Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Buda w środku i na zewnątrz, Zderzaki - Cofnięcie budy do tyłu

czuperek - 2013-02-15, 19:13
Temat postu: Cofnięcie budy do tyłu
Witam,
koledzy mam pytanie bo własnie kończę montaż nowego silnika który zamontowałem kilka cm do tyłu aby odciążyć przód i związku z tym chce również cofnąć budę, lecz nie wiem o ile cm będzie optymalnie?

- Jaki mogą być komplikacje z taką operacją?
Na pewno śruby mocujące budę - dla mnie to nie problem bo i tak został mi oryginalne tylko dwie bo reszta poszła przy remoncie blacharki oraz będzie trzeba wydłużyć drążek kierowniczy. Co jeszcze ?

- Czy nie będzie problem z przednimi błotnikami ?

- Z tego co czytałem to przy wymianie opon na większe trzeba by było przerabiać nadkola przednie bo się opony nie mieszczą , jeśli tak to od strony przody czy od strony drzwi? Jeśli od drzwi to był by kolejny plus cofnięcia budy :)

Jak macie jeszcze jakieś sugestię to proszę pisać, każda uwaga się przyda

Hałas - 2013-02-15, 19:26

Koncepcja ciekawa.
Ja bym cofnął tylko tyle ile trzeba, żeby się silnik zmieścił i lewarki skrzyni i reduktora dało się złapać jakoś wygodnie.
Koła obcierały od strony drzwi, bo z przodu nie problem wyciąć :mrgreen:
Wszystko zależnie od rozmiaru gumy.

Nadola z tyłu tez nie trafią w miejsce :mrgrren:

czuperek - 2013-02-15, 19:42

Hmm.. nie wiem czemu ale miałem przeczucie że kolego pierwszy się odezwiesz chyba tak jak ja siedzisz kilkanaście godzin dziennie na tym forum, co ? :)

Wracając do tematu, tylnimi błotnikami się nie przejmuje ponieważ ich nie mam i cały tył robię całkowicie inaczej. Buda jest teraz cofnięta jakieś 5cm i wajchą od reduktora jeszcze swobodnie można operować, natomiast tą od biegów jeszcze nie (ciężko wrzucić 2,4,wstecznego) tak więc chciał bym jeszcze o jakieś 5 cofnąć lecz aby to zrobić muszę odciąć mocowanie od tłumika bo buda o nie zachacza lub ewentualnie wytnę trochę podłogę i zrobię coś w stylu tunelu aby rama wchodziła w budę jeśli tego nie zrobię będę musiał zrobić lift budy o jakieś 10 cm, a wtedy może auto stać się bardziej wywrotne ;/

Didymos - 2013-02-16, 08:55

Ja widzę problem przede wszystkim z miejscem na tylne koła, budę trzeba by podciąć pewnie pod same drzwi.
Z przodem jest łatwiej, trzeba podciąć błotniki tak, jak się tnie przy wysunięciu mostu na springach.
Dźwignie biegów i reduktora na pewno nie będą pracowały w fabrycznych otworach, trzeba "poprawić" tunel kątówką.

czuperek - 2013-02-16, 08:59

Tak jak pisałem, tylniej paki nie mam w ogóle jest ucięta wiec to rzaden problem.

Pytanie najważniejsze - ile cofnąć bude?

manias79 - 2013-02-16, 09:38

czuperek napisał/a:
(...)
Pytanie najważniejsze - ile cofnąć bude?


Chyba sam musisz sobie na to pytanko odpowiedzieć. Pewnym ograniczeniem będą mocowania karoserii z przodu i z tyłu - jakoś musisz je odpowiednio przedłużyć. Musisz też wziąć pod uwagę potrzebę przedłużenia przekładni kierowniczej. No i przy takim zabiegu - chłodnica na pakę.
Jak to mówią starzy wyjadacze-majsterkowicze "masz łeb, masz ch..., to kombinuj" ;)

czuperek - 2013-02-16, 10:25

Hehe kombinuje cały czas.

Ciekawy jestem jaki bedzie rozkład masy pojazdu przy cofnieciu budy o jakies 15cm bo na tyle się chyba zdecyduje

manias79 - 2013-02-16, 10:55

No jak masz resory, to korzystnie dociążysz tył i autko nie będzie skakać nerwowo. Jak masz wyciągarkę, to może skusisz się na montaż jej za fotelem pasażera, zyskasz na koncie natarcia z przodu.
czuperek - 2013-02-16, 11:07

Tym dociążeniem tyłu bardziej mi zależy aby przód nie ,,nurkował`` w błocie. Mam resory ale robie na springi.

Co do wyciagarki bedzie jedna z przodu druga z tyłu, tą co ma robić z przodu miałem zamiar dać na pakę ale to chyba duża kombinacja będzie nie wiem czy podołam z tym. Nie bardzo rozumiem jak się kąt natarcia zwiększy gdy dam jednak tą wyciągarkę do tyłu? Możesz mi to wytłumaczyć?

Hałas - 2013-02-16, 11:44

Na szczęście do nastu godzin na forum mi nie dochodzi :-)
Ja bym cofnął o tyle co silnik, przynajmniej drążki biegów/reduktora trafią w otwory-zawsze troche mniej cięcia :-)

czuperek - 2013-02-16, 13:55

Przy przesunięciu budy jest więcej ciecia niż Ci się wydaje. Na pewno mniej roboty by było przy wycięciu nowego otworu na wajchę od biegów. Z tego co teraz patrzyłem to cofnę o jakieś 12 cm budę :)
Hałas - 2013-02-16, 14:17

Nie bój nic, domyślam się ile jest roboty z tym i o ile samo wycinanie nowych otworów to pikuś, bardziej martwił bym się, żeby biegów nie trzeba by zmieniać z tylnej kanapy :mrgreen:
manias79 - 2013-02-16, 16:22

czuperek napisał/a:
(...) Nie bardzo rozumiem jak się kąt natarcia zwiększy gdy dam jednak tą wyciągarkę do tyłu? Możesz mi to wytłumaczyć?


Miałem na myśli taki myk - jeżeli masz wyciągarkę z przodu, zawsze będzie ona trochę wystawała do przodu, zgadza się? Przez to zmniejszy się kąt natarcia. Są trzy sposoby na to: zwiększenie liftu zawieszenia, przeniesienie chłodnicy na pakę a w jej miejsce wciśnięcie wyciągarki, przesunięcie wyciągarki "przedniej" na tył auta... przy ostatnim sposobie aż prosi się o wypchnięcie przedniego mostu do przodu, aby koła przednie wystając poza obrys zderzaka, ładnie wyciągały auto z głębszych zapadnięć i przeszkód pionowych (rowy, trawersy).

Coś takiego:


sokratesb - 2013-02-16, 17:01

A tak w ogóle to nie będzie dziwnie wyglądać jak tylna oś będzie jakby do przodu przesunięta? No i chyba zmniejszy się też kąt zejścia...
manias79 - 2013-02-16, 18:55

@sokratesb, pisałem o przedniej, a nie tylnej osi
czuperek - 2013-02-16, 18:57

manias79 napisał/a:
czuperek napisał/a:
(...) Nie bardzo rozumiem jak się kąt natarcia zwiększy gdy dam jednak tą wyciągarkę do tyłu? Możesz mi to wytłumaczyć?


Miałem na myśli taki myk - jeżeli masz wyciągarkę z przodu, zawsze będzie ona trochę wystawała do przodu, zgadza się? Przez to zmniejszy się kąt natarcia. Są trzy sposoby na to: zwiększenie liftu zawieszenia, przeniesienie chłodnicy na pakę a w jej miejsce wciśnięcie wyciągarki, przesunięcie wyciągarki "przedniej" na tył auta... przy ostatnim sposobie aż prosi się o wypchnięcie przedniego mostu do przodu, aby koła przednie wystając poza obrys zderzaka, ładnie wyciągały auto z głębszych zapadnięć i przeszkód pionowych (rowy, trawersy).

Coś takiego:

[url=http://s6.ifotos.pl/...sss.jpg]Obrazek[/url]


Trochę masz racji, a trochę się z Tobą nie zgodzę. Przecież w tym wypadku kąt natarcia nie ogranicza wyciągarka tylko ... zderzak. Przecież wyciągarka to tylko dodatkowy element na zderzaku i nie odgrywa tu większej roli.

manias79 - 2013-02-16, 19:06

czuperek napisał/a:

Trochę masz racji, a trochę się z Tobą nie zgodzę. Przecież w tym wypadku kąt natarcia nie ogranicza wyciągarka tylko ... zderzak. Przecież wyciągarka to tylko dodatkowy element na zderzaku i nie odgrywa tu większej roli.


I bardzo często zderzak jest skrzynkowy, mocno wystający poza obrys... i koło się zamyka. Żeby nie kasztanić tematu - trzymam czuperek kciuki za Twoje prace, podrzucaj jakieś foty, próbuj, dziel się z nami doświadczeniem :-> Powodzenia

czuperek - 2013-02-16, 19:10

Dzięki mimo wszystko za radę.
Nad wysunięciem przednich mostów też się mega zastanawiam, zobaczę jak z funduszami.

Za budę zabieram się w poniedziałek bo dzisiaj walczyłem z łapami od skrzyni. Oczywiście wstawię jakieś fotki.

pozdrawiam

sokratesb - 2013-02-16, 20:13

A ja się nie odnosiłem do żadnego postu. Jednak jak tak myślę, to tylna oś też przesuwa się do przodu, czyż nie? No bo buda idzie do tyłu, a oś zostaje.

A że kąt zejścia się powiększa to chodzi mi o to, że buda będzie bardziej wystawała z tyłu, a więc kąt będzie większy, nie?
Jakoś nie umiem tego wyjaśnić logiczniej. :-D

SamNaSamZSam - 2013-02-16, 21:14

ale kolega pisał że tył budy i tak ma ścięty i tyłem mamy się nie martwić :)
slavok - 2013-02-16, 21:38

Jak robisz springi to wysuń most z 10-15cm do przodu, kąt najazdu się poprawi, wymaga to przedłużenia wału i grzebania przy układzie kierowniczym ale warto, tył możesz zostawić tak jak jest bo jeżeli nie masz budy to i tak ramę można ciachnąć tak by samochód się kończył kołami.
sokratesb - 2013-02-16, 21:51

A no fakt, zapomniałem, że mówił, że buda jest z tyłu do zrobienia. ;-)
czuperek - 2013-02-17, 09:24

Rozumiem Cię lecz właśnie tył mam ścięty i będę budował od nowa więc kąt zejścia się nie zmieni bo nie będzie wychodziła paka poza obrys auta :)

[ Dodano: 2013-02-18, 20:33 ]
No i się udało cofnąć budę o 10cm :)

Walczę teraz z liftem budy - muszę podwyższyć o 3cm bo nie wszystko się mieści tak jak powinno.

Żałuję tylko że nie zrobiłem jeszcze krótszego wału bo miał bym silnik cofnięty jeszcze o jakieś 4-5cm.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group