Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - reduktor 4.16 pytanie...

Art - 2013-07-16, 19:04
Temat postu: reduktor 4.16 pytanie...
Sorry jak zaśmiecam, ale zależy mi na odpowiedzi osób doświadczonych w temacie...

Jest to kontynuacja innego postu, gdzie w celu sprawdzenia poradzono mi żeby na 3 biegu ruszyć i jak zgaśnie to brak 4.16...


No i klops - nie ruszył na 3 biegu : ( zatem wracam do rozważań, ale dzisiaj w rozmowie z potencjalnym sprzedawcą dowiedziałem się czegoś nowego, co myślałem że występuje tylko z główkami od Vitary...
Mianowicie chodzi o redukcję biegów także z niezapiętym 4L - czyli na asfalcie z napędem na 2 koła ponoć przy 80 na godzinę z tym reduktorem są znacznie wyższe obroty niż na seryjnym... ponieważ latam trochę po czarnym np. w planach jazda 200 km na kołach do lasu, to trochę się przeraziłem.
Czytałem gdzieś że jest redukcja wysokich biegów o 12% ale myślałem że to i tak nadal na 4L, zresztą facet sprzedaje bo to było dla niego uciążliwe mocno...

Mam koła 235/70 r15 latam głównie do 80 km/h - o ile się to może zwiększyć na budziku przy 4.16:1???

Dzięki za info i poradę - może niepotrzebnie marudzę... nie jest tak źle?

Zawias - 2013-07-16, 19:41

4L na asfalcie nie używasz.Jeżeli zamierzasz latać 200 km po czarnym kup vitarę.Jak jest 4.16 prędkość max. na poszczególnych biegach zmaleje.Nie ma związku 4.16 i przełożenia w mostach.
SamNaSamZSam - 2013-07-16, 20:59

Dobrze, że jest Zawias Cierpliwy I bo ja niestety nie za bardzo zczaiłem co autor miał na myśli i gdzie leży problem. Nie winię oczywiście autora o niejasne precyzowanie myśli tylko mój niedospany intelekt więc drogi autorze - nie przejmuj się ;)
Art - 2013-07-16, 21:56

No to może faktycznie wyjaśnię bardziej - żona mnie goniła do wyjścia więc napisałem po łebkach widocznie... ( a ten znowu komputer itd. )
Na początku napisałem że w celu przetestowania czy mam już modzony reduktor dobrze jest sprawdzić czy w 4L da radę na 3 biegu ruszyć na wolnych obrotach(by Slavok)... Sprawdziłem i widać że mam seryjny ( kupiłem pomodzony lekko wózek a wtedy nie wiedziałem nic o Samurajach - nadal wiem mało )

Chodzi o to że do dzisiaj żyłem przekonaniem że zamiana reduktora na 4.16 jest zauważalna wyłącznie w terenie w pozycji 4L.
Myślałem właśnie że to jest główna przewaga do np. główek z Vitary do mostów gdzie wszystkie biegi są zredukowane i dlatego lepiej wydać 2 tys na reduktor.
Dzisiaj od potencjalnego sprzedawcy dowiedziałem się że sprzedaje bo lata dużo po czarnym a przez ten reduktor ma ponad 1000 rpm wyżej na zegarze przy 80 km/h w porównaniu do seryjnego reduktora i dlatego go sprzedaje.

Chciałem zatem zapytać czy przy takich kołach jak moje i 4.16:1 da się jechać 90 km/h po czarnym przez 200 km czy jest to mordęga typu 5500 rpm przez 200 km.
Jak to jest u was? o ile się mogą podnieść obroty w stosunku do serii przy np. 80 km/h, ewentualnie jakie inne są jeszcze wady/zalety

Sorry panowie za enigmatyczne wyłożenie tematu: ) ale mam nadzieję że teraz jest lepiej...

Zawias - 2013-07-16, 22:06

Nie można mieć auta do wszystkiego.Ja najdalej autem z 4.16 i oponami 235x75x15 kopia simex jeżdżę 60-70 km,aby dojechać na rajd. Prędkość. przelotowa 80-90 km/h.
Hałas - 2013-07-16, 22:21

4,16 redukuje prędkości:

84% biegi zredukowane ( L na reduktorze)
12% biegi nie zredukowane (H na reduktorze)

Oczywiście w porównaniu do reduktora z 1.3

redukcja w mostach redukuje Ci i jedne i drugie o tyle samo (a ile to zależy co masz i co wsadzisz - opcji jest sporo)

Art - 2013-07-16, 22:34

Dzięki za odpowiedzi.
Tyle że nie wiem jak to się na praktykę przekłada te 12% - czy to oznacza że przy np. 2000 obrotów i 50 km/h z takim reduktorem przy tej samej prędkości będzie 2240 rpm?
Oraz jeżeli dobrze kombinuję to przy takich kołach jak moje vs seryjne 27 cali de facto ten wzrost obrotów w związku z reduktorem 4.16 nie będzie aż tak duży przy porównaniu tego do seryjnego auta z seryjnymi kołami, które powiedzmy ma przy 50 km/h jakieś 2100 rpm... To tak dla przykładu tylko podaję żeby zrozumieć te skomplikowane prawidła.

slavok - 2013-07-16, 22:42

weź że sobie to przelicz, prędkość spada Ci o 12% więc jak teraz przy 50km/h masz 2100rpm to po zmianie reduktora będziesz miał przy 2100rpm 44km/h... więc by osiągnąć 50km/h silnik będziesz musiał kręcić na tym samym biegu do 2350rpm... to prosta matematyka jest... spadek prędkości na danych biegach rekompensują Ci większe opony więc ja bym się tym nie przejmował zbytnio.
Hałas - 2013-07-16, 22:45

dla pełni teorii oblicz sobie % jaki Ci przyspieszą auto opony
Zdaje się, trza by porównać obwodu obu kół?

slavok - 2013-07-16, 22:47

a jakie są seryjne koła w samuraiu ? bo ja nawet nie wiem heheh

ok mam seria to 205/70/15 więc na 235/70/15 masz 6% wzrost prędkości w stosunku do tego co pokazuje licznik, o ile ta nalewka trzyma wymiar.

Art - 2013-07-16, 23:00

chyba 205/70
Czyli mamy 143,5 mm wysokości opony

a w 235 164,5 mm, do tego chyba trzeba dodać jeszcze wysokość kostki bieżnika - w simexach dużo wyżej niż w serii?

Dobra już nie liczmy, bo się okaże że japońce coś pomyliły... : )

slavok - 2013-07-16, 23:09

Art tyko że potrzebny Ci jest obwód a nie wysokość opony :mrgreen:
Art - 2013-07-16, 23:17

No to jak felga ma 15 cali i znam wysokość opony to nie złapię promienia? : )
Czas zamknąć temat bo się zrobi kółko geometryczne! :-D

Hałas - 2013-07-16, 23:20

Dramatyzujesz, jak na 4.16 będzie za wolno to wstawisz większe koła :mrgreen:
Jak tak patrzę to off-roadowcy lubią pomijać teorię i jakoś to będzie, więc czemu w Twoim przypadku miało by ni zadziałać?

SamNaSamZSam - 2013-07-17, 06:40

kolego teraz dużo jaśniej :) łapię o co Ci chodzi i też kiedyś marzył mi się reduktor złożony z dwóch, gdzie wymienione byłyby tylko przełożenia L. Niestety jak Zawias napisał na starcie, nie można mieć wszystkiego na raz. Ja mam do tego "małe" opony bo dużo jeżdzę po czarnym - obecnie ok 250km dziennie i zależy mi na niskim spalaniu. Jak założysz duże kapcie to z prędkością problemu większego nie będzie, ale na bank dostaniesz po portfelu w stosunku do seryjnego rozmiaru. Więc znów coś za coś.

A tak na marginesie to seryjny rozmiar opon Samcia podają różnie różne źródła - 205/70 albo 195/80 i co ciekawe jeśli prędkościomierze są skalowane "jak leci" to w którymś wydaniu muszą kłamać (bardziej) już od wyjazdu z fabryki.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group