Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - odciążone półosie tył

chomik. - 2014-06-17, 10:22
Temat postu: odciążone półosie tył
Ostatnio na rajdzie, po rolce, straciłem całkowicie tylny napęd. Powodem było złamanie obu półosi, które prawdopodobnie było spowodowane dość potężnym strzałem bocznym w jedno i drugie koło.
Zaczynam się coraz mocniej zastanawiać nad przerobieniem tyłu na odciążone półosie, bo teoretycznie powinno to w przyszłości wyeliminować takie problemy.
Chcę zastosować przednie piasty z samuraia i na końcu albo sprzęgiełka, albo zabieraki.
Widziałem, że trochę osób przerabiało już ten patent, dlatego mam pytanko.
Czy podpasowywał ktoś jakieś standardowe półosie z innego auta, które by pasowały do takiego moda?

Maror - 2014-06-17, 12:55

Z tego co wiem każdy dorabiał półosie. Tutaj cytat ze strony Daniels'a:

"Pozostaje sprawa najtrudniejsza, czyli półoś. Ponieważ projekt traktowałem dość poważnie postanowiłem wykonać je jak najlepiej przy dostępnej technologii. Oczywiście, nie mogłem sobie pozwolić na obróbkę plastyczną wielowypustów, są one cięte frezem. Nie robiłem też powierzchniowej obróbki cieplnej, ale zrobienie jej porządnie wymagałoby wielu testów i kosztów idących w tysiące. Dobrałem materiał najlepszy z dostępnych u nas w kraju – odpowiednik AISI4340, czyli stal chrom-molibden, obrobiona cieplnie na właściwą twardość. Jest to swego rodzaju kompromis między wytrzymałością a możliwością obróbki skrawaniem. Niemniej jednak z tego co udało mi się ustalić to jej granica plastyczności wynosi powyżej 900MPa, przy bardzo dużej udarności i odporności na zmęczenie. Z dokładnie tego materiału robione są chociażby wały napędowe do krajowych śmigłowców. Półosie (fot10 – jeszcze przed frezowaniem) zostały tak zaprojektowane, aby minimalizować koncentracje naprężeń, oraz tak, żeby chciały się skręcać tam gdzie powinny, czyli pomiędzy dyfrem a piastą. Najsłabsze miejsce jest tak zlokalizowane, żeby można było pękniętą półoś wyjąc bez większych trudności. Półośki nie wyszły tanio, ale jeśli nie popełniłem błędów, oraz rozumiem wytrzymałość prawidłowo to spokojnie powinny wytrzymać 33” opony. Aby dodatkowo opancerzyć tylny most wstawiłem rury o grubszej ściance w miejsce seryjnych elementów obudowy. Tak zbudowany most nie powinien mieć słabych punktów."

Kiedyś też dr Kostuch rozważał użycie półosi z jakiegoś Jeep'a ale chyba stanęło tylko na rozważaniach ;-)

KSikorski - 2014-06-17, 13:07

Dodam, że Karol Leszczyński (autor powyższego cytatu) ukręcił sobie jedną z tych półosiek. :-D
manias79 - 2014-06-17, 13:41

KSikorski napisał/a:
Dodam, że Karol Leszczyński (autor powyższego cytatu) ukręcił sobie jedną z tych półosiek. :-D


Swoją droga ciekaw jestem wyników testów u kolegi kuba84 z tego wątku http://samurai.org.pl/pri...1f0daa81a60cc81

pacmano - 2014-06-17, 14:48

KSikorski napisał/a:
Dodam, że Karol Leszczyński (autor powyższego cytatu) ukręcił sobie jedną z tych półosiek. :-D


:roll:

Hałas - 2014-06-17, 23:24

A ja dodam, że owy Karol zamiar miał dorabiać kolejny komplet, była możliwość podpięcia się ale chwilowo porzuciłem projekt (Korespondowałem jakieś 2 m-c temu więc może już być nieaktualne. Adres e-mail u DanielS'a)
zed111 - 2014-06-18, 13:46

jest jeszcze taka opcja http://www.rsmfg.co.uk/page6.html
na forum z UK ktoś testował i było rzekomo ok
http://www.suzukiclubuk.c...t=7954&start=20

Kwadrat - 2014-06-22, 09:32

Trochę za dużo kombinacji. Wstaw tylny most z vitary (koszt srednio 500zł ) i zapomnisz o problemach.
My robimy półosie które wytrzymują 35 cali i 130km . Ale koszt takich patyków jest dość spory.
Sam materiał jest droższy niż most vitary. ( stal chromowo niklowo molibdenowa o odpowiednich parametrach wytrzymałościowych nie do dostania w Polsce :) )
do tego obróbka mechaniczna i odpowiednia obróbka cieplna.
Szkoda zachodu :)

droidboo - 2014-06-24, 09:53

Chomik, można też zastosować most z pajero II, występuje w nich przełożenie 4,875, które pasje do suzukowych. Most jest co prawda większy i cięższy, i ma rozstaw śrub 6x139,7, ale w samuraiu nie do zabicia, no i masz w gratisie pneumatyczną blokadę.

Tak jak napisał Kwadrat, można wzmocnić mosty od suzuki, ale koszt tego będzie potężny i do naszych zastosowań raczej nieopłacalny.

pacmano - 2014-06-24, 10:38

Most z pajero jest ciezszy nawet od mostu z lj70, glowke na ma srodku i jest ona takze wieksza niz ta od lj'ta. Plusy to wlasnie ta blokada w standardzie, a sam most to koszt okolo 800 oraz od razu sa tarcze zalozone. Ostatecznie sie nie zdecydowalem. Zrobimy blokade inaczej ;)
chomik. - 2014-06-24, 11:21

spoko, temat jest w trakcie realizacji.

nie chcę wrzucać innego, cięższego mostu, ani takiego, który ma wielką gruchę na środku, bo nie po to wrzucałem 33", żeby teraz znów psuć prześwit ;-)

Półosie się robią i będą po weekendzie, reszta też jest już praktycznie do odebrania od tokarza, więc w przyszłym tygodniu sprawa tyłu powinna być załatwiona :-D

oczywiście pozostaje jeszcze przód, bo wciąż jeżdżę na standardowych półosiach i przegubach (na szczęście nie urywam ich za często), ale do ich wymiany jeszcze chwila minie, bo trzeba zebrać budżet :mrgreen:

pacmano - 2014-06-24, 11:39

No widze ze nie obijasz sie z przejsciem z planu do dzialania :D
chomik. - 2014-06-24, 11:43

zostały mi trzy tygodnie do kolejnej imprezy, a fajne by było to jeszcze przetestować, więc trzeba działać ;-) :mrgreen:
Maror - 2014-06-24, 22:15

chomik. napisał/a:
zostały mi trzy tygodnie do kolejnej imprezy, a fajne by było to jeszcze przetestować, więc trzeba działać ;-) :mrgreen:


Z ciekawości, planujesz jakąś obróbkę cieplną patyków?

chomik. - 2014-06-24, 22:18

to nie ja robię półosie, tylko ludzie, którzy mają o tym pojęcie ;-) ale tak, będzie full wypas :mrgreen:

Ja robię resztę rzeczy

droidboo - 2014-06-25, 09:50

chomik. napisał/a:

oczywiście pozostaje jeszcze przód, bo wciąż jeżdżę na standardowych półosiach i przegubach (na szczęście nie urywam ich za często), ale do ich wymiany jeszcze chwila minie, bo trzeba zebrać budżet :mrgreen:


Jest jakiś gość z Żar bodaj, mówią na niego "wujek dobra rada" i wszyscy go nie lubią. Jeździł jakąś taką swoją zmotą. Z przodu miał zmotany tylny most z vitki, ze zwrotnicami z rockiego, podobno to robiło; ot taka ciekawostka.

Jak odbierzesz półośki, to zdradzisz ile taka przyjemność kosztuje? Same półosie oczywiście :-)

kostuch - 2014-06-25, 10:11

Podobno powstają krajowe przeguby konkurencyjne do tych madafaka z za oceanu...
Ale ja nic nie wiem. Jak odezwie się główny konstruktor, to będzie wiadomo :-)

manias79 - 2014-06-25, 11:18

kostuch napisał/a:
Podobno powstają krajowe przeguby konkurencyjne do tych madafaka z za oceanu...
Ale ja nic nie wiem. Jak odezwie się główny konstruktor, to będzie wiadomo :-)



Adam.Ż - 2014-06-25, 22:14

Jak już mówiłem odciążone półosie na tyle od dawna temat przerobiony.
Ułatwiają życie, natomiast nie powodują 100% ułatwienia.

chomik. - 2014-06-28, 17:40

tak se dłubię



i przymiarki







jeszcze jedna drobna modyfikacja i czekamy na półosie, żeby to poskładać do kupy

Adam.Ż - 2014-06-28, 19:43

Jeśli nie masz jeszcze zacisków to proponuje od golfa/passata.
Będzie od razu ręczny na tarczach.

chomik. - 2014-06-28, 20:30

miałem już wcześniej tarcze na zaciskach z samuraia, więc teraz tylko dam oryginalne blachy i zostanę przy nich, chyba, że jakieś inne z ręcznym pasują rozstawem śrub, to mógłbym podmienić
egon - 2014-06-29, 12:35

samurai serwis coś tam modził z półosiami ale co im wyszło to nie wiem
https://www.facebook.com/...98999848&type=3

kuba84 - 2014-06-29, 14:35

Modził i wymodził. Jak zalega Ci gdzieś 6500 pln to dzwoń i zamawiaj ;-)
Maror - 2014-06-29, 15:43

kuba84 napisał/a:
Modził i wymodził. Jak zalega Ci gdzieś 6500 pln to dzwoń i zamawiaj ;-)


:lol:

chomik. - 2014-06-29, 18:37

a dokładnjej, to 6900zł

http://www.samurai-serwis...ki-samurai.html

kostuch - 2014-06-29, 19:52

A dokładniej pod zdjęciami:
"ZESTAW TYLNYCH PÓŁOSI WŁOSKIEGO PRODUCENTA AKCESORIÓW OFF-ROAD."

google zanfi :-)

Maror - 2014-06-29, 20:17

Dokładnie Kostuch, dla leniwych :

http://www.zanfi.it/modul...roducts_id=1931

Ale grawer na dekielkach jest już ich.
:mrgreen:

droidboo - 2014-07-01, 14:54

Nie wysyliło się centrum zbytnio :roll:
chomik. - 2014-07-15, 22:39

przyszedł kolejny element układanki :mrgreen:



Od razu pobiegłem do garażu je przymierzyć i psikus. Okazało się, że pochwa mostu jest tak krzywa, że jak są luźno, to leżą na dole rury, a żeby były na środku, muszą być naciągnięte. Najlepsze jest to, że w ogóle nie było tego widać gołym okiem.
W weekend muszę przespawać wszystkie mocowania do nowej pochwy i będzie git.

[ Dodano: 2014-07-15, 22:35 ]
żeby nie było, że się opierdzielałem, to oczywiście już tylny most było gotowy w zeszłym tygodniu, a w weekend przeszedł poważne testy rajdowe i wciąż działa ;-)





https://plus.google.com/photos/117029520085114305954/albums/6033783852675004433?banner=pwa

teraz nie mam za bardzo czasu, ale w przyszły weekend chcę go rozebrać i sprawdzić, czy wszystko jest jak należy

Ari - 2014-08-30, 19:37

Cześć

Tak przyglądam się temu projektowi i nasuwa mi się pytanie czy w moście wąskim, tylnym można zastpsować półosie z mostu szerokiego?

kostuch - 2014-08-30, 21:37

Ari napisał/a:
Cześć

Tak przyglądam się temu projektowi i nasuwa mi się pytanie czy w moście wąskim, tylnym można zastpsować półosie z mostu szerokiego?


Można. Musisz tylko poszerzyć most :mrgreen:
Jak będziesz zostawiał cztery ślady, to nie wpłynie pozytywnie na trakcję w błocie :roll:

Ari - 2014-08-30, 21:48

Z przodu będzie szeroki most - przełożenia będą kompatybilne.

Czy te ośki od szerokiego będą odpowiednie? A jak jeszcze mi podpowiesz jak całość odciążenia wykonać to od razu powiedz gdzie mam zrobić wpis, że mi pomogłeś:)

Pozdrowienia

marcelo - 2016-04-15, 23:04

Z jakiego materialu robicie adaptery pod polosie i jakiej szerokosci? Preferowalbym takiebmocowane srubami do pochwy bez spawania z zatoczeniem wchodzacym w miejsce ory lozysk. Fajnie byloby jakby ktos rys mial z wymiarami oraz gdzie mozna zamowic polosie z tego co na mudmaster widzialem to polos grubosci 27,4mm dlugosc 62,5 i 84 cm.
kostuch - 2016-04-16, 12:22

marcelo napisał/a:
Z jakiego materialu robicie adaptery pod polosie i jakiej szerokosci? Preferowalbym takiebmocowane srubami do pochwy bez spawania z zatoczeniem wchodzacym w miejsce ory lozysk. Fajnie byloby jakby ktos rys mial z wymiarami oraz gdzie mozna zamowic polosie z tego co na mudmaster widzialem to polos grubosci 27,4mm dlugosc 62,5 i 84 cm.

Pogadaj z KSikorskim
Długość półosi zależy od tego czy dajesz adaptery "zewnętrzne" czy "wewnętrzne" (no i jakiej będą grubości).

marcelo - 2016-04-19, 15:59

dzięki za info, już wstępnie temat ruszony. pozostaje kwestia adaptera - chcę zastosować patent taki jak tu http://mudmaster.pl/product.php?id_product=905 czyli adapter centrowany na miejscu oryginalnego łożyska, mocowany czterema śrubami oryginalnie trzymającymi tarczę kotwiczą + spaw i dodatkowe wzmocnienie. na zewnątrz zatoczenie na uszczelniacz + zatoczka na czop piasty i 4 śruby mocujące piastę. Całkowita grubość adaptera ok 4cm
Lisu - 2016-04-19, 16:51

Sory za może głupie pytanie, ale jakie są zalety z montażu odciążonych półosi?
pacmano - 2016-04-19, 17:17

Lepsze lozyskowanie. W zwyklym tak naprawde caly ciezar kola zapiera sie o to jedno lozysko. Niektorzy wkladaja dwa. Chodzi o to zeby przeniesc te sily na inne elementy. Tak po mojemu tlumaczac ;)
KSikorski - 2016-04-19, 17:46

W wariancie seryjnym (obciążonym) półoś przenosi siły skrętne i tnące.
W wariancie odciążonym półoś przenosi tylko siły skrętne, siły tnąc przenosi pochwa.
No i zamiast jednego łożyska jednorzędowego na koło masz dwa stożkowe :-D

kurian - 2016-04-19, 18:01

zrobienie tgz. odciążonych półosi to podwójna korzyść:
1. bardziej wytrzymałe łożyskowanie koła, motając z komponentów przedniej piasty dostajesz podwójne łożysko
2. z punktu widzenia mechaniki technicznej zmienia się stan obciążenia półosi z kombinacji zginanie+skręcanie na czyste skręcanie.

pacmano - 2016-04-19, 19:13

Ogolnie o to mi chodzilo :P
kostuch - 2016-04-19, 23:09

marcelo napisał/a:
Całkowita grubość adaptera ok 4cm

Dolicz do tego dodatkowe odsadzenie na czopie piasty i wyjdzie ci rozstaw kół dużo większy od przodu.
Chyba że to ma robić jako gratisowy pół-komplet dystansów.

[ Dodano: 2016-04-19, 23:10 ]
kurian napisał/a:
z punktu widzenia mechaniki technicznej zmienia się stan obciążenia półosi z kombinacji zginanie+skręcanie na czyste skręcanie.


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol:

kurian - 2016-04-20, 08:15

[ Dodano: 2016-04-19, 23:10 ]
kurian napisał/a:
z punktu widzenia mechaniki technicznej zmienia się stan obciążenia półosi z kombinacji zginanie+skręcanie na czyste skręcanie.


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol: [/quote]

to że ukręcić się da, to wiadomo. Wszystko kiedyś szlag trafi kiedy mocno eksploatujemy. Pytanie jak szybko nastąpi to "kiedyś" w obu przypadkach, i czy w ogóle wystąpi jakaś różnica czasu życia produktu.

marcelo - 2016-04-20, 09:23

kostuch napisał/a:
Dolicz do tego dodatkowe odsadzenie na czopie piasty i wyjdzie ci rozstaw kół dużo większy od przodu.
Chyba że to ma robić jako gratisowy pół-komplet dystansów.


Zdaje sobie z tego sprawę :) szerokość ok 2,5cm na strone ale to jeszcze zostanie zweryfikowane - będę musiał swój 5cm dystans zamienić na np. 2,5cm i będzie w porządku :)

szymszym - 2016-04-20, 09:25

kostuch napisał/a:


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol:


Kostuch, a Ty już odratowałeś swój pojazd?

Pozdrawiam,

kostuch - 2016-04-20, 12:03

szymszym napisał/a:
kostuch napisał/a:


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol:


Kostuch, a Ty już odratowałeś swój pojazd?

Pozdrawiam,


Innej opcji nie było. Nie mogę spalić truchła przed domem, więc wyremontowałem :-)
Dzisiaj jadę do Ełku szukać kolejnego najsłabszego ogniwa :mrgreen:

Kwadrat - 2016-06-02, 13:23

Podliczałeś juz koszty wykonania tej przeróbki ? :)
DUŻY - 2016-06-02, 17:38

@kwadrat, jeśli zadałeś pytanie w celu pokazania nieopłacalności to: ja też mam odciążone i jeśli chodzi o koszty to nie opłaca się, bo:
-most z pajero z blokadą kupujesz poniżej 1000
-most lj70+arb to 5000

most samuraja trzeba wzmocnić żeby się nie giął, zrobić półosie i adaptery pod przednie piasty, kupić blokadę co wychodzi powyżej 5000

jedyny sens to robienie auta do klasy wyczyn, i celowanie w masę poniżej 1000kg. Następny plus to bardzo duży prześwit z racji nikłej wielkości główki samuraiowej.

Przy celowaniu w masę 1200-1300 lepiej założyć zestaw lj70 przód + pajero tył za 6-7tyś mamy sprawdzony zestaw pod 35cale z 2 blokadami. Za cenę sięgającą połowy ceny pomotanych samuraiowych mostów.




A jeśli pytasz, żeby dowiedzieć się za ile i z jakiego materiału się dorabia to możemy pogadać na pw. Chociaż wątpię, że ktokolwiek z nas kupuje taniej od Ciebie, w końcu na pewno masz sprawdzonych ludzi od obróbki z którymi współpracujesz od lat :mrgreen:

kostuch - 2016-06-03, 00:05

Generalnie offroad słabo się opłaca :mrgreen:

Jakbym miał zaczynać od zera, to budżet przeznaczyłbym na zrobienie czegoś ala atomic axles.
Chyba że w tym sezonie co innego się nosi? Nie wiem co jest w modzie...

chomik. - 2016-06-03, 08:42

Raczej każdy sport wyczynowy uprawiany amatorsko, czyli bez rzeszy sponsorów,którzy inwestują w sprzęt i zawodników, jest z punktu widzenia biznesowego nieopłacalny. :mrgreen:

Jeżeli chodzi o odciążone półosie, to tak jak wyżej napisali, do auta, które będzie startować w rajdach i ciągać się na sznurku, to można sobie wymieniać na inne mosty, bo bez różnicy praktycznie.
Sytuacja zmienia się, jeżeli chodzi o klasy bez wind, gdzie warto zainwestować te kilka złotych w mosty samuraia, a dzięki wadze, prześwitowi i ich szerokości, wjedziemy i wyjedziemy z miejsc o których cięższe auta z pełnymi blokadami i mega mocnymi silnikami mogą sobie pomarzyć.

rumun - 2016-06-03, 13:55

a jeśli same nie wyjadą to często wystaraczy że sie pilot o samochód oprze , lub wyjdzie z samochodu i samochód wyjeżdża :) nie raz już miałem taką sytuacje :-)
Kwadrat - 2016-06-30, 07:54

DUŻY napisał/a:
@kwadrat, jeśli zadałeś pytanie w celu pokazania nieopłacalności to: ja też mam odciążone i jeśli chodzi o koszty to nie opłaca się, bo:
-most z pajero z blokadą kupujesz poniżej 1000
-most lj70+arb to 5000

most samuraja trzeba wzmocnić żeby się nie giął, zrobić półosie i adaptery pod przednie piasty, kupić blokadę co wychodzi powyżej 5000

jedyny sens to robienie auta do klasy wyczyn, i celowanie w masę poniżej 1000kg. Następny plus to bardzo duży prześwit z racji nikłej wielkości główki samuraiowej.

Przy celowaniu w masę 1200-1300 lepiej założyć zestaw lj70 przód + pajero tył za 6-7tyś mamy sprawdzony zestaw pod 35cale z 2 blokadami. Za cenę sięgającą połowy ceny pomotanych samuraiowych mostów.




A jeśli pytasz, żeby dowiedzieć się za ile i z jakiego materiału się dorabia to możemy pogadać na pw. Chociaż wątpię, że ktokolwiek z nas kupuje taniej od Ciebie, w końcu na pewno masz sprawdzonych ludzi od obróbki z którymi współpracujesz od lat :mrgreen:


Generalnie założenia są ok. Ale czas, sposób wykonania oraz koszty w wielu przypadkach są bardzo ważne. Mnie chodziło o koszty wykonania samej przeróbki na odciążone półosie. Bo jeżeli przekracza to 2 tys. To jest nieopłacalne. Bo za 1600 masz mocne z gwarancją.
My jesteśmy zwolennikami mostów suzukowych które do aut o masie do 1,5 kg i mocy 140 km Spokojnie wystarczają. Zakładanie mostów lj i pajero mocno podnosi wagę . No i lj nie jest nie do zabicia . Chyba ze masz motor 1,6. Dla chłopaków z Garwolina zmota na samcu wyszła 1150kg Gotowa do jazdy zatankowana itp. z Giglem i dragonem , na 35, dwa aku, i motorem 1,8 . Przy zmianie mostów na inne masa wzrosnie 200kg .
Robimy projekt nowych mostów ale to na razie "Tajny plan " auto 1250 -1300kg i 250KM pod maską :)

fazer1988 - 2016-11-15, 09:42

Witam
gdzie wykonają odelżone półosie do samuraja ?
interesowały by mnie półośki ze stali 4340 lub jakieś podobnej.

kostuch - 2016-11-15, 10:39

fazer1988 napisał/a:
Witam
gdzie wykonają odelżone półosie do samuraja ?
interesowały by mnie półośki ze stali 4340 lub jakieś podobnej.


Napisz do KSikorski'ego

KSikorski - 2016-11-15, 21:51

Zanim ktoś się zafascynuje super hiper materiałem to proponuję przeczytać:

http://www.konstrukcjeinz...-poosi?showall=

Na wytrzymałość półosi największy wpływ ma jakość procesu hartowania, nie zaś materiał wsadowy.

Co nie zmienia faktu że dobrze zahartowana półoś z stali stopowej może być wielokrotnie wytrzymalsza od dobrze zahartowanej półosi z stali węglowej, należy tylko zważyć czy stosunek wzrostu ceny do wzrostu wytrzymałości jest właściwy, a następnie podzielić to przez oczekiwaną wytrzymałość...

tosiekDH - 2016-11-16, 01:49

Dobrze zahartowana półoś ze stali stopowej 40H czy 40HM nie może być wielokrotnie wytrzymalsza od półosi ze stali węglowej 55, gdyż dopuszczalne naprężenia skręcające "ks" dla tych stali wynoszą
40H - 245MPa,
40HM - 275MPa,
55 (ulepszona cieplnie)- 145 MPa,
a naprężenia skręcające tętniące "ksj" -czyli typowa półośka -
40H - 130MPa,
40HM - 135MPa,
55 - 95MPa.
Także trudno mówić o wielokrotnie większej wytrzymałości.

Co do artykułu o półośkach to szkoda ze p.Jurek nie przyznał się pisząc o "swoim zakładzie" że była to Gliwicka Wytwórnia Części Samochodowych,jak i też nie napisał że zaczynając pracę tam, był tylko czystym teoretykiem,a prawdziwą wiedzę praktyczną zdobywał w tymże zakładzie od starych dobrych fachowców którzy naprawdę potrafili niejedną część dorobić do zabytkowego i nie tylko pojazdu.
Zaś jeżeli chodzi o spektrometr to rzeczywiście często był używany przy analizie materiału i dorabianiu zabytkowych części ;-)

fazer1988 - 2016-11-16, 10:44

dzięki za artykuł i podpowiedzi
a czy ktoś wie ile kosztuje dorobienie takiej półosi ewentualnie gdzie takie cuda wykonują ?

[ Dodano: 2016-11-16, 11:21 ]
a czy stal 40HM różni się mocno parametrami od stali 4340 ?
z jakiego materiały są wykonane tylne półosie w samuraju ?

KSikorski - 2016-11-16, 22:38

4340 w w Polsce nazywa się 34HNM, a w Europie 1.6511.

Pokusiłem się dziś o pewne proste obliczenia dla warunków:

Silnik 144Nm przy 5600rpm, koło 33 cale chwilowo posiadające 100% przyczepności, pierwszy bieg 3,652, reduktor 4,16 i mosty 3,909, zapięte blokady i ciężar auta w 80% oparty na jednym kole.

Wyszło że dla stali 35HGS hartowanej w oleju i odpuszczanej powinno być właściwie i w tym kierunku będę teraz szedł...


tosiekDH - 2016-11-17, 02:16

Z tym oznaczeniami stali to niestety jest trochę błędów przy zmianie oznaczeń.
40HM 1.7225 4140
34HNM 1.6582 4337AISI 4340 USA (SAE)
36HNM 1.6511 6342
40H 1.7035 5140
także wychodzi że 1.6511 to 36HNM a nie 34HNM,
Niestety jeszcze oprócz gatunku stali znaczenie ma obróbka cieplna, bo przy długich prętach potrafi pokrzywić, albo i nawet pęknąć półoś. Znaczenie jeszcze ma czy materiał/pręt jest walcowany czy ciągniony, półośki do STARA o których jest napisane w artykule przychodziły jako odkuwki - najlepsze rozwiązanie.
No i jeszcze samo wykonanie wieloklinu - nacinany jest na frezarce obwiedniowej,a najlepiej gdyby było wyciskane między walcami/rolkami.

KSikorski - 2016-11-17, 14:08

Ja do tej pory wyesperymentowałem że Pręt ciągnie z 50HS to dobry kompromis między wytrzymałością i dostępnością. Niemniej, na 33calach da się to ukręcić (Rm wychodzi ok 1400-1500MPa), próbuję teraz kupić sztangę 36HNM, 34HNM lub chociaż 35HGS, ale nie jest łatwo.
fazer1988 - 2016-11-17, 23:05

puki co to znalazłem że C45, 40HM, 50HS lub 50HF. z takich materiałów mogą wykonać półosie
tosiekDH - 2016-11-18, 09:51

Z C45 nie rób,lichy materiał.
50HF typowa stal na drążki skrętne, 50HS typowa na sprężyny/resory.
40HM typowa na osie i wały, chyba bym robił z niej.
Te sprężynowe mają większą wytrzymałość,ale ta 40HM -jest na części narażone na zmienne obciążenia.

fazer1988 - 2016-11-18, 11:11

aha dzięki a czy duża jest różnica między wytrzymałością między 40HM a np 34HNM
na jakie parametry patrzeć w karcie katalogowej przy wyborze stali ?
sorki że tak dopytuje ale nie chciałbym w błoto wywalić kasy
a za bardzo nie znam się na doborze stali

KSikorski - 2016-11-18, 12:32

Różnica jest duża. Jeśli tę listę dostałeś od firmy z Torunia to napisz do mnie pw, będziesz miał komplet z 34HNM za 1050zl.

[ Dodano: 2016-11-18, 12:44 ]
50HS ma Rm równe 1320MPa. (z tego robiłem półosie do tej pory).
35HGS ma Rm równe 1620MPa.
34HNM ma Rm większe od 35HGS, ale nie wiem ile dokładnie.

Zamawiam teraz 34HNM, ale do obliczeń przyjąłem 1620MPa.

Próbkę 34HNM po hartowaniu zerwę na maszynie i będę wiedział ile realnie wytrzyma.

chomik. - 2016-11-18, 13:55

ja mam od KSikorskiego i szczerze polecam

Mam przykład kolegi, któremu przerabiałem most, ale chciał przyoszczędzić i same półosie zrobił gdzie indziej, niby w firmie, w której robią patyki do jednego z gratów. Rwały się one niemiłosiernie, a teraz wziął od Krzyśka i jeździ z uśmiechem na twarzy ;-)

Krzysiek, z ciekawości, z jakiego materiału są moje półosie w Żółtasie?

KSikorski - 2016-11-18, 16:25

50HS. To było najlepsze co w owym czasie było dostępne w detalu.

Wczoraj dogadałem się z multistalem że będą mi sprzedawać 34HNM w sztangach 35mm x 2000mm, więc szykuje się skok jakościowy... Oblatywaczem pierwszych sztuk będzie R. Czachara ;-)
Jeśli żadne cyrki nie wyjdą przy hartowaniu to powinno być dużo lepiej.

chomik. - 2016-11-18, 19:32

No to już zaczynam zbierać na nowy model :-)
kurian - 2016-11-19, 22:08

cieszy mnie to że zaczynają się pojawiać sensowne tajle z rodzimego rynku a pomysłodawca nie przestaje kombinować nad swoim produktem :)
dardes - 2016-12-07, 11:18

KSikorski napisał/a:
50HS. To było najlepsze co w owym czasie było dostępne w detalu.

Wczoraj dogadałem się z multistalem że będą mi sprzedawać 34HNM w sztangach 35mm x 2000mm, więc szykuje się skok jakościowy... Oblatywaczem pierwszych sztuk będzie R. Czachara ;-)
Jeśli żadne cyrki nie wyjdą przy hartowaniu to powinno być dużo lepiej.


Robiłem półosie z 34HNM i nie wykazały większej żywotności od 50HS, problemem jest w PL sam proces hartowania i jego niska powtarzalność. Daj znać co Ci wyjdzie z tego bo jestem ciekawy.
Z drugiej strony półosie amerykańskie są praktycznie nie do ukręcenia nawet w zmotach budowanych na podzespołach samurajowych (na sprzedanych przez nas ok 100kpl półosi samurajowych TG nie wróciła nawet jedna sztuka na gwarancji czy reklamacji) więc można zrobić na tym przekroju mocne półosie ale trzeba by dobrze zaplanować proces ich hartowania.

pacmano - 2016-12-07, 17:23

Znam jednego gościa co ukreca kilka par polosi TG ma sezon... Taki ma styl jazdy i tyle 😉 Inny znowu nie ukreci w ogóle. Kwestia jak dużo i jak jeździsz na przedniej blokadzie.
meenia - 2016-12-07, 17:36

pacmano napisał/a:
Znam jednego gościa co ukreca kilka par polosi TG ma sezon... Taki ma styl jazdy i tyle 😉 Inny znowu nie ukreci w ogóle. Kwestia jak dużo i jak jeździsz na przedniej blokadzie.


Jak mowisz o Odcince to ukreca osrane calmini i glownie dlatego ze jest idiota :mrgreen: stylem jazdy bym tego nie nazywal :-P

egon - 2016-12-07, 17:57

Jak już pisałem ,ukręcić da się wszystko nawet laplandery czy unimogi ludzie rozwalają a co dopiero jakieś tam mdf półośki do samuraja .Ja osobiście jeżdżę na tych samych seryjnych półośkach i przegubach już piąty rok i nic nigdy nie urwałem a mój samuraj lekkiego żywota nie ma ,kilka razy zdarzyło się urwać wały ale mostu nigdy nie rozwaliłem.Po prostu jak ktoś jest głupi to i palec w du... złamie. :lol:
pacmano - 2016-12-08, 08:16

meenia napisał/a:
pacmano napisał/a:
Znam jednego gościa co ukreca kilka par polosi TG ma sezon... Taki ma styl jazdy i tyle 😉 Inny znowu nie ukreci w ogóle. Kwestia jak dużo i jak jeździsz na przedniej blokadzie.


Jak mowisz o Odcince to ukreca osrane calmini i glownie dlatego ze jest idiota :mrgreen: stylem jazdy bym tego nie nazywal :-P


A o kim innym moge mowic ;) Rozmawialem z nim i mowil ze zasadniczo juz wszystkie mozliwe opcje przetestowal - zadna nie wytrzymuje na dluzej 8-)

meenia - 2016-12-09, 09:19

pacmano napisał/a:
meenia napisał/a:
pacmano napisał/a:
Znam jednego gościa co ukreca kilka par polosi TG ma sezon... Taki ma styl jazdy i tyle 😉 Inny znowu nie ukreci w ogóle. Kwestia jak dużo i jak jeździsz na przedniej blokadzie.


Jak mowisz o Odcince to ukreca osrane calmini i glownie dlatego ze jest idiota :mrgreen: stylem jazdy bym tego nie nazywal :-P


A o kim innym moge mowic ;) Rozmawialem z nim i mowil ze zasadniczo juz wszystkie mozliwe opcje przetestowal - zadna nie wytrzymuje na dluzej 8-)



Jak to stare przyslowie mowi, madrzejszy zawsze ustapi :mrgreen:

dardes - 2016-12-12, 14:20

pacmano napisał/a:
Znam jednego gościa co ukreca kilka par polosi TG ma sezon... Taki ma styl jazdy i tyle 😉 Inny znowu nie ukreci w ogóle. Kwestia jak dużo i jak jeździsz na przedniej blokadzie.


To na pewno nie są półosie TG, niech je zakupi i spróbuje je ukręcić i dopiero pogadamy.
Półosie Caliminiego niestety bardzo słabe, klękają już przy 32'' kołach.

KSikorski - 2016-12-13, 19:42

Dorabiałem ostatnio zawodnikowi z Lwówka Śląskiego półosie na przód z 33 zębami od strony przegubu bo poukręcał... pod jakimi markami są dostępne półosie z 33 zębami?
meenia - 2016-12-13, 19:48

KSikorski napisał/a:
Dorabiałem ostatnio zawodnikowi z Lwówka Śląskiego półosie na przód z 33 zębami od strony przegubu bo poukręcał... pod jakimi markami są dostępne półosie z 33 zębami?


Nie TG bo one sie nie ukrecaja ;-) jak dobrze poszukam to wrzuce foto kompletu w kawalkach :mrgreen:

chomik. - 2016-12-13, 19:57

Każda półoś, w zmocie które jest użytkowane zgodnie z przeznaczeniem, się prędzej czy później ukręci, chociażby od zmęczenia materiału.... lub ciężkiej nogi kierowcy ;)

Ja mam w Żółtasie z przodu Warkowe Trail Geary, a tył odciążony na półosiach od Krzyśka. I jedno i drugie rozwiązanie idealnie się sprawdza jak na razie, choć lekko nie mają, ale liczę się z tym, że nic nie jest wieczne i kiedyś powie dość.

zed111 - 2016-12-13, 20:24

poza TG są jeszcze te
z forów w hameryce wygląda na to, że są bardziej cenione niż TG czy LowRange

http://www.rcvperformance...u=CVJ2292-P-RCV

rumun - 2016-12-13, 21:48

Ja tez mam z przodu TG, odkad zalozylem zero problemu z przednim napedem a lekko u mnie nie maja,tak jak chomik pisze, licze sie z tym ze niedlugo moga i one sie zmeczyc bo chyba 2 lata miny jak je kupilem, ale dostaly sporo i byly warte swojej ceny.
pacmano - 2016-12-14, 07:54

Jak ja lubie jak ludzie pisza w stylu "u mnie lekko nie maja" itp 8-)
meenia - 2016-12-14, 09:07

pacmano napisał/a:
Jak ja lubie jak ludzie pisza w stylu "u mnie lekko nie maja" itp 8-)



U Manka w samuraju lekko nie mialy :mrgreen: dwa lata, pozniej postrzelaly jak zapalki jedna za druga, nic nie jest wieczne, nawet to czym sie handluje :-P

dardes - 2016-12-14, 13:23

KSikorski napisał/a:
Dorabiałem ostatnio zawodnikowi z Lwówka Śląskiego półosie na przód z 33 zębami od strony przegubu bo poukręcał... pod jakimi markami są dostępne półosie z 33 zębami?


Jedyne mocne przeguby do SJ są już tylko pod półosie 33 frezy ponieważ te które miały 26/28 frezów nie wytrzymywały z wiadomych przyczyn (koronka przegubu pękała). O wytrzymałości półosi i przegubów można by sieknąć esej ale jeśli chodzi o produkty TG to w samochodzie samurajo-podobnym (czyli do 1400kg) nawet z silnikiem od Vitary 2.0 i kołami 35'' wytrzymują bez problemu ( półosie pracują zmęczeniowo i oczywiście jest szansa że się kiedyś ukręcą ale to jest naprawdę trudno). Co do tych co twierdzą że widzieli ukręcone półosie od TG to poproszę o zdj. żeby się nie okazało że to produkt konkurencyjny. My realizujemy gwarancję TG i jeśli ktoś ukręci to wymieniamy bez problemu. Byli nawet tacy którzy kupili i twierdzili że je w takim razie ukręcą i przyjdą po nowe ale jakoś jeszcze nie wrócili a sprzedajemy je już od kilku ładnych lat.

Ponieważ jednak TG nie robi półosi do samuraja o innych wymiarach (długościach), będziemy też oferowali takie półosie (patyki) o zbliżonej wytrzymałości do TG. Inny materiał i na nowo zaprojektowany proces ulepszania cieplnego dał nam dużo lepsze wyniki wytrzymałościowe i mamy ambicję osiągnąć taką wytrzymałość jak amerykańce.

chomik. - 2016-12-14, 15:29

Znajomy kiedyś też mi odradzał kupna Trail Gearów, bo niby miał kilka i się ciągle rwały. Okazało się, że pomyliły mu się nazwy i te które miał to były Trail Tough

Nie znam parametrów technicznych, ale z jakiegoś powodu tamte "wzmocnione" przeguby i półosie, choć niby też hamerykańskie, rwały mu się na potęgę, a mi Trail Geary jeszcze się nie urwały, a w styczniu, czy tam w lutym, miną mi dwa lata katowania.

ps. taki miałem plan, że jakoś ukręcę przed końcem gwarancji, ale się nie udało ;-)


To były dywagacje o przednim moście, ale temat pierwotnie był o tylnym, więc moim zdaniem, jednak najlepszym rozwiązaniem są odciążone półosie, bo jednak koło nie wisi nam na jednym małym i słabo zabezpieczonym przed syfem, łożysku, tylko na piaście z dwoma łożyskami, które jednak zawsze trochę lepiej są chronione, do tego jak już przypadkowo uda nam się zerwać półoś, można szybko się pozbyć jej resztek, dzięki czemu nie zdewastują nam kosza dyfra (jak to ma często miejsce po strzale) i jedziemy dalej.

Oczywiście, można zrobić patent z dodaniem drugiego łożyska do standardowego rozwiązania, lecz to niewiele mniej zabawy niż z przeróbką mostu pod odciążone półosie.

Lydto - 2023-06-06, 20:18

cześć Panowie.
Odkopuje trochę ten temat bo ostatnio pomyślałem by odciązyć półosie.
Po przeczytaniu całego wątku dochodzę do wniosku że nie ma co się samemu ciosać z tematem bo Wy go już prześwietliliście w całości.
Warto w to iść??
O ile z adapterami sam sobie poradzę to nie wiem jak i gdzie ogarnąć półosie. Może ktoś mi pomoże w tym temacie ale napisze żebym dał sobie spokój i po prostu częściej wymieniał łożyska...
pozdrawiam

kostuch - 2023-06-07, 09:51

Już raz (albo dwa) kiedyś pisałem.
Rozwiązanie bardzo fajne jak w razie czego masz możliwość dorobienia w rozsądnym czasie kolejnej sztuki. Bo też nie są niezniszczalne i się ukręcają.
Posiadając fabryczne rozwiązanie w 2-3 dni kupujesz tanio następną półoś i jeździsz. A jak masz dedykowane, to zastanawiasz się czy ten kto to zrobił wykona jeszcze jeden egzemplarz i na kiedy.

Jak chcesz, to mam jeszcze resztki swojego zestawu. Jedna półoś nawet z blokadą. Druga ukręcona :mrgreen:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group