Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Silnik i Osprzęt, Wydech , Swapy silników - Ssanie w oryginalnym gaźniku.

skunio87 - 2014-12-01, 16:41
Temat postu: Ssanie w oryginalnym gaźniku.
Witam. Mam problem, po ostatnim ochłodzeniu przestało się wyłączać ssanie w samuraju. Jechałem do pracy 17km i z powrotem na załączonym ssaniu i wysokich obrotach biegu jałowego. Co mogło się stać? Termostat sprawdziłem i domyka się tak więc to nie jego wina. Silnik 1,3 92r. Doradzicie coś? Gdzie tam paluchy wepchać?
Ari - 2014-12-01, 21:30

Kiedyś też miałem gaźnik z linką ssania.

Czasami linka dokuczała.

Sprawdź czy m miejscu uchwytu, przy przepustnicy jest dobrze zamocowana.
Najlepiej poproś kogoś by po przełączał, a Ty zerknij, jaka jest reakcja.

Upewnij się też czy nie jest za krótka - w razie czego weź od Fiata 126

manias79 - 2014-12-02, 13:30

Jak jest to sj413 to jest tam przewaznie ssanie automatyczne... Dziala kiedy temperatura cieczy chlodzacej silnika jest ponizej 28 st.c.
Ale kiedy wlaczysz swiatla, dmuchawe lub ogrzewanie tylnej szyby (blaszanka), wtedy zadziala system podnoszacy obroty silnika (ang. idle-up system). Objawy sa takie, ze na jalowym biegu silnik kreci sie w okolicach 1100 obr./ min


W razie niepewnosci ZAPOZNAC sie z ta lektura http://www.suzukiinfo.com...fo-sj413fsm.pdf

kobzi - 2014-12-02, 15:11

zobacz czy Ci się otwiera klapka ssania przy rozgrzaniu
skunio87 - 2014-12-02, 19:32

No właśnie mam sj413 ze ssaniem automatycznym. Nie mam zabardzo pojęcia w którym miejscu jest to ssanie zamontowane. Czy są tam jakieś cięgna które mogły sie zatrzeć czy zblokować?
manias79 - 2014-12-02, 22:38

Nie staryczloby mi miesiaca, zeby lopatologicznie wytlumaczyc ci prace gaznika Aisan. Dlatego podalem ci linka do strony, gdzie klikajac w odpowiedni podlink znajdziesz angielskojezyczny manual do sj413. Tam jest wszystko ladnie oipisane.
Ale, zeby ci jakos pomoc w opresji, a widze, ze kolego kompletnie jestes zielony z tej materii, opisze po krotce, jak sprawdzic, czy ssanie dziala poprawnie.
Tak jak wskazal trafnie kolega @kobzi, musisz sprawdzic klapke ukladu ssania w gazniku.
Bardzo proste, krok po kroku. Na zimnym silniku odkrecasz puszke dolotu powietrza z gory gaznika (trzyma ja jedna nakretka, chyba 10 mm). Wtedy przed twoimi oczyma ukazuje sie otwarta gardziel gaznika (zdjecie pogladowe ponizej)



Gaznik jest dwugardzielowy. W jednej z gardzieli znajduje sie mala plytka (przepustnica), ktora jest istotnym elementem ukladu ssania.
Jezeli temperatura cieczy chlodzacej wynosi ponizej 28 stC. (silnik zimny) plytka prawie calkowicie zaslania gardziel, powodujac zwiekszone obroty silnika. Wraz z nagrzewaniem sie cieczy chlodzacej, tzw. element woskowy zaczyna za posrednictwem ciegien otwierac plytke gardzieli gaznika.

Przy nagrzanym silniku (wskazowka wskaznika temperatury silnika na tablicy rozdzielczej w polowie skali), plytka calkowicie otwiera gardziel, powodujac zmniejszenie sie obrotow silnika (na zdjeciu ponizej widac domknieta plytke, taka masz miec przy zimnym silniku).


Zatem, jak juz wczesniej wspomnialem. Przy zimnym silniku, WYLACZONYCH swiatlach, wentylatorze systemu ogrzewania i ogrzewaniu tylnej szyby (jezeli blaszanka) odkrecasz puszke nad gaznikiem i patrzysz, czy plytka calkowicie odkrywa gardziel. Odpalasz maszyne i obserwujesz. Wraz ze wzrostem temperatury silnika, plytka powinna sie powoli domykac.
Jezeli sie nie chce ruszyc, daj znac, bedziem radzic.

Wybacz brak polskiej czcionki, ale nie mieszkam juz w kraju mlekiem i miodem plynacym ;)

P.S. Plytka znajduje sie w gardzieli blizej silnika

skunio87 - 2014-12-14, 09:52

Witam. Sorry że tak późno ale nie miałem wcześniej możliwości skontrolować tego co polecił mi Manias79. Więc tak, przy zimnym silniku, wyłżczonych światłach itp, klapka zasłania gardziel gaźnika w całości. Po odpaleniu silnika i rozgrzaniu do kilkunastu stopni otwiera się termostat bo wąż łączący go z chłodnicą jest ciepły. owinien się otwierać chyba koło 73 stopni dopiero. Po rozgrzaniu silnika aż prawie do końca pomarańczowej skali na tablicy w kabinie klapka jest tylko minimalnie uchylona i silnik nadal pracuje na ssaniu. Co robić? Na pewno wymienię termostat ale to raczej nie załatwi sprawy. Pomóżcie.
manias79 - 2014-12-14, 17:30

Co do termostatu - to wiadomo. Jezeli chodzi o kwestie gaznika - przy zimnym i wylaczonym silniku, sprobuj delikatnie pchnac palcem plytke ssania. Moze oska, na ktorej jest osadzona, zostala zablokowana przez zabrudzenia. Jezeli plytka swobodnie sie otwiera, trzeba zajrzec dalej.

Ponizej zdjecia gaznika. Z tylu gaznika (od strony pompki paliwa) wychodza dwa weze gumowe, ktorymi dochodzi i wychodzi plyn chlodniczy z ukladu. Sprawdz, czy masz te weze podlaczone oraz, czy sa drozne. Jezeli ciecz chlodzaca nie dochodzi do gaznika, caly uklad ssania nie bedzie dzialac poprawnie.



Mam prosbe, zrob zdjecia swojego gaznika: od gory, oraz od strony pasazera. Wtedy ci cos podrzuce ;)

skunio87 - 2014-12-15, 15:35

Witam. Klapki w gaźniku nie da się tak lekko przesunąć. Próbowałem trochę mocniej ale nie chciałem tam niczego uszkodzić. Poniżej zdjęcie gaźnika:

http://images66.fotosik.p...edd25ed2gen.jpg
http://images69.fotosik.p...6c0065d8gen.jpg

I jeszcze takie coś ze znaczkiem mitubishi i od tego idą wężyki do gaźnika:

http://images69.fotosik.p...55480d74gen.jpg

Didymos - 2014-12-15, 19:36

:shock: wtf? Powiedz, że żartujesz...
Przecież na fotach jest wtrysk :mrgreen:

1ace1 - 2014-12-15, 20:00

nowa technologia kitajców gaźnik z fuel injection :roll:
skunio87 - 2014-12-15, 21:39

Nie jestem mechanikiem myślałem, że to gaźnik. Wtrysk mi się jakoś całkiem inaczej kojarzył, że jest zabudowany w silniku czy na silniku. Sorry za wprowadzenie w błąd ale to nie zmienia faktu, że problem jest nadal ze ssaniem.
Didymos - 2014-12-15, 21:57

Ale za to diametralnie zmienia podejście do poszukiwań problemu.
Przede wszystkim nie dotykaj niczego przy wtrysku, nie kręć żadnymi śrubkami itp., bo pogorszysz sprawę.
Zassij albo nabądź suplement manuala dla wtryskowca, to podstawa do ogarnięcia wtrysku, jest naprawdę dobrze napisany, później zajmij się wybłyskaniem kodów błędów i diagnostyką układu.
Z dużym prawdopodobieństwem możesz mieć uwalony czujnik temperatury silnika albo układ podnoszący obroty.

skunio87 - 2014-12-16, 15:28

Witam. Chciałem odczytać kody błyskowe i urodził się kolejny problem. Czy w samuraju po przekręceniu zapłonu kontrolka check engine powinna sie na chwile oświecić a potem zgasnąć? Bo u mnie w ogóle się nie oświeca i nie wiem czy tak ma być, czy muszę rozkręcić deskę rozdzielczą i wymienić kontrolkę?
SamNaSamZSam - 2014-12-16, 15:45

no powinna, choćby po to byś wiedział że działa. Może żarówka podświetlenia kontrolki się sfajczyła :)
Didymos - 2014-12-16, 16:45

Dokładnie, powinna się zaświecać po włączeniu zapłonu i gasnąć po uruchomieniu silnika.
skunio87 - 2014-12-16, 16:54

Ok to jak znajdę chwilę to rozkręcę deskę i wymienię tą żarówkę. W którym miejscu jej szukać pod czerwonymi kontrolkami, nad nimi czy gdzieś indziej? I czy trzeba będzie wymontować przycisk od awaryjnych?
manias79 - 2014-12-16, 18:16

Pod kierownicą są dwie śruby torx. Poluzuj je. Dzięki temu cała kolumna kierownicza pójdzie na dół i będziesz mógl wyjąć zegary.
skunio87 - 2014-12-19, 14:38

Cześć. Więc tak rozkręciłem ta deskę rozdzielczą i okazało się, że poprzedni właściciel ułatwił sobie życie i wykręcił wkurzającą go kontrolkę check engine. Wymieniłem na nową i niestety mruga mi tylko kod 12 czyli, że wszystko jest w porządku. Co dalej mam robić? Wymienić czujnik temperatury? Jeśli tak to który to jest ten w gumowej koszulce tuż pod termostatem z jednym kabelkiem, czy coś co jest zabudowane na korpusie pomiędzy termostatem a wtryskiem z takim zielonym plastikiem z kilkoma kabelkami?
kostuch - 2014-12-19, 14:57

skunio87 napisał/a:
Co dalej mam robić?

Zajrzeć do manuala... :-)

skunio87 - 2014-12-19, 15:59

Dzięki, bardzo mi pomogłeś
SamNaSamZSam - 2014-12-19, 16:18

No ale masz ten manual czy go nie masz? Didymos wskazał Ci co najmniej dwa punkty do sprawdzenia. Poza tym w manualu jest całą procedura co i jak sprawdzić jak idle speed szwankuje... nie ma się co najeżać tylko zabrać za lekturę i działania.
skunio87 - 2014-12-19, 18:33

Znalazłem jakiegoś manuala online. Kolega Manias79 ma dużo łatwiej bo mieszka w UK i angielski ma na codzień. Mi jest ciężko ale próbuję coś tam wyczytać. Na razie wiem, że ten czujnik z jednym kabelkiem jest od wskaźnika w kabinie tak przynajmniej to rozkminiłem. Pójdę teraz zagrzeję silnik po czym odepnę tą wtyczkę żeby się upewnić czy dobrze kminię. Wskazówka temperatury powinna opaść. Wtedy przypuszczalnie ten czujnik z zielonym plastikiem i dwoma kabelkami byłby odpowiedzialny za ssanie (m. innymi). Wykręcę go i zmierzę miernikiem jednocześnie podgrzewając w wodzie.
SamNaSamZSam - 2014-12-19, 23:03

Skunio, ściągnij sobie to: http://www.suzukiinfo.com...vice_manual.zip

Nie mam wtryskowca i tego manuala analizuję pierwszy raz więc czuję się trochę jak Ty. Widzę, że na stronie 4A-33 jest ścieżka diagnostyczna. Idę nią - napisałeś, że chceck engin się finalnie zapala, wypikuje kod 12 więc brak błędów. Idę więc za tym schematem do Trouble diagnosis strona 4A-60.

Tutaj masz np sekcję "Improper Engine Idle Speed" i jako proponowane przyczyny masz np. wspomniany przez Didymosa ISC = Idle Speed Control i odnośnik do diagramu z procedurą testową B-5 na stronie 4A-70...

Dla WTS = Water temperature Sensor masz procedurę testową na stronie 4A-94 i to już widzę, że teoretycznie dobrze ogarnąłeś.

Chłopaki Ci z pewnością pomogą jak się na czymś konkretnym zawiesisz, ale sporo pracy możesz śmiało wykonać samodzielnie bazując właśnie na tych schematach. Wydaje mi się, że jakiś specjalnych zdolności językowych nie trzeba mieć by to skumać, ale jeśli będziesz miał kłopot stricte językowy to zapraszam do siebie na PW, w tym temacie postaram się pomóc. Nagroda w postaci satysfakcji z samodzielnie rozwiązanego problemu i przy tym bliższego rozpoznania wnętrzności Samka z pewnością zrekompensuje Ci z nawiązką trud jaki w to włożysz. A wiedza przyda się na kolejne usterki.

Didymos - 2014-12-20, 16:54

Popatrz jeszcze po schematach i porównaj ze stanem faktycznym, czy nie masz jakiegoś bałaganu (albo nieszczelności) w podciśnieniach, szczególnie zwróć uwagę, czy ISC jest sprawny i poprawnie podpięty, i czy "throttle opener" działa.
skunio87 - 2014-12-22, 14:58

Witam. Wymieniłem ten dwu pinowy czujnik temperatury i dalej to samo. Dokładnie to wygląda tak, że słychać moment w którym ssanie chce się wyłączyć, spadają obroty do prawie normalnych i od razu wskakują na wysokie i tak już zostaje. Tak jest za każdym razem jak odpalę zimny silnik i zagrzeje się do temperatury wyłączenia ssania. Czy to będzie to urządzenie sterujące? w którym miejscu ono jest? Muszę je wymienić czy to raczej naprawialne?
SamNaSamZSam - 2014-12-22, 16:46

Hm a możesz podać precyzyjnie w wartościach liczbowych jakiego rzędu są to obroty? Odpalenie.... zagrzanie.... spadek.... wzrost ?
skunio87 - 2014-12-22, 17:42

Czesc. Nie moge okreslic precyzjnie bo nie mam obrotomierza. Dokladnie to na zimnym sa wysokie jak byly przed usterka pozniej spadaja na nizsze tak jakby ssanie sie mialo wylaczyc i od razu na wskakuja na troche nizsze niz te po odpaleniu na zimnym. Tyle ze sluchu. Moge dodac jeszcze ze w momencie spadku obrotow nie zauwazylem zeby klapka w orzepustnicy sie otwierala tylko nadal jest lekko uchylona.

[ Dodano: 2014-12-22, 17:47 ]
A jeszcze jedno glupie pytanie czy moge ta klapke w przpustnicy po zagrzaniu silnika sprubowac otworzyc na chama?

kostuch - 2014-12-22, 18:27

We wtrysku nie ma czegoś takiego jak ssanie. Kumputer dosikuje paliwa do dodatkowego powietrza.
Sprawdź zawór ISC (wolnych obrotów) oraz termozawór w przepustnicy (tylko nie kręć śrubką).

skunio87 - 2014-12-24, 14:50

Witam. Udało mi się rozwiązać problem w końcu. Dla potomnych wrzucam fotkę z opisem. Wężyk wychodzący spod spodu urządzenia zaznaczonego zieloną strzałką idzie do króćca w okolicy gaźnika. Na tym króćcu był lekko załamany, spartniany i lekko pęknięty. Powietrze nie trafiało tam gdzie miało tylko na zewnątrz i silniczek krokowy się nie domykał. Założyłem zwykły wężyk z pompki akwariowej i po problemie. Dzięki za pomoc. Poniżej link z fotką. Jak ktoś wie jak to się fachowo nazywa to może uzupełnić posta.
http://images67.fotosik.p...2a573ff7gen.jpg

kostuch - 2014-12-24, 22:11

skunio87 napisał/a:
silniczek krokowy się nie domykał

W samuraiu nie ma żadnego silniczka krokowego.

skunio87 - 2014-12-24, 22:34

To nie domykalo sie cos co jest przy lince od gazu moze jakis zawór. Nie jestem specialista.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group