Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Pomoc techniczno-warsztatowa - Lekkie szumy i wibracje przy załączonych sprzęgiełkach piast

yenko - 2012-08-27, 22:15
Temat postu: Lekkie szumy i wibracje przy załączonych sprzęgiełkach piast
Siemka,

Mam takie szybkie pytanie. Co trzeba wymienić jak przy jeździe na 2h ale ze sprzęgiełkami na lock powyżej powiedzmy 70 km/h po czarnym zaczyna się delikatne drganie i slyszanlny hałas ale nie jakoś specjalnie głosny. Po prostu denerwujący. Nie ma tego w pozycji free.

Pozdro

SamNaSamZSam - 2012-08-27, 22:19

może krzyżak na przednim wale sprawdź? Jak jeździsz na free to się nie kręci, jak zablokujesz sprzęgiełka to wszystko zaczyna się kręcić.
yenko - 2012-08-27, 22:24

No to wiem właśnie że się tam wtedy wszystko kręci dlatego chciałem się zapytać co to może być. A jak się sprawdza krzyżaki nie rozkręcając nic?
slavok - 2012-08-27, 22:26

łapiesz wał rękami w dwóch miejscach (za i przed krzyżakiem) i ruszasz sprawdzając czy nie ma luzów... warto też sprawdzić wieloklin w ten sam sposób, tylko rób to z rozpiętymi sprzęgiełkami bo jak układ jest napięty to rękoma luzu nie wyłapiesz...
yenko - 2012-08-27, 22:31

Sorki że pytam ale co to jest ten wieloklin? nie znam się za bardzo na mechanice, tylko na ogrodnictwie :)

A jeżeli krzak będzie ok to gdzie jeszcze sukać przyczyny?

SamNaSamZSam - 2012-08-27, 22:36

wieloklin to takie "ząbkowanie" na wale, na którym wał może pracować wydłużając się lub skracając w zależności od pracy zawieszenia. Jak wleziesz pod samochód i obczaisz sam wał to na wieloklinie powinna być gumowa osłona a sam wieloklin porządnie nasmarowany.

Jeśli by Cię naszło rozkładanie wału na dwie części właśnie na tym wieloklinie to pamiętaj że ważne jest późniejsze jego złożenie zgodnie z oznaczeniami.

A czy jak jedziesz 4h to też furczy? sprzęgiełka na lock i free.

yenko - 2012-08-27, 22:38

Nie wiem czy furczy bo jak się jedzie po lesie z 4x4 to ciężko coś takiego usłyszeć na nie utwardzonej drodze.
SamNaSamZSam - 2012-08-27, 22:39

4h na free możesz śmignąć po asfalcie i wybadać czy furczy czy nie.
yenko - 2012-08-27, 22:40

aha, no to jutro sprawdze w drodze do pracy. Jak będzie hałasić to co to będzie znaczyło?
SamNaSamZSam - 2012-08-27, 22:45

że to może coś w reduktorze na wyjściu na przedni wał (?) (a teraz tok myślenia dla innych do korekty: bo jak na 2h na lock jedziesz to wał się kreci i szura i kręci flanszą reduktora i kręci czymśtam w reduktorze :) więc jak zapodasz na 4h reduktor i sprzęgiełka na free to reduktor i flansza przednia będą się kręcić, jak będziesz furczeć to może coś w reduktorze)

Dobra to może zbyt zawiłe bo nawet ja się dziwię temu co napisałem, zbadaj krzyżaka i wieloklin najpierw :D

yenko - 2012-08-27, 22:48

haha ok sprawdze. Ale raczej napewno nie będzie to reduktor bo ogólnie jest bardzo cichy i takie tam. Ale zobaczymy. Dzięki jutro wieczorem dam znać jaki wynik śledztwa :)

Pozdro

Hałas - 2012-08-27, 22:53

@SamNaSamZSam
Nie kminie co masz na myśli :mrgreen:
sprzęgiełka lock reduktor 2h to koła napędzają cały przedni układ napędowy do reduktora (dopiero w nim nie jest przekazany dalej)
Jak masz sprzęgiełka free a reduktor 4h ( /4l ) to sinik (poprzez skrzynie reduktor itd.) napędza cały układ napędowy do sprzęgiełek, dopiero tam układ jest rozłączony.

Osobiście stawiam na lekki luz na krzyżaku (przy dużym /jak u mnie :mrgreen: / przy 40 ciężko utrzymać kierownicę bo wybitny masaż oferuje)

PS: Co ciekawe przy napędzie na 4 łapy, jak wał jest pod obciążeniem to krzyżak tak nie łomocze ;-)

yenko - 2012-08-27, 23:00

Zobaczymy jutro. Poszarpie tu i tam i może rzeczywiście to jest krzyżak. Ale aż tak to nie wali jak u Ciebie. To poprostu troche przód samochodu wpada w wibracje i lekko hałasuje z okolic przodu.

[ Dodano: 2012-08-28, 18:27 ]
A więc tak, wślizgnąłem się dzisiaj pod auto (trzeba było trochę brzuch wciągnąć hehe) i krzyżak przy przednim moście ma lekki luz. Nie wiem nie umiem ocenić czy tam jest z 1mm czy więcej. W każdym razie łatwo wyczuwalny jak się porusza nim. A jeżeli chodzi o ten wieloklin czy cokolwiek to jest pod tą gumową osłonką ma trochę większy luz niż na krzyżaku. Z tyłu wszystko wygląda ok no oprócz tego że amorek cieknie i chyba uszczelka się zjechała na połączeniu mostu z wałem bo jest tam tłusto wszędzie dookoła.

Wracając do krzyżaków i wieloklina to na pewno do wymiany krzyżak a co z wieloklinem?

slavok - 2012-08-29, 23:06

krzyżak zmienisz, wieloklin a raczej wał do regeneracji... trzeba wymienić cały wieloklin, szukaj firm zajmujących się produkcją/regener wałów napędowych, no chyba, że Ci to nie przeszkadza bo tanio nie będzie ;) ew. możesz szukać wału w używkach ale ząb czasu spowodował, że większość ma luzy.
yenko - 2012-08-29, 23:15

jak duży (dopuszczalny) może być ten luz na wieloklinie? Tzn chodzi mi o to że mi to nie przeszkadza bo 4x4 włączam bardzo rzadko, jedynie zimą się przyda. Dlatego się zastanawiam czy te 1 lub 2mm luzu to dużo czy nie.
slavok - 2012-08-29, 23:20

w ogóle luzu poprzecznego nie powinno być aczkolwiek jak Ci to wisi to zostaw tak jak jest.
Hałas - 2012-08-29, 23:25

PODOBNO pomóc może "obrócenie" na wieloklinie o 180*
yenko - 2012-08-29, 23:29

czytałem to właśnie o tym odwróceniu. A mam inne pytanko, bo o ile łatwo było sprawdzić luz na przednim wale i krzyżaku tak na tylnym w sumie nie wiem czy nie mam luzów bo niby tam coś szarpałem ale jakoś tam nic nie wyczułem oprócz tego że cały wał można przekręcać w lewo i prawo tak około 1 cm, coś takiego jak niedawno ktoś filmik pokazywał tutaj na forum. Czy tam też nie powinno być żadnego luzu czy to jest normalne że wał się tak rusza ?
Hałas - 2012-08-29, 23:38

wał ma się ruszać (oczywiście bez przesady).
A co do przedniego wału to kup krzyżak bo jak już ma delikatny luz to szybko się powiększy, a co zrobić z wieloklinem to zadecyduj w zależności od pojemności portfela ;-)
PS: Koszt krzyżaka to około 50zł a robota nie jest skomplikowana

yenko - 2012-08-29, 23:42

Krzyżaka to zmienię na pewno. A wieloklina nie będę ruszał no chyba że spróbuje go odwrócić o te 180. Dzięki za podpowiedzi.

Pozdro

kostuch - 2012-08-30, 10:27

Hałas napisał/a:
PODOBNO pomóc może "obrócenie" na wieloklinie o 180*

Tak, pomaga.
Bo po obróceniu szlag trafia wyważenie wału i zaczyna się wibracja z innego powodu. :mrgreen:

yenko - 2012-08-30, 20:58

No to może nie będę odwracał, ale gdzieś tam ktoś pisał że nie ma po odwróceniu wału żadnych wibracji i że to niby pomaga.
slavok - 2012-08-30, 21:50

odwróć i sprawdź, jak będzie lepiej zostaw jak gorzej to wróć do tego położenia jakie było wcześniej, to tylko 8 śrubek ;)
yenko - 2012-08-30, 22:23

No tylko czy tam jest jakieś oznaczenie położenia czy sobie nasmarować białym markerem ?

I jeszcze jedno pytanie której firmy kupować krzyżaki i czy takie same są na przednim i tylnym wale?

sokratesb - 2012-08-30, 23:01

To musisz sprawdzić sam. Po takim czasie może być w samim coś pomotane i się okaże, że masz inne krzyżaki z przodu i inne z tyłu. Trzeba wyjąć i zmierzyć.
slavok - 2012-08-30, 23:03

yenko napisał/a:
No tylko czy tam jest jakieś oznaczenie położenia czy sobie nasmarować białym markerem ?

I jeszcze jedno pytanie której firmy kupować krzyżaki i czy takie same są na przednim i tylnym wale?


są oznaczenia:


yenko - 2012-08-30, 23:27

Ok wygląda na banalnie proste. Dzięki za podpowiedzi,

Pozdro

SamNaSamZSam - 2012-08-30, 23:45

u mnie na wale są nabite strzałki bo ktoś go już regenerował i wyważał. Swoją drogą nie zaszkodzi przecież jak sam sobie znaczki jakieś zrobisz.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group