Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Opony i Felgi - Ile bijecie powietrza w gumy...

slavok - 2011-03-23, 19:31
Temat postu: Ile bijecie powietrza w gumy...
no właśnie z jakim ciśnieniem jeździcie czarne/teren
ja na czarnym na gumach które mam w stopce 1,1-1,2 atm w terenie nawet i 0,6atm z tym, że ja mam dodatkowo dętki, a u Was jak się sytuacja ciśnieniowa przedstawia ? :->

Skalpel - 2011-03-23, 23:08

O. Zależy od terenu. Na czarnym 2.0. W terenie- zalezy. Najczęściej 1,5-1,9.
albert - 2011-03-24, 09:23

czarne 1.8- 2.-
teren 1.2 - 1.5

Yabu - 2011-03-24, 14:58

At'ki- na czarnym 2,2atm, w terenie 2,2atm a jak jest dużo błotka to upuszczam do 1,5atm.
Kosa - 2011-03-24, 19:58

1.8 tu i tam!!
radex1 - 2011-03-24, 20:05

no jak wiadomo to w terenie
jest lepiej gdy jest mniej

Siwy - 2011-03-24, 21:32

ja na czarnym 1,8 a w teren 1.5 opony 195/80
mirek372 - 2011-03-25, 20:55

Zima 1,6atm , poza niecałe 1,5 atm ( instrukcja zaleca 1,4atm).
tomek stasiak - 2011-03-25, 21:54

ja mam 1.5 i jest ok
dzik - 2011-12-09, 21:13

przy 195/80 po czarnym nie skacze,po błocie radzi, 1,6
Zawias - 2011-12-09, 21:24

Cały rok 1.4
kamilooo - 2011-12-10, 11:05

teren 0.6 mam detki, czarne 1.2:)
sokratesb - 2012-11-15, 16:18

Czyli jak są dętki to z tego co zauważyłem mniejsze ciśnienie w terenie. Czemu?
Jakie ciśnienie powinno być na czarnym, tak aby samochód dobrze się zachowywał, a i opony nie zużywały się za szybko?

Hałas - 2012-11-15, 16:48

Odwrotnie, mniejsze ciśnienie to dętki.
A ciśnienie najlepiej zalecane przez producenta :mrgreen:
(pewnie z 1.8-2.0)

slavok - 2012-11-15, 18:48

sokratesb napisał/a:
Czyli jak są dętki to z tego co zauważyłem mniejsze ciśnienie w terenie. Czemu?

bo w dętki można wbić mniej powietrza bez rozszczelnienia koła...

sokratesb napisał/a:

Jakie ciśnienie powinno być na czarnym, tak aby samochód dobrze się zachowywał, a i opony nie zużywały się za szybko?


zależy od opony, 1,4-1.6 bara do ateka.

sokratesb - 2012-11-15, 19:23

A przy takim ciśnieniu nie spadają opony z felg? Aż dziw!
chomik. - 2012-11-15, 19:34

zależy od kilku czynników, np jak często były zakładane i ściągane opony, jakości jej wykonania itp. no i oczywiście czy masz dętki, czy ich nie masz. Bez ,jeździ Adalbert i przy 1,4 nic złego się nie dzieje, ja mam dętki (16" chyba od sprintera) i odpukać, przy 1,0 też nic złego się jeszcze nie stało
moziembl - 2012-11-15, 19:39

Panowie jak piszecie o ciśnieniu to piszcie także jaki macie rozmiar opon, bo to spora różnica. Czym większa opona tym mniejsze ciśnienie może być.
slavok - 2012-11-15, 19:39

sokratesb napisał/a:
A przy takim ciśnieniu nie spadają opony z felg? Aż dziw!


a dlaczego mają spadać ? serwisówka do samuraia podaje wartość 1.4 bara...

chomik. - 2012-11-15, 20:15

moziembl napisał/a:
Panowie jak piszecie o ciśnieniu to piszcie także jaki macie rozmiar opon, bo to spora różnica. Czym większa opona tym mniejsze ciśnienie może być.

ja mam kaimany 235/75/15, adalbert insy 235/75/15

sokratesb - 2012-11-15, 20:41

Chodziło mi slavok o ciśnienie 0,6 bara które podał kamilooo, a nie 1,4 bara. ;-)
slavok - 2012-11-15, 20:52

a to na 0.6 ja śmigam w terenie, ale czasami potrafi obrócić oponkę... 235/75/15 insa.
chomik. - 2012-11-15, 20:57

jak chce się jeździć z takim ciśnieniem, warto zainwestować w beadlocki
Didymos - 2012-11-16, 09:43

Zdecydowanie, wtedy można schodzić z ciśnieniem jeszcze niżej.
Ja na wszelki wypadek raczej nie schodzę poniżej 0,8 przy gumach 235/75, właśnie żeby uniknąć obrócenia i utraty dętek :roll:

slavok - 2012-11-16, 11:57

Problem jest taki, że już za duzo kasy w ten samochód poszło jak na zabawę raz na miesiąc hehe
chomik. - 2012-11-16, 12:04

można zrobić samemu, gdzieś kiedyś wydziałem, chyba na srajdach, jak ktoś robił beadlocki i wbrew pozorom nie było to takie trudne
Hałas - 2012-11-16, 16:46

A tak swoją drogą to przy gumach 225/75r15 jakie bezpieczne niskie ciśnienie? (bez dętkek)
Bo trochę strachliwy jestem i poniżej 1.2 nie chodziłem w obawie o opony.

Lexx - 2012-11-16, 16:51

Ja na tych gumach z 1.0 czasem śmigam zwlaszcza na kamieniach ;]
Tanto - 2012-12-08, 22:11

Odrobina teorii z "holden drover 1985 service manual qb series"
Wersja krótka
przód - 140 kPa (1,40 kg/cm2, 20 psi)
tył - 140 kPa (1,40 kg/cm2, 20 psi)
tył załadowany - 180 kPa (1,80 kg/cm2, 26 psi)

Wersja pick-up i długa (long)
przód - 140 kPa (1,40 kg/cm2, 20 psi)
tył - 210 kPa (2,10 kg/cm2, 30 psi)
tył long załadowany - 180 kPa (1,80 kg/cm2, 26 psi)

Dziwne że załadowany long ma mieć niższe ciśnienie od jadącego na pusto, ale nie będę się z inżynierami kłócił ;-)

Przejdźmy do tego co natchnęło mnie do pisania - optymalne ciśnienie w warunkach zimowych?
Na oponeo.pl trafiłem na coś takiego
Cytat:
Jakie są skutki zbyt niskiego ciśnienia w naszych oponach?
- wydłużona droga hamowania,
- pogorszona sterowalność pojazdu,
- znoszenie na boki podczas jazdy na wprost,
- "pływanie" w zakrętach,
- obniżenie przyczepności,
- większe zużycie paliwa,
- znaczące zmniejszenie żywotności opony.

http://www.oponeo.pl/arty...oponach-na-zime
Same złe rzeczy, jak dodamy do tego jeszcze zimowe właściwości opon terenowych to otrzymujemy niezły koktail mołotowa ;-)
Muszę przyznać że te informacje wywróciły do góry nogami moje postrzeganie świata bo wydawało mi się że:
- większa powierzchnia styku opony z podłożem poprawia skuteczność hamowania (większa powierzchnia tarcia)
- przyczepność też powinna być lepsza.

Grzejąc kości w domowym zaciszu zacząłem rozważać koncepcję podniesienia w oponach do 2 - 2,2 - próbował ktoś może takiej sztuczki?

Hałas - 2012-12-08, 23:01

Ja mam koło 2 w globgumach ala simex
i szczerze mówiąc myślę o spuszczeniu odrobinę w poszukiwaniu trakcji.

sokratesb - 2012-12-09, 01:15

Czyli według instrukcji, zarówno z przodu, jak i z tyłu powinno być 1.4 bara? Czy to nie trochę za mało, przy stałej jeździe po asfalcie? Myślalem, ze raczej bliżej 2 bar...
yenko - 2012-12-09, 09:50

Ja na szosówkach daje 1,7 lub 1,8. Więcej nie ma sensu a mniej to więcej paliwa schodzi.
SamNaSamZSam - 2012-12-09, 10:54

Tanto napisał/a:

Wersja pick-up i długa (long)
przód - 210 kPa (2,10 kg/cm2, 30 psi)
long załadowany - 180 kPa (1,80 kg/cm2, 26 psi)


Tanto - a ile long tył na pusto? Czy to zamiast przód miało być na pusto i na pełno i dwie osie tak samo dmuchane?

Tanto - 2012-12-09, 13:36

Zapomniałem dopisać że to przód i tył, już poprawiłem.
W serwisówce wygląda to dokładnie tak:

SamNaSamZSam - 2012-12-09, 17:31

Tanto - ja bym tę tabelę inaczej czytał. Ta strzałka moim zdaniem sugeruje, że dla longa i "canvas" przód to to samo ciśnienie czyli 1,4 a różnice są na tyle. Co o tym myślisz?
Tanto - 2012-12-09, 18:31

Ciężko się nie zgodzić, ciepły browarek z miodem chyba mi nie służy :oops:

Ciągle nie daje mi spokoju tylna oś i zastanawiam się czy nie powinno być tak że przód i tył w longu powinien mieć 1.4, a załadowany 1.8. Te 60 cm więcej na długości nie ma większego znaczenia dla masy samochodu. W pick-upie przewidzianym do wożenia ładunków dużo większe ciśnienie na tyle ma sens.

mirek372 - 2012-12-09, 18:39

Zwracajcie uwagę na temperaturę koła . Przy obecnych niskich temperaturach warto nie sugerować się ciśnieniem w "ciepłym garażu" a raczej zmierzyć w temperaturze użytkowania . W miarę spadku temperatury spada ciśnienie w oponach . Ja na zimę mam garażowe ciśnienie ok. 2,0 atm .
moziembl - 2012-12-09, 21:25

Tanto napisał/a:

Muszę przyznać że te informacje wywróciły do góry nogami moje postrzeganie świata bo wydawało mi się że:
- większa powierzchnia styku opony z podłożem poprawia skuteczność hamowania (większa powierzchnia tarcia)
- przyczepność też powinna być lepsza.


Zimowa opona powinna być węższa od letniej, bo chodzi żeby zwiększyć ciśnienie nacisku (nie powietrza) i żeby opona zimowa lepiej wgryzała się w snieg i lód. Dobrze to widać na rajdach zimowych w Finlandii czy Szwecji, co prawda oni głownie jeżdżą na kolcach, ale idea jest podobna.

mirek372 - 2012-12-10, 19:55

Obniżone ciśnienie w oponach (plus duże doświadczenie kierowcy) znacznie poprawia jazdę na grząskim podłożu (jazda na "kapciu"). Niekoniecznie w obu osiach .

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group