Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - Mosty/dyfry SJ410/SJ413/Samurai/Vitara

slavok - 2012-12-02, 22:28
Temat postu: Mosty/dyfry SJ410/SJ413/Samurai/Vitara
Mosty SJ410/SJ413/Samurai

Ten temat ma na celu wyjaśnienie różnic pomiędzy mostami w tych modelach suzuki.
Zacznijmy więc:

SJ410 (do 86 roku) czyli male suzuki z litrowym silniczkiem:
-wąski most (mocowania resorów pod ramą)
-mniejsza główka mostu w stosunku do 413
-cieńsze pochwy mostów
-mniejsze przeguby
-wielofrez łączący przegub a półosią o mniejszej średnicy.
- przełożenie dyferencjału 4.11
-przód/tył hamulce bębnowe, w późniejszym czasie przód zastąpiono hamulcami tarczowymi.

W celu zwiększenia wytrzymałości półosi i przegubów można zastosować te z SJ413, jednak tylko w zestawie przegub-półoś.

SJ413 1,3
-wąski most (mocowanie resorów pod ramą)
-większa główka mostu w stosunku do 410
-solidniejsze pochwy
-większe i zarazem wytrzymalsze przeguby
- wielofrez łączący przegub z półosią o większej średnicy (22 frezy)
- przełożenia dyferencjałów 3.9 lub 3.7

Samurai 1,3
-szeroki most (mocowania resorów po zewnętrznych stronach ramy)
-główka mostu identyczna jak w SJ413
-dłuższe półośki
-przełożenia dyferencjałów 3,7


_________________________________________

W celu założenia wzmocnionych półosi na przód do samuraia, potrzebujemy dyferencjał z kołami koronowymi na 26 frezów, można oczywiście przełożyć koła koronowe ale też bez problemowo możemy włożyć całą tylną główkę do przedniej pochwy samuraia, wymiary są identyczne i wszytko pasuje.
[Info by Zawias]

_________________________________________

Średnice kół talerzowych:
SJ410 - 165mm,
SJ413/Samurai/Vitara przód - 175mm,
Vitara tył 195mm.

_________________________________________

Czterosatelitowe dyfry we wszystkich z tyłu, z przodu zawsze w SJ410 i SJ413, w Samuraiu jest już loteria, zdarzają się 2 i 4-satelitowe, być może miało się to rokiem produkcji, być może krajem pochodzenia (Hiszpania/Japonia), być może ktoś wie i napisze :mrgreen:

_________________________________________

Ci, którym brakuje mocy po założeniu większych kół, mogą założyć przełożenia od vitary, na pewno dostępne są:
- 5,125
- 4,875
- 4,625

Przełożenia pasują tylko z przedniego mostu Vitary, podchodzi cała główka, ale niestety najczęściej jest aluminiowa i słabo wytrzymuje katowanie, najlepiej przełożyć sam talerz i atak do główki samca. Tu jeszcze mała uwaga dla tych, którzy chcą przy okazji wpakować dyfer od Vity - Vitara z przodu mogła mieć półosie na 22 albo 26 frezów od strony dyfra, czyli odpowiednio jak samurai z przodu i z tyłu, dyfry tylko 2-satelitowe, są zamienne z samuraiowskimi. Najbardziej interesujące przełożenie 5,125 występowało tylko w modelu 1,6 8V manual.

Jak przełożyć vitarowe koła talerzowe z atakiem do samuraia można dowiedzieć się: http://samurai.org.pl/viewtopic.php?t=1919 <--- Tam, punkt [15]

Tylny most od Vitary 1,6 ma szerokość ~1440mm (zdaje się od 2,0 są jeszcze szersze), poza tym, że jest dużo szerszy, ma też mocniejszą pochwę, większą przekładnię, większe łożyska piast, niestety jest też wyraźnie cięższy i ze względu na większą główkę ma mniejszy prześwit. Główkę ma na środku mostu, a nie przesuniętą na prawą stronę jak w samcu, da się go wpakować do Samuraia, ale kąty na krzyżakach wychodzą duże.

_________________________________________

O jaki % przełożenia 5.125 z vitary zwalniają samuraia:

jeżeli w mostach masz przełożenia 3,7:1 to zwolnienie = 38.5%
jeżeli masz w mostach przełożenia 3.9:1 to zwolnienie = 31.4%

zwolnienie = wzrost momentu obrotowego na kołach.

Są to przełożenia w mostach, więc zmieniamy na stałe charakterystykę, nie zależnie od tego czy na reduktorze jest 2H czy 4L.


_________________________________________


Rozstaw kół:

wąski most:
przód/tył
1210/1220mm

szeroki most:
1310/1320mm

oczywiście na seryjnych felgach.

szerokość pochwy:

Szeroki most tył:
1200mm

___________________________________________

Jak rozróżnić dyfer 4ro satelitowy od 2wu satelitowego.


Dyfer 4-satelitowy jest cały zabudowany i w ogóle nie widać satelit, widać za to 4 wierzchołki sworzni satelit, które są przytrzymywane prze koło talerzowe.
2-satelitowy ma kosz półotwarty i można bez problemu obejrzeć satelity i koronki.
4 satelity
2 satelity
Foty jakieś przypadkowe /nie suzuki/, ale widać w czym rzecz.

Edit: tak mi w międzyczasie przyszło do głowy, że jest pewna szansa sprawdzenia jaki siedzi dyfer, przez korek wlewu oleju, wtedy nie trzeba niczego demontować :mrgreen:

/Didymos/

_________________________________________


Spis przełożeń stosowanych w dyfrach suzuki:


Samurai
SJ 1.3B 1994 – 4.1
SJ413 - 3.727
SJ413 - 3.909
SJ410 - 4.111
Diesel - 3.4
LJ80 - 4.556
SJ - 3.4
Vitara/Geo
1.6B 16V krotka 1994 – 4.8
1.6B 8V krotka - 5.125
2.0B 2003 – 4.875
3.2B 2009 – 4.3
1.9D 2008 – 4.3
1.6B 2005 – 4.625
2.0B 2005 man.– 4.1, autom. – 5.125
2.7B 2001 man. – 4.3, autom. – 5.125
5.125, lub 4.625 (Long V6)
Grand Vitara
4.300/4.875 automat
Jimmy
1.3B 2005 – 4.3
1.3B 2003 – 3.909
automat - 4,090

_________________________________________


Jak działa dyferencjał - film

http://youtu.be/ZIvNgo42VlA <---- klik !

_________________________________________

Instrukcja montażu blokady LR1530 - film

http://www.youtube.com/watch?v=pK_HmPvrox4 <--- klik !

___________________________________________

Instrukcja montażu blokady LR1530

http://www.lowrangeoffroa...ight_Locker.pdf

___________________________________________

Instrukcja montażu blokady LR1510

http://www.lowrangeoffroa..._o_Couplers.pdf

___________________________________________


Instrukcja montażu blokady minispool

http://www.lowrangeoffroa...ool-locker.html

___________________________________________

Instrukcja wymiany łożysk podporowych tylnych półosi

http://www.lowrangeoffroa...earing-kit.html

___________________________________________

Wymiary i oznaczenia łożysk dyferencjału, wałka ataku

Łożyska stożkowe:
30306A Wymiary: 30x72x20,7
30307A Wymiary: 35x80x22,7
Uszczelniacz:40x72x10

___________________________________________


Łożyska kół tył szeroki most:

Wymiary łożysk podporowych półosi tył, szeroki most: 35x72x22 c3/c4/ kryte z 2ch stron.
Wymiary pierścienia zaciskowego trzymającego łożyska na półoś - tył: 35/48/20
uszczelniacz 48/62/7

___________________________________________


koledzy, zweryfikujcie rysunek. Naniosę poprawki jeśli potrzeba.


___________________________________________

Proces składania i regulacji dyferencjału, na podstawie przykładowego mechanizmu (zasady podobne)



___________________________________________


jeżeli macie jakieś sugestie, bądź jest gdzieś błąd proszę o dopisanie do tego tematu.

opracowali /Didymos /Hałas /slavok





lider - 2013-11-25, 14:53

Witam, a od czego zależy występowanie w sj413 wersji 3,7 lub 3,9? Rocznik? Czy loteria? ;-)
Didymos - 2013-11-25, 15:54

W zasadzie można przyjąć, że 3,9 występowało w sj413, a 3,7 w samuraiu.
zed111 - 2014-01-03, 19:00

nie znalazłem tej informacji na forum, a może się przyda komuś w przyszłości
właśnie jestem w trakcie modernizacji dyferencjału i szukałem łożysk dyferencjału (nie ataku), posługując się informacjami ze strony Danielsa http://suzuki.run4x4fun.com/zamienniki.htm

okazuje się, że poza wskazanymi NTN 4T-17831 / 4T-17887, pasują także LM603014 / LM603049, ja mam akurat Koyo
cenowo wychodzą trochę korzystniej, aczkolwiek znalazłem także łożyska 17831 / 17887 za 45pln - nie odważyłem się jednak na zakup, coś nie mam zaufania do tak znacznej różnicy w cenie (NTN 4T to koszt ok 150-200pln szt)

Zawias - 2014-02-21, 19:40

Uszczelniacz wałka ataku -corteco COR 779 TC9Y 40x72x11.
Aksag - 2014-03-21, 17:19

Zawias napisał/a:
Uszczelniacz wałka ataku -corteco COR 779 TC9Y 40x72x11.


Pełny numer tego uszczelniacza Corteco to 19027779.

KSikorski - 2014-03-21, 19:29

Uszczelniacz ma dwie czy trzy wargi?
moziembl - 2014-03-21, 19:56

Trzy wargi, dwie na wałku i trzecia od czoła dolega do flanszy.
droidboo - 2014-03-21, 21:36

Co do przelozen w mostach vitary, to w sidekick, czyli vitara long na USA z silnikiem 1.6 16v z automatyczna skrzynia biegow byly przelozenia 5.125. Widzialem dwa takie samochody z takimi dyframi i nie byly motane.
marcelo - 2014-11-12, 12:37

Czesc,

Mam już jeden dyfer przedni od vitki 1.6 8v 95r z przełożeniem 41/8 5.125 i na poszukuje drugiego takiego co by w samuraiu podmienić. Pierwszy raz mam do czynienia z dobieraniem się do dyfrów macie jakieś wskazówki co i jak odnośnie ustawiania luzów w łożyszkach no i ile elementów przekładać z mostu vitary tylko ten największy tryb z 41 zębami i atak 8 zębów czy coś jeszcze? Na co uważać no jak się za to zabrać?

Nie wiecie kto by się chciał zamienić tylny most od vitary kompletny za przedni z 5.125 bo jak pisałem wyżej potrzebuje jeszcze jednego żeby przerobić samiego.

Pozdr

SamNaSamZSam - 2014-11-12, 12:42

Praktycznie nie pomogę, ale teoretycznie demontaż i montaż dyfra opisany jest w manualu do Samuraia, włącznie z rozpiską momentów dokręcania. Co do pytania o drugi zestaw przełożeń - załóż temat w dziale kupię/sprzedam/zamienię bo chyba o to chodzi?
marcelo - 2015-01-15, 22:47

sprawa z łożyskami wałka ataku nie jest taka prostaz tego co pamiętam łożyska 30307 mają rózne szerokości bieżni/pierścienia - ja miałem 2mm węższe niż gość w katalogu. minus sprawy jest taki, że tego wymiaru nie podają w katalogach
sztamgres - 2016-12-04, 19:25

a jaki kosz satelit ma sj 413 tylni z oryginalna blokada na linke?? czy da sie włożyc go do przodu??
kostuch - 2016-12-04, 21:05

sztamgres napisał/a:
a jaki kosz satelit ma sj 413 tylni z oryginalna blokada na linke?? czy da sie włożyc go do przodu??

Do tej blokady potrzebujesz spec półoś. Przekładka samego kosza nic ci nie da.

sztamgres - 2016-12-06, 19:49

rozumiem że połosi od Kwadrata :-) super hiper wzmocnionych???
meenia - 2016-12-06, 20:29

sztamgres napisał/a:
rozumiem że połosi od Kwadrata :-) super hiper wzmocnionych???


Nie, potrzebujesz polosi z dluzszym frezem niz ori, ale ostrzegam ze z tej blokady nic nie bedzie dobrego, szkoda czasu i pieniedzy

sztamgres - 2016-12-07, 20:36

Nie, potrzebujesz polosi z dluzszym frezem niz ori, ale ostrzegam ze z tej blokady nic nie bedzie dobrego, szkoda czasu i pieniedzy[/quote]
no to mnie tereaz zmatrwiłes, wyjasni mi wszystko po koleji czemu z dprzodu sie nie nada i czemu to taki zły pomysł- wybuchnie przy pierwszym uzyciu??

Didymos - 2016-12-07, 22:04

Ta blokada to jednorazowy gównolit, nie warto się nawet zastanawiać co będzie potrzebne do jej montażu.
meenia - 2016-12-07, 22:42

Didymos napisał/a:
Ta blokada to jednorazowy gównolit, nie warto się nawet zastanawiać co będzie potrzebne do jej montażu.



Kazdy juz z nia walczyl i nic z tego nie wyszlo, szkoda powielac bledy :mrgreen:

kostuch - 2016-12-07, 23:12

meenia napisał/a:
Didymos napisał/a:
Ta blokada to jednorazowy gównolit, nie warto się nawet zastanawiać co będzie potrzebne do jej montażu.



Kazdy juz z nia walczyl i nic z tego nie wyszlo, szkoda powielac bledy :mrgreen:


U mnie działa :-P
Co prawda próbuje ją zgwałcić ponad 30 letni silnik 800ccm, ale działa.

maciar - 2016-12-17, 06:52

Panowie proszę o podpowiedź.Jak sprzedający bez pojęcia ma odróżnić mniejszą główkę sj 410 od "zwykłej "Chcę kupić dwie sztuki do zmiany przełożeń a sprzedający nie wie co ma.Czy średnica główki jest inna?
1ace1 - 2016-12-17, 08:20

napewno róznią się tym:
Średnice kół talerzowych:
SJ410 - 165mm,
SJ413/Samurai/Vitara przód - 175mm, między dyfrem z 410 a samuraiem nie odczujesz wielkiej różnicy, miałem podobny dylemat i wsadziłem 5,125 z vitary, teraz mocy nie brakuję ;)

Didymos - 2016-12-17, 11:24

Cała główka w sj410 jest mniejsza, nie da się jej wpakować do mostu od 1,3 i vice versa.
Najbezpieczniej nie kupować u niekumatych sprzedawców :mrgreen:

maciar - 2016-12-17, 21:25

To wiem że nie pasi.Chodzi mi jak sprzedawca mi rozpoznać. Czyli średnica ok.A przełożenia już czekają.
zajxt - 2016-12-18, 09:04

niech zmierzy średnice,kolega podał wymiary
moziembl - 2017-06-14, 21:28

Didymos napisał/a:
W zasadzie można przyjąć, że 3,9 występowało w sj413, a 3,7 w samuraiu.


Tomek czyli można przyjąć że w hiszpanie będzie 3,7 ?

Didymos - 2017-06-14, 21:40

Jeśli szerokie mosty i 1,3, to z bardzo dużym prawdopodobieństwem można się spodziewać 3,7.
moziembl - 2017-06-14, 21:45

96' rocznik wiec szerokie mosty, 1,3 na wytrysku nawet.
Didymos - 2017-06-14, 21:48

To tym bardziej powinno być 3,7, z naciskiem na powinno :mrgreen:
slawekn1123 - 2017-06-17, 19:00

witam
dzisiaj zabrałem się za tylny dyferencjał za zmianę przełożeń na 5,125 z mojego samca i okazało się że mam kosz z 4 satelitami.
czy macie jakąś poradę na to żeby przyblokować ośki satelitów żeby się nie wysuwały ? czy w ogóle da się coś z tym zrobić ??

DUŻY - 2017-06-17, 20:02

podkładka pod koło talerzowe :mrgreen: Nie zrób za grubej.. 2mm wystarczy -możesz wytoczyć z kosza od vitarki. Zresztą i tak jak już masz chudsze koło (a są 2 typy) to musisz dać podkładkę bo prawdopodobnie luzu nie ustawisz. Spawanie się nie sprawdzi - 2 różne materiały i po czasie pęka.
slawekn1123 - 2017-06-17, 21:01

bez podkładki normalnie bez problemu wyregulowałem most, co do samego tworzenia podkładki to raczej nic nie wniesie bo odległość osi satelitów od talerza wydaje się być większa niż 5 milimetrów (odległość do mniejszej średnicy wewnętrznej talerza) i żeby talerzem zblokować ośki musiał bym zrobić potężnie grubą podkładkę.
DUŻY - 2017-06-17, 23:04

uwierz mi :) robiłem to kilkadziesiąt razy :mrgreen: Piny się mogą przesuwać.. ale nie mogą uderzać o atak. 2mm odsadzenia załatwi sprawę. Dla testu (ale na stole - nie do jady) przykręć sobie talerz na podkładkach i zobacz czy piny uderzą Ci o atak.
slawekn1123 - 2017-06-18, 12:17

Jak mierze to wychodzi mi ze musial bym zalozyc podkladke okolo 4,5 mm ale jutro jak bede mial mozliwosc to zrobie tak jak mowisz dla testu wladuje podkladki 2 mm i sprawdze na stole.
Dzieki bardzo :-)

[ Dodano: 2017-06-19, 23:17 ]
a co myślisz o takim rozwiązaniu - taka blokada która będzie przykręcana śrubami pokrywki satelitów a z drugiej strony będzie wchodziła w szczelinę między koszem a talerzem - zaznaczam że już sprawdzałem i nie będzie haczyć ani kolidować z atakiem

https://goo.gl/photos/DYAzrRdCKtpowBZE8

moziembl - 2017-06-26, 22:09

Admina proszę o uzupełnienie wiadomości o dyfrach jest jeszcze jedno przełożenie występujące w samuraich 3,41 czyli 41 zębów na koronowym i 12 na ataku. Takie przełożenie potwierdził Adam że rzeczywiście występuje w Hiszpanach. Panowie ile razy ja liczyłem te zęby, bo nie chciało się zgodzić.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group