Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Pomoc techniczno-warsztatowa - Dziwne drgania kierownicy

puniek - 2016-08-26, 16:08
Temat postu: Dziwne drgania kierownicy
Podczas jazdy na nierównościach (i nie tylko) kierownica drga tzw. lewo-prawo. Zamontowany jest nowy amortyzator skrętu. Nie ma zależności od hamowania wiec raczej krzywe tarcze bym wykluczył. Koła wyważane dwa razy. Nowe szpilki i nakrętki.
Film obrazujący zjawisko:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=cRZlflT-TOA&feature=youtu.be[/youtube]

https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be

Czy ktoś ma jakiś pomysł co to może być?

Zawias - 2016-08-26, 17:31

Ustaw zbieżność ,a wcześniej przyjrzyj się oponom.
Starscream - 2016-08-26, 18:50

Luzy posprawdzaj. Ja bym zbieżność pominął bo jak opon nie tnie to dobra będzie.a ten amortyzator skrętu to masz pewny?
SamNaSamZSam - 2016-08-26, 23:58

ja bym obstawiał łożyska zwrotnicy (i/lub piasty) - podlewaruj cały przód i sprawdź kolejno koła na przodzie i obadaj luzy jak pisze Star. Sprawdź też czy napięcie łożysk zwrotnicy jest zgodne z manualem.

[ Dodano: 2016-08-27, 00:02 ]
chociaż manual podaje też np. sprawdzenie zawieszenia skrzyni, reduktora, uszczleniaczy kuli i luzy na drążkach kierowniczych.

Robert77 - 2016-08-27, 19:38

Normalnie standard jak są niewyważonych koła, przy stówie trzęsie , ale jak mówisz że były wyważane dwa razy to dziwne . Zbieżność to nie za bardzo bo auto bardziej jest nie stabilne przy większej prędkości niż trzęsienie kierownicą . Ja bym sprawdził luzy na zwrotnicy i jeszcze raz koła :) może pożyczyłbym od kogoś inne i zrobił test czy dalej to samo .
RadioOp - 2016-08-27, 22:16

Czysto teoretycznie koło może być wyważone i jednocześnie być krzywe i np. podskakiwać. Miałem i nadal mam taką sytuacje w motocyklu, gdzie dopiero po zmianie opony wyszło, że przód skacze (dosłownie) a na wyważarce jedynie lekkie niedoważenie (a jak się spojrzy okiem to widać jak bok faluje).
puniek - 2016-08-28, 00:55

Dziękuję Panowie za opinie. Co do kół to nie wiem jeszcze czy nie tnie bo właśnie po zmianie na szersze i większe niż w serii zaczęło drgać - więc jeżeli tnie to jeszcze nie zdążyłem zauważyć bo od nie dawna kółka są na aucie. Wcześniej były stalówki i nic się nie działo ale to był dużo mniejszy rozmiar.
Amortyzator jest nówka od Jeepa - zgodnie z informacją z tego forum :) W poniedziałek sprawdzę luzy.
Pytanie dodatkowe - czy gdyby felga była krzywa to zauważyłby to wulkanizator? Pytam bo wywarzałem u dwóch różnych i żaden nie wspominał aby felgi były krzywe...

SamNaSamZSam - 2016-08-28, 09:47

wg mnie powinien to zauważyć.

Jest jeszcze coś takiego jak zjawisko drgań harmonicznych czy jakoś tak. dr hab prof nadzw gen lek med mgr inż Kostuch to kiedyś opisywał i ja zapamiętałem to w ten sposób że wszelkie "mikro drgania" nakładają się na siebie w sprzyjających okolicznościach (prędkość, rozmiar kół itp.) i kumulują w postaci większych drgań, czasem nie do wyeliminowania. Co nie zmienia faktu, że trzeba posprawdzać te elementy i wykluczyć/ograniczyć ich udział.

Hałas jeszcze kiedyś sugerował zbadanie luzu na przekładni kierowniczej i ewentualną regulację/zmniejszenie taką dużą nakrętką. Niektórym to też pomagało, przy czym trzeba tam jakiś luz zostawić żeby nie zamordować przekładni. Manual powie Ci jak to sprawdzić i ustawić.

kostuch - 2016-08-28, 16:55

Znany i "lubiany" efekt:

https://www.youtube.com/watch?v=ncTgYl7P_TE
https://www.youtube.com/watch?v=K_KWb0e6fxE

Czasem pomaga zwykłe dopompowanie a czasem nic :-?

Starscream - 2016-09-01, 22:23

a ja się nie zgodzę. Mam nie wyważone koła MT na trójkątach i do 100 wszystko idzie jak po sznurku. Luzów brak, amor z jeepa-a wspomaganie
pacmano - 2016-09-01, 22:32

Kolega ostatnio w insigni narzekal ze przy 120 mu trzesie. Okazalo sie ze opony sa nie rowno zuzyte. Zamienili przod z tylem, i chyba strony ale nie jestem pewien, i jak reka odjal ...
frank_lucas - 2016-09-03, 13:16

Mam to samo przy przekraczaniu 70 km/h w swoim coily. Podejrzewam że to kończące się przednie amortyzatory. Luzy na kolumnie kierowniczej zlikwidowane, brak luzów w reszcie zawieszenia.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group