|
Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami. |
 |
Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - Blokada ARB
Gołąb4x4 - 2015-02-21, 22:54 Temat postu: Blokada ARB Problem mam bo nikt nie umie mi wytłumaczyć tak prostej rzeczy (Bo nikt nie wie)
Czy ma ktoś z was wiedzę jak to wygląda gdy mamy z przodu zainstalowaną blokadę ARB - Czy gdy jest załączona można skręcać?
Dzięki za odp.
slavok - 2015-02-21, 23:20
skręcać można ale jest to mało skuteczne, nie działa dyferencjał więc samochód prostuje zakręty, jak zapierdzielasz szybko w zakręcie po luźnej nawierzchni to jedziesz prosto... Blokada z przodu jest fajna na podjazdach, wykrzyżach czy w mocnym błocie ale jeżeli chodzi o zakręty to trza ją rozpinać
Gołąb4x4 - 2015-02-21, 23:29
Ale rozpina się chyba jednym przyciskiem więc żadnej filozofii nie?
slavok - 2015-02-21, 23:38
Tak, jednym przyciskiem ;) no czasami dwoma bo jest jeszcze od kompresora
Gołąb4x4 - 2015-02-21, 23:40
Kurde, szkoda tylko że ta impreza wyniesie równowartość dobrego Samca...(2 blokady, kompresor i montaż)
slavok - 2015-02-21, 23:50
Kup chińczyki jak chcesz zaoszczędzić.
Gołąb4x4 - 2015-02-21, 23:53
Wolę jakość
slavok - 2015-02-21, 23:56
a ja bym wolał włozyć mosty z toyoty niż wypierdzielić 10k pln na dwa arby do suzukowych mostów do których i tak trzeba jeszcze kupić wzmocnione półosie za kolejne 4k, zrobić tarcze na tyle i wzmocnić by się nie gięły ;) a rozumiem, że jak wolisz jakość to myślisz o 33-35calach bo chińskie blokady spokojnie wytrzymują mniejsze koła ;)
Gołąb4x4 - 2015-02-21, 23:59
W tym momencie nie myślałem o Samuraiu tylko właśnie o Toyocie KZJ70
slavok - 2015-02-22, 00:01
A to diametralnie zmienia postać rzeczy
KRZYKKU - 2015-02-22, 00:02
może niewiele jeszcze widziałem ale nie spotkałem się z rozwalonym chinolem więc... po co przepłacać
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 00:03
A jakieś źródło tych chinoli?
(Da ktoś link)?
slavok - 2015-02-22, 00:05
http://escape4x4.pl/kategoria/blokady-mostu
Link przykładowy, do zakupu ani nie zachęcam ani nie odradzam.
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 00:07
Prawie 2 razy taniej... Do Toyoty ARB z Kompresorem + wiązka elektryczna znalazłem za 4040pln...
zed111 - 2015-02-22, 14:07
do rozpięcia blokady jest jeden przycisk
nie wyłącza się kompresora bez powodu
ja mam chinczyka - jak na razie sobie chwalę, ale nie rozkręcałem jeszcze mostu i nie wiem w jakim stanie są półosie oraz sama blokada
w każdym razie nic nie stuka, nie wyje, przy wymianie oleju nie było jak na razie opiłków
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 15:25
A chińczyk też blokuje 100% ?
zed111 - 2015-02-22, 15:29
wg mnie to są te same blokady co produkuje ARB
blokuje 100% cokolwiek to oznacza :)
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 15:31
I powiedz jest różnica duża w jeździe w terenie? I czy warto dokonac zakupu takiej blokady?
zed111 - 2015-02-22, 15:33
po przełożeniach w reduktorze blokada na tył - w jakiejkolwiek formie, nawet tzw spawlocka - powinna być drugim zakupem/modyfikacją do motanego samuraja
blokada na przód nie przydaje się tak często
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 15:34
Objerzdżasz inne wozy?
zed111 - 2015-02-22, 15:36
nie jeżdżę w teren z taką myślą, ale widzę różnicę - i inni też widzą
poszukaj na YT filmików pokazujących jazdę z i bez blokady - znajdziesz tego sporo, szczególnie na drugiej półkuli
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 15:39
Już oglądałem nie jeden. Ale korzystam z okazji i pytam właściciela
[ Dodano: 2015-02-22, 15:40 ]
Sam montowałeś
zed111 - 2015-02-22, 15:45
nie, ale brałem udział w operacji
przy okazji takiej inwestycji wymienia się i łożyska i ponownie ustala luz na ataku. na to ostatnie nie mam ani sprzętu ani doświadczenia
Gołąb4x4 - 2015-02-22, 16:15
Drogo wychodzi montaż blokady? i jak długo się schodzi?
zed111 - 2015-02-22, 16:46
dłużej niż montaż chyba schodzi demontaż jesli jest zapieczona flansza na ataku itd
mój w klika godzin uwinął się z mechaniką
Qcyk - 2015-02-22, 17:23
Gołąb4x4 napisał/a: | Drogo wychodzi montaż blokady? i jak długo się schodzi? |
Samemu raczej trudno będzie Ci ustawić luzy na tależu i ataku. Montaż blokady jest raczej prosty, jest instrukcja co i jak. Lecz ustawienie to już wyższa szkoła jazdy. Miałem w mojej zmocie 2xARB na Toyotowch mostach. Przód- demontaż mostu i montaż blokady to jeden dzień trzeba liczyć. Tył trochę szybciej.
Proponuje zapytać dobry warsztat który naprawia i ustawia mosty ile to kosztuje.
zed111 - 2015-02-22, 17:26
potwierdzam
to kwestia doświadczenia
mój mechanik ustawił "na czucie" a po moich protestach wyciągnął przyrząd do tego
po pomiarach okazało się, że ustawił w normie
więcej się nie odzywałem ;)
moziembl - 2015-02-22, 21:32
zed a półosie też masz wymienione na mocniejsze ?
zed111 - 2015-02-22, 22:36
też
ale nie wiem w jakim są stanie, nie rozbierałem mostu z rok, tylko kontrola oleju
KRZYKKU - 2015-02-23, 01:03
Różnica "z" a "bez" jest kolosalna a jak są jeszcze dwie obsługiwane z odpowiednim łącznikiem to takiego Samuraia ciężko jest objechać czymkolwiek...
ustawienie luzów w dyferencjale to nie jest nic trudnego pod warunkiem że wiesz co robić i czym kręcić żeby było dobrze, jak nie wiesz to nie dotykaj bo popsujesz a instrukcja "jak ustawiać nowe" nie zawsze się pokrywa z trybami z przebiegiem, tutaj niezastąpiona jest praktyka i doświadczenie więc jeśli mechanik ustawił na ucho i nie wyje to się go trzymaj. Najlepiej ustawiać na ślad i słuch.
czesio6969 - 2015-02-23, 11:14
Blokady mistrzostwo swiata tylko trzeba umieć ich używać, a nie tak jak niektórzy non stop na zapietej latają;-)
zed111 - 2015-02-23, 11:48
a w czym problem by ich używać non stop (czyli tył, bo na przodzie może być zabawnie)?
jeśli nie startujesz w trialu to lepiej ją mieć cały czas, bo w ruchu jej nie zapniesz
no może zapniesz, ale będzie to ostatni raz :)
pacmano - 2015-02-23, 11:49
Z tego co mi wiadomo to jesli sie kola kreca z ta sama predkoscia to mozna w trakcie jazdy zapiac. Myle sie?
zed111 - 2015-02-23, 11:53
nie wg instrukcji
reduktor 2H na 4H tak można zrobić - może to pomyliłeś?
KRZYKKU - 2015-02-23, 13:00
zapinanie w trakcie jazdy to pojęcie względne bo ktoś może pomyśleć że tniesz 40km/h i chcesz zapiąć najlepiej włączyć na postoju i ruszyć.
Nie widzę przeszkód żeby poruszać się na zapiętej / zapiętych na dłuższym odcinku czy trasie z tym że wiadomo prędkość międzygwiezdna odpada raczej.
KSikorski - 2015-02-23, 13:02
W trakcie jazdy na wprost gdy koła kręcą się z jednakową szybkością kątową dyferencjał nie pracuje - zachowuje się dokładnie tak samo jak na postoju.
SamNaSamZSam - 2015-02-23, 13:06
KSikorski napisał/a: | W trakcie jazdy na wprost gdy koła kręcą się z jednakową szybkością kątową dyferencjał nie pracuje - zachowuje się dokładnie tak samo jak na postoju. |
To chyba w warunkach laboratoryjnych tylko, bo tak sobie myślę, że choćby różnice w wysokości bieżnika, ciśnienia w oponach dają jakieś tam różnice nanomilimikropikoznaczące, ale pewnie ich kumulacja powoduje już jakieś naprężenia w żelastwie.
W zimę również można chodzić w sandałkach, ale czy nie bezpieczniej zwyczajnie się zatrzymać, załączyć i pojechać dalej...?
zed111 - 2015-02-23, 13:24
a dlaczego "międzygwiezdna" odpada?
tylko zakręty mogą być problemem, poza tym zawsze jest napęd na koła, niezależnie od trakcji, więc nie powinien się tak mocno kopać
KRZYKKU - 2015-02-23, 14:27
zed111 napisał/a: | a dlaczego "międzygwiezdna" odpada?
tylko zakręty mogą być problemem, poza tym zawsze jest napęd na koła, niezależnie od trakcji, więc nie powinien się tak mocno kopać |
Może źle to napisałem;
Z zapiętą tylną blokadą możesz jechać szybko bez problemów, prędkości rzędu 100km/h nie jest jakimś wyczynem, można tak jeździć spokojnie na szutrach i leśnych duktach, błotach, piasku itp. to nie problem bo koło się uśliźnie na zakręcie ewentualnie zarzuci dupskiem. Spokojnie możesz też po asfalcie jeśli nie szkoda Ci opon których bieżnik będzie się wyschodkowywał przy pokonywaniu zakrętów na przyczepnej powierzchni.
Sprawa nie wygląda już tak miło jeśli zapniesz przednią, pokonywanie zakrętu na lodzie jest już wtedy problemem, jazda z prędkością 20km/h grozi wypadkiem, samochód nie skręca i prostuje zakręty a kierownicę musisz mocno przekonywać do współpracy. Żelazo cierpi katusze, potężne naprężenia, z pomocą kierowcy przychodzi wspomaganie ale żelazo dostaje wtedy jeszcze bardziej po dupie, nie rzadko w takiej sytuacji wybuchają wzmacniane przeguby.
Na zapiętych obu blokadach samochód na śliskiej nawierzchni jak błoto, szuter, piach z wyłączeniem głębszego śniegu zaczyna żyć własnym życiem. Na podjazdach jak dodasz gazu to wszystkie koła ciągnąc równo naraz powodują że samochód traci jakąkolwiek trakcję i leci najkrótszą drogą w dół wykonując nieraz po drodze obrót. Wspaniałym dodatkiem do 2 blokad jest bardzo wolne przełożenie i w zasadzie dopiero wtedy można wykorzystać w pełni to co dzięki nim zyskujemy. Wiadomo że jest teren gdzie można bawić się w rockcrawling ale my mamy gównie błota gdzie nieraz trzeba przejść na mocy przez bagno dlatego optymalnie jeździ się tylko na tylnej blokadzie a przednią dopina przed trudnym odcinkiem i wyłącza ją zaraz po wyjściu z padołu co jest potwierdzeniem logicznego rozumowania kierowcy i jego troski o "nie wyrzucanie pieniędzy w błoto"
amen
ps. warto zastanowić się na jakiej zasadzie skręcają pojazdy gąsienicowe i odnieść to do sytuacji zablokowanego przedniego dyferencjału, niech to będzie zachęta do przemyśleń własnych i indywidualnych wniosków, zamiast zadawać pytania "co by było gdyby" lepiej zrozumieć jak to działa i odpowiedzieć sobie samemu na takie pytania.
slavok - 2015-02-23, 15:11
Pierw pasuje zrozumieć po co jest coś takiego jak dyferencjał i dlaczego samochód skręca
KSikorski - 2015-02-23, 15:23
SamNaSamZSam napisał/a: | KSikorski napisał/a: | W trakcie jazdy na wprost gdy koła kręcą się z jednakową szybkością kątową dyferencjał nie pracuje - zachowuje się dokładnie tak samo jak na postoju. |
To chyba w warunkach laboratoryjnych tylko, bo tak sobie myślę, że choćby różnice w wysokości bieżnika, ciśnienia w oponach dają jakieś tam różnice nanomilimikropikoznaczące, ale pewnie ich kumulacja powoduje już jakieś naprężenia w żelastwie.
W zimę również można chodzić w sandałkach, ale czy nie bezpieczniej zwyczajnie się zatrzymać, załączyć i pojechać dalej...? |
W każdym bądź razie - szybkość kręcenia się satelitów jest też wtedy minimalna.
Z praktyki - blokadę ARB zapinałem podczas jazdy i wszystko OK.
Qcyk - 2015-02-24, 11:08
Jeżeli są dwie blokady zainstalowane w samochodzie to przód zapniesz dopiero wtedy jak jest zapięty tył. Tak to jest przez ARB zrobione.Ja tył zapinałem w dowolnej chwili i wtedy gdy to było potrzebne. Ale jazda z zapiętym tyłem cały czas po błocie i lesie to tez nie problem.
Z przednią blokadą zapiętą samochód chce jechać swoim torem i kierowanie jest znacznie utrudnione ale da się trochę manewrować.
Przodu używa się tylko na chwilę a potem tylko tył.
|
|