|
Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami. |
 |
Silnik i Osprzęt, Wydech , Swapy silników - LPG Suzuki Samurai 1,3
0ffroad - 2015-02-08, 15:22 Temat postu: LPG Suzuki Samurai 1,3 Witam, nowy temat, chciałbym waszej pomocy. Od niedawna mam w SJ413 cudeńko w idealnym stanie 1,3 na wtrysku. Chodzi pięknie.
Chciałbym założyć instalacje gazową. Mam założony mały zbiornik z 126p na paliwo, obok pod podłogą chciałbym butle.
Potrzebuje pomocy czego w ogóle mam szukać na złomach, jaki najlepszy komputer, jakie parownik, jaki "element podający gaz na kolektorze ssącym"
Wielkie dzięki za pomoc.
P.S. poproszę zdjęcia poglądowe jeśli coś macie.
moziembl - 2015-02-08, 18:44
Po pierwsze to walnąłeś literówkę w temacie bo gaz płyny to LPG, ale to mało ważne. Po drugie to czy jesteś świadomy że instalacji gazowej nie można przekładać używanej, bo będziesz miał problemy z przeglądami, i ewentualną kontrolą policji jeśli dopatrzą się że nie masz gazu wbitego w dowód.
Tyle teorii z tego co pamiętam to mimo powyższej teorii to kilku kolegów ma przekładki używanych instalacji. Ja bym tylko zastanowił się nad zakładaniem zbiornika pod spodem, ze wglądów bezpieczeństwa, chyba.
yenko - 2015-02-08, 18:46
Ile razy było wałkowane że zbiornik jest na tyle mocny że wytrzymuje ślizganie/uderzanie o kamienie ??
KRZYKKU - 2015-02-08, 20:15
Swoim walę śmiało w grunt, lakier schodzi ale wgnieceń brak pasowało by osłonę w końcu zrobić. Co do doboru podzespołów to wypadało by odrobinę liznąć temat jeśli chcesz to zakładać sam, jeśli ogarniesz podstawy to w zasadzie wszystko będziesz wiedział. Instalacja najlepiej II generacja, parownik byle sprawny, mikser najlepiej o średnicy przepustnicy, butla tylko walcowa.
moziembl - 2015-02-08, 21:07
yenko napisał/a: | Ile razy było wałkowane że zbiornik jest na tyle mocny że wytrzymuje ślizganie/uderzanie o kamienie ?? |
OK sorry nie doczytywałem bo mnie jakoś gaz nie interesuje za mało jeżdżę, więc tak czytałem piąte przez dziesiąte. Miałem gaz w dwóch samochodach i byłem bardzo zadowolony, nawet w drugim był 5 generacji wtrysk fazy ciekłej. Ale w samcu mi się to nie opłaca poza tym przy moim snorkel-rze to ciągle były by problemy z wolnymi obrotami.
pilaw - 2015-02-08, 21:08
kup sobie najzwyklejsza lpg stosowny w polonezie butla walec wchodzi 50 l za siedzienia ale już nie masz bagażnika posiadam gdzieś ze swojego adapter gazu który miałem u siebie wiecej na pw
makus - 2015-02-08, 22:32
W linku poniżej masz jak ja przerobiłem na gaz. Wyleciał bak, wyspawałem mniejszy na 13 l i trochę wydech przesunąłem by z butlą nie kolidował.
http://samurai.org.pl/vie...highlight=makus
Starscream - 2015-02-09, 12:10
nie zakładaj butli do środka tylko pod auto. Ja mam zbiornik Pb 6L. Na rozpał i bliskie dystanse wystarcza. Nie masz co wydziwiać z instalacją. Najprostsza i tyle w temacie. Nie kupuj starej bo potem mozesz powymieniać połowę rzeczy a ile włosów siwych więcej, drzwi od garażu skopane Kupiłem nową i chyba w 2007roku i nic nie robiłem z nią do teraz
makus - 2015-02-09, 15:30
Ja tam za moją płaciłem 1200 netto. To nie wiem czy w ogóle opłaca się bawić z używanymi. Do tego jak ci Sami pali 15 to szybko się zwraca. Tylko jak będziesz sam chciał spadać bak to się dobrze zastanów. Ja chciałem To robić samemu ale w końcu zapłaciłem 30 zł za pospawanie. A sam bym nie posiadał, do tej roboty potrzebny jest dobry spawacz.
A jeszcze jedno jak masz snorkel to może ci czasami zdmuchiwać silnik. U mnie wystarczyło dać chwyt pod kątem prostym do kierunku jazdy.
KRZYKKU - 2015-02-09, 16:04
makus napisał/a: | Ja tam za moją płaciłem 1200 netto. |
ja za swoją 200zł brutto
lopes1987 - 2015-02-09, 17:41
Kupiłem nową z montażem za ok 1300 PLN-ów i jeżdzę już 4 rok, zero awari, co roku wymiana filtra i ewentualna regulacja. Co do snorkla to faktycznie zdmuchnie czasami ale to kwestia zmiany stylu jazdy i wszystko jest OK!
marcinkdg - 2015-02-09, 21:21
PW coś może doradze
Gołąb4x4 - 2015-02-10, 16:25
W tym momencie musisz zrobić ponad 34000 Km żeby koszt instalacji Ci się zwrócił :)
Starscream - 2015-02-10, 21:26
a jak to wyliczyłeś ?
Dany44 - 2015-02-10, 22:15
Gołąb4x4 napisał/a: | W tym momencie musisz zrobić ponad 34000 Km żeby koszt instalacji Ci się zwrócił :) |
Średnio na 34000 km Samiec spali gazu za mniej wiecej 9000 zł a benzyny za 17000 tak wiec po takim dystansie instalacja zwroci sie kilkakrotnie.
0ffroad - 2015-02-11, 08:59
Mogę wpakować w instalację 200 czy nawet 600zł Ten koszt nie jest taki ważny, ale później na Stacji tankuję taniej i to się liczy...
Podpowiedzcie jakie komponenty jakich firm macie, chciałbym wiedzieć czego szukać. Sami i tak będzie robił na budowie więc LPG tylko do nieoficjalnego użytku, nie musi być w dowodzie.
SamNaSamZSam - 2015-02-11, 09:16
OC też będzie "nieoficjalne"?
makus - 2015-02-13, 12:42
Gołąb4x4 napisał/a: | W tym momencie musisz zrobić ponad 34000 Km żeby koszt instalacji Ci się zwrócił :) |
Chyba o jedno zero dałeś za dużo.
Różnica w cenie ok 2.4 zł
Auto pali (przynajmniej mi ) średnio 15l/100km gazu
To masz 15*2,4= 36 zł na 100km oszczędności
Koszt 1200zł/36zł = 33.3
Więc 33.3*100km= 3330 km i instalacja jest zwrócona.
paw3ł - 2015-03-04, 14:28
Załóż blosa do tej instalacji. Lepiej będzie wszystko pracowało.
Starscream - 2015-03-04, 21:05
Blos nic nie daje testowałem. A jak nie masz lewego przegladu a diagnosta kumaty to cię pożegna
Ari - 2015-03-05, 19:53
Koledzy
A próbował ktoś założyć zbiornik zewnętrzny z kształcie koła zapasowego?
Jeśli tak, to jaka max. pojemność?
W przypadku wałka, jaka max. pojemność?
maro20 - 2015-03-05, 21:35
Ja mam przy tylnej klapie załozony zbiornik 30 litrów.
Na zewnątrz chyba nie wolno (tam gdzie koło zapasowe) z uwagi na bezpieczeństwo!
yahoo33 - 2015-03-05, 21:42
Na zewnątrz pod autem można, są dedykowane zbiorniki do takich zastosowań.
Starscream - 2015-03-05, 21:49
walec to juz było szukaj.
troidalny nie wiem -metr auto do góry i pomierzyć
kostuch - 2015-03-06, 00:09
yahoo33 napisał/a: | Na zewnątrz pod autem można, są dedykowane zbiorniki do takich zastosowań. |
Dedykowane to są zawory a butle są takie same.
yahoo33 - 2015-03-06, 06:07
A nie jest tak że we wewnętrznych toroidalnych są zawory w środku butli, a w zewnętrznych po obwodzie?
kostuch - 2015-03-06, 09:49
yahoo33 napisał/a: | A nie jest tak że we wewnętrznych toroidalnych są zawory w środku butli, a w zewnętrznych po obwodzie? |
Położenie zaworu to rozwiązanie konstrukcyjne.
Po prostu butle do montażu na zewnątrz nie mają tej plastykowej buły obudowującej flaki zaworowe.
Równie dobrze można mieć na zewnątrz zwykły walec, który zawór jakby nie patrzeć ma zawsze po obwodzie
Starscream - 2015-03-06, 18:47
Kostuch Ty nie bądź taki do przodu bo ja np mam w papierach napisane zbiornik zewnętrzny walcowy.
I teraz jak kupisz zwykły i nie będzie w świadectwie tego słowa to pocałujesz klamke na przeglądzie z drugiej strony
Tak samo jest z troidalnymi
Chyba że masz lewy przegląd to możesz nawet 11kg założyć.
kostuch - 2015-03-07, 11:00
Akurat do lpg nigdy nikt się nie przyczepiał
Zawsze jest tysiąc innych problematycznych rzeczy
W homologacji (przynajmniej mojej) nie jest określone czy zbiornik jest wewnętrzny czy zewnętrzny.
ps
A jak dasz na pace pickupa to butla jest wewnątrz czy zewnątrz?
Albo jak mam na zewnątrz, ale obudowaną osłonami tak że prawie jej nie widać, to może jest już bardziej wewnątrz niż zewnątrz...
Weź pierwszą lepszą butlę i przeczytaj jej homologację, np:
http://www.gzwm.com.pl/cm...=&id_men_szuk=0
Starscream - 2015-03-07, 15:24
Ja mam z bormechu i jak wół stoi zbiornik walcowy 50L zewnętrzny.
A w pick-upie ??? no jak ja bym był diagnostą to bym żegnał gości z butlami wewnętrznymi
kostuch - 2015-03-07, 16:56
Może zmień diagnostę...
Takie zapisy istnieją:
...
Zbiornik cylindryczny BORMECH 100/360/1082 100L 2015r.
Zbiornik w klasycznym cylindrycznym kształcie, pod wielozawór, z głowicą umieszczoną pod kątem 30º, mocowany za pomocą uniwersalnych ramek z opaskami. Najczęściej montowany wewnątrz pojazdu, dopuszcza się montaż na zewnątrz pojazdu pod warunkiem zastosowania osłony antykorozyjnej.
...
A co to jest osłona antykorozyjna, to już tylko ustawodawca wie
Ari - 2015-03-23, 20:13
Koledzy, gdzie macie pomontowane korki wlewu gazu?
Niektórzy jeżdżą w terenie, cofając, czasami nie widzą przeszkód - jak z bezpieczeństwem?
Gdzie najlepiej zamontować?
yahoo33 - 2015-03-23, 20:22
Mam zrobiony obok wlewu paliwa, wysoko wygodnie.
kostuch - 2015-03-23, 20:27
Ja tak samo.
Dany44 - 2015-03-23, 20:29
Ja mam zamontowany w bardzo pancernym tylnym zderzaku i jest osłonięty zaczepem pod szeklę. Generalnie nie do zniszczenia z minusów to jest to, że przy zdejmowaniu zderzaka muszę odkręcać złącze do napełniania.
Gaziarz mi opowiadał, że wedle przepisów to instalacja gazowa od zbiornika do wlewu oraz do silnika powinna być prowadzona poza wnętrzem samochodu (najczęściej pod samochodem) tak samo wlew powinien być umiejscowiony na zewnątrz auta.
Wytyczne są raczej takie aby patykiem czy jakimiś gałęziami pod spodem o instalacje nie zaczepić oraz aby złącze do napełniania nie było narażone na dociśniecie do drzewa, uderzenia kamieniem, czy zabrudzenia błotem.
Nie wiem natomiast jak to jest przy zmotach i obrzynach gdzie czasami jest brak poszycia?? Jak będę u siebie robił obrzyna to pewnie w miejscu oryginalnego wlewu paliwa zrobię zawór do tankowania a na pace będzie mały zbiornik na paliwo napełniany od góry.
Starscream - 2015-03-23, 21:48
Kostuch Ty jak zwykle chcesz być mądrzejszy niż książki. Jest napisane zbiornik wewnętrzny to jest i możesz się zesrać jak się uprze diagnosta to nie puści i możesz mu najwyżej nadmuchać zaworek
Co do zaworu gazu ja mam z tyłu koło rejestracji.
kostuch - 2015-03-24, 10:28
@Starscream,
To raczej diagnosta stara się być mądrzejszy od przepisu.
Jak diagnoście nie pasuje że np w lj80 nie ma światła przeciwmgielnego, to nie kładę uszu po sobie tylko mu pokazuję przepis - łaski mi nie robi, jeżeli wszystko jest legal. Oczywiście sytuacja jest zupełnie inna jak się robi przegląd zmoty, ale wtedy kwestia "zewnętrzności" butli jest najmniejszym problemem
Ty rób jak uważasz.
Ari - 2015-03-24, 14:37
Chłopaki
Nie denerwować siebie - jesteście tutaj by sobie pomagać.
Każdy ma zaprzyjaźnionego diagnistyka - on też pomoże
Starscream - 2015-03-24, 20:01
Kostuch nie bądź taki do przodu bo jak będą chcieli to za rolki od wciągarki dostaniesz gówno a nie pieczątkę do dowodu
Więc podskakiwać to możesz na pikniku parafialnym albo jak przyjedziesz na przegląd z seryjnym autem w stanie technicznym idealnym.
Mnie mogą za wszystko cofnąć - za halogeny wciągarkę, zderzaki, progi, wydech, wspomaganie, koła etc
Ja mam zaprzyjaźnionego ale nie korzystam -zawsze chcę wiedzieć czy prawie 30 letnie auto jest w stanie przejść normalny przegląd, wręcz upominam się o cały "tor przeszkód"
kostuch - 2015-03-24, 21:05
Pisałem o LJ80.
Tak się składa że ma już prawie 33 lata, stan seryjny i jak na ten wiek idealny. A tam gdzie odbiega od serii, to nawet ekspert z ASO suzuki nie będzie wiedział
I większe mam do niego zaufanie niż do plastikowych tdi ulepionych z przystanków i szpachli. Wiem że mogę wsiąść, odpalić i pojechać z marszu tyle kilometrów ile ja wytrzymam, bo auto twardsze ode mnie
I mam w d... fochy wielmożnego pana diagnosty, że auto nie ma światełek, z przodu zderzak do stalowa sztaba a z tyłu całkiem brak.
To JEST stan fabryczny, więc nie będę się płaszczył "na wszelki wypadek"...
Starscream - 2015-03-24, 21:53
Ja tam nie stawiam się okoniem - wyznaję zasadę "pokorne ciele dwie matki ssie" Zawsze przechodzi przegląd, wciskam kit ze to tylko po lasach jeździ mało co itp. teraz gorzej bo stan licznika spisuja fagasy, a i zdjęcia będą robić podobno.
Ari - 2015-03-24, 22:32
Jo - mają nowe dyrektywy.
Ale furtka zawsze się znajdzie.
Polak potafi r
yenko - 2015-08-14, 18:13
Jak myślicie da się pod Samuraiem zmieścić taką butlę o średnicy 30cm i wysokości 22,5cm ? Na tym schemacie widać że by musiała wejść pod most trochę ale znowu nie jest taka wysoko więc może by z niczym nie kolidowało ?? Ma ktoś ochotę wyciąć z kartonika takie kółeczko i przyłożyć zobaczyć jak to wygląda ??? Nie mam przy sobie auta więc sam nie mogę tego zrobić :(
Hałas - 2015-08-14, 18:57
Patrząc na schemat od razu mi się pojawiło słowo klucz- amortyzatory
yenko - 2015-08-14, 20:43
tylko że amorki idą pod kątem na zewnątrz i dodatkowo jak widać butla ich nie będzie dotykać więc może nie będzie kolidować.
Ari - 2015-08-14, 22:43
Zależy jak wysoko stoi Twój samurai. Trzeba uwzględnić tylny most, a dokładniej jego główkę( w standardzie odpowietrznik do podłogi ma około 10cm), patrz też na pracę zawieszenia. Też chciałem zbiornik toroidalny ale poległem. Wstawiłem wałek(40l, wlałem 35) + dodatkowy robiony z nierdzewki około 10l. Jak będziesz chciał schemat tego z nierdzewki to daj znać.
Starscream - 2015-08-14, 23:07
a wydech ci przechodzi normalnie
Ari - 2015-08-15, 11:06
Starskream, jeśli pytanie było do mnie to odpowiadam, że wydech wychodzi pomiędzy chlapaczem a tylnym lewym kołem - przeróbka minimalna.
Tanto - 2015-08-24, 20:53
Jak rozwiązaliście kwestię mocowania butli pod samochodem? Da się do tego wykorzystać oryginalne mocowania zbiornika paliwa?
Starscream - 2015-08-24, 21:29
nie. wisi między ramą na takich hakach. Ja to mam zrobione z płaskownika.
To taki kosz. Wydech przy butli 50L odpada z tyłu. musisz go zakończyć przed butlą . Ale wydech to najmniejszy problem
Ari - 2015-08-24, 23:04
Ja też mam zrobiony kosz w którym osadzona jest butla. Kosz ten jest przedłużony by zmieścić w nim jeszcze zbiornik na PB. Całość jest przytwierdzona do ramy.
Starscream - 2015-08-24, 23:14
ja to rozważałem ale wcisnąłem największą jaką się dało
|
|