Klub Samurai 4x4
Suzuki Samurai Forum 4x4. KLUB SAMURAI 4x4. Skorzystaj z szybkiej rejestracji i zacznij wymieniać się swoimi opiniami.

Opony i Felgi - 235 czy 215

zbuj_12 - 2017-03-09, 19:20
Temat postu: 235 czy 215
Ostatnio napaliłem się na opony 235 do samurai ale czy to nie za duże. Zauważyłem ze do samurai bardzo popularna są chyba 215. Jaka jest wasza opini na ten temat ?
Zawias - 2017-03-09, 19:34

Czy większe opony,tym auto słabsze w terenie.
zbuj_12 - 2017-03-09, 19:37

ale opona ma większa powierzchnie wiec chyba mniej się topi
Zawias - 2017-03-09, 19:45

Większa powierzchnia=większy opór.
miczo1 - 2017-03-09, 20:12

Weź 235/75 bo będzie ładnie wyglądał. Ja mam ATki 235/75 i zimówki 215/80 i na tych zimowych dupy nie urywa..
zbuj_12 - 2017-03-09, 20:21

at masz bfg czemu zmieniłes z mt na at
bulimierz - 2017-03-09, 21:57

Sorry, to nie ma "dupy urywać" to ma jechać...
lukawa - 2017-03-09, 23:34

235 to jeszcze nie taki znów rozmiar, żeby miał nie jechać. Miałem BF at 235/75 na alusach i 215/80 na trójkątach (zima) - lepsze toczenie było na lżejszych, a nie na węższych.
Jakieś super-hiper tanie nalewaje simexopodobne w tym rozmiarze, na przespawanych staluchach to mogą , być może, zaważyć na ograniczeniu mocy w terenie, ale nie bf at 235 która jest jeszcze w miarę lekką oponą jak na swój rozmiar.

Myślę, że oprócz rozmiaru, jakieś znaczenie w oporach toczenia ma też masa koła, ale pewnie też odpowiedni dobór sprężyn, czy amorów

miczo1 - 2017-03-10, 08:13

zbuj_12 napisał/a:
at masz bfg czemu zmieniłes z mt na at
bo ja jeżdżę głownie po asfalcie i mnie zaczynały wkur..., huczały, jak popadało to latałeś bokiem itp.
235/75 uważam za najrozsądniejszy wybór, auto raz że ładnie wygląda a dwa na zdrowym 1.3 robiąc "bączki" na kostce byłem w stanie zrobić naprawdę dużo dymu.. więc rozmiar według mnie idealny. I szło tym polecieć pona 120 km/h więc nie uważam żeby sobie samurai nie dawał na tym rady.

woodek - 2017-03-10, 09:41

235/75 to powinien być seryjny rozmiar jak samiec opuszczał fabrykę :mrgreen: Mi się na tym rozmiarze jeździ super, nie mam problemu na czarnym, nawet piątego biegu da się używać. A na reduktorze w terenie, nie czuje żeby auto było słabe, jest wystarczająco mocne i szybkie. Pod górki wyjeżdża, w błocie obraca kółkami jak trzeba. Jak dla mnie idealne połączenie.
miczo1 - 2017-03-10, 10:40

Dokładnie, podpisuje się tu pod tym co pisze woodek, na czarnym przy 75-80 spokojnie się V bieg wrzuca i auto ładnie jedzie, tylko podstawa to zdrowy silnik
zbuj_12 - 2017-03-10, 12:02

Miałeś Mt km2 bo mam do kupna mk1 a jeżdżę pół na pół czarne i teren i nie wiem czy nie lepiej at
miczo1 - 2017-03-10, 14:38

Jak się nie topisz jakoś specjalnie to weź sobie AT. Na suchym i mokrym asfalcie będzie spoko, w teren jako taki wjedziesz i jeszcze w razie czego zimę ogarniesz, a na MT KM2 w zimę porażka na całego, mokry asfalt - do dupy, w trasie głośno - no ale w terenie bajka, na nowych zawsze przejeżdżałem tam gdzie kumpel na podrabianych simexach.
Aha na KM2 zrobiłem 15 tys km po asfalcie i zawsze jakieś bączki się zakręciło, a jak sprzedawałem to było 9 mm bieżnika więc nie ścierają się tak jak to niektórzy straszą.
Myślę że dobra AT jest jednak najbardziej uniwersalna i taką bym Ci polecał.
MTka 235/75 masz na moim zdjęciu profilowym

zbuj_12 - 2017-03-11, 19:29

oki posłucham twoich rad i poszukam at a felgi jakie masz
miczo1 - 2017-03-11, 19:44

A normalne tylko dystanse mam zapodane przez poprzedniego druciarza, chociaż tyle mu wyszło :-)
Sloma1988 - 2017-03-12, 12:24

ja znowu mam problem ze obrocilem trojkaty plus dystans 5mm zeby nie tarly o zacisk. wszystko "5" tylko wentyl mi trze o oslone i teraz albo kupie krotkie wentyle albo trzeba bedzie zaspawac :-/
zbuj_12 - 2017-03-12, 12:37

widzę ze łatwiej oryginalne przespawać bo z trójkątami też jest problem a kosztują tyle co przespawane
fakir - 2019-04-21, 20:05

Cześć, stoję przed zmianą opon z szosowych w rozmiarze 205/70/15 na AT'eki. Upatrzyłem sobie Insa ranger ( kopia Bfg AT) , lecz są dostępne w rozmiarze takim jak mam szosówki, lub w rozmiarze 235/75/15.
Że względu na użytkowanie samuraja głównie po asfalcie nie chciałbym stracić na osiągach.

Ad 1. Duża różnica w osiągach między seryjnym rozmiarem, a 235/75/15?
Ad2. Czy rozmiar 235/75/15 będzie dobrze leżał na seryjnej feldze?

Auto po lifcie wieszaki 2cale i Resory + 40mm

Zawias - 2019-04-21, 22:48

235x75x15 przy pełnym skręcie i oryginalnych felgach mogą ocierać o resory.
Joszi - 2019-04-24, 17:18

No i zapomnij o 5 biegu
igorm - 2019-05-14, 07:38

Joszi napisał/a:
No i zapomnij o 5 biegu


Dlaczego można zapomnieć o 5 biegu?

Generalnie na rynku jest duży wybor opon do suwa - są takie które dedykowane są samochodom poruszającym się po drogach. Są też takie, które dedykowane są samochodom poruszającym się samochodom które jeżdżą dużo po drogach szutrowych, nieutwardzanych, błotnistych itd.

Przykładowe oznaczenia:

MT: All Terrain - czyli ogumienie uniwersalne;
MT: Czyli ogumienie do zróżnicowanych nawierzchni;

Są jeszcze różnego rodzaju pośrednie opony. Proponuję tutaj jeszcze sprawdzić jak coś: http://master-road.pl/nom...pon-terenowych/

Joszi - 2019-05-15, 18:17

U mnie na simexie 225/75r15 nie dało się jechać na 5 biegu, to samo na bfg km2 235/75r15. Auto wcale nie miało mocy i czuło górkę wcześniej niż ja ją widziałem. Nawet trudność sprawiało mu utrzymanie prędkości 90km/h jak już się rozpędził. Może jakbyś leciał na tej 5 110-120 to miałby tak wysokie obroty, że coś tej mocy by wskrzesał.

Wyobraź sobie że jedziesz 90km/h na 4, wrzucasz 5bieg bo obroty wysokie, a auto zamiast dalej jechać to zwalnia :mrgreen:

Lekkim lekarstwem na to jest reduktor 4.16 ale to już koszta

Wojteksk - 2019-05-15, 19:10

y a co ma reduktor do tego :?
Zawias - 2019-05-15, 20:46

Reduktor ma kapitalne znaczenie przy większych kołach.
Joszi - 2019-05-15, 21:26

Przy zmianie przełożeń na 4.16 masz redukcję ok 80% na lo ale też ok 11% na hi co zmniejszy Ci prędkość maksymalną, ale też wróci 5 bieg
Wojteksk - 2019-05-15, 23:12

mhm, myślałem ze tylko ma wpływ na biegi terenowe
mój światopogląd został zaktualizowany

cedix - 2019-06-27, 12:43

Zwykle jest tak, że im większe opony, tym mniej odczuwalne są wszelkiego rodzaju dziury i nierówności na drogach.
Szersze opony, to lepsza przyczepność, ale też większe zużycie paliwa (bo tak niestety dziala fizyka, że lepsza przyczepność jest równoważna, z większym tarciem, a większe tarcie to konieczność dostarczenia większej ilości energii).
Proponuję sprawdzić jeszcze tutaj pod linkiem: https://www.sklepopon.com/opony/letnie/nokian
Witryna na której można znaleźć trochę więcejinformacji z tego zakresu.

fakir - 2019-07-21, 17:06

Panowie, jakie dystanse trzeba dać aby nie obcierało o resory przy rozmiarze 235/75/15 na seryjnej feldze (10 otworów)
kostuch - 2019-07-23, 09:32

Zależy od opony. Czasem podany rozmiar jest tylko sugestią :-)
Jakieś 2cm
Ale wtedy może zacząć kolidować z rantem nadkoli.
Jako półśrodek można ograniczyć skręt kół.

fakir - 2019-08-04, 22:00

kostuch napisał/a:
Jako półśrodek można ograniczyć skręt kół.

W jaki sposób?

kostuch - 2019-08-05, 15:03

fakir napisał/a:
kostuch napisał/a:
Jako półśrodek można ograniczyć skręt kół.

W jaki sposób?

Ogranicznikami skrętu ma się rozumieć :-)

Valkyr_87 - 2019-08-05, 18:39

Kolego. Ja u siebie robię tak. Lift budy 5 cm na walku z poliamidu + dystanse 3cm(stanadrowe masz na allegro) . Opony dokładnie 235/75r15 kopie Smiex. Samiec z szerokimi mostami.

Sugestia. Poszerzenia blotnikow trzeba zastąpic pasem lub inna guma.. U mnie nawet na 215 haczy przy wykrzyzu.. Na rajdzie jak zag e do środka metalowy rant blotnika o drzewo to tnie oponę jak zły...

Misza - 2019-10-25, 11:10

Koledzy podepne się do tematu,lift 2'' przełożenia 4.16,po asfalcie 75% reszta teren ;) jak narazie i to lekki,felgi mam orginał chciał bym 235/75/15 wejdzie to bez przerubek czy na rzeźbe trzeba będzie sie przygotować ,żeby to jakoś było sensownie zrobione?
samiecterenowy - 2019-10-25, 12:25

Witaj, mam lift 2 opony 215/80/15 nic ni trze. Pozdrawiam
Joszi - 2019-10-26, 07:53

Misza, powinno być ok. Musisz tylko wyciąć te rury po bokach ramy na których trzyma się przedni zderzak. W zderzaku zmienić sposób mocowania i go podciąć
Misza - 2019-10-26, 09:45

samiecterenowy,wrzuć jakąś fote z bliska jak u ciebie wygląda z rozmiarem 215/80/15,nie chce mi sie przeróbek robić jak Joszi pisze :-P
fakir - 2019-12-22, 18:44

Do zmiany na 235 75 15 (w moim przypadku BFG A/T KO2) wystarczyło podciąć mocowania zderzaka, oraz sam zderzak (nie widoczne na pierwszy rzut oka)
oraz ograniczyć skręt kół za pomocą podkładki o grubości 1mm pod śrubę która mocuje połksiężyce dociskające filc do uszczelniacza kuli, o dziwo wystarczyło podłożyć podkładkę po jednej stronie.
Dodam że mam lift 40mm na resorach OME + wieszaki 2cale


po zmianie na większy rozmiar na pewno lepiej prowadzi się po koleinach - nie tańczy, niż na standardowym rozmiarze (wcześniej jeździłem na zwykłych szosówkach 205/70/15)

prędkościomierz pokazuje tyle ile GPS :-P , wcześniej przekłamywał o ok 8-10%

różnica w osiągach jest, ale zauważalna dopiero powyżej 80kmh,
ale nie taka aby nie dało się korzystać z piątego biegu powyżej 70kmh

jest trochę głośniej powyżej 80kmh, ale bez tragedii

nadal idzie latać bokiem na mokrym asfalcie :-D



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group