Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Pomoc techniczno-warsztatowa - Santana 1.9TD obrotomierz i czujnik

airgaston - 2013-09-05, 20:36
Temat postu: Santana 1.9TD obrotomierz i czujnik
Witajcie spece.
Mam pytanko w którym miejscu siedzi czujnik połozenia wału , czy inne ustrojstwo które daje impulsy na obrotomierz.
Mam Santanę z 2000r z silnikiem 1.9TD PSA i martwy obrotomierz. Najprawdopodobniej to ten czujnik jest dead. Poleżałem sobie dzisiaj pod samochodem ale nie znalazłem tego drobiazgu. Może ktos juz przerabiał temat i pomoże. A może jest jakaś inna przyczyna?
Od czego zacząć?
pozdrufka :-)

zajxt - 2013-09-05, 20:52

Impuls do obrotomierza idze w 1,9td na 99% z alternatora
airgaston - 2013-09-05, 21:02

Hmm czyli kabelek z mojego Valeo powinien wędrować do obrotomierza... No to co nie gra że wskazówka nie żyje?
SamNaSamZSam - 2013-09-05, 21:09

ja dokładam 0,9% do Zajxta i jestem na 99,9% pewny że impuls idzie z altka. Mam ten sam silnik jakoś w weekend mogę popatrzeć jak tam idą kable, chyba że wcześniej pomogą inni koledzy.
airgaston - 2013-09-05, 21:18

Plisssss.... jakbyś mógł zbadać skąd dokąd biegną kable i ew jakie kolory?

[ Dodano: 2013-09-05, 21:52 ]
No to jak się ma czujnik z aukcji http://allegro.pl/czujnik...3508115467.html do sygnału z alternatora. Przecież w santanie 1,9td siedzi taki silnik jak w opisie w aukcji. Zglupiałem :shock:

kostuch - 2013-09-05, 23:31

airgaston napisał/a:
Plisssss.... jakbyś mógł zbadać skąd dokąd biegną kable i ew jakie kolory?

[ Dodano: 2013-09-05, 21:52 ]
No to jak się ma czujnik z aukcji http://allegro.pl/czujnik...3508115467.html do sygnału z alternatora. Przecież w santanie 1,9td siedzi taki silnik jak w opisie w aukcji. Zglupiałem :shock:


Nie mam pojęcia czy w santanie 1.9 jest czujnik położenia wału.
Ale nawet jeżeli jest, to czujnik ten nie służy do podawania sygnału na obrotomierz.
W "mądrzejszych" silnikach sygnał jest wytwarzany sztucznie przez komputer.

SamNaSamZSam - 2013-09-06, 03:52

kostuch napisał/a:
W "mądrzejszych" silnikach sygnał jest wytwarzany sztucznie przez komputer.


eee Koromysło... on nam chyba inteligentnie ubliża?! Obrażamy się, czy udajemy że nie zauważyliśmy?! ;)

kostuch - 2013-09-06, 10:00

SamNaSamZSam napisał/a:
... on nam chyba inteligentnie ubliża?!

Jeszcze nie wiem :-P
A masz ten czujnik u siebie? Wybierz prawidłową odpowiedź:
a) tak
b) nie
c) pisze się 'czajnik' a nie 'czujnik'
d) jak była lekcja na ten temat, to pani wysłała mnie po gąbkę i kredę, a tak wogóle to wiem tylko żeby na stacji nie nalewać z tego węża co ma końcówke na zielono ;-)

manias79 - 2013-09-06, 11:32

kostuch napisał/a:
SamNaSamZSam napisał/a:
... on nam chyba inteligentnie ubliża?!

Jeszcze nie wiem :-P
A masz ten czujnik u siebie? Wybierz prawidłową odpowiedź:
a) tak
b) nie
c) pisze się 'czajnik' a nie 'czujnik'
d) jak była lekcja na ten temat, to pani wysłała mnie po gąbkę i kredę, a tak wogóle to wiem tylko żeby na stacji nie nalewać z tego węża co ma końcówke na zielono ;-)



airgaston - 2013-09-08, 18:04

SamNaSamZSam udalo Ci sie podejrzeć w Twoim autku skąd dokąd biegną kabelki i w jaki sposób to wszystko działa? Jest ten czujnik czy altek to załatwia? :shock:
SamNaSamZSam - 2013-09-08, 20:34

Czołem - jedyne co udało mi się ustalić to taki mam altek: http://www.4start.eu/alte...-td-p-2318.html i od niego wychodzą dwa kable. Jeden gruby z B+ to jak mniemam ładowanie jest i drugi cieniutki biało-czerwony ze złącza D+ co jak wyczytałem daje sygnał na kontrolkę ładowania i nie wiem czy coś jeszcze daje, ale ten wchodzi do wiązki całej. Nie udało mi się namierzyć czy wchodzi do deski bo cała wiązka jest zaizolowana i skręcona i dopiero na wtyczce zegarów po zdjęciu deski pewnie bym mógł obczaić co i jak. Ale podejrzewam, że jak daje sygnał na kontrolkę ładowania to wchodzi do deski.

No i w sumie nie wiem skąd się biorą impulsy do obrotomierza, to by chyba trzeba było od drugiej strony pośledzić - od zegarów i wtyczki. Ale to już muszę deskę zdjąć co pewnie nastąpi, ale dopiero za jakieś 2 tygodnie jak będę uszczelniał przecieki przed zimą.

Przykro mi, że nie umiem podać Ci 100% rozwiązania.

airgaston - 2013-09-08, 21:54

Witaj. Już mi bardzo pomogłeś. Dzięki.
2 kable oznaczają że sygnał idzie nie z alternatora tylko z czujnika. 2 kable to ładowanie (gruby) i na kontrolkę ładowania cienki.
Do obrotomierza wychodziłby trzeci.
Trzeba poszukać czujnika obrotów :evil: . Wanted

kostuch - 2013-09-08, 22:40

airgaston napisał/a:

Trzeba poszukać czujnika obrotów :evil: . Wanted

Nie ma czegoś takiego.
Sygnał do obrotomierza powstaje albo z czujnika położenia CKP (wał) albo CMP (rozrząd).

airgaston - 2013-09-09, 22:49

Temat powoli się prostuje. Znalazłem dzisiaj ten cholerny czujnik położenia wału. Siedzi sobie on pod wydechem nad linką sprzęgła z tyłu silnika tuż przy wieńcu koła zamachowego. Jedyne co na nim napisane to 14-43-10 a więc się zgadza. Czy ma ktoś może schemat elektryczny do wersji 1.9TD Santany?

[ Dodano: 2013-09-09, 22:55 ]
czujnik jest wpięty w kostkę wiązki przy pomnie wtryskowej... dodam dla ułatwienia ;-)

SamNaSamZSam - 2013-09-10, 06:27

przecierasz szlaki :) ze schematem chyba też będziesz musiał przecierać, bo nie napotkałem gotowca, a fabryczny 1.9 TD jest "rarytaskiem" biorąc pod uwagę % występowania w populacji forumowych Samciów.
Zawias - 2013-09-10, 18:15

Sami z silnikiem 1.9 D też ma czujnik w tym samym miejscu.
airgaston - 2013-09-13, 14:54

No to teraz trzeba wyczesać schemat skąd dokad ;-)
osgood - 2013-09-15, 08:21

airgaston napisał/a:
No to teraz trzeba wyczesać schemat skąd dokad ;-)


Nie wiem jak to wygląda w liczniku w santanie, ale w samcu do licznika biegnie brązowy kabelek 3 od góry w prawej wtyczce sprawdź czy nie ma czasem bezpośredniego przejścia pomiędzy tym przewodem a czujnikiem :)

airgaston - 2013-10-08, 20:59

Temat rozwiązany. Dla potomnych informacja.
W silniku 1.9TD czujnik położenia wału który siedzi po lewej stronie w okolicy rury wydechowej nad linka sprzęgła daje bezpośrednio sygnał na obrotomierz. Nie ma żadnego kompa. Jest dokładnie identycznie jak w xantii "jedynce" 1.9TD
Trzy kabelki (plus minus i impuls) wedruja z wtyczki z okolic pompy wtryskowej pod deske rozdzielcza. Jeśli czujnik jest dalej niż 5mm od koła zamachowego to obrotomierz śpi :mrgreen: 4mm jest anemiczny :lol: 1-3mm działa dobrze, 0mm ulega zniszczeniu :shock:
Przynajmniej tak jest u mnie. Samuraj Santana 2000 1.9TD XUD9

sokratesb - 2013-10-08, 21:50

Rozumiem, że w Twoim, czujnik uległ zniszczeniu, skoro mówisz, że tak jest u Ciebie. :D

Fajnie, że mówisz, zostanie dla następnych. ;)

kostuch - 2013-10-08, 23:37

airgaston napisał/a:

W silniku 1.9TD czujnik położenia wału który siedzi po lewej stronie w okolicy rury wydechowej nad linka sprzęgła daje bezpośrednio sygnał na obrotomierz.

Nie lepiej było przeczytać to, co ci napisałem dokłądnie miesiąc temu? ;-)

SamNaSamZSam - 2013-10-08, 23:43

Kostinho chcesz ostrzeżenie za sugerowanie lepszych rozwiązań? :D
kostuch - 2013-10-08, 23:55

SamNaSamZSam napisał/a:
Kostinho chcesz ostrzeżenie za sugerowanie lepszych rozwiązań? :D

Rozdajesz czy uprzejmie donosisz rozdającym? ;-)

airgaston - 2013-10-09, 00:55

Po prostu zebrałem wszystko w jednym poście - to co dochodziłem przez te pare tyg. :mrgreen: Nie lubie wywalać otwartych drzwi. Może komuś sie przyda to info.
SamNaSamZSam - 2013-10-09, 05:29

kostuch napisał/a:
SamNaSamZSam napisał/a:
Kostinho chcesz ostrzeżenie za sugerowanie lepszych rozwiązań? :D

Rozdajesz czy uprzejmie donosisz rozdającym? ;-)


Za cienki w uszach jestem, żeby rozdawać - za to wiem do jakiego Mikołaja list napisać, żeby dostać co trzeba :D

zbuj_12 - 2017-01-06, 13:36

ale sygnał z czujnika jest podawany bezpośrednio na obrotomierz czy jak ? Bo Obrotomierz ma jeden kabel sygnałowy a czujnik 2
meenia - 2017-01-06, 13:52

zbuj_12 napisał/a:
ale sygnał z czujnika jest podawany bezpośrednio na obrotomierz czy jak ? Bo Obrotomierz ma jeden kabel sygnałowy a czujnik 2


Temat rozwiązany. Dla potomnych informacja.
W silniku 1.9TD czujnik położenia wału który siedzi po lewej stronie w okolicy rury wydechowej nad linka sprzęgła daje bezpośrednio sygnał na obrotomierz. Nie ma żadnego kompa. Jest dokładnie identycznie jak w xantii "jedynce" 1.9TD
Trzy kabelki (plus minus i impuls) wedruja z wtyczki z okolic pompy wtryskowej pod deske rozdzielcza. Jeśli czujnik jest dalej niż 5mm od koła zamachowego to obrotomierz śpi :mrgreen: 4mm jest anemiczny :lol: 1-3mm działa dobrze, 0mm ulega zniszczeniu :shock:
Przynajmniej tak jest u mnie. Samuraj Santana 2000 1.9TD XUD9


czytac :-P

zbuj_12 - 2017-01-06, 13:54

a w silniku 1.9d czujnik ma dwa kabelki i wiem ze obrotomierzem steruje komputer ale czy da sie podpiąć go pod czujnik wału w końcu te same zegary
meenia - 2017-01-06, 14:00

zbuj_12 napisał/a:
a w silniku 1.9d czujnik ma dwa kabelki i wiem ze obrotomierzem steruje komputer ale czy da sie podpiąć go pod czujnik wału w końcu te same zegary


Jesli zegary te same to zmien czujnik na 3pinowy, zapnij mase , zasilanie i sygnal do licznika, trzeba by tylko sprwdzic czy zasilanie to napewno 12v, sporo czujnikow dziala na 5

zbuj_12 - 2017-01-06, 14:56

tylko mocowanie czujnika jest inne i połozenie w 1.9d jest pod serwem A obrotomierz dział by jakbym podpiołgo pod alternator czy to jest już inny sygnał

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group