|
Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami. |
 |
Opony i Felgi - Ile bijecie powietrza w gumy...
slavok - 2011-03-23, 19:31 Temat postu: Ile bijecie powietrza w gumy... no właśnie z jakim ciśnieniem jeździcie czarne/teren
ja na czarnym na gumach które mam w stopce 1,1-1,2 atm w terenie nawet i 0,6atm z tym, że ja mam dodatkowo dętki, a u Was jak się sytuacja ciśnieniowa przedstawia ?
Skalpel - 2011-03-23, 23:08
O. Zależy od terenu. Na czarnym 2.0. W terenie- zalezy. Najczęściej 1,5-1,9.
albert - 2011-03-24, 09:23
czarne 1.8- 2.-
teren 1.2 - 1.5
Yabu - 2011-03-24, 14:58
At'ki- na czarnym 2,2atm, w terenie 2,2atm a jak jest dużo błotka to upuszczam do 1,5atm.
Kosa - 2011-03-24, 19:58
1.8 tu i tam!!
radex1 - 2011-03-24, 20:05
no jak wiadomo to w terenie
jest lepiej gdy jest mniej
Siwy - 2011-03-24, 21:32
ja na czarnym 1,8 a w teren 1.5 opony 195/80
mirek372 - 2011-03-25, 20:55
Zima 1,6atm , poza niecałe 1,5 atm ( instrukcja zaleca 1,4atm).
tomek stasiak - 2011-03-25, 21:54
ja mam 1.5 i jest ok
dzik - 2011-12-09, 21:13
przy 195/80 po czarnym nie skacze,po błocie radzi, 1,6
Zawias - 2011-12-09, 21:24
Cały rok 1.4
kamilooo - 2011-12-10, 11:05
teren 0.6 mam detki, czarne 1.2:)
sokratesb - 2012-11-15, 16:18
Czyli jak są dętki to z tego co zauważyłem mniejsze ciśnienie w terenie. Czemu?
Jakie ciśnienie powinno być na czarnym, tak aby samochód dobrze się zachowywał, a i opony nie zużywały się za szybko?
Hałas - 2012-11-15, 16:48
Odwrotnie, mniejsze ciśnienie to dętki.
A ciśnienie najlepiej zalecane przez producenta
(pewnie z 1.8-2.0)
slavok - 2012-11-15, 18:48
sokratesb napisał/a: | Czyli jak są dętki to z tego co zauważyłem mniejsze ciśnienie w terenie. Czemu?
|
bo w dętki można wbić mniej powietrza bez rozszczelnienia koła...
sokratesb napisał/a: |
Jakie ciśnienie powinno być na czarnym, tak aby samochód dobrze się zachowywał, a i opony nie zużywały się za szybko? |
zależy od opony, 1,4-1.6 bara do ateka.
sokratesb - 2012-11-15, 19:23
A przy takim ciśnieniu nie spadają opony z felg? Aż dziw!
chomik. - 2012-11-15, 19:34
zależy od kilku czynników, np jak często były zakładane i ściągane opony, jakości jej wykonania itp. no i oczywiście czy masz dętki, czy ich nie masz. Bez ,jeździ Adalbert i przy 1,4 nic złego się nie dzieje, ja mam dętki (16" chyba od sprintera) i odpukać, przy 1,0 też nic złego się jeszcze nie stało
moziembl - 2012-11-15, 19:39
Panowie jak piszecie o ciśnieniu to piszcie także jaki macie rozmiar opon, bo to spora różnica. Czym większa opona tym mniejsze ciśnienie może być.
slavok - 2012-11-15, 19:39
sokratesb napisał/a: | A przy takim ciśnieniu nie spadają opony z felg? Aż dziw! |
a dlaczego mają spadać ? serwisówka do samuraia podaje wartość 1.4 bara...
chomik. - 2012-11-15, 20:15
moziembl napisał/a: | Panowie jak piszecie o ciśnieniu to piszcie także jaki macie rozmiar opon, bo to spora różnica. Czym większa opona tym mniejsze ciśnienie może być. |
ja mam kaimany 235/75/15, adalbert insy 235/75/15
sokratesb - 2012-11-15, 20:41
Chodziło mi slavok o ciśnienie 0,6 bara które podał kamilooo, a nie 1,4 bara.
slavok - 2012-11-15, 20:52
a to na 0.6 ja śmigam w terenie, ale czasami potrafi obrócić oponkę... 235/75/15 insa.
chomik. - 2012-11-15, 20:57
jak chce się jeździć z takim ciśnieniem, warto zainwestować w beadlocki
Didymos - 2012-11-16, 09:43
Zdecydowanie, wtedy można schodzić z ciśnieniem jeszcze niżej.
Ja na wszelki wypadek raczej nie schodzę poniżej 0,8 przy gumach 235/75, właśnie żeby uniknąć obrócenia i utraty dętek
slavok - 2012-11-16, 11:57
Problem jest taki, że już za duzo kasy w ten samochód poszło jak na zabawę raz na miesiąc hehe
chomik. - 2012-11-16, 12:04
można zrobić samemu, gdzieś kiedyś wydziałem, chyba na srajdach, jak ktoś robił beadlocki i wbrew pozorom nie było to takie trudne
Hałas - 2012-11-16, 16:46
A tak swoją drogą to przy gumach 225/75r15 jakie bezpieczne niskie ciśnienie? (bez dętkek)
Bo trochę strachliwy jestem i poniżej 1.2 nie chodziłem w obawie o opony.
Lexx - 2012-11-16, 16:51
Ja na tych gumach z 1.0 czasem śmigam zwlaszcza na kamieniach ;]
Tanto - 2012-12-08, 22:11
Odrobina teorii z "holden drover 1985 service manual qb series"
Wersja krótka
przód - 140 kPa (1,40 kg/cm2, 20 psi)
tył - 140 kPa (1,40 kg/cm2, 20 psi)
tył załadowany - 180 kPa (1,80 kg/cm2, 26 psi)
Wersja pick-up i długa (long)
przód - 140 kPa (1,40 kg/cm2, 20 psi)
tył - 210 kPa (2,10 kg/cm2, 30 psi)
tył long załadowany - 180 kPa (1,80 kg/cm2, 26 psi)
Dziwne że załadowany long ma mieć niższe ciśnienie od jadącego na pusto, ale nie będę się z inżynierami kłócił
Przejdźmy do tego co natchnęło mnie do pisania - optymalne ciśnienie w warunkach zimowych?
Na oponeo.pl trafiłem na coś takiego
Cytat: | Jakie są skutki zbyt niskiego ciśnienia w naszych oponach?
- wydłużona droga hamowania,
- pogorszona sterowalność pojazdu,
- znoszenie na boki podczas jazdy na wprost,
- "pływanie" w zakrętach,
- obniżenie przyczepności,
- większe zużycie paliwa,
- znaczące zmniejszenie żywotności opony. |
http://www.oponeo.pl/arty...oponach-na-zime
Same złe rzeczy, jak dodamy do tego jeszcze zimowe właściwości opon terenowych to otrzymujemy niezły koktail mołotowa
Muszę przyznać że te informacje wywróciły do góry nogami moje postrzeganie świata bo wydawało mi się że:
- większa powierzchnia styku opony z podłożem poprawia skuteczność hamowania (większa powierzchnia tarcia)
- przyczepność też powinna być lepsza.
Grzejąc kości w domowym zaciszu zacząłem rozważać koncepcję podniesienia w oponach do 2 - 2,2 - próbował ktoś może takiej sztuczki?
Hałas - 2012-12-08, 23:01
Ja mam koło 2 w globgumach ala simex
i szczerze mówiąc myślę o spuszczeniu odrobinę w poszukiwaniu trakcji.
sokratesb - 2012-12-09, 01:15
Czyli według instrukcji, zarówno z przodu, jak i z tyłu powinno być 1.4 bara? Czy to nie trochę za mało, przy stałej jeździe po asfalcie? Myślalem, ze raczej bliżej 2 bar...
yenko - 2012-12-09, 09:50
Ja na szosówkach daje 1,7 lub 1,8. Więcej nie ma sensu a mniej to więcej paliwa schodzi.
SamNaSamZSam - 2012-12-09, 10:54
Tanto napisał/a: |
Wersja pick-up i długa (long)
przód - 210 kPa (2,10 kg/cm2, 30 psi)
long załadowany - 180 kPa (1,80 kg/cm2, 26 psi) |
Tanto - a ile long tył na pusto? Czy to zamiast przód miało być na pusto i na pełno i dwie osie tak samo dmuchane?
Tanto - 2012-12-09, 13:36
Zapomniałem dopisać że to przód i tył, już poprawiłem.
W serwisówce wygląda to dokładnie tak:
SamNaSamZSam - 2012-12-09, 17:31
Tanto - ja bym tę tabelę inaczej czytał. Ta strzałka moim zdaniem sugeruje, że dla longa i "canvas" przód to to samo ciśnienie czyli 1,4 a różnice są na tyle. Co o tym myślisz?
Tanto - 2012-12-09, 18:31
Ciężko się nie zgodzić, ciepły browarek z miodem chyba mi nie służy
Ciągle nie daje mi spokoju tylna oś i zastanawiam się czy nie powinno być tak że przód i tył w longu powinien mieć 1.4, a załadowany 1.8. Te 60 cm więcej na długości nie ma większego znaczenia dla masy samochodu. W pick-upie przewidzianym do wożenia ładunków dużo większe ciśnienie na tyle ma sens.
mirek372 - 2012-12-09, 18:39
Zwracajcie uwagę na temperaturę koła . Przy obecnych niskich temperaturach warto nie sugerować się ciśnieniem w "ciepłym garażu" a raczej zmierzyć w temperaturze użytkowania . W miarę spadku temperatury spada ciśnienie w oponach . Ja na zimę mam garażowe ciśnienie ok. 2,0 atm .
moziembl - 2012-12-09, 21:25
Tanto napisał/a: |
Muszę przyznać że te informacje wywróciły do góry nogami moje postrzeganie świata bo wydawało mi się że:
- większa powierzchnia styku opony z podłożem poprawia skuteczność hamowania (większa powierzchnia tarcia)
- przyczepność też powinna być lepsza.
|
Zimowa opona powinna być węższa od letniej, bo chodzi żeby zwiększyć ciśnienie nacisku (nie powietrza) i żeby opona zimowa lepiej wgryzała się w snieg i lód. Dobrze to widać na rajdach zimowych w Finlandii czy Szwecji, co prawda oni głownie jeżdżą na kolcach, ale idea jest podobna.
mirek372 - 2012-12-10, 19:55
Obniżone ciśnienie w oponach (plus duże doświadczenie kierowcy) znacznie poprawia jazdę na grząskim podłożu (jazda na "kapciu"). Niekoniecznie w obu osiach .
|
|