Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Zawieszenie, Mosty, Napędy, Blokady, Reduktory - Napęd w samim sj413

ammisiek - 2012-12-09, 19:00
Temat postu: Napęd w samim sj413
Witam, jest to chyba mój pierwszy post na forum, mimo iż zarejestrowałem się już jakiś czas temu, tak więc witam wszystkich zakochanych w tej bestii ;p
Do rzeczy. Temat i sprawę jaką mam pewnie był już poruszany wielokrotnie ale proszę o odp, lub odnośnik. Ostatnio jadąc z tatą samicą (niestety jestem małolat jeszcze 17 lat dopiero, więc śmigam tylko na zadupiach jakiś) wywiązała się dyskusja. Czy jadąc na 2h tryby w przednim moście się kręcą? Niestety ale z mostu leje się olej w zasadzie kapie i tata twierdzi, że nawet z wyłączonym napędem na przód nie powinno się śmigać bo tryby i tak się kręcą (bo koła przednie toczą się bo są popychane przez tylne a więc przednie obracają tryby w moście) a bez oleju zaraz padnie most. Spżęgiełka są w trybie open oczywiście. Ja to rozumiem tak, że nawet jeżeli na lewarku reduktora wybierzemy jedną opcje na 4 koła a nie zapniemy kół do mostu to sami dalej będzie jechał na tylne łapy tak? Druga sprawa jest taka, czy jak zapniemy koła poprzez w/w spżęgiełka to będą one zapięte na sztywno, czy jak jedno będzie w powietrzu to drugie stanie? Jestem mega zielony w tej sprawie i proszę o jakieś oświecenie mnie w tej sprawie. Bo posiadanie takiego auta zobowiązuje do ogarnięcia tak prostych rzeczy. Jak coś poplątałem to przepraszam.Pozdrawiam

Zawias - 2012-12-09, 19:19

Przy rozpiętych sprzęgiełkach most przedni nie pracuje niezależnie od napędu z reduktora.Koło prawe i lewe obraca się swobodnie.
ammisiek - 2012-12-09, 19:28

A więc w pozycji 4L kręci się tył oraz przedni wał tak? (przy niezapiętych sprzęgiełkach)
Czyli jeżeli mam teraz niewyeliminowaną "awarie" przedniego mostu to (wyciek oleju) to jazda na tylnym napędzie w żaden sposób go nie uszkodzi?

SamNaSamZSam - 2012-12-09, 20:01

ammisiek napisał/a:
(...) to jazda na tylnym napędzie w żaden sposób go nie uszkodzi?


kolego ja myślę, że takie myślenie może wpędzić Cię prędzej czy później w kłopoty. Na mój skromny rozumek to po pierwsze olej w mostach to podstawa podstaw :) jak masz awarię i nóż na gardle proszę bardzo jedź po najbliższą pomoc, nie ma wyjścia - trudno. W innych przypadkach nie użytkowałbym samuraia wiedząc że nie mam oleju w przednim moście.

Po drugie, znów na mój skromny rozumek, jeśli masz zapięte na reduktorze 4h/4l i rozpięte sprzęgiełka to kręci Ci się przedni wał czyli pracuje co najmniej dyfer w przednim moście (?) a bez oleju to tak średnio mi się to widzi. Więc jak już na prawdę musisz się poruszać Samuraiem to ja bym nie zapinał 4h pomimo rozpiętych sprzęgiełek.

Szanuj Samca swego a będziesz miał bezawaryjnego! Niech mnie ktoś poprawi jeśli gadam herezje.

Zawias - 2012-12-09, 20:13

No to kaczan z mojej strony-wał i cały napęd nie będzie pracował na 2l i rozpiętych sprzęgiełkach.W innych konfiguracjach napędów przy rozpiętych sprzęgiełkach wał i koła główki mostu będą się kręciły nie przenosząc napędu.
ammisiek - 2012-12-09, 20:25

Kolego wyżej szanuje go jak dziewczynę. Wszystko elegancko odmalowane, praktycznie nie widać rdzy (efekty pracy przy nim na każdych wakacjach). Awarii też w nim nie mam i nigdy nie miałem poza tym poluzowanym korkiem od spustu oleju z mostu, którego nie mogę dokręcić i nieszczelnym none name hard topem. Nie jestem aż na tyle głupi, żeby odpalać 4h/4l gdy wiem, że jest ubytek oleju z przodu (pytam profilaktycznie bo czasem tak jak ostatnio był potrzebny do przywiezienia jednej rzeczy lecz nikt napędu na 4 nie odpalał bo alarmowałem, że oleju nie ma) Wiem że olej to podstawa podstaw, jednak sam nie bardzo bym to zrobił a tak jak pisałem mam 17 dopiero i jakby to ode mnie zależało to bym już dawno skoczył do mechanika, bo tatę zapędzić to ciężko. Samiec praktycznie od roku stoi u mnie pod domem gdyż tata ma swoje auto a sami jest mój i czasem go poproszę, żeby go przejechał trochę bo wiemy, ze auta które nie jeżdżą po prostu się psują. Bez oleju w przednim moście jak na razie to jechał tylko raz (mus to mus) z tąd moje pytanie:) I pytanie małe. Czyli aby był napęd na 4 koła sprzęgiełka trzeba zapiąć ale nie są zapięte "na sztywno"? Czy po wyborze opcji 4h wtedy dopiero przód spina się na sztywniaka?
SamNaSamZSam - 2012-12-09, 20:41

ammisiek napisał/a:
Czyli aby był napęd na 4 koła sprzęgiełka trzeba zapiąć ale nie są zapięte "na sztywno"? Czy po wyborze opcji 4h wtedy dopiero przód spina się na sztywniaka?


Zależy co rozumiesz przez "na sztywno" :) Żeby mieć napęd na 4 koła, przy sprzęgiełkach manualnych musisz spełnić równocześnie dwa warunki: 1. redukto 4l/4h i obydwa sprzęgiełka na "lock". W każdej innej konfiguracji napędu na 4 koła mieć nie będziesz.

Pamiętaj jednak, że jak masz same sprzęgiełka na "lock" a reduktor na 2h to i tak spięte sprzęgiełka powodują kręcenie się półosi i chyba pracę mostu przedniego. Również proszę o weryfikację tej teorii bo nie jestem pewny.

A co do korka to chyba drobna sprawa... może warto się chwilę pomocować z przecinakiem, młotkiem, ewentualnie innymi gadżetami i zrobić porządek.

ammisiek - 2012-12-09, 20:46

I w pozycji 4l i 4h koła przednie koła oczywiście po uprzednim zapięciu sprzęgiełek kręcą się równo (czyli że nie ma takiej opcji, że jak np. jedno koło przednie jest w górze to ono się kręci a to drugie stanie) Widziałem gdzieś takie coś tylko nie umiem tego fachowo nazwać.
SamNaSamZSam - 2012-12-09, 20:53

kolego jeśli nie masz blokady dyferencjału to jak Ci się podniesie jedno koło na osi to będzie się kręcić jak szalone, a to drugie z przyczepnością ni chu chu.

Żeby Ci się kręciły obydwa "równo", niezależnie od przyczepności lub jej braku to musisz mieć blokadę dyferencjału w moście.

ammisiek - 2012-12-09, 20:55

W Samim seryjnym z tego co wiem to nie ma seryjnie takiej blokady?
Didymos - 2012-12-09, 20:57

Seryjnie nie ma blokad, tj. czasem trafiały się w sj410 i niezwykle rzadko w sj413, ale niestety z racji delikatnej konstrukcji są bezużyteczne.
Włączenie 4h/4l spina na sztywno oba wały napędowe, a to w jaki sposób napęd zostanie rozdzielony na koła zależy już od podłoża.
Jeśli zrobisz wykrzyż, tak, że koła po przekątnej prawie nie będą miały kontaktu z podłożem, to jest spora szansa, że nie pojedziesz, podobnie, jak kołami z jednej strony będziesz stał na lodzie, a z drugiej na asfalcie, też może być problem.

Edit: literówka.

ammisiek - 2012-12-09, 21:05

Dzięki chłopaki bardzo dużo się od was dowiedziałem. W takim radzie czym różni się tryb 4l od 4h?
slavok - 2012-12-09, 21:08

4L to redukcja... więcej momentu obrotowego na kołach, wolniejsze przełożenie, to 4L to cały sens reduktora jest, jak sama nazwa wskazuje redukuje on prędkość obrotową zwiększając tym samym moment obrotowy.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group