|
Klub Samurai 4x4 Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami. |
 |
Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - Luzy na wale
sokratesb - 2011-10-17, 21:30 Temat postu: Luzy na wale Mam pytanie:
Czy 1mm luzu na wieloklinie tylnego wału, 1mm luzu na wieloklinie przedniego wału i po 1mm na krzyżakach przedniego i tylnego wału to:
a)Dużo
b)Ogromnie
c)Megamasakrycznie-ogromnie :D
Podejrzewam, że c)
I czy oprócz obniżonego "komfortu", może stać się coś jeszcze? (np.odpaść wał?)
Z góry dziękuję. :D
carver - 2011-10-17, 22:58
Luzy w połączeniach wielowpustowych prowadzą z czasem do ścinania wpustów, więc można domniemywać, że nie powinny występować. Przy dużym zużyciu, nadmiernym obciążeniu i strzale ze sprzęgła do widowiskowego startu z miejsca zwyczajnie się wszystko pięknie zmiele, powodując utratę przeniesienia napędu. Wał w takim przypadku nie powinien odpaść.
slavok - 2011-10-18, 15:34
jak na ten wiek samochodu to norma, że już pojawiły się luzy na wieloklinie, krzyżaki do wymiany natomiast z luzem na wieloklinie nic nie zrobisz trzeba regenerować wał, ale do puki nie ma nadmiernych drgań jeździć można, przy jeździe z włączonym napędem na 4 koła mogą występować stuki zwłaszcza jak się zjeżdża na luzie/bez gazu z jakiegoś wzniesienia...
Tomiix - 2012-01-17, 12:52
U mnie podobny temat z wielowpustem luzy.
Czy ktoś już regenerował wał i jaki koszt takiej imprezy.
ja mam wał na śruby 8 więc ciężko dostać
Zawias - 2012-01-17, 18:24
Szukać i już.
KSikorski - 2012-01-17, 22:27
Wymiana wieloklinu w Warszawie kosztuje 300zł.
Tomiix - 2012-01-18, 14:47
To tanio
na śląsku sobie zażyczyli 150 za krzyżak + 50 wymiana
wieloklin 600 wyważenie 100
wał typowo of road 750 netto
Suzuka 4x4 - 2012-01-18, 15:59
Ale drogo nawet w samurai serwis tak nie kasują
Zawias - 2012-01-18, 17:28
Kupić wał za 200 - 300 zł i założyć.
jeżu - 2012-01-18, 17:34
Tomiix napisał/a: | ...
wał typowo of road 750 netto |
Nie wiedziałem, że w teren jest jakiś specjalny rodzaj wału.
pilaw - 2012-01-18, 17:36
wymiana wieloklina z wyważaniem w Gdańsku 350 zł a krzyżak 55zł w jappartsie
Tomiix - 2012-01-18, 17:40
masz namiary na tą firme w gdańsku
pilaw - 2012-01-19, 11:30
jezeli ta od wału to jest ulica; boczna od leczkowej, a o japparts to słowackego lub leszczyńskich
slavok - 2012-01-19, 13:10
jeżu napisał/a: | Tomiix napisał/a: | ...
wał typowo of road 750 netto |
Nie wiedziałem, że w teren jest jakiś specjalny rodzaj wału. |
większa średnica wieloklina, większe krzyżaki które pozwalaną na pracę w większym zakresie... te w samuraiowych wałach przy lifcie zawieszenia lub przerobieniu na sprężyny się dość szybko rozlatują...
jest jeszcze opcja zakupu wału od patrola, trzeba go skrócić, przerobić flanszę i masz wał nie do zajebania.
mcs0 - 2012-02-20, 12:47
w gdańsku jest jeden pan prof. z polibudy który sie w to bawi...tzn regeneracja, przedłużanie, wyważanie wałów.
Wieloklin daje ponoć z toyoty bo o wiele mocniejszy jest a kasy dużo nie bierze
moziembl - 2012-03-31, 23:09
Odświeżając temat gdzie kupujecie osłonę wieloklinu tylnego wału, Ja kupiłem na allegro po 24 PLN ale straszne gówno 3 miesiące i spękany tylko patrzeć jak się porwie.
szelka - 2012-07-06, 09:13
Witam.
Niedawno zakupiłem jimniego i z mechaniką samochodową nie miałem wcześniej za wiele wspólnego wiec potrzebuję porady jak określić dokładnie luzy na wałach napędowych? jakie są dopuszczalne. Słuchać stuk podczas ruszania do przodu i zaraz do tyłu (tylko na początku). Dodam ze wozidło ma 60 tys przejechanych.
kostuch - 2012-07-06, 10:16
moziembl napisał/a: | Odświeżając temat gdzie kupujecie osłonę wieloklinu tylnego wału, Ja kupiłem na allegro po 24 PLN ale straszne gówno 3 miesiące i spękany tylko patrzeć jak się porwie. |
Bierzesz dętkę rowerową i odcinasz sobie kawałek. Dwie trytytki i po sprawie.
[ Dodano: 2012-07-06, 10:20 ]
szelka napisał/a: | Witam.
Niedawno zakupiłem jimniego i z mechaniką samochodową nie miałem wcześniej za wiele wspólnego wiec potrzebuję porady jak określić dokładnie luzy na wałach napędowych? jakie są dopuszczalne. Słuchać stuk podczas ruszania do przodu i zaraz do tyłu (tylko na początku). Dodam ze wozidło ma 60 tys przejechanych. |
Luzów na wale dokładnie się nie określa.
Ja osobiście dzielę je na: kosmetyczne, akceptowalne, wkurzające, dyskwalifikujące
Do jakiej grupy zaliczysz swoje luzy, zależy od twojej wytrzymałości psychicznej.
ps.
Stuk nie musi pochodzić od wału.
corny - 2012-07-06, 11:08
kostuch napisał/a: | moziembl napisał/a: | Odświeżając temat gdzie kupujecie osłonę wieloklinu tylnego wału, Ja kupiłem na allegro po 24 PLN ale straszne gówno 3 miesiące i spękany tylko patrzeć jak się porwie. |
Bierzesz dętkę rowerową i odcinasz sobie kawałek. Dwie trytytki i po sprawie.
[ Dodano: 2012-07-06, 10:20 ]
szelka napisał/a: | Witam.
Niedawno zakupiłem jimniego i z mechaniką samochodową nie miałem wcześniej za wiele wspólnego wiec potrzebuję porady jak określić dokładnie luzy na wałach napędowych? jakie są dopuszczalne. Słuchać stuk podczas ruszania do przodu i zaraz do tyłu (tylko na początku). Dodam ze wozidło ma 60 tys przejechanych. |
Luzów na wale dokładnie się nie określa.
Ja osobiście dzielę je na: kosmetyczne, akceptowalne, wkurzające, dyskwalifikujące
Do jakiej grupy zaliczysz swoje luzy, zależy od twojej wytrzymałości psychicznej.
ps.
Stuk nie musi pochodzić od wału. |
hahahah ... lepiej tego nie mozna ujac
P.S. uzupełnij profil o miejscowość top może ktoś z okolicy Ci pomoże
szelka - 2012-07-06, 11:12
tylko wciąż nie wiem jak sprawdza się luzy? samochod ma być na biegu czy na luzie. sprwadzam kręcąc wałem czy wzdłuznie? co oznacza dyskwalifikujący luz 1 cm?
slavok - 2012-07-06, 11:23
stukają krzyżaki, luzu na nich nie powinno być w ogóle.
szelka - 2012-07-06, 13:02
krzyżaki są ok. Jak wrzucę na luz to wałami można obrucic ok 1 cm w jedna i w drugą stronę tak jakby wałek atakujący miał luz z tależem. nie wiem czy tak ma być przy przejechanych 60 tys.?
a druga sprawa to czy jak zmieniłem końcówki drązków ale tylko jedną parę od przekładni do koła to czy muszę jechać na ustawianie zbieżności?
kostuch - 2012-07-06, 14:12
szelka napisał/a: | tylko wciąż nie wiem jak sprawdza się luzy? samochod ma być na biegu czy na luzie. sprwadzam kręcąc wałem czy wzdłuznie? co oznacza dyskwalifikujący luz 1 cm? |
A wiesz jak się odkręca butelkę np. żołądkowej?
Chwytasz jedną część wału jak butelkę, drugą próbujesz odkręcić/zakręcić. Jeżeli jest luz, to go poczujesz.
Sprawdź też luz między flanszami i wałem - wysypane igiełki krzyżaka dadzą podobny efekt.
Jeżeli nie wiesz o czym piszę, to lepiej jedź do mechanika.
szelka - 2012-07-06, 14:54
ok dzięki za zachęcającą 40% odpowiedź
[ Dodano: 2012-07-13, 13:15 ]
Czy da się jakoś wyeliminować ten luz na wale? A może nie przejmować się tym?
[ Dodano: 2012-07-13, 13:43 ]
Jak wyeliminować ten luz na wale. Czy to gruba sprawa, czy może się tym nie przejmować?
crocodilla - 2012-10-31, 22:35
Witam, mam problem. Posiadam samuraia z wałami mocowanymi na sruby 10. Mam dostęp do wałów mocowanych na sruby 8. Czy da się zmotac ten temat, poprzez powiększenie otworów w jarzmach wałów mocowanych na 8 tak aby weszły sruby 10 ?. Czy ktos przerabiał ten temat??.
Zawias - 2012-10-31, 22:42
Może odsprzedaj komuś te wały i kup na 10.
hugo91 - 2012-11-01, 01:36
a ja mam inny luz na przednim wale,niż tutaj opisywane - luzu przy kręceniu jedną a drugą częścią prawie nie ma,ale jest w osi prostopadłej do osi wału - stąd pytanie, dać jakieś dystanse,czy dać wał do przedłużenia ? z tyłu tego problemu nie ma
Didymos - 2012-11-01, 11:57
@crocodilla - mam założone mosty z flanszami pod śruby 10, a wały pod śruby 8.
Nie wiem, czy to reguła, ale otwory pod śruby 10 mają szerszy rozstaw i nijak nie pasują.
Wywierciłem we flanszach nowe otwory pod śruby 8 i jest OK. Od biedy da się to zrobić na samochodzie.
Jeśli masz stare wały i krzyżaki mają ten sam wymiar, to najłatwiej przerzucić widełki ze starych wałów.
@hugo91 - najpewniej masz luz na wieloklinie, szukaj sprawnego wału (taniej i trudniej ) albo oddaj ten do regeneracji (droższa opcja).
mcs0 - 2012-11-01, 13:41
@hugo jak chcesz to moge poszukac nr do pana profesora zajmujacego sie tym:) stacjonuje na politechnice kolo akademika. cos mi swita ze on daje wieloklin z toyoty i wcale duzo nie kasuje
hugo91 - 2012-11-01, 14:26
dzięki :)
mcs0 - 2012-11-01, 15:27
zdasz relacje co i jak:)
kostuch - 2012-11-02, 10:56
A po ile u was taki wał można sobie zrobić, jeżeli to nie tajemnica?
Mój z tyłu dogorywa i może pod choinkę bym mikołaja namówił na nowy...
hugo91 - 2012-11-03, 22:23
msc0 na razie mi nie prędko, to na przednim ten luz,a go używam tylko w terenie jak się już zdarzy wypad :) znając życie,albo dam dystans,by bardziej się wsunął i nie miał takiego luzu,albo poczekam aż się rozpadnie i wtedy zrobię :)
Tomiix - 2012-11-04, 03:20
Ja wymieniałem wał na nowy robiony koszt 800 zł większe krzyżaki mocniejszy.
Kolesie jeżdżą w off road i maja takie same.
kostuch - 2012-11-04, 15:37
Tomiix napisał/a: | Ja wymieniałem wał na nowy robiony koszt 800 zł większe krzyżaki mocniejszy.
Kolesie jeżdżą w off road i maja takie same. |
Krzyżaki to połowa sukcesu.
Ja mam tylni wał na krzyżakach z uaza.
Krzyżaki niezajebliwe (chociaż też lubią dostać luzu) ale teraz poleciał wieloklin...
Qwai - 2012-11-06, 10:21
Dokładnie, krzyżaki każdy może sobie w garażu wymienić a z wieloklinem to już będzie gorzej
Suzuka 4x4 - 2012-12-19, 19:45
Wieloklin można zawsze przy walcować Ja mam założony z tylu taki wał :
kostuch - 2012-12-19, 22:21
Suzuka 4x4 napisał/a: | Wieloklin można zawsze przy walcować |
Za darmo tego też nie robią...
Poza tym jak rozwalcujesz po wierzchu, to za chwilę znowu się wyklepie od wibracji
Suzuka 4x4 - 2012-12-20, 16:49
No ale coś jeszcze pojeździsz i krzyżak tak w dupę nie dostaje
czuperek - 2012-12-29, 14:16
podłącze się pod temat.
jako że ściągnąłem wczoraj budę to mam okazję wszystko dokładnie posprawdzać.
I teraz pytanie czy jak kręce kołem w powietrzu to drugie koło powinno się od razu zakręcić czy po chwili bo wydaje mi się że jest luz, ok 1cm albo więcej. Czy to norma?
Co jeszcze sprawdzić czym poruszać bo nie znam się zabardzo
slavok - 2012-12-30, 11:12
luzy sprawdza się dla każdego elementu z osobna, kręcenie kołem to słaby sposób na sprawdzenie luzów.
Gimix - 2013-01-07, 11:46
Takie pytanie, moze i troche glupie ale nie wiem do konca, czy jak mam luz na przednim wale to bicia beda wystaepowac jak mam tylko tyl naped?
Didymos - 2013-01-07, 12:00
Jak odepniesz sprzęgiełka, to nie.
SamNaSamZSam - 2013-01-07, 12:00
Gimix napisał/a: | Takie pytanie, moze i troche glupie ale nie wiem do konca, czy jak mam luz na przednim wale to bicia beda wystaepowac jak mam tylko tyl naped? |
na chłopski rozum jak rozepniesz sprzęgiełka a na reduktorze zapniesz 2h to ten wał nie powinien się kręcić (no może z dokładnością do lepkości olejów i innych sił) więc i wibracji być nie powinno. Jeśli nie zamierzasz korzystać w ogóle z przodu to równie dobrze możesz odkręcić cały wał :)
Gimix - 2013-01-07, 12:06
hmmm to w taki razie czym moze byc spowodowane bicie ktore wystepuje u mnie podczas przyspieszania ? Jest luz na wieloklinie na wale przednim, ale bicie wystepuje w kazdym wypadku, 2 naped, 4 naped, odpiete sprzegielka.
SamNaSamZSam - 2013-01-07, 12:14
Gimix napisał/a: | hmmm to w taki razie czym moze byc spowodowane bicie ktore wystepuje u mnie podczas przyspieszania ? Jest luz na wieloklinie na wale przednim, ale bicie wystepuje w kazdym wypadku, 2 naped, 4 naped, odpiete sprzegielka. |
zenzylion powodów może być... od błota zamarzniętego na jednej oponie, przez niedoważony wałek krótki, tylny, poduszki skrzyni, reduktora, a kończąc na tym... że współpasażer Cię bije po głowie jak za bardzo przyspieszasz i boi się że się rozpiździcie :D
czuperek - 2013-01-07, 15:27
a jak usunac luz na przedniej flanszy przedniego mostu ?
Hałas - 2013-01-07, 16:36
Flansza ma luz na wieloklinie czy luz jest w moście (bardziej prawdopodobne) ?
atkin1 - 2013-01-07, 16:37
i tu może być problem....
W najlepszym wypadku to jest łożysko kulkowe przedniego wałka zdawczego (tu instrukcja jak wymienić bez sciągania reduktora http://www.samurai4x4.pl/...ktorze,48.html)
W średnim wypadku to jest łożysko igiełkowe wewnętrzne NTN HK1212, które jest na trzpieniu wałka zdawczego od strony reduktora, a wygląda tak:
http://www.google.pl/imgr...9,r:4,s:0,i:100
One ponoć rzadko się wyrabiają no ale może...
A w tym gorszym przypadku to jest wytarta końcówka wałka zdawczego (tak jest u mnie), która wchodzi w to łożysko. Przy rozebranym reduktorze miałem swój wałek na wierzchu, kupiłem nowe łożysko NTN HK1212 (za 12 zł) i, mimo że nowe, to wałek miał w nim wyczuwalny luz. Nie zmienialem tego łożyska (jego wyciągnięcie nie jest łatwe) bo i tak to by nic nie zmieniło... I tak zmiana łożyska kulkowego, tego dużego, nic nie dała bo luz pozostał na igiełkowym. Zatem ta ostatnia to jest przyczyna luzu na flanszy w moim przypadku, a jak jest w Twoim to nie wiem, do wyboru do koloru:)
ps rozpędziłem się bo napisałem o luzie od str. reduktora, a pytałeś od str. mostu. No ale nie zginie i może się przyda:)
czuperek - 2013-01-07, 17:32
Hałas napisał/a: | Flansza ma luz na wieloklinie czy luz jest w moście (bardziej prawdopodobne) ? |
luz na moście duży lewo prawo góra dół, a na wieloklinie minimalny
Hehe, no właśnie czytam kolega pisze i tak próbuje sobie wyobrazić elementy o których piszesz i coś ciężko mi to szło ;)
Zawias - 2013-01-07, 17:47
No to łożyska w główce chyba do wymiany.Można spróbować dociągnąć nakrętką,ale z reguły niewiele to pomaga przy dużym luzie.
Didymos - 2013-01-07, 17:49
Jak duży luz, to łożyska ataku do wymiany, nic tu nie wymyślisz.
kostuch - 2013-01-07, 19:59
Jak duży luz i jeżdżone na tym sporo było, to atak z talerzem są już wyjechane i po założeniu nowych łożysk i ustawieniu luzów będzie wyło.
czuperek - 2013-01-07, 20:44
ponad 2mm na pewno jest luz. Jaki koszt tych łożysk i czy dostane w sklepie z łożyskami czy tylko oryginał ?
Zawias - 2013-01-07, 20:50
Chcesz sam wymienić ?
czuperek - 2013-01-08, 19:22
tak
Gimix - 2013-01-09, 16:35
SamNaSamZSam napisał/a: | Gimix napisał/a: | hmmm to w taki razie czym moze byc spowodowane bicie ktore wystepuje u mnie podczas przyspieszania ? Jest luz na wieloklinie na wale przednim, ale bicie wystepuje w kazdym wypadku, 2 naped, 4 naped, odpiete sprzegielka. |
zenzylion powodów może być... od błota zamarzniętego na jednej oponie, przez niedoważony wałek krótki, tylny, poduszki skrzyni, reduktora, a kończąc na tym... że współpasażer Cię bije po głowie jak za bardzo przyspieszasz i boi się że się rozpiździcie :D |
Hehe niestety dzieje sie to nawet jak nie ma pasazera:D. Po odpieciu sprzegielek rowniez:/ Jest luz na wieloklinie na wale przednim i teraz nie wiem czy to wina walu.jak przelacze na 4 naped lub reduktor to wydaje mi sie ze bicie jest mniejsze a czasem wogole nie ma
SamNaSamZSam - 2013-01-09, 22:31
zdemontuj zupełnie przedni wał, zobaczysz czy to wina wału czy innych podzespołów. Do odkręcenia chyba 8 śrubek z łatwym dojściem. Operacja łatwa i odwracalna w krótkim czasie.
|
|