|
Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami. |
 |
Pomoc techniczno-warsztatowa - Problem z uk³adem ch³odniczym: po rozgrzaniu wywala p³yn
szymszym - 2014-12-17, 11:32 Temat postu: Problem z uk³adem ch³odniczym: po rozgrzaniu wywala p³yn Witam Szanowne i Szacowne Forum!
Od pewnego momentu mam problem z uk³adem ch³odniczym mojego Samuraia - Santany 1.3 wtrysk. Po rozgrzaniu silnika (wskazówka temperatury na 1/2) potrafi wyrzuciæ pó³ ch³odnicy p³ynu poza zbiornik wyrównawczy Na oko wycieków p³ynu nie widzê, ale pewno¶ci nei mam - wcze¶niej wydawa³o mi siê, ¿e leci troche z ty³u silnika (poni¿ej aparatu zap³onowego), ale zanim nei umuje silnika, to nie wypatrze tego.
Czy kto¶ ma jakie¶ pomys³y ki diabe³? Wymiana korka ch³odnicy nie pomog³a :)
Pozdrawiam serdecznie
szym
slavok - 2014-12-17, 12:51
Termostat sprawny? Otwiera du¿y obieg? P³yn ch³odniczy ¶mierdzi spalinami? Je¿eli tak to UPG b±d¼ pêkniêta g³owica, ale ja bym sprawdzi³ na pocz±tku termostat.
szymszym - 2014-12-17, 13:02
Termostat wydaje siê byc sprawny: po rozgrzaniu silnika górna rura do ch³odnicy zaczyna robiæ siê ciep³a. Ale jako, ¿e termostat kosztuje ca³e 35 pln - wymienie i zobacze co sie stanie.
UPG to uszczelka pod g³owic±?
Dziekujê, pozdrawiam,
szym
slavok - 2014-12-17, 13:08
tak upg to uszczelka pod g³owic± ;) ale przed rozkopaniem silnika zrób test na zawarto¶æ CO2 w p³ynie ch³odniczym, dodatkowo warto sprawdziæ sam± ch³odnice czy nie jest zabita b³otem, ew. czy jest dro¿na, czêsto tak bywa, ¿e ch³odnica jest zasyfiona i uk³ad nie daje rady. Sprawd¼ te¿ czy wiskoza dzia³a poprawnie (ten element co napêdza wiatrak)
szymszym - 2014-12-17, 13:31
Bradzo dziekujê za podpowiedzi.
Co do testu CO2 - musze kukn±æ, gdzie mo¿na to zrobiæ, tylko nie wiem czy bêdzie miarodajne, bo w ci±gu 2 tygodni wla³em juz ze 2.5 litra nowego borygo.
Wkrótce planujê wymianê rozrz±du. Jak ju¿ bêdê mia³ wszystko wybebeszone, to zmienie pompe wody i zobacze, czy ch³odnica dro¿na. (czy jak w pust± ch³odnicê dmuchnê gêb± na górze to na dole ma ³adnie powietrze wylecieæ? czy taki test ma sens? :))
BTW.
W zbiorniczku wyrównawaczym mam czarny osad. Czy to cos znaczy?
Co do sprzêg³a wiatraka. Czy ¿eby sprawdziæ wystarczy dobrze rozgrzaæ silnik, wy³±czyæ i zobaczyæ czy na sztywno spi±³ siê z wa³em?
Pozdrawiam,
szym
kostuch - 2014-12-17, 14:11
Pompa wody do sprawdzenia. Mo¿e ju¿ ³opatek nie ma
majcher - 2014-12-17, 15:50
A masz dobrze pod³±czone wê¿yki od korka zbiorniczka wyrównawczego? Wê¿yk od ch³odnicy ma i¶æ do rurki pod poziom p³ynu w zbiorniczku, a wê¿yk wywalaj±cy p³yn na zewn±trz do otworka w korku. Je¿eli pod³±czysz je na odwrót piêknie wywala p³yn w³a¶nie podczas rozgrzewania.
Jarek - 2014-12-17, 19:00
Test na co2 mo¿esz zrobiæ zak³adaj±c prezerwatywê zamiast korka, je¶li siê napompuje to ups
szymszym - 2014-12-18, 10:57
Dziekuje za wszelkie podpowiedzi.
@majcher: niestety, wê¿yki ok
@kostuch: pompê i tak wymienie razem z rozrz±dem
@Jarek: czy mozesz naswietliæ proces rozpuszczana siê CO2 w p³ynie ch³odniczym przy walniêtej uszczelce/pêkniêtej g³owicy?
A zacznê od wymiany termostatu.U S³awka (http://suzuki-czesci.pl) sa 2 wersjie 82oC i 88oC. Ktory szanowne forum poleca?
Pozdrawiam,
szym
Jarek - 2014-12-19, 18:59
co2 siê nie rozpuszcza.
Kompresja idzie w uk³ad ch³odzenia, bombluje w zbiorniczku wyrównawczym i nape³nia kondoma
Najlepiej posk³adaj uk³ad bez termostatu i sprawd¼.
ghostrider78 - 2014-12-19, 21:33
Nawet je¶li dolewasz p³ynu, zawarto¶æ Co2 powinna zabarwiæ p³yn w testerze. Tyle, ¿e jak masz ju¿ olejowy szlam w zbiorniku, stawia³bym na uszkodzon± uszczelkê, lub pêkniêt± g³owicê
szymszym - 2014-12-23, 21:54
Witam,
wymieni³em termostat, Na razie p³yn nie wykipia³, acz poprzednio nie robi³ te¿ tego bez przerwy. Zobaczê co dalej,
Weso³ych Swi±t dla wszystkich! Piêknych prezentów pod choink±!
Zawias - 2014-12-25, 11:16
Nie chcê krakaæ,ale wygl±da na uszczelkê g³owicy.
czuperek - 2014-12-26, 15:56
a moze zapowietrzony uklad ?
szymszym - 2015-01-05, 14:58
Witam,
wymiana termostatu nie pomog³a. Mam natomiast lekki przeciek z ch³odnicy - to jak siê domy¶lam te¿ mo¿e mieæ wp³yw. Na razie wlejê uszczelniacz liqui moly i zobaczymy czy:
a. uszczelni przeciek
b. wp³ynie na ca³o¶æ zagadnienia
Wymiany uszczelki pod g³owic± wola³ bym unikn±æ, przede wszytskim dlatego, ¿e rozkrêcenie i skrêcenie ca³o¶ci zajmie mi z miesi±c (przy mojej ilo¶ci czasu na d³ubanie). A jak wysiedlê, ¿onine auto z gara¿u zima na tyle czasu to mo¿e skoñczyæ siê rozwodem :)
Pozdrawiam,
Zawias - 2015-01-05, 15:34
Uszczelniaczem zatkasz nagrzewnicê i byæ mo¿e ch³odnicê a problem niekoniecznie zniknie.
szymszym - 2015-01-05, 16:04
Zawias, Co do punktu 2 (¿e niekoneicznie pomo¿e) zdajê sobie z tego sprawê. Ale 30 pln vs. 430 pln (za now± ch³odnicê) sk³ania do eksperymentu.
Co do p.1 (¿e zatka) S³awek z Wilanowa twierdzi, ¿e ten nie zatka. I poleci³ ten konkretny specyfik.
Wlejê to siê oka¿e :)
Pozdrawiam,
SamNaSamZSam - 2015-01-05, 16:58
Nala³em uszczelniacza, ch³odnica i nagrzewnica nie ucierpia³y, dzia³aj± jak dzia³a³y. Wyciek jakby mniejszy, ale jak przegrzewam dobrze p³yn wolno kr±¿±c po lesie to i tak odparowuje z ch³odnicy i trochê muszê jeszcze dolewaæ choæ mniej ni¿ przed tym magicznym uszczelniaczem. Wla³em jakiego¶ noname bo niebawem i tak ch³odnica do wymiany, a Liqy Molly to dobra chemia wiêc takich obaw, ¿e co¶ pogorszy bym nie mia³ ju¿ teraz. Najwy¿ej nie pomo¿e.
Aaaa tylko jedna obserwacja mnie zaniepokoi³a - ten uszczelniacz zamarz³ w opakowaniu przy ok -5 stopniach wiêc je¶li do objêto¶ci 5-7l p³ynu o temp. zamarzania -35 dolejesz 0,5l czego¶ co zamarza w ni¿szej temperaturze to zrobi siê pewnie mieszanka o temp. zamarzania -30... w teorii nic strasznego ale zdziwi³o mnie, ¿e ten uszczelniacz zamarz³ jak woda zwyk³a.
Starscream - 2015-01-05, 17:41
a do³o¿ê swoje 5 gr Kapa³o mi z tej rurki co idzie do pompy wody taka metalowa pod kolektorem. Kto¶ z forum u¶wiadomi³ mnie ¿e tam jest oring. Nie chcia³o mi siê tego rozbieraæ a mia³em "z³oty proszek K2" wiêc my¶lê a mo¿e nasypiê po³owê. Pomog³o juz od lata nic nie kapie.
Na ma³e wycieki pomaga. S³ysza³em ró¿ne wersje ¿e kana³y pozatyka³o, ch³odnice. Ale jakim sposobem to nie wiem.
Ja jestem raczej pesymist± je¶li chodzi o takie specyfiki ale ten mi pomóg³.
szymszym - 2015-01-13, 12:47
Ma³y update:
Wla³em uszczelniacz Liqui Moly kilka dni temu. Na razie:
- wyciek z góry ch³odnicy znikn±³
- nagrzewnica grzeje
- silnik siê nie przegrzewa
- co najwa¿niejsze (lecz mo¿e przypadkowe) - na razie wywalenie p³ynu nie powtórzy³o siê.
Bêde dalej obserwowa³ i donosi³ - mo¿e komu¶ siê przyda.
Pozdrawiam,
KRZYKKU - 2015-01-13, 19:30
Na mój nos masz najzwyczajniej zapowietrzony uk³ad, bêdzie wywalaæ zatem p³yn z uwagi na brak obiegu w górnych partiach uk³adu ch³odzenia. Przejrzyj wê¿yki te cieniutkie, gdzie¶ musi byæ poduszka powietrzna lub siê tworzyæ podczas pracy silnika (odpowietrzasz i nagrzewasz silnik, potem gasisz a stygn±cy uk³ad poprzez jak±¶ nieszczelno¶æ zaci±ga powietrze, nastêpnie odpalasz i nagrzewasz a nadmiar wody na miejsce której wesz³o powietrze jest wyrzucany przez zbiornik. Podobny efekt bêdzie przy szczelnym uk³adzie z poduszk± powietrzn±.
Uk³ad masz 100% seryjny czy jakie¶ przeróbki by³y? masz LPG?
szymszym - 2015-01-14, 08:54
Uk³ad seryjny, bez LPG.
Wêrzyki obejrze. Do tej pory ch³odnica puszcza³a na górze, po uszczelniaczu jej na razie przesz³o. Pomys³ z powietrzem w uk³adzie przemawia do mnie. Jeszcze jedna sprawa: mo¿e to te¿ byæ zbieg okoliczno¶ci, ale uk³ad chêtniej kipia³ przy ujemnych temperaturach.
Dziekujê za sugestie. Bede dalej obserwowa³ i informowa³,
Pozdrawiam,
[ Dodano: 2015-01-29, 16:14 ]
Witam,
chcia³o by siê napisaæ 'epilog', ale bêdê ostro¿ny i napiszê 'nastêpny rozdzia³':
po uszczelnieniu p³ynem ch³odnicy kilka razy odessa³o p³yn ze zbiorniczka wyrównawczego (wycieków nie ma, oleju nie przyby³o, spaliny wygl±daj± i ¶mierdz± [padniêta prawdopodobnie lambda] jak wcze¶niej). Po 3 uzupe³nieniu do po³owy miêdzy min i max od 2 dni nic siê nie dzieje. Wywalanie p³ynu siê nie powtórzy³o. Obserwujê dalej :)
Pozdrawiam,
|
|