|
Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami. |
 |
Zrób to Sam - Ustawiamy luzy zaworowe - suzuki samurai 1.3
slavok - 2013-06-26, 22:31 Temat postu: Ustawiamy luzy zaworowe - suzuki samurai 1.3 Witam!
Przy okazji regulacji luzów zaworowych postanowiłem co nieco naskrobać.
Co będzie potrzebne:
- klucz nasadowy 10mm - do odkręcania i dokręcenia dekla głowicy.
- klucz oczkowy 12mm - do luzowania oraz kontrowania śrub zabezpieczających śruby do reg. luzu.
- śrubokręt płaski - do śruby ustawiającej luz.
- szczelinomierz - wiadome... do mierzenia luzu.
- klucz nasadowy 17mm - do obracania wałem korbowym.
- może przydać się młotek gumowy - krąży legenda, że przed ustawieniem luzu warto puknąć młotkiem w zluzowaną dźwigienkę zaworową co by zawór dobrze siadł, ile w tym prawdy nie wiem.
- jak ktoś ma klucz dynamometryczny i lubi wszytko nim dokręcać to też się przyda ;)
- zaleca się też po demontażu pokrywki wymianę uszczelki, ja oceniam jej stan i wymieniam jak jest już wysłużona, jak nie była dawno ruszana w dodatku się poci to warto wymienić bo pewne jest, że po skręceniu będzie się lało...
Dane regulacyjne:
- luz zaworowy od strony zaworów ssących: 0.13 - 0.17mm
- luz zaworowy od strony zaworów wydechowych: 0.16 - 0.20mm
to są wartości dla zimnego (15-25C) silnika i tak raczej ustawiamy, dla silnika rozgrzanego (60-68C) te wartości to in:0.16-0.20mm ex:0.26-0.30mm
moment dokręcania śrub pokrywki: 4-5nm
znamy już wartości więc przystępujemy do działania, regulacja przebiega w dwóch etapach (więc przeczytać całość!) o czym poniżej:
Lewarek skrzyni ustawiamy na "luz" i podkładamy coś pod koła by nas samochód nie przejechał...
Demontujemy pokrywkę zaworów oraz kopułkę rozdzielacza:
Wyciągamy zaślepkę na skrzyni i ustawiamy znaki na kole zamachowym tak by litetka (T) pokrywała się z wycięciem na obudowie skrzyni (literka T to znak TDC czyli Top Dead Center po polsku to GMP - Górny Martwy Punkt co to oznacza można poczytać na wiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/GMP_%28silnik%29 )
Należy zwrócić też uwagę na to by palec aparatu zapłonowego był ustawiony w pozycji na 1 świece, jeżeli palec jest u dołu obracamy wałem raz o 360st. (jeden obrót wału to pół obrotu wałka w głowicy, palec aparatu zapłonowego jest połączony w z wałkiem więc też będzie się obracał)
tutaj na zdjęciu klucz nasadowy na wale i kierunek kręcenia, w celu ułatwienia kręcenia wałem można wykręcić świece zapłonowe
pozycja (T) na kole zamachowym, wziernik w obudowie skrzyni:
Palec rozdzielacza w pozycji na 1 cylinder:
Jeżeli już tak ustawiliśmy nasz wał i wałek w głowicy przystępujemy do regulacji:
i teraz LUZ USTAWIAMY TYLKO NA ZAWORACH NR 1 - 2 - 5 -7
robimy to tak, luzujemy nakrętkę kontrującą (klucz 12mm) i szczelinomierzem mierząc luz kręcimy śrubką (śrubokręt płaski) tak by luz mieścił się w normach czyli dla ssących luz powinien być ustawiony tak by blaszka szczelinomierza o grubości "0.10" wchodziła lekko natomiast blaszka o grubości 0.15 z lekkim oporem natomiast "0.20" nie powinna dać się wcisnąć w szczelinę, kiedy już ustawimy to trzymamy śrubokrętem śrubkę i kontrujemy z wyczuciem nakrętkę, po za kontrowaniu sprawdzamy luz po raz kolejny.
Dla wydechowych postępujemy tak samo z tym że tutaj musimy ustawić luz pomiędzy 0.16-0.20mm.
JAK JUŻ USTAWIMY LUZ NA ZAWORACH 1-2-5-7 chwytamy za klucz na wale i kręcimy nim o 360st tak by na kole zamachowym znów pokazał nam się znak (T) ale z TĄ RÓŻNICĄ, ŻE TERAZ PALEC ROZDZIELACZA MA BYĆ USTAWIONY W DÓŁ !
Jak tak ustawimy nasz silniczek dopiero wtedy REGULUJEMY ZAWORY OZNACZONE NUMERAMI: 3 - 4 - 6 - 8
Regulacja luzów w 2ch etapach wymagana jest ponieważ, raz zluzowane mamy dźwignie zaworowe 1-2-5-7 a po obrocie wału 3-4-6-8, zawory regulujemy oczywiście na zluzowanych dźwigiękach.
Po regulacji skręcamy wszytko do kupy i zakładamy kopułkę na rozdzielacz, śruby pokrywki zaworowej warto dokręcać na krzyż.
Po prawidłowo przeprowadzonej regulacji zawory powinny przestać klepać o ile nie mamy wytłuczonej głowicy...
Myślę, że komuś może się ten poradnik przydać.
//opracował slavok - zakaz kopiowania bez zgody autora
sokratesb - 2013-06-26, 22:41
No, myślę, że mnie się kiedyś przyda, za jakieś parę lat. :)
yenko - 2013-06-26, 23:15
Strasznie to jakieś pogmatwane wyszło. Jak mi klepały zawory i jak kumpel poustawiał bez takiej gimnastyki jak pokazałeś w tutorialu to przestały stukać. Teraz to już nie wiem jak to robić czy tak jak Ty pokazałeś czy jak kolega mi poustawiał. hmmm
slavok - 2013-06-26, 23:20
Ale jaka gimnastyka, kręcić wałem zawsze musisz by zluzować dźwigienki zaworowe hehe, nie da się inaczej ustawić luzów, to chyba najprostszy ze sposobów ;)
sokratesb - 2013-06-26, 23:34
Yenko, to nie może być pogmatwane, bo jak to czytam, to mam wrażenie, że nawet ja jestem w stanie to zrobić. :)
yenko - 2013-06-26, 23:41
Po prostu nie pamiętam czy kręcił wałem. Ale na pewno nie robił nic z palcem rozdzielacza.
slavok - 2013-06-26, 23:45
nie ma innej opcji, trzeba kręcić wałem ew. pchać samochód na biegu hehe, na palec nie trzeba zwracać uwagi jak ma się troszkę pojęcia, wystarczy obserwować wałek i i sprawdzać dźwigienki zaworowe, jednak taki sposób jaki podałem jest dla osoby nie obeznanej z mechaniką najprostszy, zresztą tożsamy z tym co napisali w manualu.
yenko - 2013-06-26, 23:57
No dobra wałem chyba kręcił, w każdym razie ustawił nawet inne luzy niż w manualu i powiedział, że będzie dużo lepiej. I jak się okazało, błoga cisza nastała :) zero cykania mruczuś normalnie
slavok - 2013-06-27, 00:00
Każdy mechanik ma swoje tajemnice ;) to jest poradnik dla laika
Tanto - 2013-06-27, 08:31
Cytat: | Demontujemy pokrywkę oraz aparat rozdzielacza: |
Piszesz o całym aparacie zapłonowym, czy tylko o zdjęciu plastikowej 'czapki'? Warto to uściślić bo zdjęcie pokrywy może być problematyczne przez 'puszkę' podciśnieniową która jest przy aparacie (przynajmniej u mnie tak jest), wtedy najprościej jest zdemontować cały aparat, ale.... jak laik nie zwróci uwagi na to jak ustawiony był palec, a przy montażu zębatka wskoczy inaczej niż było w oryginale, to się silnik 'zepsuje'.
Jak ustawiałem luzy to miałem silnik na stole, ze zdemontowanym osprzętem - było prościej, więc powyższe to rozważania teoretyczne, jeśli coś pomyliłem to proszę o wyprostowanie
Didymos - 2013-06-27, 09:25
A jaki sens ma zdjęcie całego aparatu, później dochodzi dodatkowa zabawa, żeby go ustawić?
Zdejmuje się samą kopułkę, jeśli ktoś ma problem z ustaleniem na którym cylindrze wypada zapłon.
slavok - 2013-06-27, 12:16
oczywiście ściągamy samą kopułkę, demontaż całego aparatu nie ma sensu... mój błąd, poprawiłem opis, dzięki.
Tanto - 2013-06-27, 13:44
Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego u siebie nie mogłem zdjąć pokrywy zaworów. No nic, w przypływie depresji może przeprowadzę wizję lokalną, a przy okazji posprawdzam luzy
jeżu - 2013-06-27, 14:46
Tanto napisał/a: | Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego u siebie nie mogłem zdjąć pokrywy zaworów. No nic, w przypływie depresji może przeprowadzę wizję lokalną, a przy okazji posprawdzam luzy |
Przyklejona ?
Tanto - 2013-06-27, 16:17
No bez jaj, po tej próbie był remont silnika i ze zdemontowanym zapłonem zeszła bez problemu. O ile dobrze pamiętam to blokowała się o ten 'latający talerz' który widać na poniższym zdjęciu po prawej stronie. Górna część obudowy aparatu zapłonowego była poluzowana i odchylana w jedną i drugą stronę, ale i tak blokowało.
slavok - 2013-06-27, 16:22
da się wyciągnąć, musisz tylko po odkręceniu śrub wyciągnąć je całkowicie i tak manewrować pokrywką by wyszła ;)
ZigZag - 2013-06-27, 20:25
Slavok dzięki za tutka.Bankowo się przyda.
Uh Lala - 2016-09-23, 21:26
W końcu wiem co to szczelinomierz :D
slavok - 2016-09-23, 22:07
To takie coś co wkłada się w szczelinę ;) są różne grubości.
Uh Lala - 2016-09-23, 22:29
Jaki bystry! :D Ale skoro dysponujesz takimi zabawkami, to pożycz Koleżance ;P
bulimierz - 2016-09-24, 09:56
Uh Lala napisał/a: | Jaki bystry! :D Ale skoro dysponujesz takimi zabawkami, to pożycz Koleżance ;P |
Kolezanko to kosztuje dyche tudziez poltorej dychy w wiekszosci sklepow moto.
Uh Lala - 2016-09-24, 10:10
W sumie masz rację! wiadomo w jakie szczeliny Sławek wkładał swój? :D
bulimierz - 2016-09-24, 13:39
Uh Lala napisał/a: | W sumie masz rację! wiadomo w jakie szczeliny Sławek wkładał swój? :D |
A przepraszam, ten o ktorym mowa moze byc nieco drozszy, ale niewiele ze wzgledu na ekstremalna eksploatacje.
Przelatany znaczy, a pozniej zawor stuka.
yenko - 2016-09-24, 16:39
slavok - 2016-09-24, 23:59
Uh Lala napisał/a: | Jaki bystry! :D Ale skoro dysponujesz takimi zabawkami, to pożycz Koleżance ;P |
Jasne, przeszkolenie z obsługi gratis ale jest obowiązkowe :P
Uh Lala - 2016-09-25, 06:29
Z dojazdem do domu? :> Ale ale.. I Ty się spóźniłeś, bo nie mogąc się doczekać kupiłam sobie swój po pracy :)
Starscream - 2016-11-15, 21:54
Co może powodować że luz na ciepłym silniku na zaworach wydechowych wynosi 0,35 na wydechowych. A ustawiane na zimno w dolnej granicy
Zawias - 2016-11-15, 22:36
Temperatura.
Starscream - 2016-11-15, 22:41
domyśliłem się. Tyle że jest wiekszy i jak ustawie wg dtr to mi klepie szczególnie na wydechowych
Zawias - 2016-11-15, 22:53
Jak są wybite dźwigienki,to ustawiam na słuch.
Starscream - 2016-11-15, 23:16
Aha. Trochę się bałem zbytnio ścieśniać żeby mi na zimnym zaworu nie podwiesiło.ale jest lepiej w sobotę poprawkę jeszcze zrobię
Zawias - 2016-11-15, 23:43
Dasz radę.
kejkej - 2019-09-05, 10:58
witam chciałem ustawić luzy bo stukają zawory ale niestety nie mam wziernika w obudowie skrzyni !!
miejsce w którym powinien być jest orginalnie bez dziury.. ( nie,nie jest zaspawane) jest to orginalny odlew.
co w w ta takiej sytuacji ?
dodatkowo chciałem sprawdzić sobie zapłon ale bez tych zaczników to chyba niemozliwe ?
Hałas - 2019-09-05, 12:19
W nowszych modelach nie było tego otworu
Znak masz też na kole pasowym i podziałkę na pokrywie rozrządu
kejkej - 2019-09-05, 21:42
a więc znak z koła musi pokrywać się z zerem na tej podziałce tak ?
[ Dodano: 2019-11-19, 20:00 ]
WITAJCIE czy przy silniku G13B sa takie same luzy zaworoew jak w temacie ? bo w internecie znalazlem takie cos.
G13B 1-CAM 16valve (SOHC)
When cold (Coolant temperature is 15 – 25C or 59 – 77F)
Intake 0.13 – 0.17 mm (0.005 – 0.007 in.)
Exhaust 0.23 – 0.27 mm (0.009 – 0.011 in.)
When hot (Coolant temperature is 60 – 68C or 140 – 154F)
Intake 0.18 – 0.22 mm (0.007 – 0.009 in.)
Exhaust 0.28 – 0.32 mm (0.011 – 0.013 in.)
sokratesb - 2023-04-19, 21:28
sokratesb napisał/a: | No, myślę, że mnie się kiedyś przyda, za jakieś parę lat. :) |
No i po 10 latach się przydało. :D
|
|