Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Opony i Felgi - drgania i bicie kół a rodzaj bieżnika

Jaszczur - 2014-08-30, 19:31
Temat postu: drgania i bicie kół a rodzaj bieżnika
Dziś zaobserwowałem niepokojące zjawisko a mianowicie straszne bicie kól po zmianie opon z simeksopodobnych (kaiman 205/75/15) na inne. Zakladane były 2 komplety AT używki jedne 235/70/15 i drugie 195R15 AT wszystkie 3 rodzaj na tych samych felgach ,oba nowe AT przy rozpędzaniu w pewnym momencie dostają bicia takiego że sie jechać nie da wszystko się trzęsie, wpada w rezonans buda i trzeba sie prawie zatrzymać. Wcześniej kaimany na tych samych felgach nie wykazywały żadnych drgań przez ponad pol roku. Jutro będzie test kaimanów na nowych felgach trójkątach ale dziwi mnie to że do puki nie zmieniałem kół nic sie nie dzialo a po zmianie jest tragedia. Jeśli chodzi o luzy to delikatny na łożysku prawym przód i na polibuszu wieszaka lewy przód ale to niewielkie. Pytanie moje czy ktoś z was spotkał się z podobnym zjawiskiem ? Będę wdzięczny za rady i uwagi
SamNaSamZSam - 2014-08-30, 20:53

A krzyżaki na wałach obejrzałeś? Może to zbieg okoliczności... a koła po założeniu AT-ków były na wyważarce?
kostuch - 2014-08-30, 21:53

Efekt nazywa się "shimmy of death".
Też tak miałem - stare nalewki z bieżnikiem yokohamy jechały jedwabiście.
Jak założyłem firmowe opony, to przy 60 wyrywało kierownicę z rąk i dwa pasy moje :mrgreen:
Usunięcie luzu na końcówce drążka pomogło w pewnym stopniu.
Częstotliwość rezonansowa się kłania...

Jaszczur - 2014-08-30, 22:36

SNS krzyżaki wymieniane na środkowym wale niedawno na nowe a pozostałe sprawdzane były ok. kostuch dokładnie tak jak mówisz jak wpadnie w rezonans to wyrywa kierownice prawie raz przy 30/h raz przy 60 byc może problem tkwi w tym że kaiman ma małą powierzchnie styku z asfaltem i się przesliźnię trochę a przy AT jest większa powierzchnia styku i już się to przenosi na układ kierowniczy i dalej, a swoją drogą jak to wyeliminować ? Zobaczymy co przyniesie jutrzejszy sprawdzian, luzy będę kasować ale zagwozdka niezła jak na razie
Hałas - 2014-08-30, 22:37

Obadaj też luz w przekładni kierowniczej. Z dnia na dzień mi się tak kiedyś stało i skasowanie luzu pomogło.
kostuch - 2014-08-30, 23:14

Jaszczur napisał/a:
, a swoją drogą jak to wyeliminować ?

Producenci aut wieszają w tym celu różne fikuśne ciężarki na wibrujących elementach :mrgreen:
Czasami wystarczy zamienić koła prawo-lewo albo przód tył.
Czasem modlitwa
Czasem nic...
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_wobble

Dany44 - 2014-08-31, 10:15

Jeśli bicie nie pojawia się od razu tylko po przekroczeniu pewnej prędkości i po lekkim przyhamowaniu znika całkowicie to mamy do czynienia z tak zwanymi "częstotliwościami własnymi" układu.
Tak jak chłopaki piszą któreś koła są niewyważone i niefortunnie względem siebie ustawione.... dlatego powinna pomóc zamiana kół. Te drgania wynikają też z jakiegoś luzu który może być na końcówce kierowniczej, przekładni kierowniczej, łożysku piasty czy zwrotnicy, i wszystkie te negatywne aspekty zbiegają się w jednym czasie i przy jednej prędkości i stąd mamy takie nałożone na siebie negatywne efekty jak mocne bicie.

Jeśli bicie pojawiało by się od początku od pierwszego obrotu koła to sprawa była by prostsza czyli: krzywa felga, jajo na oponie, wybity krzyżak itp

Jaszczur - 2014-08-31, 11:24

Zrobiłem dzisiaj próbę na starych kaimanach na których jeździłem do tej pory z nowymi felgami i problem zniknął. Morał z tego taki że chyba mój samurai nie trawi innego bieżnika jak simex :-D
bart9018 - 2014-08-31, 12:24

rozwiazanie jedno:kupis kajmany tylko wieksze :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: i bedzie git
airgaston - 2014-09-01, 06:03

Mam ten sam problem. Podczas przyspieszania nic sie nie dzieje. Jak zdejmę nogę z gazu i sami zwalnia to między 75 a 70 zaczyna sie trząść na boki, ale kierownica mi nie lata tylko cały samochód trzesie się na boki i lewarek reduktora lata między siedzeniami. Potem wszystko ustaje. Co do tej pory zrobiłem? Wymieniłem krzyżaki na wałku pośrednim i wywazyłem wał. Nic nie pomogło. Kola wywazyłem bardzo dokładnie. Nic nie pomogło. KOŁA 205/70/15 trzęsą budą między 80 a 75 . zmieniłem koła na większe na innych felgach 225/75/15 i teraz trzesie sie jeszcze gorzej i to między 65 a 75 i zawsze tylko przy zwalnianiu, zdjeciu nogi z gazu, nigdy przy przyspieszaniu. Teraz zdejme jeszcze tylny wał dla eksperymentu i wymienie poduszki pod reduktorem, a potem założę jeszcze trzeci komplet kol na felgach stalowych trójkątach. zobaczymy co bedzie dalej...
P.S. Przednie zawieszenie zrobione. Nowe wszystko, łącznie ze wszystkimi łozyskami. Zobaczymy co dalej...
I jeszcze jedna ciekawostka szczególnie ważna dla Sama fabryczne poduszki pod reduktor w turbo dieslu są INNE I WSZYSTKIE TRZY IDENTYCZNE :shock:

yahoo33 - 2014-09-01, 08:39

Rzucił bym okiem na cybanty czy dobrze dokręcone.
Miałem podobne objawy kiedyś.

SamNaSamZSam - 2014-09-01, 09:42

airgaston napisał/a:
I jeszcze jedna ciekawostka szczególnie ważna dla Sama fabryczne poduszki pod reduktor w turbo dieslu są INNE I WSZYSTKIE TRZY IDENTYCZNE :shock:


Tak, na to zwrócił mi uwagę Sławek do którego trafił mój reduktor na serwis. Wówczas padło, że to nieoryginalna poduszka i jest trochę za niska i od razu wymieniłem sobie komplet na nowe :)

Faktycznie w katalogu (którego wówczas jeszcze nie znałem :D) są różne numerki dla poduszek diesla i gasolina :D ale, ale... tenże sam katalog podaje, że i dla benzyny są 3 takie same poduszki... http://catalog.mdetali.ru...j09Mnx8Zm49PTU3

Niezłe odkrycia drogi Airgastonie!

kostuch - 2014-09-01, 11:53

yahoo33 napisał/a:
Rzucił bym okiem na cybanty czy dobrze dokręcone.
Miałem podobne objawy kiedyś.

Ja już nie mam cybantów a objaw jest :mrgreen:

SamNaSamZSam - 2014-09-01, 12:57

airgaston napisał/a:
i zawsze tylko przy zwalnianiu, zdjeciu nogi z gazu, nigdy przy przyspieszaniu.


a jeszcze mi się skojarzyło że Krzykku podawał jako koronny dowód zużytego wieloklinu na wale,który właśnie podczas odpuszczania gazu wydawał charakterystyczne "terkotanie". Nie wiem czy również towarzyszyły temu wibracje, ale skoro zamierzasz zdemontować wał całkowicie to i ten wieloklin dałoby radę wykluczyć (lub nie) z kręgu podejrzeń.

airgaston - 2014-09-13, 01:11

Ciąg dalszy badań. Wał tylny zdemontowany i dalej się trzesie. Mimo to wały zrobione w Mechanixie. Krzyzaki nowe. Ale jest światelko w tunelu. Wymieniłem poduszki pod reduktorem i jest duzo lepiej. I nowe odkrycie. Całkowicie przestaje dygotać przy predkości 65-75 jak koła sa w lekkim skrecie a to mi pachnie drązkiem kierowniczym. Drazek miedzy przekladnią a kołem (krotki) w zasadzie nie ma wyczuwalnego luzu ale koncówka nie stawia specjalnego oporu i można bujac drązkiem wokół osi własnej.
SamNaSamZSam - 2014-09-13, 07:53

Jakie poduszki wsadziłeś?
airgaston - 2014-09-13, 19:01

Oczywiście dieslowe :mrgreen: No i zrobiłem testy i niestety potwierdziło się. Wystawiłem łeb przez okno jak przekraczałem 65km/h i dociągnałem do 75km/h. I schowałem już całkiem siwy łeb :shock: . Koła przednie latają na boki jakbym miał 3cm luzu na zwrotnicach. Dzisiaj juz nie przekroczyłem 60-tki. Jak dojechałem do pracy pierwsze co zrobiłem to zacząłem tarmosic przednie koła we wszystkich kierunkach. Mam luz na krótkim drążku kierowniczym na końcówce która siedzi w przekładni i delikatny luz na obydwu piastach. Łozyska w piastach sa nowe więc tylko dokręce nakrętki ale drążek do wymiany bo jak zwykle końcówka nie wymienna jest :evil:
Ma ktoś do pozyczenia krótki drązek do szerokiego mostu do testów?
Nowy w ASO z 500pln a jak nie to to bedę dalej szukał...a nie wywalał kase :roll:

SamNaSamZSam - 2014-09-13, 22:17

airgaston napisał/a:
Oczywiście dieslowe :mrgreen:


Podziel się źródłem i ceną :)

Co do drążka, kiedyś mijałem szyldy "regeneracja drążków kierowniczych" nie wiem co to za technologia, co tam się robi i czy to opłacalne, możliwe. zdrowe... ale tak mi się skojarzyło.

airgaston - 2014-09-14, 00:11

SamNaSamZSam napisał/a:
airgaston napisał/a:
Oczywiście dieslowe :mrgreen:


Podziel się źródłem i ceną :)

ASO - w detalu 120 zł/szt bez rabatu, z rabatem 120 zł komplet.

Co do drążka, kiedyś mijałem szyldy "regeneracja drążków kierowniczych" nie wiem co to za technologia, co tam się robi i czy to opłacalne, możliwe. zdrowe... ale tak mi się skojarzyło.

Jak dopadne inny to stary dam do regeneracji bo i tak szmelc.

kostuch - 2014-09-14, 17:51

airgaston napisał/a:
SamNaSamZSam napisał/a:
airgaston napisał/a:
Oczywiście dieslowe :mrgreen:


Podziel się źródłem i ceną :)

ASO - w detalu 120 zł/szt bez rabatu, z rabatem 120 zł komplet.

Co do drążka, kiedyś mijałem szyldy "regeneracja drążków kierowniczych" nie wiem co to za technologia, co tam się robi i czy to opłacalne, możliwe. zdrowe... ale tak mi się skojarzyło.

Jak dopadne inny to stary dam do regeneracji bo i tak szmelc.


Nie chcę cię martwić, ale...
Mam dokładnie taki sam objaw i miałem luz dokładnie w tym samym miejscu.
Wymieniłem drążek na bezluzowy.
Efekt jest taki, że dużo bardziej czuć w rękach trzepanie, które poprzednio "wytrzepywało się" na luzie drążka.
Przypuszczam że za jakiś czas ten drążek też się "wytrzepie" :-?
Niestety drgania powstają w kołach a luźny drążek tylko pomaga...

airgaston - 2014-09-14, 22:37

No to super ku........ :evil: To co z tym można zrobić?
Hałas - 2014-09-15, 03:02

Cytat:
Obadaj też luz w przekładni kierowniczej. Z dnia na dzień mi się tak kiedyś stało i skasowanie luzu pomogło.

Oglądałeś jak tam to wygląda?

airgaston - 2014-09-15, 07:23

Do kasowania luzu jest taka śruba na deklu od góry na płaski śrubokręt zabezpieczona nakrętką na klucz 17?
pacmano - 2014-09-15, 09:07

Masz amorek skretu? Moze nie wyeliminuje do konca ale znaczaco zmniejsza bicie.
Hałas - 2014-09-15, 11:13

airgaston napisał/a:
Do kasowania luzu jest taka śruba na deklu od góry na płaski śrubokręt zabezpieczona nakrętką na klucz 17?

tak

airgaston - 2014-09-15, 18:31

Mam diesla a one fabrycznie nie mają amortyzatora skrętu tylko mają wspomaganie.
kostuch - 2014-09-15, 21:02

airgaston napisał/a:
Mam diesla a one fabrycznie nie mają amortyzatora skrętu tylko mają wspomaganie.

To nie rzutuje.
Ja mam DWA amortyzatory skrętu i nic to generalnie nie zmienia :-|

meenia - 2014-09-15, 23:22

kostuch napisał/a:
airgaston napisał/a:
Mam diesla a one fabrycznie nie mają amortyzatora skrętu tylko mają wspomaganie.

To nie rzutuje.
Ja mam DWA amortyzatory skrętu i nic to generalnie nie zmienia :-|


Moze jeszcze jeden by dal rade :mrgreen: jedz na pomiar geometrii a konkretnie konta wyprzedzenia zwrotnicy, jak jest skopany przez lift to czasem tak sie dzieje.

kostuch - 2014-09-15, 23:30

meenia napisał/a:


Moze jeszcze jeden by dal rade :mrgreen: jedz na pomiar geometrii a konkretnie konta wyprzedzenia zwrotnicy, jak jest skopany przez lift to czasem tak sie dzieje.

Kąt wyprzedzenia jest (niechcący tak wyszło :-) ) większy niż w oryginale.
Poza tym na innych kołąch problem nie występował.

airgaston - 2014-09-16, 06:07

A u mnie jest wszystko fabryczne...
meenia - 2014-09-16, 22:19

kostuch napisał/a:
meenia napisał/a:


Moze jeszcze jeden by dal rade :mrgreen: jedz na pomiar geometrii a konkretnie konta wyprzedzenia zwrotnicy, jak jest skopany przez lift to czasem tak sie dzieje.

Kąt wyprzedzenia jest (niechcący tak wyszło :-) ) większy niż w oryginale.
Poza tym na innych kołąch problem nie występował.


Rodzaj opony tez ma znaczenie, kumpel latal parchem na 35 i bylo git, zalozyl silverstona i kierownica urywa rece przy 70ce :mrgreen:

kostuch - 2014-09-16, 22:30

Zgadza się. Opona i felga (i ich kombinacja).
Co ciekawe na parszywej nalewce było ok a na firmowych oponach padaczka.

Zawias - 2014-09-16, 23:04

Niektórych firmowych nie daje się wyważyć.
kostuch - 2014-09-16, 23:11

Zawias napisał/a:
Niektórych firmowych nie daje się wyważyć.

Wyważyłem...
Zjechane Sahary 31'' na felgach kółkach samuraiowych jechały jak po maśle
Dobre Silverstony 31 na dobrych felgach DOTZ trzepią.
Bardzo dobre Bridgestone MT 32'' na średnich felgach 16 bardzo trzepią.

Generalnie im większe kółko (ale wcale nie cięższe), tym bardziej trzepie.

airgaston - 2014-09-18, 21:23

No i po problemie :mrgreen:
Autko prowadzi sie jak po maśle. Płynie jak limuzyna ;-) Nic sie juz nie trzesie i nie wibruje przy jakichkolwiek predkościach od zera do 200 :-D
Co zrobiłem?
1. Wymieniłem drążek kierowniczy krótki dlatego że miałem luz na przegubie od strony przekładni kierowniczej.
2. Skasowałem minimalny luz na przekładni kierowniczej tylko leciutko ruszyłem śrubke regulacyjną
3. Skasowałem luz na łożyskach piast przednich (zgodnie z manualem)
4. Wymieniłem poduszki pod reduktorem wszystkie trzy (pewnie niepotrzebnie)
5. Naprawdę przyłożyłem sie do wyważenia kół :mrgreen: (dzięki dla chłopaków z serwisu Isuzu w Czosnowie)
Na trzech różnych kompletach kół nic się nie dzieje.
Mam ciut większe kółka 225/75/r15 na alufelgach a i na trójkatach 205/75/r15 jak i 205/70/r15 na alusach mam spokój.
Wróciła mi radość jazdy tym autkiem :-P

SamNaSamZSam - 2014-09-18, 22:29

Jaro melduj skąd wziąłeś drążek, w jakim stanie i jakich pieniądzach :)

a tak przy okazji to ta śruba do kasowania luzu o której pisze (już nie pierwszy raz!) Hałas powinna trafić do kanonu kluczowych punktów przy wszelkiego rodzaju drganiach, szarpaniach i ściąganiach szczególnie przodu.

airgaston - 2014-09-19, 04:12

Drążek zanabyłem drogą kupna na alledrogo u czlowieka o nicku davx za całe 99zl. Krótki zamontowałem a długi też w doskonałym stanie stał sie polkownikiem, czyli leży w garazu na połce i czeka... Nowka krótka w ASO kosztuje bez zniżek 560pln a podwójna końcówka drązka 475zł. A swoją drogą dziwne bo to co mam w autku jest jedna całoscia z drazkiem i to co kupilem tez jest monolitem a w ASO jest ze to jest rozkrecalne. Chyba kiedys kupie wszystkie kawalki i skrece noweczke :mrgreen:
Słynna srubeczka kasujaca luz w przekładni ze wspomaganiem jest w ciut trudno dostepnym miejscu bo weze cisnieniowe przeszkadzaja. A teraz najsmieszniejsze. Cena nowej przekładni ze wspomaganiem do samuraia 7700 netto bez rabatu :evil: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

yenko - 2014-09-19, 08:19

Kolega Davx to swój ziom :) znam go i polecam zakupy u niego :)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group