Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - Kierunek obrotu wałów napędowych

kobi033 - 2013-01-19, 21:03
Temat postu: Kierunek obrotu wałów napędowych
witam
planuję budowę małego, prostego pojazdu 4x4 użytkowo rekreacyjnego i właśnie wąskie most będą idealne
potrzebuję następujących informacji
- w którą stronę kręcą sie wały napędowe jadąc do przodu, patrząc w kierunku jazdy
- czy na mostach jest oznaczenie mówiące o przełożenie, w którym miejscu jeżeli jest
- czy zawsze główka mostu przedniego i tylnego jest przesunięta lekko w prawo w stosunku do osi auta (po ogłoszeniach widzę że przód zawsze ale tył niekoniecznie - możę kwestia kąta z jakiego było robione foto)

na razie tyle
pozdrawiam

Didymos - 2013-01-19, 21:40

1. W tą samą stronę co silnik, czyli prawą (stojąc przodem do samochodu).
2. Nie.
3. Tak.

kobi033 - 2013-01-20, 14:10

napiszę o co mi chodzi
mam zamiar do wąskich mostów samuraja podłączyć silnik vw 1.6 lub 1.9D ustawiony wzdłużnie tak aby jedna półoś napędzała przód a druga tył
i tutaj pojawia się problem z kierunkiem obrotów, taki pojazd bez żadnych zmian będzie miał 5 biegów wstecznych i jeden do przodu, wolałbym odwrotnie :-)
tutaj http://forum.difflock.com...er=asc&start=30 ktoś ten problem rozwiązał w ten sposób "YJ 410 axles, diffs inverted to reverse drive, Front and rear roll centres " napisałem do autora o wyjaśnienie ale na razie cisza więc może ktoś z was mających samuraja w jednym palcu podpowie co trzeba zrobić z mostami aby napędzane w prawo jechały do przodu
czy chodzi tylko o zamianę samych dyferencjałów w mostach przód z tyłem ?

Hałas - 2013-01-20, 14:16

Załóż silnik z drugiej strony :mrgreen:
Didymos - 2013-01-20, 14:57

Zdecydowanie najprościej, to, jak pisze Hałas, zamontować silnik odwrotnie :mrgreen:
Oczywiście zamiana samych główek przód z tyłem nic nie da, bo przecież nijak to nie wpłynie na kierunek ich obrotów :roll: z resztą i tak same dyfry nie pasowałyby do półosi, konieczna jest grubsza rzeźba.
To o czym pisze autor tego dziwacznego pojazdu z brytolskiego forum, to przykręcenie główek mostów "do góry nogami", czyli zamiast low pinion mamy high pinon i przy okazji koła kręcą się w zamierzonym kierunku (a więc do przodu dla wałów napędowych kręcących się w lewo). Przy takiej rzeźbie konieczne jest zalanie mostów większą ilością oleju.
Btw. Jeśli już porywasz się na taką zmotę, to przypadkiem mam niepotrzebne mosty z sj410 :mrgreen:

kobi033 - 2013-01-20, 18:10

Didymos napisał/a:
Zdecydowanie najprościej, to, jak pisze Hałas, zamontować silnik odwrotnie :mrgreen:
Oczywiście zamiana samych główek przód z tyłem nic nie da, bo przecież nijak to nie wpłynie na kierunek ich obrotów :roll: z resztą i tak same dyfry nie pasowałyby do półosi, konieczna jest grubsza rzeźba.
To o czym pisze autor tego dziwacznego pojazdu z brytolskiego forum, to przykręcenie główek mostów "do góry nogami", czyli zamiast low pinion mamy high pinon i przy okazji koła kręcą się w zamierzonym kierunku (a więc do przodu dla wałów napędowych kręcących się w lewo). Przy takiej rzeźbie konieczne jest zalanie mostów większą ilością oleju.
Btw. Jeśli już porywasz się na taką zmotę, to przypadkiem mam niepotrzebne mosty z sj410 :mrgreen:


tam chyba powinno być w prawo
kilka zdjęć tych mostów, wydaje mi się że jest tak jak piszesz









a czy w tylnym moście z oryginalną blokadą też da się przekręcić główkę o 180 stopni zachowując działanie blokady bez przeróbek?

kostuch - 2013-01-20, 18:11

Czyli końcowe przełożenie to będzie iloczyn skrzynia x dyfer w skrzyni x reduktor x dyfer w moście.
Za szybko to nie pojedzie, ale orać będzie można :mrgreen:

kobi033 - 2013-01-20, 18:18

prędkość max na oponach 6.00x16 jodełka rolnicza :-) będzie około 50km/h
wystarczy do odśnieżania, kuligu, przejażdżki po lesie, ciągnięcia przyczepki po działce itp - przeprowadziłem się na wieś
zresztą jak sam to poskładam to strach będzie jechać szybciej :-)

Didymos - 2013-01-20, 20:38

kobi033 napisał/a:
... tam chyba powinno być w prawo

A to niby dlaczego?
Normalnie wały kręcą się w prawo i fura toczy się do przodu, w tym patencie, ze względu na takie, a nie inne ustawienie jednostki napędowej, wały będą się kręciły w lewo na biegach do przodu, a żeby koła też kręciły się do przodu, to obraca się główki mostów, co nijak nie zmienia faktu, że wały dalej kręcą się w lewo :mrgreen:
O oryginalnej blokadzie zapomnij, w terenie momentalnie się obcina, poza tym raczej musiałbyś ją przerzucić na drugą póloś.

kostuch napisał/a:
Czyli końcowe przełożenie to będzie iloczyn skrzynia x dyfer w skrzyni x reduktor x dyfer w moście.
Za szybko to nie pojedzie, ale orać będzie można :mrgreen:


Pomijając fakt, że reduktora tu nie będzie, to oczywiście racja.

Dlatego, moim zdaniem, taka konstrukcja dyskwalifikuje diesla, bo raz, że zakres obrotów użytecznych trochę niższy, a więc i prędkość max nikczemna, a dwa diesel jest ciężki i będzie przeciążał to ustrojstwo na prawą stronę.
Idealna byłaby jakaś lekka benzyna, np. honda civic, jeśli dobrze kojarzę, to niektóre silniki hondy (m. in. civic) kręcą się w lewą stronę, więc przy okazji odpada kombinacja z mostami.

kobi033 - 2013-01-20, 23:23

Didymos napisał/a:
1. W tą samą stronę co silnik, czyli prawą (stojąc przodem do samochodu).



Didymos napisał/a:
kobi033 napisał/a:
... tam chyba powinno być w prawo

A to niby dlaczego?
Normalnie wały kręcą się w prawo i fura toczy się do przodu, w tym patencie, ze względu na takie, a nie inne ustawienie jednostki napędowej, wały będą się kręciły w lewo na biegach do przodu, a żeby koła też kręciły się do przodu, to obraca się główki mostów, co nijak nie zmienia faktu, że wały dalej kręcą się w lewo :mrgreen:


punkt widzenia zależy od punktu siedzenia - trochę mnie się namieszało
ty piszesz cały czas o kierunkach względem stojącego przed samochodem a ja myślę z pozycji kierowcy

może tak będzie jednoznacznie - w którą stronę kręcą się wały w samuraju podczas jazdy do przodu względem siedzącego za kierownicą ?

silnik vw ze zdjęcia tak podłączony do mostów na jedynce kręci półosiami w prawą stronę - golfik pojedzie do przodu a jak pojedzie to coś???



Didymos napisał/a:

Dlatego, moim zdaniem, taka konstrukcja dyskwalifikuje diesla, bo raz, że zakres obrotów użytecznych trochę niższy, a więc i prędkość max nikczemna, a dwa diesel jest ciężki i będzie przeciążał to ustrojstwo na prawą stronę.
Idealna byłaby jakaś lekka benzyna, np. honda civic, jeśli dobrze kojarzę, to niektóre silniki hondy (m. in. civic) kręcą się w lewą stronę, więc przy okazji odpada kombinacja z mostami.

w samurajach czy vitarach często benzyniaki zmieniane są na diesle - po co?

prędkość ok. 50 km/h dla mnie wystarczy, diesel nie potrzebuje elektryki, komputera, czujników itp, ma większy moment obrotowy, jest oszczedniejszy
w tym przypadku jego ciężar może równoważyć masa kierowcy, akumulator, zbiornik paliwa, chłodnica itp, powinno wyjść 50:50

yenko - 2013-01-21, 05:55

polecam stronę www.szayowozy.net tylko że trzeba się tam zalogować. Jest tam kilka projektów i rozwiązań przydatnych przy twojej budowie.
Didymos - 2013-01-21, 09:05

kobi033 napisał/a:


punkt widzenia zależy od punktu siedzenia - trochę mnie się namieszało
ty piszesz cały czas o kierunkach względem stojącego przed samochodem a ja myślę z pozycji kierowcy

może tak będzie jednoznacznie - w którą stronę kręcą się wały w samuraju podczas jazdy do przodu względem siedzącego za kierownicą ?

silnik vw ze zdjęcia tak podłączony do mostów na jedynce kręci półosiami w prawą stronę - golfik pojedzie do przodu a jak pojedzie to coś???

[url=http://images49.foto...2bm.jpg]Obrazek[/URL]

Wielkiej filozofii tu nie ma, z punktu widzenia kierowcy w oryginale wały kręcą się w lewo.
Na twoim szkicu silnik jest tyłem do przodu, a więc i wały będą kręciły się odwrotnie, stąd konieczność odwrócenia główek mostów.

kobi033 napisał/a:

w samurajach czy vitarach często benzyniaki zmieniane są na diesle - po co?

prędkość ok. 50 km/h dla mnie wystarczy, diesel nie potrzebuje elektryki, komputera, czujników itp, ma większy moment obrotowy, jest oszczedniejszy
w tym przypadku jego ciężar może równoważyć masa kierowcy, akumulator, zbiornik paliwa, chłodnica itp, powinno wyjść 50:50

W vitarze się nie spotkałem, akurat w tym przypadku zwolennicy opcji dieslowskiej prawie nie istnieją, pewnie ze względu na dobre fabryczne benzyny :mrgreen:
Natomiast dlaczego ludzie pakują diesle do samuraia - nie mam pojęcia, dla mnie diesel skutecznie psuje to, co w samcu najlepsze - dobre wyważenie, może z wyjątkiem 1,6 od vw, ale z pewnością dla wielu ważniejsza jest prostota i trochę lepsza ekonomia.

kobi033 - 2013-01-21, 09:57

dzięki, teraz wszystko jasne

w sprawie mostów odezwę się na priv


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group