Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Układ kierowniczy - Układ Hamulcowy - kolumna kierownicza -sekcja

Starscream - 2013-08-04, 21:24
Temat postu: kolumna kierownicza -sekcja
Zabrałem się za naprawę tego ustrojstwa i porobiłem kilka fotek ponieważ nic nigdzie nie znalazłem.
Rozbiórka jest banalnie prosta po wyciągnięciu rozpinamy segera od strony kierownicy i wałek wychodzi dołem

w środku znajduje się "suwak" zderzeniowy obsadzony na plastikowych wkładkach połączonych kołeczkami też plastikowymi zaznaczone kółkiem

to połączenie ulega uszkodzeniu i tam robi się luz przeważnie szarpiąc keierownicą od siebie do siebie
Ja to załatwiłem bez spawania ponieważ troche się bałem dzwona i konsekwencji

pierwsze rozwierciłem pozostałości kołeczków wiertłem 3mm a potem skręciłem wszystko śrubami 3mm i dodatkowo je zaklepałem. Są na tyle cienkie że w razie dzwona (odpukać ) powinny sie zerwać. Trzeba pamiętać o przewiercaniu wszystkiego naraz i centrycznie żeby nie osłabić wałka

końcowy efekt.
Nie miałem luzu na łożysku więc go nie ruszałem -myślę że może być z nim problem bo jest wtłaczane na stałe do kolumny.
wymieniłem tylko tulejkę dolna kolumny którą wytoczyłem z kawałka plastiku a dodatkowo wbiłem pierścień z duraluminium.
Przepraszam za jakość zdjęć ale w ostatniej chwili przypomniałem sobie że może komuś się przydać i porobiłem telefonem

SamNaSamZSam - 2013-08-04, 21:32

kurcze jakoś mi te śruby nie leżą. A nie było opcji dobrać jakiś takich podobnych kołeczków? Jest tego tysiące w motoryzacyjnych?
kostuch - 2013-08-04, 21:44
Temat postu: Re: kolumna kierownicza -sekcja
Starscream napisał/a:
Zabrałem się za naprawę tego ustrojstwa i porobiłem kilka fotek ponieważ nic nigdzie nie znalazłem.

Fajnie że Ci się chciało - dobra robota.
Z szybkich obliczeń w pamięci wyszło mi, że żeby ściąć dwie śrubki M3 w klasie 5.8 trzeba jakieś ćwierć tony (aczkolwiek mogłem się walnąć).
W razie W raczej żebra szybciej się złożą niż ta kolumna :roll:
Może lepiej aluminiowe kołeczki?

yahoo33 - 2013-08-04, 21:47

Ten element kolumny bez luzow z oryginalnymi plastikowi kołkami kosztuje między 25-60 PLN w zależności od punktu.

Oczywiście używany.

Starscream - 2013-08-04, 21:58

miałem to spawać ale wyszło szybciej i zdrowiej psychicznie śrubki. Nie wiem jak to ty wyliczyłęś ale na zginanie taka śrubkę to ja w imadle jak chwycę to palcami wygnę więc gdzie tu te tony :mrgreen: :mrgreen:
A śrubki chyba nawet nie sa w klasie 5.8 bo użyłem takich co znalałem w starym magnetofonie bo musiały być dosyć długie :mrgreen: wyglądają na mosiężne albo coś takiego
W sumie można włożyć tam co się chce grunt żeby tego niee rozbierać za chwilę
Używanego kołeczka nie chcę bo nie mam zamiaru np za dwa dni znowu rozbierać auta

kostuch - 2013-08-04, 22:33

Ścinanie to trochę co innego niż zginanie. A ćwierć tony to nie tony :lol:
chomik. - 2013-08-04, 22:52

jak planujesz dzwona z prędkością większą niż na codzień się uzyskuje w terenie, to polecam w miejsce śrub dać drewniane wykałaczki. Ponoć dobrze się ścinają. Jak nie, to te śruby i tak pewnie nie zrobią różnicy, bo nigdy nie wygniesz tak ramy, by przesunęła się przekładnia pchając drążek tak, by wbił się wraz z kierownicą w Twoje żebra ;-)
kostuch - 2013-08-04, 23:04

chomik. napisał/a:
jak planujesz dzwona z prędkością większą niż na codzień się uzyskuje w terenie, to polecam w miejsce śrub dać drewniane wykałaczki. Ponoć dobrze się ścinają. Jak nie, to te śruby i tak pewnie nie zrobią różnicy, bo nigdy nie wygniesz tak ramy, by przesunęła się przekładnia pchając drążek tak, by wbił się wraz z kierownicą w Twoje żebra ;-)

Jakiś czas temu zaliczyłem symulator zderzenia (chyba 15 km/h symulował) - polecam. Z braku symulatora można wziąć auto i wjechać w drzewo. Przecież przy tej prędkości terenowej nic się nie stanie ;-)
Poza tym nie tylko kierownica może trafić w żebra, ale i żebra w kierownicę :-P

chomik. - 2013-08-05, 12:39

kostuch napisał/a:
Poza tym nie tylko kierownica może trafić w żebra, ale i żebra w kierownicę :-P


sposobem na to by nie uderzyć żebrami w kierownicę jest zapinanie pasów. Dla poprawy skuteczności ich działania (choć jednocześnie pogorszenia wygody wsiadania i wysiadania) można zamontować sobie pasy szelkowe. Dla niektórych to pewnie dodatkowych kilka punktów do lansu, ale trzymają znacznie lepiej przy ewentualnym dzwonie czy rolce od standardowych ;-)

Pasy takie, z homologacją, zaczynają się już od 100zł/szt na allegro

Antoni_Samurai - 2014-01-13, 11:30

dyskusja z manuala zeszła na manowce a ja mam pytanie czy to co pokazałeś na zdjęciach jest jedynym elementem który dostaje luzów czy jest jeszcze coś innego
Didymos - 2014-01-13, 16:05

Często siada tulejka na dole kolumny - w miejscu gdzie przechodzi przez gródź, krzyżak na wałku kolumny też potrafi złapać luz.
Antoni_Samurai - 2014-01-13, 20:23

Didymos napisał/a:
Często siada tulejka na dole kolumny - w miejscu gdzie przechodzi przez gródź, krzyżak na wałku kolumny też potrafi złapać luz.

aha rozumiem jutro popatrzę co jest a w samej przekładni coś się naprawia lub dokręca?

Zawias - 2014-01-13, 20:31

Się reguluje luz.
Antoni_Samurai - 2014-01-13, 20:37

Zawias napisał/a:
Się reguluje luz.

8-)

Zawias - 2014-01-13, 20:44

Jak w każdej przekładni.
Antoni_Samurai - 2014-01-13, 20:52

Zawias napisał/a:
Jak w każdej przekładni.

super dzięki

Starscream - 2014-01-13, 21:14

ja w tą tulejke wbiłem metalowy pierścień nawierciłem i nagwintowałem pod smarowniczkę i jest ok
Antoni_Samurai - 2014-01-13, 21:44

Starscream napisał/a:
ja w tą tulejke wbiłem metalowy pierścień nawierciłem i nagwintowałem pod smarowniczkę i jest ok

a możesz jakieś zdjęcie dodać?

Starscream - 2014-01-14, 18:44

Nie mam niestety zdjęcia tego czegoś
Antoni_Samurai - 2014-01-15, 18:49

śrubką pokręciłem i luz zniknął jestem zadowolony
Didymos - 2014-01-15, 21:38

Z tym kręceniem śrubką trzeba uważać, bo jak się przedobrzy, to kierownica nie będzie wracała po skręcie.
Antoni_Samurai - 2014-01-16, 13:22

Didymos napisał/a:
Z tym kręceniem śrubką trzeba uważać, bo jak się przedobrzy, to kierownica nie będzie wracała po skręcie.

no wiadomo wszystko z wyczuwalnym oporem :-)

droidboo - 2014-01-29, 23:44

Skrajnie może się zdążyć, że rama zostanie a buda się przemiesci biorac pod uwagę stan podłóg w niektórych autach :)

Takie śrubki M3 w 5.8 to kolumna kierownicza zetnie z podobna łatwością jak wykalaczki :)

Zawias - 2014-01-29, 23:47

Nie bardzo kojarzę o czym piszesz.
airgaston - 2014-01-29, 23:57

o srubkach zamiast kołeczkow w kolumnie :-o
Zawias - 2014-01-30, 00:12

Myślałem,że do regulacji.
airgaston - 2014-01-30, 00:48

bo o tym jest temat a potem drugi , a to tylko dryf :mrgreen: Ja też się zgubiłem...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group