Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Pomoc techniczno-warsztatowa - Czujnik Halla DENSO 10 - 001

lulek - 2015-04-15, 20:02
Temat postu: Czujnik Halla DENSO 10 - 001
Witam.
Mam takie objawy jak w wielu tematach o gasnącym samuraju, szczególnie po nagrzaniu, a następnie braku możliwości odpalenia...odczekać chwilę, ....od razu gaśnie, czasami odpali i zgaśnie. itp. Silnik 1,3 wtrysk, Samurai Santana 2000rok. Posprawdzałem wzrokowo sterownik, i przemierzyłem czujnik Halla. Okazało się, że to on tak świruje, czasem daje impulsy na czerwonym przewodzie, a czasem nie. Napięcie około 11,9V sterownik cały czas podaje.
W serwisie Samurai odpowiedź, na zapytanie czy dostanę czujnik Halla, jest taka, cyt; Oryginalny czujnik kosztuje 1480,11,- brutto, na zamówienie 3 dni robocze po
wpłacie zaliczki w wysokości 450,- brutto.

Przypadkowo natknąłem się na temat; http://samurai.org.pl/vie...t=czujnik+halla

Szczególnie interesuje mnie wypowiedź, kolegi kostucha, cyt;Kwestia zamontowania (i sprawdzenia czy aktywacja jest biegunem S czy N - wtedy ewentualnie czujnik z literką s na końcu)

Proszę Cię kostuch podaj dokładniej o co chodzi, czy kupić ten czujnik http://www.tme.eu/pl/deta...lla/honeywell/#
i jak go podstawić do tego czujnika Halla;

https://www.dropbox.com/s...jGl8kz02qa?dl=0

kostuch - 2015-04-16, 10:48
Temat postu: Re: Czujnik Halla DENSO 10 - 001
lulek napisał/a:

Szczególnie interesuje mnie wypowiedź, kolegi kostucha, cyt;Kwestia zamontowania (i sprawdzenia czy aktywacja jest biegunem S czy N - wtedy ewentualnie czujnik z literką s na końcu)

Proszę Cię kostuch podaj dokładniej o co chodzi, czy kupić ten czujnik http://www.tme.eu/pl/deta...lla/honeywell/#
i jak go podstawić do tego czujnika Halla;

https://www.dropbox.com/s...VBHoR1RPXa?dl=0


Lulek,
Nie jestem w stanie ci odpowiedzieć autorytatywnie który dokładnie czujnik - nie mam już silnika 1,3 żeby sprawdzić.
Ja bym zrobił tak: kupił czujnik jak w linku i ten z 's" też. Tańsze są niż bilet autobusowy, więc dużo nie ryzykujesz.
Jak będziesz miał w ręku, to podłączasz jeden wg pdf zamiast oryginalnego czujnika i tymczasowo wsadzasz w aparat w miejsce oryginału.
Na włączonym zapłonie wolno pokręcasz wałem - w momencie zbliżenia z czujnikiem ( :mrgreen: ) powinna pojawić się iskra.
Jak się nie pojawi, to bierzesz i testujesz drugi czujnik.
Jak już masz właściwy czujnik, to usuwasz z oryginalnego flaki i jakimś poksipolem wstawiasz swój.

Hint dla McGyver'ów:
Takie czujniki są też w impulsatorach do metromierzy montowanych na linkę - jak ktoś przypadkiem będzie swoim samcem w dżungli lub na pustyni i dostęp do sklepu z elektroniką będzie lekko utrudniony, to można sobie awaryjnie wypruć taki czujniczek :-)

lulek - 2015-04-17, 07:01

SS341RT to biegunowość N
SS441R to biegunowość S

Tyle wiem na teraz, ale rozebrałem czujnik, i ukazało się, to; https://www.dropbox.com/s.../Halla.jpg?dl=0

Myślałem, że w środku będzie ten układ na trzech nóżkach, połączony z cewką na magnesie, a tu takie japońskie buty.
Kostuch, to jeszcze raz proszę podpowiedz, jak to ogarnąć, gdzie podstawić ten czujnik, ale tak dokładniej, bo przyda się, i innym. Jak widzisz, to akurat ten typ Halla, nie jest tani, i jest trudno dostępny, a na alledrogo, to raz tylko ktoś sprzedawał w 2011 roku, a teraz czasem trafi się tylko razem z aparatem zapłonowym o symbolu aparatu; 33 100 - 80C1.

kostuch - 2015-04-17, 10:49

lulek napisał/a:
SS341RT to biegunowość N
SS441R to biegunowość S

Tyle wiem na teraz, ale rozebrałem czujnik, i ukazało się, to; https://www.dropbox.com/s.../Halla.jpg?dl=0

Myślałem, że w środku będzie ten układ na trzech nóżkach, połączony z cewką na magnesie, a tu takie japońskie buty.
Kostuch, to jeszcze raz proszę podpowiedz, jak to ogarnąć, gdzie podstawić ten czujnik, ale tak dokładniej, bo przyda się, i innym. Jak widzisz, to akurat ten typ Halla, nie jest tani, i jest trudno dostępny, a na alledrogo, to raz tylko ktoś sprzedawał w 2011 roku, a teraz czasem trafi się tylko razem z aparatem zapłonowym o symbolu aparatu; 33 100 - 80C1.


Jaka cewka na magnesie... :shock:
To co wyprułeś to po prostu hybryda - kiedyś technologia była trochę mniej zaawansowana niż dzisiaj.

Zajrzyj do manuala jak zbudowany jest aparat zapłonowy - masz "dziurawy kubeczek" (zwany fachowo "signal rotor"), który powoduje że w pobliżu czujnika pojawia się i zanika pole magnetyczne.
Masz w czujniku trzy kabelki - masa, zasilanie i sygnał.
Z czujnika wychodzą też trzy nóżki -masa, zasilanie i sygnał.
Łączysz je ze sobą i ma działać. W pdf do czujnika masz pokazane na którą płaszczyznę czujnika ma działać pole.

Zakładam że po wypruciu tego co na zdjęciu, wsadzasz w obudowę nowy czujnik i już. Być może będzie konieczność korekty położenia aparatu (w sensie wyprzedzenia zapłonu), bo trudno powiedzieć w jakiej dokładnie pozycji oryginalnie powstaje impuls wyzwalający.

lulek - 2015-04-18, 09:24

Teraz wyprułem tą hybrydę, https://www.dropbox.com/s...aHalla.jpg?dl=0
To takie duże w samym środku, to magnes, a drugi mały magnes jest z drugiej strony czujnika. Ta hybryda była mocno przylepiona do magnesu, a jeszcze cała płytka porcelanowa. Chciałem podważyć i wyciągnąć w całości, bo na zdjęciu widać było coś jak zimny lut z lewej strony, nie wiem czy to kondensator, czy opornik.( nie jestem elektronikiem, a elektrykiem, i nie samochodowym), no i sie rozsypała...
Tak więc, teraz kupuję, te dwa rodzaje czujników, o których mowa wcześniej, i podstawiam, do tego pudełeczka z magnesami.
Kostuch, czyli dla pewności, jeszcze raz, to teraz taki HONEYWELL SS441R zastępuje mi wcześniejszą płytkę?
Dobrze było by to opanować, z takim przeszczepem, bo nie ma tych czujników, nigdzie, nigdzie.

P.S Co do tych pól magnetycznych, to nic nie znalazłem w serwisówce, tego aparatu zapłonowego.
Chciałbym, aby wypowiedzi zamieszczane, były konkretne na temat, i przede wszystkim zrozumiałe dla forumowiczów.
Zapraszam do podpowiedzi wszystkich.
Teraz nie wiem jak wybrnąć z mojego pisania, aby nikogo nie obrazić, a szczególnie kolegę kostucha.
Jestem, nowy świeżak, ale zanim się na forum zarejestrowałem, to co najmniej przez rok czytałem wasze posty, i stąd też nabrała mnie chęć kupna Samiego.

kostuch - 2015-04-18, 12:27

lulek napisał/a:
Teraz wyprułem tą hybrydę, https://www.dropbox.com/s...aHalla.jpg?dl=0
To takie duże w samym środku, to magnes, a drugi mały magnes jest z drugiej strony czujnika. Ta hybryda była mocno przylepiona do magnesu, a jeszcze cała płytka porcelanowa. Chciałem podważyć i wyciągnąć w całości, bo na zdjęciu widać było coś jak zimny lut z lewej strony, nie wiem czy to kondensator, czy opornik.( nie jestem elektronikiem, a elektrykiem, i nie samochodowym), no i sie rozsypała...
Tak więc, teraz kupuję, te dwa rodzaje czujników, o których mowa wcześniej, i podstawiam, do tego pudełeczka z magnesami.
Kostuch, czyli dla pewności, jeszcze raz, to teraz taki HONEYWELL SS441R zastępuje mi wcześniejszą płytkę?
Dobrze było by to opanować, z takim przeszczepem, bo nie ma tych czujników, nigdzie, nigdzie.

P.S Co do tych pól magnetycznych, to nic nie znalazłem w serwisówce, tego aparatu zapłonowego.
Chciałbym, aby wypowiedzi zamieszczane, były konkretne na temat, i przede wszystkim zrozumiałe dla forumowiczów.
Zapraszam do podpowiedzi wszystkich.
Teraz nie wiem jak wybrnąć z mojego pisania, aby nikogo nie obrazić, a szczególnie kolegę kostucha.
Jestem, nowy świeżak, ale zanim się na forum zarejestrowałem, to co najmniej przez rok czytałem wasze posty, i stąd też nabrała mnie chęć kupna Samiego.


Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona - złotówkę tańszy.
Tak jak pisałem - jakbym miał jeszcze silnik z tym aparatem, to bym zrobił eksperyment, wstawił (bo mam takie TLE w szufladzie) i napisał co wyszło.
Ponieważ nie jestem w stanie tego zrobić, mogę dać ci tylko wskazówki.
Może się skończy tak że wydasz całe 10zł, będzie kicha i trzeba będzie próbować inne - zapewniam cię jednak że ludzie wyrzucają tutaj w błoto bez zmrużenia oka kwoty kilka rzędów wielkości większe :lol:

To metalowe to pewnie coś w rodzaju magnetowodu - trudno mi powiedzieć jak to sobie kiedyś wymyślili. Być może trzeba będzie ten metal wypruć - do sprawdzenia czy czujnik zadziała za tą osłoną, czy nie.

W pdf do czujnika SS albo TLE masz pokazane na którą płaszczyznę czujnika ma działać pole magnetyczne - ta płaszczyzna ma byc skierowana do środka aparatu.

lulek - 2015-04-18, 13:48

kostuch, nie 10zł., ale 2x po 10 czujników ( jeden czujnik 3zł., to razem 60zł.+ przesyłka) około 80zł. 70zł.
Cyt;To metalowe to pewnie coś w rodzaju magnetowodu - trudno mi powiedzieć jak to sobie kiedyś wymyślili

Ja natomiast widzę pewne proste, i logiczne działanie ,,tego metalowego".
Podałem wcześniej, że są dwa magnesy, a między nimi zapieprza ten ,, kubeczek" z dziurkami kwadratowymi, czyli, inaczej, między dwiema biegunami pojawia się metal- i nie. Jest większe pole-nie ma pola. Tak ten czujnik,, to widzi-hybryda". Dalej rozumując na czerwonym przewodzie, pojawia się impuls napięcia, i nie(jak dziura na kubeczku).
Dlatego wcześniej piałem o zmienności pola magnetycznego (Myślałem, że w środku będzie ten układ na trzech nóżkach, połączony z cewką na magnesie), bo to by było proste rozumowanie, impulsów magnetycznych, przerabianych przez ten układ na impulsy elektryczne

SamNaSamZSam - 2015-04-18, 15:53

Lulek tutaj masz ten zamiennik po 1szt. za 2,50zł http://allegro.pl/zyscom-...5221370598.html
kostuch - 2015-04-19, 17:43

lulek napisał/a:
kostuch, nie 10zł., ale 2x po 10 czujników ( jeden czujnik 3zł., to razem 60zł.+ przesyłka) około 80zł. 70zł.

Człowieku!
Ilość minimalna zakupu to 1 (słownie: jedna) sztuka.

SamNaSamZSam - 2015-04-19, 17:47

Doktore... ale trzeba przyznać, że dla tego pierwotnego SS441R minimalny zakup to 10 szt. więc nie ma się co na kolegę boczyć, wszak uczciwie przyznał że z elektroniką za wiele wspólnego nie ma i póki nie wskazałeś zamiennika opierał kalkulacje na wzorcowym produkcie.
kostuch - 2015-04-19, 21:03

SamNaSamZSam napisał/a:
na wzorcowym produkcie.

Mea culpa...
Ale produkt nie był wzorcowy, tylko przykładowy.

lulek - 2015-04-23, 06:28

Kupiłem po 5 sztuk; TLE4905L/TLE4906L
Wczoraj sprawdziłem jeden po włutowaniu, tak; https://www.dropbox.com/s....23.52.jpg?dl=0
Po odpaleniu silnika na moment, miałem wrażenie, jak gdyby ruszył do przodu, i zaraz chciał w drugą stronę.
Źle mierzyłem impulsy napięcia, bo na przewodzie czerwonym (impulsowym do compa), a plusem aku. Jak teraz kojarzę, to ma być na przewodzie czerwonym, i minus aku.
Szukałem jeszcze raz jakie te napięcia mają być, i nie mogę znaleźć.
Na pewno wiem, że napięcie ze sterownika, przyłożone do czujnika, to około 12V .
Napięcie między przewodem czerwonym impulsowym, a masą chyba -5V, ale .....tutaj nie pamiętam.

Proszę, koledzy podajcie linka do tego tematu, albo napięcia pomiędzy wszystkimi nóżkami Halla.

Ja sprawdzam to, tak czujnik na stole. Podaję napięcie z baterii, i wkładam metal pomiędzy magnesy czujnika. Miernik cyfrowy (uwaga na prądy, aby nie spalić Halla), pomiędzy przewód czerwony, i co teraz? masę, czy plus, i jakie napięcie impulsu ma być?
Jak jest metal między magnesami, to czy napięcie powinno się pojawić, czy wtedy jak nie ma metalu?
Mam wrażenie takie, że u mnie dzieje się to odwrotnie, przesunięcie zapłonu, poprzez odwrotne działanie czujnika. Będę dalej testował, oba czujniki, ( też znaczenie ma jak jest czujnik ułożony w tej obudowie, raczej napisami do płaszczyzny magnesu, czyli nie tak jak na zdjęciu).

kostuch - 2015-04-23, 10:49

lulek napisał/a:
Kupiłem po 5 sztuk; TLE4905L/TLE4906L
Wczoraj sprawdziłem jeden po włutowaniu, tak; https://www.dropbox.com/s....23.52.jpg?dl=0
Po odpaleniu silnika na moment, miałem wrażenie, jak gdyby ruszył do przodu, i zaraz chciał w drugą stronę.
Źle mierzyłem impulsy napięcia, bo na przewodzie czerwonym (impulsowym do compa), a plusem aku. Jak teraz kojarzę, to ma być na przewodzie czerwonym, i minus aku.
Szukałem jeszcze raz jakie te napięcia mają być, i nie mogę znaleźć.
Na pewno wiem, że napięcie ze sterownika, przyłożone do czujnika, to około 12V .
Napięcie między przewodem czerwonym impulsowym, a masą chyba -5V, ale .....tutaj nie pamiętam.

Proszę, koledzy podajcie linka do tego tematu, albo napięcia pomiędzy wszystkimi nóżkami Halla.

Ja sprawdzam to, tak czujnik na stole. Podaję napięcie z baterii, i wkładam metal pomiędzy magnesy czujnika. Miernik cyfrowy (uwaga na prądy, aby nie spalić Halla), pomiędzy przewód czerwony, i co teraz? masę, czy plus, i jakie napięcie impulsu ma być?
Jak jest metal między magnesami, to czy napięcie powinno się pojawić, czy wtedy jak nie ma metalu?
Mam wrażenie takie, że u mnie dzieje się to odwrotnie, przesunięcie zapłonu, poprzez odwrotne działanie czujnika. Będę dalej testował, oba czujniki, ( też znaczenie ma jak jest czujnik ułożony w tej obudowie, raczej napisami do płaszczyzny magnesu, czyli nie tak jak na zdjęciu).


lulek...
Mam wrażenie że należysz do osób które najpierw robią, a jak coś nie wyjdzie to czytają :roll:
Niby nic złego, ale marnujesz swój czas i innych...

Po pierwsze kupiłeś prawie identyczne czujniki (4905 mają szerszy zakres napięć zasilania, po za tym praktycznie niczym się nie różnią od 4906).
Po drugie w pdf masz dokładnie pokazane które wyprowadzenie czujnika to masa, zasilanie, wyjście.
Po trzecie masz też pokazaną płąszczyznę w której działą czujnik - ty dałeś w zupełnie innej.
Po czwarte tam jest wyjście typu 'otwarty kolektor' (też pokazane na obrazku w pdf), co oznacza że sprawdzając działanie czujnika na stole, musiałbyś podłączyć w obwód kolektora opornik, bo inaczej będzie na wyjściu po prostu stan wysokiej impedancji. Taki opornik jest albo w ecu, albo musisz go dołożyć (jeżeli był zintegrowany w oryginalnym czujniku).

Naprawdę przejrzenie dokumentacji/manuala nie jest bolesne.
Poniżej wersja obrazkowa.
Kondensatory przeciwzakłóceniowe dajesz, jeżeli religia ci tego nie zabrania ;-)


lulek - 2015-04-23, 14:46

kostuch, co to znaczy, cyt; Po pierwsze kupiłeś prawie identyczne czujniki (4905 mają szerszy zakres napięć zasilania, po za tym praktycznie niczym się nie różnią od 4906).
Sam podpowiadałeś, cyt; Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona - złotówkę tańszy.

Dalej, cyt; Po drugie w pdf masz dokładnie pokazane które wyprowadzenie czujnika to masa, zasilanie, wyjście.
To to wiem, ale pytałem, o napięcia pomiędzy nóżkami Halla, i taki temat wcześniej czytałem, teraz jednak nie mogę go znaleźć. Wojownik już odpoczywa 1,5 miesiąca, a ja chyba będę dalej kupował podstawiał, i....

Cyt; Po trzecie masz też pokazaną płąszczyznę w której działą czujnik - ty dałeś w zupełnie innej.
Nie wiem, czy chodzi o to, że czujnik ma być pomiędzy biegunami N - S, ? jeśli tak, to tu nie ma takiej możliwości, no chyba że mam wypruć jeszcze ten magnes do którego przylega ten czujnik teraz, a dać go za czujnikiem.
No i ten schemacik na końcu, to muszę zaglądać do sterownika, czy jest ten opornik, a religia??to czy musi się w coś wierzyć, i łazić po tym świecie takie zombi nawiedzone, he, he.

kostuch - 2015-04-23, 16:35

lulek napisał/a:
kostuch, co to znaczy, cyt; Po pierwsze kupiłeś prawie identyczne czujniki (4905 mają szerszy zakres napięć zasilania, po za tym praktycznie niczym się nie różnią od 4906).
Sam podpowiadałeś, cyt; Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona - złotówkę tańszy.

Dalej, cyt; Po drugie w pdf masz dokładnie pokazane które wyprowadzenie czujnika to masa, zasilanie, wyjście.
To to wiem, ale pytałem, o napięcia pomiędzy nóżkami Halla, i taki temat wcześniej czytałem, teraz jednak nie mogę go znaleźć. Wojownik już odpoczywa 1,5 miesiąca, a ja chyba będę dalej kupował podstawiał, i....

Cyt; Po trzecie masz też pokazaną płąszczyznę w której działą czujnik - ty dałeś w zupełnie innej.
Nie wiem, czy chodzi o to, że czujnik ma być pomiędzy biegunami N - S, ? jeśli tak, to tu nie ma takiej możliwości, no chyba że mam wypruć jeszcze ten magnes do którego przylega ten czujnik teraz, a dać go za czujnikiem.
No i ten schemacik na końcu, to muszę zaglądać do sterownika, czy jest ten opornik, a religia??to czy musi się w coś wierzyć, i łazić po tym świecie takie zombi nawiedzone, he, he.


Wydawało mi się, że jak sam bierzesz się za operację wszczepiania czujnika, to orientujesz się w "drutologii" i będzie wystarczające "jak się powie dwie słowie".
Kod:
Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona

Kup TLE4905L -->lub<-- TLE4906L
(wystarczyło zajrzeć do pdf na ich parametry...)

Kod:
 pytałem, o napięcia pomiędzy nóżkami Halla

Hmmm... Zadam pytanie pomocnicze: wiesz co to jest wyjście typu 'open collector'?
Napięcie na wyjściu będzie się zmieniać pomiędzy potencjałem masy (zerem) a brakiem napięcia. Wbrew pozorom zero to nie to samo co brak napięcia :mrgreen:

Kod:
Nie wiem, czy chodzi o to, że czujnik ma być pomiędzy biegunami N - S, ?

Strona 7 pdf - 'branded side' czyli strona z napisami - tam jest aktywna powierzchnia czujnika skierowana w stronę dziurawego wirującego kubeczka


Nie czuję się na siłach, żeby to zagadnienie precyzyjniej wytłumaczyć... :oops:

lulek - 2015-04-25, 12:00

Dzięki kostuch za podpowiedzi, widzę że jesteś kopalnią wiedzy, i proszę Cię nie gniewaj się na mnie, bo ja jestem tylko elektrykiem, a z samochodami nigdy nie miałem do czynienia, a jeszcze taki silnik Samuraia, co ma około 10 czujników, i kilkanaście wężyków, nie wiem po co. Najbardziej, to mnie zaskakuje ta ,,ślepa kicha" na obudowie filtra powietrza.
Teraz gryzę dalej temat czujnika, a więc tak, czujnik działa płaszczyzną z napisami przyłożony do płaszczyzny z magnesem; https://www.dropbox.com/s...045207.jpg?dl=0

Dalej zrobiłem zdjęcia na stole, jak czujnik ma dziurę w kubeczku;
https://www.dropbox.com/s...045310.jpg?dl=0
i czujnik bez dziury;
https://www.dropbox.com/s...045252.jpg?dl=0

Na mierniku widać napięcia, i są one zgodne manualem; https://www.dropbox.com/s....07.29.png?dl=0
Nie podłączałem, tak jak w manualu jest to pokazane, bo pierwsza kostka, ta większa, to widzę, że minus na czujnik, druga kostka u mnie jest inna, ale wiadomo o co chodzi, że przewód sygnałowy, i dlatego ma być wypięty z ECU.
Cieszyłem się że auto odpali, bo pojawianie się napięć jest tak samo u mnie, jak obrazki manual, a tu nie odpalił. Rozrusznik zakręcił, i jak pojawiła się iskra, to miałem wrażenie, że chce w drugą stronę. Rozumując tak, że tłok na dole, a tu iskra, i silnik stop.

Dzisiaj podniosłem kopułkę aparatu zapłonowego, i na szczęście kubeczk ustawiony z dziurą (czyli nie ma iskry), a palec na 4 cylinder. Wykręciłem świece na 4 cylindrze, i raczej potwierdziły się moje przypuszczenia, tłok u góry a iskry brak. Jak kubeczek przekręciłem na pełny metal, to iskra była, czyli przydałby się kubeczek, odwrotnie z dziurami, co nie możliwe chyba aby takie były, a więc czujnik Halla który będzie działał odwrotnie.
Co dziwne to, to, że działanie impulsów zgadzało by się z manualem. Dodam jeszcze, że mój silnik, to G13BA, a manual dokładnie do tego silnika nie znalazłem, podobno te silniki produkowane od 1993 do 2004 roku.

Kostuch, to proszę podaj mi symbol tego drugiego Halla, bo sam nie wiem jak to szukać.

Zdjęcie z dzisiejszego podglądu w silniku;
https://www.dropbox.com/s...095035.jpg?dl=0

kostuch - 2015-04-25, 19:56

Czujnik masz dobry - nie kombinuj z innym.
Zakładam że nie wyciągałeś aparatu zapłonowego i nie jest wsadzony "krzywo".
Teraz tak:
Widzę że masz samuraia z nowszym osprzętem i inną elektroniką - być może to co jest w manualu nie jest adekwatne do twojej instalacji.
Wygląda na to że ecu spodziewa się odwrotnego układu impulsów.
Ale to tylko przypuszczenie - nie miałem nigdy w ręku tak nowego samuraia.

Widzę dwa rozwiązania:
Pierwsze - wyjąć aparat zapłonowy i włożyć go obrócony o 90 stopni - spowoduje to że otwory w kubeczku będą wypadać w odpowiednim miejscu gdy tłok jest w okolicy TDC.
Drugie - odwrócić fazę sygnału elektronicznie. Wymaga zainwestowania około 50gr w tranzystor i dwa oporniki (ewentualnie można skanibalizować jakieś stare radio :-)

Przy okazji:
Chaciałbym mieć tak czysto pod maską - szacunek :shock:

lulek - 2015-04-25, 20:31

To wybieram rozwiązanie numer 2 !
:roll: Wiesz, że jestem tępy, a więc Proszę Cię o schemacik tego układu, z opisem jaki tranzystor, i jakie oporniki. Jak mnie się uda to zrobić, to potem może się jeszcze komuś przydać, co nawet nie jest elektrykiem.

Edit:Jeśli by coś podeszło, to mam starego zodiaka.

P.S kostuch ja takiego Samuraia ładnego kupiłem, hipnoza zadziałała, a jeszcze byłem pod wpływem. Szukałem prawie rok, no i jest ale co dalej :?:
Aparatu zapłonowego nie podnosiłem, brr...to bym dopiero narobił, przy moich umiejętnościach mechaniki samochodowej.

kostuch - 2015-04-26, 14:57

Coś takiego


Wartości elementów nie są krytyczne - może być cokolwiek z zakresu 2-20k
Tranzystor - dowolny npn.

lulek - 2015-04-27, 15:59

Działa! Pali, jeździ i póki co nie gaśnie!!! ssamurai

Wielkie dzięki kostuch za wszystkie informacje, podpowiedzi i schematy! Proszę Cię o kontakt na PW :-)
Musiałem tylko zmienić położenie jednego opornika: https://www.dropbox.com/s...za-fix.jpg?dl=0 (tak aby się zgadzało z tym: https://www.dropbox.com/s.../log47.png?dl=0 )
Dałem BC147 oraz 5,5k

Potestuję jeszcze kilka dni i opiszę co i jak, aby się też przydało innym na przyszłość.

kostuch - 2015-04-27, 18:17

lulek napisał/a:
Działa! Pali, jeździ i póki co nie gaśnie!!! ssamurai

Wielkie dzięki kostuch za wszystkie informacje, podpowiedzi i schematy! Proszę Cię o kontakt na PW :-)
Musiałem tylko zmienić położenie jednego opornika: https://www.dropbox.com/s...za-fix.jpg?dl=0 (tak aby się zgadzało z tym: https://www.dropbox.com/s.../log47.png?dl=0 )
Dałem BC147 oraz 5,5k

Potestuję jeszcze kilka dni i opiszę co i jak, aby się też przydało innym na przyszłość.


Hmmm...
Teoretycznie, jeżeli nie da się tego opornika między bazę a zasilanie, to nie będzie działać :-o
Ten co dałeś w szereg, ogranicza jedynie prąd bazy i jest powiedzmy "kosmetyczny".

Tablica prawdy, którą zamieściłeś jest ok:
Jak jest 1 na wejściu to jest 0 na wyjściu (i na odwrót), ale...
Tak jak pisałem, wyjście z halla jest typu OpenCollector i jest albo zero albo tzw. 'stan trzeci' (wysokiej impedancji) a jedynki nie ma nigdy - dlatego daje się opornik polaryzujący, który wymusza na bazie tranzystora tą 1 logiczną.
Dziwne że u Ciebie to działa tak jak połączyłeś... :roll:

SamNaSamZSam - 2015-04-27, 22:00

kostuch napisał/a:
Dziwne że u Ciebie to działa tak jak połączyłeś... :roll:


:D:D:D:D:D

kostuch - 2015-04-27, 23:39

SamNaSamZSam napisał/a:
kostuch napisał/a:
Dziwne że u Ciebie to działa tak jak połączyłeś... :roll:


:D:D:D:D:D


Nie ma się co śmiać.
Zawsze się znajdzie ktoś kto nie wie, że coś jest niemożliwe i to zrobi :mrgreen:

lulek - 2015-04-28, 07:22

Działa, działa. Wczoraj pojeździłem z 2 godziny, i prawie pięknie silnik chodzi, bo ma takie co kilka sekund rytmiczne delikatne wstrząsy, i w tym czasie w rurze wydechowej słychać takie ciche pyrknięcia. Może dzisiaj dorobię drugi układ taki jak podał kostuch, i potestuję. Dam znać co i jak. Może i trzeba będzie poprawić zapłon, ale najpierw spróbuję z drugim układem. Ja dlatego spróbowałem taki układ, bo w internecie znalazłem symulację w jaki sposób to działa, i nie. Jeśli był opornik według kostucha, to nie działało. https://www.dropbox.com/s...-53-15.png?dl=0
Rura wydechowa jest całkiem czysta, jak gdyby w ogóle auto nie jeździło.
Najważniejsze, że działa, i to jest w stu procentach zasługa kolegi kostucha, a ja nie muszę kupić w serwisie, za 1500 zł., tylko licząc tak na okrągło, to około 10zł. :-D
Podaję ceny, dla innych których spotka taki nieszczęśliwy przypadek, aby nie musieli szukać w internecie, bo ja pisałem do ponad 30 ludzi, którzy sprzedają czujniki Halla, i akurat tego symbolu nikt nie miał, z których mi odpisali, a część w ogóle nie odpisała. Również dzwoniłem po sklepach, i hurtowniach, i też nikt nie miał, oprócz wspomnianego serwisu.
Bardzo, bardzo się cieszę shuffle , że tak ta awaria się zakończyła, bo takie cyrki wyprawiał Samurajek, że nawet od tego czujnika obciąłem wtyczkę, bo jak nią skręciłem lekko, to też gasnął, i wiele innych zjawisk, myślałem już że diabeł istnieje :mrgreen: :mrgreen:

SamNaSamZSam - 2015-04-28, 09:28

Z tego co się orientowałem Kostuch lubi czekoladę ;)

Gratulacje skutecznej akcji. Profesorowi i Uczniowi też, bo choć usilnie umniejsza swoich zasługo to jak Profesor zauważył zrobił coś co nie miało prawa działać, a jednak... :) bardzo pozytywny temat Wam wyszedł przy okazji. Cieszę się.

kostuch - 2015-04-28, 10:16

SamNaSamZSam napisał/a:
Z tego co się orientowałem Kostuch lubi czekoladę ;)

Ale koniecznie musi być odpowiednio podana. Inaczej tylko zęby się psują i brzuch rośnie ;-)


lulek - 2015-04-28, 11:08

Sam bym taką liznął. To miał być temat o czujniku, z zbaczamy na czujkę, i punkt,,G" :-P

Zrobiłem drugi układ tak jak podał kostuch, i też tak samo działa, jak ten wcześniejszy z zamianą opornika.
Zdjęcie tego dzisiejszego układu; https://www.dropbox.com/s...144821.jpg?dl=0

A więc ja dałem do tego układu; tranzystor BC 147 B, dwa oporniki po 5,5k. Ten trzeci opornik widoczny na zdjęciu, to 1,2k od schematu czujnika. umieściłem go tutaj, a w aparacie zapłonowym jest sam czujnik Halla TLE4905L.

Myślę, że to już wszystko w tym temacie.

Dodano 28 czerwiec 2015r.
Minęło dwa miesiące, autko śmiga!, i co najważniejsze ani razu nie zgasło. Średnie spalanie na 100km. = 7,7 l. Skorygowałem jeszcze wyprzedzenie zapłonu.

Jeśli będziecie robić układzik, to taki; https://www.dropbox.com/s...a-fix.jpg?dl=0# ale nie sugerujcie się jednak tymi zmianami co są na czerwono- zamiana opornika, bo jednak tak ma być jak podał kostuch, czyli wszystko to co jest narysowane na czarno. Potwierdził mi to też inny elektronik. Podałem jeszcze raz ten układ, ponieważ w poście kostucha obrazek wygasł.

terminus - 2018-06-15, 17:39

Cześć
Koledzy i mnie prawdopodobnie spotkało to samo nieszczęście.
Santana 99 1,3i. Problemy z odpaleniem. Jak odpali to zaraz gaśnie. Nieraz zanim zgaśnie uda się przejechać kilkaset metrów. Nieraz w czasie odpalania, jak rozrusznik kręci silnikiem to gwałtownie silnik staje jakby zapłon był za wcześnie. Wstępna diagnoza mechanika - czujnik położenia wału. Jak się upewnić, że na pewno problemem jest czujnik Halla?
Mam jak kolega w temacie Halla DENSO 10 - 001.
Czy dobrze zrozumiałem temat, że TLE4906L lutuję wewnątrz czujnika tak
https://www.dropbox.com/s...045207.jpg?dl=0
, a następnie odwracam sygnał tak
https://www.dropbox.com/s...045207.jpg?dl=0
Tylko gdzie ma być ten odwracacz?
Wewnątrz obudowy czujnika? Pomiędzy wtyczkami czujnika?

lulek - 2018-06-17, 05:27

Tak, TLE4905L w środku tej czarnej obudowy jak wyskrobiesz starą elektronikę, bo jest zalana jakąś żywicą, tylko zrób to dokładnie na takiej wysokości jak ja bo to też ma znaczenie. Pozostałe elementy ze schematu do odwracania sygnału ja zamontowałem dalej na wiązce przewodów ( musisz znaleźć te przewody + - sygnał, które idą do TLE4905L ). Zanim wyskrobiesz elektronikę czujnika, to sprawdź go czy to na pewno on. Tam we wcześniejszych postach pokazuję jak to zrobić, a dodam, że mnie tak robił ten czujnik, że aby go sprawdzić, musiałem dorobić diodę świecącą z przełącznikiem, i po wyłączeniu się silnika dioda nie świeciła ( lub świeciła, nie pamiętam już teraz) na kilkanaście sekund, bo tak to czujnik był sprawny, a wymontowywałem go kilka razy, w celu sprawdzenia.

Popraw posta bo w drugim linku ma być schemat, a dałeś dwa razy zdjęcie czujnika.
Jak nie znajdziesz tych przewodów to dodam zdjęcie, jak to jest u mnie.

terminus - 2018-06-18, 21:26

No i auto znowu działa :)
Kilka złotych zostało w kieszeni. Udało mi się zmieścić wszystko (razem z odwracaczem) w obudowie czujnika. Zalałem całość klejem na gorąco co by to usztywnić i uszczelnić.
pozdrawiam i dziękuję bardzo za pomoc.

kostuch - 2018-06-19, 11:01

Z "kronikarskiego obowiązku" dodam, że można łatwo dodać sobie "diagnostykę" takiego przerobionego lub oryginalnego czujnika. Dioda świecąca z opornikiem 1k między zasilanie i wyjście czujnika - jak miga, to znaczy że czujnik działa. No i punkty do lansu za tuning :-D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group