albo tutaj: http://e-katalog.intercar...acz-piasty.html

numer katalogowy: 09285-00002

zed111 - 2015-01-12, 10:00

kolega kupił bezpośrednio u producenta
podobno się nie da, ale jemu się udało:)

http://tedgum.pl/katalog/...181_14594_14628

SamNaSamZSam - 2015-01-12, 10:13

Interesujące, a czym się różnią te uszczelki?
stachura44 - 2015-01-12, 10:36

Napewno cena ale czy te beda lepsze od gumowych z tego co zauwazylem jak wymieniale tuleje poli u siebie w disco na nowe to to te stare byly wygniecione dobre 3 mm bo wczesciej wchodzily dosc ciasno a po 2 latach lataly w gniezdzie i teraz nie wiadomo czy ta uszczelka nie bedzie zachowywac sie podobnie i po jakims czasie nie zwezi sie i caly syf bedzie dostawal sie do srodka
SamNaSamZSam - 2015-01-12, 10:50

Miałem na myśli te dwie poliuretany w Tedgumie. Opis mają zbliżony a różne numery katalogowe więc może się czymś różnią...
czaruś - 2015-01-12, 17:32

Sam - ja robiłem z łożyskami w przez przerwę świąteczną w swoim Samuraiu. Te uszczelki które pokazałeś w linku wydają się być identyczne. Pamiętaj że mają mieć sprężynkę w środku. Jak nie będą pasować to zawsze możesz dokonać zwrotu.

pozdro

SamNaSamZSam - 2015-01-12, 17:38

Czaruś - wszystko ok :) tyle że to Marcelo szuka uszczelniacza i że tedgumy "wyglądają" tak samo, ale z jakiś powodów dali im inne numery katalogowe więc to mnie intryguje czym się różnią między sobą.
czaruś - 2015-01-12, 17:51

ok ok :) ślędzę forum jednym okiem a drugim pracuję :P - numerami katolgowymi bym się nie szczególnie przejmował - uważam że czasami poprostu trzeba coś kupić popatrzyć i tyle - jak coś to zwrócić.....
zed111 - 2015-01-12, 18:54

niczym się nie różnią, mają zdublowany wpis w katalogu
marcelo - 2015-01-12, 20:19

88 pln z pierwszego linka to sporo, 49 pln z IC już lepiej, te poliuretany powinny być dużo żywotniejsze - jutro zadzwonie i dowiem sie ile za te z tedgumu chcą.

Na alledrogo za sam uszczelniacz kuli chcą 25zł/szt czyli jak na razie najtaniej zapytam jeszcze o to czy maja sprężynke, chociaż moje, które zdemontowałem nie miały sprężynki , chyba ze wyleciała bo spruchniałe były strasznie.


CZYM malujecie mosty i kule? gdzieś tam wyczytałem że emulsja do wanien kule ktoś malował. Ja chyba epoksyd+chlorokauczuk na most i coś na kule. Mam małe wrzerki na kulach ale to chyba standard, farba wyrówna

kostuch - 2015-01-13, 11:31

Uszczelniacze kuli nie mają żadnej sprężynki...
Do kuli dociskane są przez te półksiężycowe blaszki z tyłu.

czaruś - 2015-01-13, 11:42

może ktoś to faktycznie niewłaściwie nazwał KOSTUCH, ale uszczelki łożysk stożkowych w piaście jak najbardziej taką sprężynkę mają.
kostuch - 2015-01-13, 11:45

czaruś napisał/a:
może ktoś to faktycznie niewłaściwie nazwał KOSTUCH, ale uszczelki łożysk stożkowych w piaście jak najbardziej taką sprężynkę mają.

No tak... Mówię 'partia', myślę 'Lenin' :mrgreen:

czaruś - 2015-01-13, 11:52

hehe
marcelo - 2015-01-13, 16:36

niestety dostępność uszczelniacza kuli/zwrotnicy w IC zaczyna i kończy się na pozycji katalogowej - zero w magazynach. do tedgumu napisałem, zobaczymy co odp.

Jak polecacie regenerować kule, szlifowanie papierkiem 1000 i 2000 i jakaś farba (np. emalia do wanien - widziałem coś takiego na forum)?

Znalazłem coś takiego :

REGENERACJA KULI na LUSTRO

Problem jedyny że coś takiego bagatela - 2,5 tys !!! :shock: :shock:

a poniżej opis krótki o co chodzi:

"na kulach jest napoina o dobranych wartosciach, najpierw kule są "żdzerane" do dna najgłębszego wżeru
potem napawane, potem jest to obrabiane w technologii cnc .
najczęściej uzyskujemy warstwę 2-4 mm
jest to nie do ruszenia, daję na to gwarancję dożywotnią .
jednak trzeba się liczyć z tym, że każdy dobry produkt ma swoją cenę, zrobienie takiej regeneracji na moście od samuraja kosztuje 2,5 tyś"

Spotkał się ktoś już z tą metodą?? Co realnie zalecacie w przypadku takim jak mój - są wżerki ale mniejsze niż na powyższym zdjęciu i tylko na części powierzchni?

SamNaSamZSam - 2015-01-13, 16:40

odwrócę pytanie, jakie konsekwencje powodują wżery na kulach?
Hałas - 2015-01-13, 19:09

Nie można się w nich przeglądać.
szybciej się zużywają uszczelniacze (chropowata powierzchnia)
przy dużych wżerach może uszczelniacz może nie trzymac.

Osobiście małe wżery bym wygładził papierem, zależnie od chęci jeszcze później polerka pastą ścierną.
Duże wypadało by napawać, ale przy cenie pochwy mostu nie wiem czy by mi się chciało :mrgreen:

marcelo - 2015-01-13, 20:21

też własnie papierem polece i polerka. jakas farba na wierzch by sie też przydała zawsze to trochę dłużej nie będzie wystawione na warunki zewnętrzne. pytanie tylko jaką farbą, żeby po pierwszym skręcie uszczelniacz wszystkiego nie zgarnął ;-)
Uh Lala - 2015-01-13, 20:59

Hałas napisał/a:
Nie można się w nich przeglądać.


Trudno też zrobić sobie dobre selfie :roll:

Zawias - 2015-01-13, 21:21

Ja pomalowałem chlorokauczukiem.
marcelo - 2015-01-14, 11:27

też walnę to epoksydem 2x i chlorokauczuk

w TEDGUMie 55zł brutto uszczelniacz poliuretanowy kuli - dostępny od początku lutego. Czyli dalej najtaniej na alledrogo - 25zł

gajowy - 2015-01-20, 00:04

Co myślicie o tym? http://allegro.pl/oslona-...4945148735.html
Zakładał ktoś to?

Didymos - 2015-01-20, 10:36

Zwykła ściema, tudzież błąd sprzedającego, w samuraiu nie ma miejsca na manszetę, bo fabryka nie przewidziała dodatkowego uszczelnienia przegubu.
Ari - 2015-01-20, 21:01

Też bawiłem się z dopracowaniem pow. kuli.
Pojechałem ile się dało papierem a na to lakier samochodowy z utwardzaczem i dalsze prace.

gajowy - 2015-01-20, 23:46

Didymos napisał/a:
Zwykła ściema, tudzież błąd sprzedającego, w samuraiu nie ma miejsca na manszetę, bo fabryka nie przewidziała dodatkowego uszczelnienia przegubu.


No właśnie tak myślałem że nie ma możliwości zamocowania tego z braku miejsca.

Chris91 - 2015-01-23, 15:55

marcelo napisał/a:


w TEDGUMie 55zł brutto uszczelniacz poliuretanowy kuli - dostępny od początku lutego. Czyli dalej najtaniej na alledrogo - 25zł




Sprawdzałem na stronie Tedgum i tam nie ma sklepu internetowego... gdzie można jeszcze bedzie kupic to w tym lutym ? a na allegro to chyba samych uszczelek nie ma na akcji ?

Zawias - 2015-01-23, 18:12

A co złego jest w tym z allegro ?
marcelo - 2015-01-23, 23:53

do tedgumu dzwoniłem i gosc mi tak powiedział że początek lutego. pisalem do tych którzy wystawiaja zestawy z alledrogo i najtaniej gosc chciał 25zł za sam uszczelniacz - z mojego wywiadu najtaniej i nic złego w nim że za allegro :)

zdzwonie w pon jeszcze do suzuki-czesci moze oni maja.

Nasuwa sie pytanie czy rzeczywiscie one az tak się zuzywaja zeby wymieniac?

Chris91 - 2015-01-26, 21:25

Witam! Mógłby mi ktoś napisac w jakiej kolejności zakładac te uszczelniacze filc i blaszki na kule zwrotnicy? wiem że jest schemat tego ale u mnie w samuraju było tak że najpierw uszczelka była przykręcona tymi dwoma blaszkami potem był dołożony filc a na końcu te ostatnie dwie blachy... tak to ma byc? bo na schemacie inaczej jest . a co do tych dwóch blaszek to którą stroną je przykręcać tą wklęsłą czy wypukłą ?
Zawias - 2015-01-26, 21:31

Guma zgarniająca-filc-blachy.Blachy mają obejmować filc.
zed111 - 2015-01-26, 21:40

nie do końca
jak ściągałem pierwsze oryginalne to miałem blachę1 -gumę - filc- blachę 2

ale widziałem już zestawy bez blach nr1

Zawias - 2015-01-26, 21:43

Lepiej jak i jedna i druga.Tak powinno być.
zed111 - 2015-01-26, 21:58

chyba wklejał to już kolega Kurian

od pkt 117
http://www.lowrangeoffroa...Rebuild-Kit.pdf

Chris91 - 2015-01-26, 22:07

Tak więc jak mówicie blacha1,guma,filc,blacha2 . tak założe skoro oryginalnie tak było to widocznie u mnie ktoś porąbał . Dziękuję za pomoc! Bardzo pomocny link :)
marcelo - 2015-01-28, 21:32

macie może namiar na łożyska zwrotnicy 30302 KOYO w dobrej cenie tzn ok. 40pln. w mojej hurtowni 38zł ale dostawa dopiero w kwietniu

ceny w sklepach:

-50zł/szt. SUZUKI-CZESCI.pl
-71,34zł/szt. ALBECO.pl
-29zł/szt. (tyle że Timken) Stożek.pl

fingil - 2015-01-29, 07:14

12zł sklep rolniczy
slavok - 2015-01-29, 10:25

marcelo napisał/a:
macie może namiar na łożyska zwrotnicy 30302 KOYO w dobrej cenie tzn ok. 40pln. w mojej hurtowni 38zł ale dostawa dopiero w kwietniu

ceny w sklepach:

-50zł/szt. SUZUKI-CZESCI.pl
-71,34zł/szt. ALBECO.pl
-29zł/szt. (tyle że Timken) Stożek.pl


A co z Timkenem jest nie tak?

SamNaSamZSam - 2015-01-29, 10:40

sprawdzałeś dostępność: http://www.sklep4x4.pl/sk.../106/12821.html ?
Aksag - 2015-01-29, 14:43

slavok napisał/a:
marcelo napisał/a:
macie może namiar na łożyska zwrotnicy 30302 KOYO w dobrej cenie tzn ok. 40pln. w mojej hurtowni 38zł ale dostawa dopiero w kwietniu

ceny w sklepach:

-50zł/szt. SUZUKI-CZESCI.pl
-71,34zł/szt. ALBECO.pl
-29zł/szt. (tyle że Timken) Stożek.pl


A co z Timkenem jest nie tak?


Timken to bardzo dobre łożyska być może nazwa nieznana, tak jak Koyo ale jakościowo na pewno nie gorsze.

zed111 - 2015-01-29, 16:14

USofA w końcu ;)
marcelo - 2015-01-30, 00:12

wolałbym orygi Koyo bo podobno żywotniejsze, a nigdzie w przystepnych pieniadzach znalezc nie moge
kostuch - 2015-01-30, 10:03

marcelo napisał/a:
wolałbym orygi Koyo bo podobno żywotniejsze, a nigdzie w przystepnych pieniadzach znalezc nie moge

Zlituj się...
Pierwsze primo to Timken to bardzo dobra firma.
Drugie primo to łożyska sworzni (zwłaszcza dolne) pracują na ogół na mieszance błotno-piaskowo-wodno-olejowej.
Nie warto się napinać na megasuper. Ja kupiłem jakieś no-name za grosze i po prostu wymieniam co jakiś czas.
Przykładowe źródło http://www.sklepfarmer.pl/lozysko_30302_i-2446i

Łożyska do ataku 30306/30307 też można tam dostać za niewygórowaną cenę :mrgreen:

marcelo - 2015-01-30, 12:03

spoko kostuch, dzięki - chodzi o to że jedni mówia, że najtańsze bo i tak to słaby punkt i wymieniać trzeba co jakiś czas, inni że nie ma sensu taniej tandety bo padają jak muchy.

Myślę, że 2 str mają rację, na razie spróbuje czegoś lepszego, a jak padną to założe tanioche

[ Dodano: 2015-02-10, 22:54 ]
łożyska timkena kupione w stożek.pl - 29zł/szt. a teraz czas na kolejne pytanie:

Co myślicie o malowaniu proszkowym kul zwrotnicy??

Niedaleko mnie w dobrej cenie malują proszkowo dowolne elementy, ja mam piaskarkę i nie powinno wyjść strasznie drogo, a jak wiadomo proszek jest b. twardy i odporny na ścieranie - dodatkowo strukturę po malowaniu wygładziłbym papierkiem i polerka.

Co o tym myślicie? Jest sens?

szymszym - 2015-02-12, 14:33

Witam. Podepnę się pod temat:

gdzie można kupić uszczelki pod sprzegiełka piast? Przechodze z zabierakow na Asiny i nie mam. Sławek z susuki-czesci na razie nie znalazl :)

Pozdrawiam,

SamNaSamZSam - 2015-02-12, 14:38

spróbuj w ASO - chyba taki numer 43838-60A00
czesio6969 - 2015-02-13, 17:51

szymszym napisał/a:
Witam. Podepnę się pod temat:

gdzie można kupić uszczelki pod sprzegiełka piast? Przechodze z zabierakow na Asiny i nie mam. Sławek z susuki-czesci na razie nie znalazl :)

Pozdrawiam,


A po co Ci takie uszczelki ja wolę na silikon zawsze i to wystarcza,ca jak nie to wytn7jnsobie sam z papieru, w sklepie rolniczym znajdziesz materiał na uszczelki

szymszym - 2015-02-13, 18:20

Hej,

uszczelek pragnę, bo co się da staram sie robić jak w oryginale. Poza tym, nie wiedziałem, że są papierowe - bo ich nie mam. Mówimy o tych pod sprzegiełka, a nie pod dekielek sprzegiełka - te papieorwe, w kształcie gwiazdy mam. Te, których szukam wygladaję na okrągłe.

Jeśli faktycznie papierowe, to sobie odrysuję i dotnę :)

Dzięki

Lexx - 2015-02-13, 19:04

Sa papierowe. Moj samie jak ho kupilem jeszcze je mial.
marcelo - 2015-02-13, 20:41

potwierdzam też mam papierowe, ale od teraz wywalam je i sylikon idzie. lepszy sylikon niz sprasowany papier po kilku demontażach
SamNaSamZSam - 2015-03-20, 22:37

Dziś odkryłem, że zewnętrzne łożysko piasty jest wyraźnie bardziej zużyte od tego w głębi (bliżej uszczelniacza). Czy to tak jest? Czy to tak może być? Czy łożyska powinny pracować równomiernie i ich zużycie być jednakowe lub prawie jednakowe? Czy na zużywanie się któregoś łożyska "bardziej" ma wpływ siła z jaką dokręcamy piastę? Nie jestem pewny czy mechanik który wówczas remontował most był takim ortodoksem i wystrzegał się remontów w szabas, a do tego wykonywał je zgodnie z literą świętego manuala.

Łożyska obydwa to Timken, wymieniane jednocześnie 93 tys. km temu więc pretensji nie mam bo w mojej ocenie trochę pojeździły. Chciałbym tylko uniknąć lub poprawić jakiś błąd jeśli taka obserwacja sugeruje jakieś niedomagania historyczne.

kostuch - 2015-03-21, 10:31

Teoretycznie powinny się zużywać jednakowo, bo napina się je nakrętką tą samą siłą.
Może po prostu do zewnętrznego woda ma bliżej?

A co rozumiesz przez "zużyte"?

SamNaSamZSam - 2015-03-21, 10:47

Dobre pytanie dr K., zupełnie jak u psychologa :) gdyż zbiło mnie z tropu teraz zupełnie i wymusza głębszą refleksję. Zużycie oceniłem jedynie na podstawie luzu bieżnia wewnętrzna vs. pierścień z rolkami jakie wymacałem w jednym i drugim łożysku, porównując je między sobą i stwierdzając że są dostrzegalnie różne. Tyle, że jeśli to stożek to pewnie realne "luzy" da się ocenić dopiero po skręceniu wszystkiego z manualową siłą, czy tak?

Cała piasta, zarówno przed demontażem jak i po złożeniu ma zero wyczuwalnego organoleptycznie luzu, w każdej z płaszczyzn szarpania.

To mi Doktore zadał klina... dziękuję :)

Aksag - 2015-03-21, 13:41

szymszym napisał/a:
Hej,

uszczelek pragnę, bo co się da staram sie robić jak w oryginale. Poza tym, nie wiedziałem, że są papierowe - bo ich nie mam. Mówimy o tych pod sprzegiełka, a nie pod dekielek sprzegiełka - te papieorwe, w kształcie gwiazdy mam. Te, których szukam wygladaję na okrągłe.

Jeśli faktycznie papierowe, to sobie odrysuję i dotnę :)

Dzięki


Te uszczelki to o-ringi a nie papierowe, cienkie i duże wchodzą w ten mały rowek. Papierowe są pod dekielki.

lukawa - 2015-03-31, 08:49

Ech, minęło już trochę czasu odkąd wyciągałem uszczelniacze półosi i teraz nie pamiętam jak włożyć nowe. Czy dobrze mi się zdaje, że sprężynką do środka?
SamNaSamZSam - 2015-03-31, 09:02

lukawa napisał/a:
Ech, minęło już trochę czasu odkąd wyciągałem uszczelniacze półosi i teraz nie pamiętam jak włożyć nowe. Czy dobrze mi się zdaje, że sprężynką do środka?


Tak. Sprężynka ma iść "od Ciebie".

[ Dodano: 2015-03-31, 09:09 ]
żeby nie było niedomówień, obraz cenniejszy niż tysiące słów:


lukawa - 2015-03-31, 09:26

Dzięki Samie! Ten obraz widziałem, jednak jego ostrość nie pozwoliła dać mi jednoznacznej, 100% odpowiedzi (a może wzrok już nie ten)).
SamNaSamZSam - 2015-04-10, 16:01

czy może być tak, że pod górnym sworzniem brak podkładki zupełnie, a pod dolnym są dwie?
Zawias - 2015-04-10, 17:27

Mógł ktoś tak założyć.W tym przypadku chodzi o luz góra dół.
SamNaSamZSam - 2015-04-10, 17:29

OK, dzięki ale czy to nie szkodzi w pozycjonowaniu zwrotnicy vs pochwa i półoś? Kiedyś Kostuch pisał, że to potencjalnie jedna z możliwości powodowania wycieków na uszczelniaczu półosi. Czy nie lepiej jak symetrycznie po jednej i drugiej stronie?

I drugie pytanie mam o przegub: http://imgur.com/a/fIgGL o co chodzi? na powierzchni zewnętrznej w miejscach gdzie od wewnątrz są kulki są takie jakby "przegrzania", są równomierne, na każdej kulce. Czy to ok? Czy to nie ok bo np. znaczy że przegub robił na sucho i się zesmażył tak że aż nabrał rumieńców?

Zawias - 2015-04-10, 18:18

Tak właśnie utwardza się powierzchnię gdzie pracują kulki.W sprawie podkładek powinno być symetrycznie.
SamNaSamZSam - 2015-04-10, 21:51

Dziękuję Zawiasie. Tak to jest przy tych pierwszych razach, człowiek bierze coś do ręki ogląda, bada luz i zakres ruchów, ogląda, poleruje - niby fajnie, ale czy aby taki jest standard, czy to tak zawsze wygląda...
szymszym - 2015-04-10, 21:59

Hej Sam,

Sławek z Wilanowa (suzuki-czesci), spytany czy łapami kręcąc wjętą półosią da sią stwierdzić czy przegub jest ok czy nie stwiierdzil: jak w łapach masz z 50Nm to tak... :)
Czyli wg niego jak przegub się nie rozsypał to se można kręcić i macać...

Chyba, że ktoś umie zdiagnozować...?

SamNaSamZSam - 2015-04-10, 22:41

No jak, przecież manual pokazuje taką oto czynność diagnostyczną: http://imgur.com/EjPkAC2

Chcesz:
1. po pierwsze primo podważyć autorytet manuala i mieć z Kostinho na pieńku,
2. po drugie primo zawęzić grono zdolne do diagnozy przegubu w dłoniach tylko do użytkownika "yenko" ?

;)

Pewnie to tyle co da się w warunkach domowych zbadać i mam świadomość ułomności tej oceny. Ale, złożę jeszcze wszystko na starych pewnie bo kolejna inwestycja mi się nie widzi. Chyba, że drugi będzie w gorszym stanie to wymienię oba.

kostuch - 2015-04-10, 23:46

Tak jak w manualu jest pokazane, to się luzy tylko sprawdzi. A luz to jeszcze nie awaria :lol:
Przegub może mieć też pęknięty koszyk - trzeba wymyć do czysta i oglądnąć oczami.
A jak są odgniecenia od kulek, to może strzelać pod obciążeniem. Ale strzelanie to też usterka bardziej kosmetyczno-wkurzająca niż techniczno-technologiczna, jeżeli mogę się tak wyrazić.
Mogą być też skręcone frezy półosi, ale tego się nie zobaczy bez zdjęcia przegubu.

A dlaczego akurat 50Nm trzeba mieć w ręku do diagnozy? :roll:

Didymos - 2015-04-11, 09:10

SamNaSamZSam napisał/a:
OK, dzięki ale czy to nie szkodzi w pozycjonowaniu zwrotnicy vs pochwa i półoś? Kiedyś Kostuch pisał, że to potencjalnie jedna z możliwości powodowania wycieków na uszczelniaczu półosi. Czy nie lepiej jak symetrycznie po jednej i drugiej stronie?

Sumaryczna grubość podkładek na dolnym i górnym sworzniu powinna być identyczna, inaczej przegub będzie pracował nieosiowo, może to m.in. przyspieszyć zużycie uszczelniacza.
Podkładek, zdaje się, są dwie lub trzy grubości, ja spotkałem się tylko z jedną.
W każdym razie zasada jest taka, że jeśli kasujesz luz na zwrotnicy i zdejmujesz z górnego sworznia podkładkę np. 0,1 mm, to taką samą trzeba zdjąć z dolnego sworznia.

SamNaSamZSam - 2015-04-11, 09:26

Dziękuję, o to chodziło. Kurka, robił to mechanik z serwisu 4x4 i jeszcze chyba brakuje uszczelniacza dolnego łożyska zwrotnicy bo na górnym był. Pamiętam, że Airgaston też coś pisał że takie miał, choć manual chyba tego nie przewiduje, to może jakieś "ulepszenia" Hiszpanów.

Podkładki wg katalogu są grubości 0,5 i 0,01 mm. Są dostępne np. w suzuki-czesci ale 20zł za 1szt. to trochę masakra , zwłaszcza jakby się okazało, że potrzeba ich kilka. Chyba pójdę drogą puszek po piwie, chociaż obalenia tylu bronków może być większym wyzwaniem niż wyskrobanie budżetu na oryginalne podkładki.

Uszczelniacz to nie wiem co uszczelnia, bo jak wsuwałem teraz przegub +półoś to zero oporu i w ogóle mogę sobie majtać w lewo prawo. Jeszcze nie wiem jak te tuleje prowadzące w czopach piast bo muszę to umyć dokładnie, ale to pewnie po weekendzie dopiero za to się wezmę.

Didymos - 2015-04-11, 09:39

Łożyska zwrotnic z dodatkowym uszczelniaczem są bez problemu dostępne np. tu.
Jak już masz to wszystko rozbrojone, to uszczelniacze półosi załóż nowe, kosztują śmieszne grosze, a zapewniają spokój na dłuższy czas.
Podejrzewam, że wystarczy jedna puszka po bronku na stronę, wątroba to spokojnie zniesie :mrgreen:

SamNaSamZSam - 2015-04-11, 10:08

Kurka, zwrotnicowe łożyska wziąłem ze stożka i przyszły bez tych gumek. Może sam ten uszczelniacz gdzieś podpasuję.

Do półosi przezornie nabyłem z motoryzacyjnego z suzuki-częsci i taki przemysłowy. Nie badałem porównawczo czy się czymś różnią, ale pewnie w ramach ćwiczeń nie omieszkam przymierzyć jeden i drugi i obadać oczno-ręcznie czy wykazują jakieś różnice.

Czy wnętrze kuli mogę potraktować szczotką drucianą na wiertarce? Wygląda dobrze i pewnie niepotrzebnie się przejmuję, tylko żeliwo złapało chyba taki brązowawy nalot rdzawy ze starości i nie wygląda jak czysty metaliczny odlew.

kostuch - 2015-04-11, 23:12

Łożyska kryte mają na ogół suffiks 'RS' w oznaczeniu.
Jak nie topisz samca, to zakładaj zwykłe łożyska.

SamNaSamZSam - 2015-04-12, 09:12

kostuch napisał/a:
Łożyska kryte mają na ogół suffiks 'RS' w oznaczeniu.
Jak nie topisz samca, to zakładaj zwykłe łożyska.


Hmm ale u mnie to taka hybryda tego krycia - bo łożysko samo w sobie jest niekryte, czyli bez RS, a na to manualnie idzie taka czapeczka uszczelniaczowa jak pokazał Didymos. Czyli mogę wyjąć łożysko napakować ręcznie smaru, wsadzić przyczapkować i mam jakąś symulację "krytości". Zacząłem się właśnie zastanawiać czy aby brak tej czapeczki na dole nie jest celowy by ewentualna woda się w niej nie trzymała, ale po chwili przemyśleń doszedłem do wniosku, że i tak nie miałaby gdzie wypłynąć od dołu bo odpływu nie ma, a sam sworzeń złożony na uszczelniacz przecie.

A co z tą szczotką drucianą, mogę nią przelecieć kule od środka?

lukawa - 2015-04-12, 10:51

Jeśli czujesz taką potrzebę to ją przeleć, uważaj tylko by do pochwy nie napruszyć, jeśli dyfra nie zamierzasz rozbierać :lol:
kostuch - 2015-04-12, 12:07

lukawa napisał/a:
Jeśli czujesz taką potrzebę to ją przeleć, uważaj tylko by do pochwy nie napruszyć

Tu mogą być dzieci na forum, a ty takie hardcore teksty... :oops: ;-)

Uh Lala - 2015-04-12, 16:15

kostuch napisał/a:
lukawa napisał/a:
Jeśli czujesz taką potrzebę to ją przeleć, uważaj tylko by do pochwy nie napruszyć

Tu mogą być dzieci na forum, a ty takie hardcore teksty... :oops: ;-)


:mrgreen: :mrgreen:

szymszym - 2015-04-12, 19:27

Sam,

U mnie uszczelniacze tez były tylko na górze. Teraz nie ma ani tu ani tu :) (santana '99)

Kostuch,

50 Nm było przykładowo i arbitralnie ;) Cały silnik ma pewnie ze 100 Nm.

Pozdrawiam,

kostuch - 2015-04-12, 21:59

szymszym napisał/a:

50 Nm było przykładowo i arbitralnie ;) Cały silnik ma pewnie ze 100 Nm.

Pozdrawiam,


Niech silnik ma 100Nm.
A teraz przemnóż to przez przełożenie skrzyni przez przełożenie reduktora przez przełożenie mostu

szymszym - 2015-04-13, 08:48

Kostuch,

dobrze prawisz. Moment narasta kosztem obrotów. Ale i (popraw mnie jeśli się mylę) też są straty na każdej przekładni. Na pewno mocy, wydaje mi się, że momentu też. Ja po Politechnice jestem, ale po elektrycznym, więc mogę (i mam) luki w edukacji mechanicznej :)

A to i tak trzeba by pojechać na rolki i zoabczyć co jest na kołach. Przydała by się hamownia 4x4.

Pozdrawiam,

kostuch - 2015-04-13, 13:55

szymszym,
Ja Politechnikę widziałem tylko jak szedłem tam pograć w brydża - nie znam się i mam na to kwity :mrgreen:
Hamownia w zupełności zbędna.
Stawiasz auto na kołkach.
Przymocowujesz do tylnego koła lagę o długości 1m i na końcu wieszasz ciężar np 10kg. Drugie blokujesz.
Jak podniesie lagę, to masz moment 100Nm na kole.
Dodajesz ciężaru (albo długości lagi) i powtarzasz eksperyment aż zdławisz silnik albo ukręcisz półoś :-)

szymszym - 2015-04-13, 14:37

Piekna, domowa hamownia :) To moment mamy już rozpraocwany, jeszcze trzeba wymyśleć patent na domowy pomiar mocy: P=W/t, W=F*s, F=m*a... :) To co, nawijamy na czas linę na felgę, która podnosi na bloczku worek z cementem na okresloną wysokość zwalczając przyśpieszenie ziemskie :)
kostuch - 2015-04-13, 15:55

Komplikujesz jak inżynier ;-)
Moc [KM] = ( Moment obrotowy [Nm] · Prędkość obrotowa [obr/min] ) ÷ 7022
albo
Moc [W] = Moment obrotowy [Nm] · Prędkość obrotowa [rad/s]

Czyli trzeba tylko zmierzyć, jak szybko się laga uniesie :-)

SamNaSamZSam - 2015-04-14, 17:46

Doktorowie, inżynierowie, docenci i asystenci... którą stroną idzie gumowy uszczelniacz kuli w stronę kuli, a którą w stronę mostu?

Zakładając że widoczna strona na tym obrazku to strona A, a ta od zadu to strona B to jak ma być ukierunkowany tenże uszczelniacz.


Nie chciałbym nic sugerować, ale coś nabrałem podejrzeń czy aby poprawnie mi to majstry ostatnio założyli... :roll:

Uh Lala - 2015-04-14, 18:00

Mi to fotka nie działa, a chciałam zobaczyć te sławne kule.. ociekające :roll:

ale jam mobilna.

szymszym - 2015-04-14, 18:04

Ja fotki też nie widzę, ale dobrze opisane i pokazane jest tu:

http://www.lowrangeoffroa...Rebuild-Kit.pdf

step 52

SamNaSamZSam - 2015-04-14, 18:06

To tylko uszczelniacz http://imgur.com/rPZr9R6



Widoczna strona to strona A, ta od tylca to B.

[ Dodano: 2015-04-14, 18:07 ]
szymszym napisał/a:
Ja fotki też nie widzę, ale dobrze opisane i pokazane jest tu:

http://www.lowrangeoffroa...Rebuild-Kit.pdf

step 52


Właśnie po tej lekturze nabrałem podejrzeń. Manual nie rozwiał wątpliwości. Poproszę łopatologiczną wykłądnię -> Strona X idzie do kuli a strona Y idzie do dyfra.

szymszym - 2015-04-14, 18:12

wg mnie i kroku 52 A do kuli. Nawet krzywiznę ma odpowiednią. (jak się mylę, to źle założyłem heheheh:))
Hałas - 2015-04-14, 19:38

SnS czyżby manual nie wiedział?! :mrgreen:
Patrząc na fotkę od Ciebie górą w stronę kuli. Tak jak @szymszym napisał jest specjalnie wyprofilowana pod nią :-) z drugiej jest płaska-przyciska ją płaska blacha.
Pozdrawiam

SamNaSamZSam - 2015-04-14, 21:35

Dzięki. To jednak majstry odwrotnie złożyły i nie ważne, że guma wyprofilowana :D step 118 tej instrukcji Low Range też ładnie pokazuje jak tam nadziany ten uszczelniacz. Może dlatego taka sraka w tej zwrotnicy była chociaż chodnikami kałuże omijam :(

Szkoda, że foteczek nie zrobiłem byłoby na pamiątkę. Chociaż jeszcze druga zwrotnica w poczekalni, ciekawe cóż tam za odkrycia będą :)

A jeszcze tylko to chciałem doprecyzować :
Hałas napisał/a:
z drugiej jest płaska-przyciska ją płaska blacha.


Bo u mnie są dwa komplety księżyców. Jedne idą jako pierwsze, później ta guma, filc i dopiero te zewnętrzne. I te wewnętrzne i te zewnętrzne blachy mają u mnie profilowane przetłoczenia. Chociaż jak kupiłem zestaw uszczelniaczy to faktycznie w komplecie były płaskie blachy. Będą na zapas.

Hałas - 2015-04-14, 21:48

Tak są tłoczone, ale samo dociskanie jest płaską częścią.
Mogę się mylić bo piszę z pamięci ale nie było czasem tak, że guma-blacha-filc-blacha?

SamNaSamZSam - 2015-04-14, 21:54

Manual i Low Range tutaj są zgodne, blacha - guma - filc - blacha -> http://imgur.com/oGxKcu8

Chociaż jak teraz staram się odtworzyć w głowie jak ten odwrócony gumowy uszczelniacz tam siedział to chyba właśnie go jeszcze pod te pierwsze blachy wcisnęli, ale to już głowy nie dam. Może jutro poprzymierzam dla experiensu jak to można złożyć jeszcze inaczej :D

lukawa - 2015-04-15, 07:43

Te pierwsze blachy są tak przetłoczone, że po założeniu ich tym przetłoczeniem do środka zwrotnicy (musi wejść jakby między zwrotnicę a kulę) - guma pięknie siada w nich w jeden sposób - str."A" do kuli.
Hałas - 2015-04-15, 09:06

SamNaSamZSam napisał/a:
Manual i Low Range tutaj są zgodne, blacha - guma - filc - blacha -> http://imgur.com/oGxKcu8

Znaczy się myliłem. Przepraszam za zamęt ;-)

SamNaSamZSam - 2015-04-16, 09:17

Ciekawostka: http://imgur.com/a/U6hok#igHVeqs

Tak wygląda drugi gumowy uszczelniacz, od zewnątrz nic nie zwiastowało takiego uszkodzenia, dopiero zdjęcie blach zewnętrznych i filcu ujawniło "wessanie" uszczelniacza pomiędzy blachę i kulę i jego masakrację. Uszkodzenie wystąpiło na części przedniej (od strony zderzaka) kuli. Sama kula wygląda normalnie, blachy też bez uszkodzeń, zagięć nie spostrzegłem. Macie pomysły czemu tak się mogło zadziać? Chciałbym uniknąć powtórki na nowym uszczelniaczu.

Hałas - 2015-04-16, 09:23

Podstawowe pytanie czy ten był dobrą stroną założony?
Jeżeli tak to po mojemu był przyszczypnięty już na etapie montażu.
Przy zakładaniu warto go dotknąć smarem od strony kuli żeby nie pracował na sucho.

SamNaSamZSam - 2015-04-16, 09:29

Ten był dobrą stroną i kolejność blach też była poprawna. Co ciekawe wnętrze tej kuli wygląda o niebo lepiej od wcześniejszej pomimo tego uszkodzenia uszczelniacza. Łożyska bardzo ładne, przegub też wygląda lepiej, sama osłona przeciwpyłowa tarczy mniej skorodowana. Coś mi się zdaje, że w tej wcześniejszej zwrotnicy jakiś granat eksplodował wcześniej i nikt się specjalnie nią nie przejmował i jeździł z wyciekami oleju/płynu hamulcowego.
lukawa - 2015-04-16, 10:12

Albo, jak pisze Hałas, błąd przy montażu, albo uszczelniacz założony na sucho (nie dotknięty smarem;)) + jakaś zadra na kuli. Choć po tym co pisałeś wcześniej:
"Sama kula wygląda normalnie, blachy też bez uszkodzeń, zagięć nie spostrzegłem."
to raczej skłaniałbym się do pierwszego Albo. Tym bardziej, że stan poprzedniej Twojej zwrotnicy i kuli też ewidentnie spowodowany był - delikatnie mówiąc - sposobem montażu. Bo wewnątrz kuli na mój gust to powinien być smar (oprócz przegubu oczywiście ;-) ), a jeśli pójdzie uszczelniacz półosi to koktail olejowo-smarny. A jeśli szlag trafi uszczelniacz kuli, to i tak cały smar nie powinien wylecieć z przegubu, bo jest za gęsty (no chiba, że nałozony został jakiś inny niż molibdenowy), co najwyżej syf/piasek łatwiej najdzie do środka i uszkodzi przegub.

Chris91 - 2015-06-17, 19:56

Witam! Co myślicie o łozyskach firmy craft?
SamNaSamZSam - 2015-06-17, 20:44

nyndza ponoć i do lansu nic nie dają. Ale jak topisz, upalasz, ciorasz i użytkujesz Samka zgodnie z przeznaczeniem to wieści się niosą, że wielkich różnic nie ma pomiędzy żywotnością markowych a mniej markowych.
Chris91 - 2015-06-17, 22:14

Dzięki za info :)
Junior - 2016-06-01, 17:12

Ma ktoś nr uszczelniacza tego za łożyskiem ?? Mam tylko takie nr z niego 102596 50 68 7/9 3
tosiekDH - 2016-06-01, 17:48

sam odczytałeś wymiar tego uszczelniacza 50x68x7/9 ,podwójny wymiar jest ostatni bo ma dwie wargi uszczelniające,
nr oryginału 09283-50002

SamNaSamZSam - 2016-06-01, 23:32

dostępny np. tutaj: https://suzuki-czesci.pl/pl/p/Uszczelniacz-piasty-kola-Suzuki-Samurai/871
Junior - 2016-06-03, 09:05

No i auto stoi rozebrane... chciałem w 5 sklepach moto kupić uszczelniacz 26x38x8 i tu jest problem bo nie ma go w ich schematach a podając nr. przynoszą i zamawiają tylko taki:



A jeśli dobrze mi się wydaje nie nadaje się to uszczelnienia półosi tylko to jest do maglownicy... Także uwaga na to co dają wam w sklepach.
Gdzie są te dawne sklepy moto do których się wlazło i dostało wszystko od ręki a teraz to nawet trzeba czekać na filtr powietrza do 126p..... :-?

woodek - 2017-09-08, 13:41

Hej
Macie jakiś patent na osadzenie bieżni łożysk w piaście bez prasy?
Chciałbym uniknąć walenia młotkiem.
Wsadzić bieznie do zamrażarki, a piastę podgrzać opalarką?
Gdybam tylko, ale może macie jakieś sprawdzone metody.

yenko - 2017-09-08, 17:19

przeciez biezni nie uszkodzisz walac mlotkiem przez jakas tuleje albo stara bieznie
SamNaSamZSam - 2017-09-08, 22:30

niom popcorn

przez starą bieżnię albo kawałek drewna albo takim gumowatym młotkiem mi się udawało za każdym razem bez stresu i bez strat a inżynierem Karwowskim nie jestem. Dla mnie kluczem do sukcesu przy nabijaniu bieżni/uszczelniaczy jest równomierne wciskanie całego obwodu i delikatne popukiwanie, jak muszę przywalić mocniej to najczęściej stanęło minimalnie kantem i trza wyrównać najpierw.

GREGOR - 2017-09-18, 16:24

Tak przypadkiem też wymienialiśmy łożyska z przodu i nagraliśmy filmik.
Syn zmontował, może się przyda.

FILM - wymiana łożysk przedniego koła - SAMURAI

PS. W filmie też jest trochę konkretów o uszczelnianiu sprzęgiełek.

Pozdrawiam

kurt_ - 2017-11-22, 20:43

Gregor, dzięki za film... ale... na boga dodajcie podpisy (napisy) co tam mówisz, bo muzyczka wszystko zabija...
Napisz tu może z jakimi momentami dokręcałeś te łożyska...

SamNaSamZSam - 2017-11-22, 22:40

kurt_ napisał/a:
Napisz tu może z jakimi momentami dokręcałeś te łożyska...


w manualu masz przecież... :roll:

stachura44 - 2017-11-23, 07:35

kurt pierwsza nakretke dokrecam na Maxa ręka, koronka zabezpieczająca druga nakretke dokrecam ręka i potem kluczem 50'( z braku laku przecinak i impulsator) 1/2, 3/4 obrotu .
kurt_ - 2017-11-23, 09:08

SamNaSam, jest w manualu, ale jest lekki ekhem rozrzut...
pierwsza (front wheel bearing nut)w/g manuala 10-15nm (96 -132 in lbs),
druga (front w/. b. lock nut)5-7nm (43-65 in lbs)?

Klucz mam od 20nm wzwyż... chyba dokręcę ręką :) (ehh zakres 4->30nm kolejne 200zł :|)

kostuch - 2017-11-23, 10:16

kurt_ napisał/a:
SamNaSam, jest w manualu, ale jest lekki ekhem rozrzut...
pierwsza (front wheel bearing nut)w/g manuala 10-15nm (96 -132 in lbs),
druga (front w/. b. lock nut)5-7nm (43-65 in lbs)?

Klucz mam od 20nm wzwyż... chyba dokręcę ręką :) (ehh zakres 4->30nm kolejne 200zł :|)


Chyba coś źle doczytałeś.
Wewnętrzna 80Nm, poluzować do zera a następnie 10-15Nm.
Zewnętrzna 60-90Nm

kurt_ - 2017-11-23, 10:26

Argh, no widzisz, przy drugiej pozycji nie było już in lbs , a z rozpędu dodałem. Druga była przeliczana z stopofunta, faktycznie powinna wyjść 58-88nm, tak mi coś nie pasowalo, że ta kontra tak lekko.
SamNaSamZSam - 2017-11-23, 12:45

to chyba mamy różne manuale, u mnie wszystko czysto, klarownie i w dowolnych jednostkach: https://imgur.com/a/hDxX3 dodatkowo w instrukcji jest dokładnie opisany manewr ustawiania napięcia wstępnego łożysk. Możesz wykorzystać też wagę bagażową - właściwie do łożysk zwrotnic to by wypadało jak ma być koszerna robota :D
kurt_ - 2017-11-23, 14:45

Ja patrzyłem akurat w pdf od Haynesa. Tam jest w hamerykańskich jednostkach:)
Ale widzisz, zapomniałem że jest też manual "normalny".

Wojteksk - 2018-11-07, 18:23

Trochę odgrzeje kotleta :)

Auto mam od niedawana, ściąga przy hamowaniu.
Okazało się że tarcza klocki są w smarze.
Mechanik rozebrał piastę i mam pytanko

(fotke ukradłem od Dawid77)
na przegubie są luzy, chodzi tył-przód około 7mm oraz na boki, czy to jest normalne czy coś jest nie tak?

Zawias - 2018-11-07, 21:53

Wyrobiona jest tuleja z fosforobrązu.
Wojteksk - 2018-11-07, 22:27

i co teraz :?
gdzie to kupic :?
http://maxsuzukiparts.com...5-80012-43440-8
czy to chodzi o to?
https://suzuki-czesci.pl/pl/p/Tuleja-prowadzaca-przegub-w-piascie-Vitara-Samurai-Jimny/215

Zawias - 2018-11-07, 22:38

Tak.Jak masz tokarza to niech wytoczy.
alientm - 2018-11-08, 07:50

Tuleja jest z dość specyficznego materiału, chyba zapewnia to jej długą żywotność i niskie tarcie. Ten problem pamiętam z vitary, dużo osób z forum przerabiało zwrotnicę tak aby zamiast tulei wstawić łożysko igiełkowe (tak miały seryjnie już nowsze vitary chyba). Łożysko jest bardzo tanie, jedynie trzeba tokarza aby zebrał trochę materiału ze zwrotnicy. Ja kupowałem łożysko 28x35x20 gdy przerabiałem zwrotnicę vitary. Oryginalna tuleja jest taka sama do Vitara/ Samurai/ Jimny więc może i przeróbka w samuraju ma sens ?

https://www.fotosik.pl/zdjecie/1434ed62f6c5e157

https://www.fotosik.pl/zdjecie/eba2b35ec5b6ed7d

Choć teraz tuleja kosztuje 75zł a jednak są bardzo trwałe, pamiętam że wtedy ciężko było znaleźć za mniej jak 150zł/sztuka

Zawias - 2018-11-08, 07:53

Można za grosze trafić dobrą używkę- cały czop.
Starscream - 2018-11-09, 18:58

75 zł to nie kasa bo ja tez tyle dawałem za szt a iść do tokarza i dać mu ile 30zł ? to wstyd. Ja jak coś tocze do koparki to min 50zł daje za jakąś pierdołę, dołożę 25 i mam bez kłopotu
Wojteksk - 2018-11-09, 19:20

a co z tym luzem przód tył? norma?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group