Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Sprzęgło + Skrzynia - hałas
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-08-16, 09:42   Sprzęgło + Skrzynia - hałas

Cześć,

Wczoraj pojawił się taki problem, przy jeździe z prędkością większa niż 60 km/h, pojawia się charakterystyczne wycie.
Zanika po wciśnięciu sprzęgła więc podejrzewam łożysko sprzęgła lub na wałku od skrzyni.

Moje pytanie jest takie:

Do wymiany łożyska 6200lu muszę zwalić "tylko" skrzynie i mam do niego dostęp, więc powinno pójść gładko. Zgodnie z opisem kolegii KSikorski

Cytat:


Wszystko do zrobienia bez kanału.
1.Odkręcasz osłonę gumową dźwigni zmiany biegów w kabinie.
2.Odkręcasz śrubki trzymające dźwignię zmiany biegów, wyciągasz ją.
3.Odkręcasz poduszkę skrzyni biegów (2 śrubki) od ramy.
4.Odkręcasz rozrusznik (dostęp przez maskę).
5.Odkręcasz skrzynię od silnika (4 śruby). W tym momencie skrzynia wisi na dwóch szpilkach. Odkręcasz wał od reduktora i wyciągasz go ze skrzyni.
6.Leżąc pod samochodem głową w stronę silnika, nogami w stronę bagażnika bierzesz skrzynię na klatę i pełzając przesuwasz się w stronę tyłu samochodu ciągnąc ze sobą skrzynię. Jak zrobisz dość miejsca podpierasz skrzynię kobyłką.
7.Łożysko oporowe jest na wałku sprzęgłowym wychodzącym ze skrzyni. Żeby je wymienić trzeba wycisnąć łapę sprzęgła w krańcowe położenie.
8.Odkręcasz docisk, wywalasz starą tarczę i łożysko podporowe wałka sprzęgłowego z koła zamachowego.
9.Do centrowania tarczy należy sobie wystrugać z kija od szczotki fantoma wałka sprzęgłowego. Średnica zewnętrzna taka jak wewnętrzne frezy wałka sprzęgłowego, na końcu "dziubek" średnicy wewnętrznej łożyska podporowego.
10.Pakujesz nowe łożysko podporowe, tarczę, dokręcasz docisk (momenty dokręcenia znajdziesz w manualu http://www.suzukiinfo.com/).
11.Centrujesz tarczę z łożyskiem podporowym z użyciem fantoma.
12.Wracasz skrzynią na jej miejsce, wszystko skręcasz jak należy.
13.Regulujesz pracę sprzęgła nakrętką regulacyjną na końcu linki.
14.Linkę profilaktycznie wymienić lub przesmarować.
15.Pakujesz dźwignię zmiany biegów na jej miejsce.

Sprzęgło komplet (docisk, tarcza, łożysko podporowe) do japończyka polecam tylko Aisin (około 400zł), nie wiem jak z hiszpanem. Łożysko podporowe kupuje się w sklepie z łożyskami, symbol 6200LU.
Przy okazji wyciągania wału i ruszania skrzyni warto sprawdzić olej w niej i stan uszczelniacza w miejscu gdzie pracuje wał. Mając wysuniętą skrzynię da się go w miarę bezboleśnie wymienić, dostępny tylko w ASO za około 50zł.
Jak jesteś z Mazowsza albo bywasz w Warszawie to mogę pomóc. Mechanik więcej niż 300zł nie może za to wziąć bo to prosta robota.





W przypadku łożyska igiełkowego (wymiar chyba 20/26/16.7) na wałku wyjściowym ze skrzyni (podejrzewam że to ono wyje, po wciśnięciu sprzęgła cisza), potrzebne jest otwarcie całej skrzyni? Jakieś specjalne narzędzia prócz ściągacza do łozysk?

Ostatnio się smiałem, że ostatnie łożyska jakich nie wymieniłem to w skrzyni ; )
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2074
Skąd: wawa
Wysłany: 2012-08-16, 10:28   Re: Sprzęgło + Skrzynia - hałas

yahoo33 napisał/a:
Cześć,

W przypadku łożyska igiełkowego (wymiar chyba 20/26/16.7) na wałku wyjściowym ze skrzyni (podejrzewam że to ono wyje, po wciśnięciu sprzęgła cisza), potrzebne jest otwarcie całej skrzyni? Jakieś specjalne narzędzia prócz ściągacza do łozysk?

Ostatnio się smiałem, że ostatnie łożyska jakich nie wymieniłem to w skrzyni ; )

Trzeba zdjąć górną połowę obudowy skrzyni - jak ci się to uda na aucie, to jesteś mistrz :mrgreen:
Do wymiany igiełkowego, jeżeli dobrze pamiętam, nie trzeba żadnego ściągacza.
 
     
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-08-16, 13:58   

Kostuch,

Na aucie to chyba robota dla ginekologa ;)

Jak pogoda dopisze i będzie padać, czyt. nie pojadę na weekend nad jezioro to zabiore się za pacjenta.

Wymienię odraz wszystkie łożyska w okolicy, co by nie robic sobie 2x razy roboty.
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-05-09, 20:48   

Cześć

Yahoo zmieniłeś wtedy te wszystkie łożyska?
Spisałeś ich numery?
Masz jakieś ciekawe/tanie źródło ich pozyskania?

Poproszę o info.
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
 
     
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-05-09, 21:57   

Hej, w sumie to lozyskbnie wymienilem bo wyloncos innego ( niebpamietam juz co. Wymienialem oporowe i to w kole zamachowymnprzy okazji swapu. Lozyska skrzyni sa rozpisane na stronie Danielsa
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2015-05-09, 22:04   

[9] Regeneracja Samuraiowej skrzyni biegów - Step by Step [eng]

www.geerdijk.com/files/suzuki/tranny_rebuild.pdf <--- poradnik w pdf:

Do skrzyni potrzebne nam są łożyska:

Łożyska kulowe:

63/28N C3 2RS
6206N
6305C3
6304
62/28N
62/28C3

Łożyska igiełkowe:

20 / 26 / 16,7 - 1 szt.
35 / 40 / 26,7 - 3 szt.
30 / 35 / 26,7 - 1 szt. ciężko dostępne
27,5 / 33,5 / 22,5 - 1 szt., ciężko dostępne

Warto wymienić przynajmniej łożysko igiełkowe na wałku wejściowym... jeżeli reszta jest ok to nie ruszamy.

Uszczelniacz wałka wyjściowego ze skrzyni biegów (na wał do reduktora):
KOR NHSA 32/42/10 XLTJ można go zastąpić 32x42x8 (Suzuki part number: 24780-83010)


Uszczelniacz wałka wejściowego do skrzyni biegów (od strony sprzęgła):
25/38/6 RM (Suzuki part number: 09283-25077)
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-05-09, 22:29   

Dziękuję Slavok

Trochę łożysk jest tak więc faktycznie warto zastanowić się które powinny być wymienione.
Na razie skrzynia nie była ruszana, ale niebawem przejdzie badanie ol i nie tylko i zobaczymy jakie łożyska należy wymienić.

Objaw podczas jazdy:
Jadąc na piątym biegu odpuszczając gaz słychać wycie/miałczenie, a dodając gazu trochę zanika.
Wkładając ten ostatni bieg z pewną umiejętnością/wyczuciem, tak trochą jakby przetrzymując na sprzęgle można trochę zniwelować skutki.

[ Dodano: 2015-05-10, 22:41 ]
A może ktoś zna Symbole dla łożysk igiełkowych?
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
 
     
rico1220 
świeżak


Wiek: 47
Dołączył: 17 Kwi 2015
Posty: 4
Skąd: pomorze
Wysłany: 2015-05-21, 09:29   

W moim samuraju słychac jakby tarło sprzegło , gdy lekko wcisne sprzegło hałas znika. Co to moze byc czyzby tez jakies łozysko ?
 
     
SamNaSamZSam
Guru 4x4



Pomógł: 120 razy
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 4722
Wysłany: 2015-05-21, 10:01   

Ari napisał/a:
A może ktoś zna Symbole dla łożysk igiełkowych?


Ari - tutaj masz symbole Suzukowe. Może idzie pogooglać i znaleźć wymiary tych łożysk. http://catalog.mdetali.ru...j09Mnx8Zm49PTQ4
_________________
Długie Koromysło z kowadłem pod maską
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2074
Skąd: wawa
Wysłany: 2015-05-21, 11:00   

rico1220 napisał/a:
W moim samuraju słychac jakby tarło sprzegło , gdy lekko wcisne sprzegło hałas znika. Co to moze byc czyzby tez jakies łozysko ?

Łożyska wałka głównego - jak wciskasz sprzęgło, to przestaje się obracać i hałasować.
 
     
Myszon 
niby że szefo


Pomógł: 6 razy
Wiek: 45
Dołączył: 28 Kwi 2006
Posty: 868
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2015-05-21, 14:09   

Taniej wyjdzie skrzynia od klarensa. Zamiast naprawiać kupiłem drugą w cenie łożyska :-)
_________________
Suka 1.6 16V Kajman 31", 5,125, Springi, DW 10000lbs, sprzęgło FSO Dron Kielce
 
     
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-05-21, 17:51   

Dziękuję Myszon :-D

Zamówiłem ostatnio skrzynię biegów, bo pomyślałem, że na spokojnie sobie ją przejrzę, posprawdzam co jest do wymiany, zrobię, a w dogodnym momencie dokonam p&p, starą zaś zostawię na zapas.
Okazało się jednak, że jeden z zębów jest wyłamany i będę musiał ją oddać :-(

W związku z tym zmuszony zostałem do wyjęcia swojej. Owszem niektóre łożyska były dobre, ale że udało się w dobrej cenie kupić wszystkie za wyjątkiem ostatniego - igiełkowego (cały komplet brutto 230PLN - koyo, ntn, fag)więc dla spokoju będzie nówka.

A zakupu dokonałem niedaleko Ciebie - Skarżysko Kamienna - dzisiaj jadąc do Jędrzejowa odebrałem je, a jutro po powrocie trafią do mechanika :-D

Pozdrawiam

[ Dodano: 2015-05-21, 18:04 ]
Aha, żeby nie było.
U Adama nie kupowałem tej skrzyni z wyłamanym zębem.
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
 
     
Myszon 
niby że szefo


Pomógł: 6 razy
Wiek: 45
Dołączył: 28 Kwi 2006
Posty: 868
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2015-05-21, 19:25   

Gdzieś ty się tu zapuścił w moje strony TJE :-) . Właśnie bo skrzynie to trzeba sprawdzoną brać albo z forum albo Adam. Ja mam w sumie dobrą skrzynie tą co wyjąłem, jedynie 2jka lekko zgrzytała przy szybkiej zmianie (synchronizator)
_________________
Suka 1.6 16V Kajman 31", 5,125, Springi, DW 10000lbs, sprzęgło FSO Dron Kielce
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2015-05-23, 11:58   

Ari napisał/a:
Dziękuję Myszon :-D

Zamówiłem ostatnio skrzynię biegów, bo pomyślałem, że na spokojnie sobie ją przejrzę, posprawdzam co jest do wymiany, zrobię, a w dogodnym momencie dokonam p&p, starą zaś zostawię na zapas.
Okazało się jednak, że jeden z zębów jest wyłamany i będę musiał ją oddać :-(

W związku z tym zmuszony zostałem do wyjęcia swojej. Owszem niektóre łożyska były dobre, ale że udało się w dobrej cenie kupić wszystkie za wyjątkiem ostatniego - igiełkowego (cały komplet brutto 230PLN - koyo, ntn, fag)więc dla spokoju będzie nówka.

A zakupu dokonałem niedaleko Ciebie - Skarżysko Kamienna - dzisiaj jadąc do Jędrzejowa odebrałem je, a jutro po powrocie trafią do mechanika :-D

Pozdrawiam

[ Dodano: 2015-05-21, 18:04 ]
Aha, żeby nie było.
U Adama nie kupowałem tej skrzyni z wyłamanym zębem.



Na której zębatce? mam jakieś zębatki ze skrzyń może akurat Ci podpasuje...

jak coś to wal na PW.
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-05-24, 12:48   

Dziękuję Slavok :-) .

Jak podałem dobrałem się do swojej skrzyni i powymieniałem łożyska, uszczelniacze. Jak się okazało wałki, synchronizatory, zabierak i inne części były w stanie idealnym.

Ta skrzynia którą kupiłem miała wyłamany ząb na piątym biegu i lekko zarysowaną obudowę wewnątrz(to myślę nie miało znaczenia).
Łożyska miała w lepszym stanie niż moja, a synchronizatory dobre.

Skoro jestem na bieżąco to podaję małą korektę do zestawu łożysk.


Do skrzyni potrzebne nam są łożyska:

Łożyska kulowe:

63/28N C3 2RS - TUTAJ NIE JEST POTRZEBNE 2RS BO PRACUJE W OLEJU(ZAMKNIĘTE W SKRZYNI)
6206N
6305C3
6304
62/28N
62/28C3

Łożyska igiełkowe: UWAGA!!!! ŁOŻYSKA TE MUSZĄ BYĆ BEZ KOSZYKA - JAK BĘDZIECIE CHCIELI JE WYJĄĆ Z KOSZYKA TO JEST RYZYKO, ŻE SIĘ ROZSYPIE.

20 / 26 / 16,7(17) - 1 szt.
35 / 40 / 26,7(27) - 3 szt.
30 / 35 / 26,7(27) - 1 szt.
27,5 / 33,5 / 22,5 - 1 szt., NIE dostępne - TYLKO SERWIS

Warto wymienić przynajmniej łożysko igiełkowe na wałku wejściowym... jeżeli reszta jest ok to nie ruszamy.

Uszczelniacz wałka wyjściowego ze skrzyni biegów (na wał do reduktora):
KOR NHSA 32/42/10 XLTJ można go zastąpić 32x42x8 (Suzuki part number: 24780-83010)


Uszczelniacz wałka wejściowego do skrzyni biegów (od strony sprzęgła):
25/38/6 RM (Suzuki part number: 09283-25077)


Dodatkowo podaję co oznaczają symbole:

N - rowek
2RS - osłona gumowa z dwóch stron - można zdjąć
ZZ - osłona stalowa z dwóch stron - można zdjąć
C3 - większy odstęp

[ Dodano: 2015-06-02, 23:26 ]
Skrzynia biegów wyremontowana - jest cisza :-D shuffle
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
 
     
fakir 
rozgadany



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 06 Gru 2018
Posty: 122
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-24, 18:13   

Cześć, mam taką przypadłość w samcu, jest to najbardziej słyszalne podczas jazdy na trzecim i drugim biegu (bardziej na trzecim, niż drugim) gdy przy ok 2000 rpm wcisnie się gaz do dechy słychać jakby coś huczało/terkotało. Mija dopiero po przekroczeniu 2500 rpm.
Łożyska i wałek w reduktorze wymieniony, wały zregenerowane.
Czy te objawy wskazują na problem z lozyskami w skrzyni biegów.

Gdy wrzucę reduktor na neutral, i wrzucam kolejno biegi, to żadnych dziwnych dźwięków nie słychać
 
     
Junior 
pomocnik mechanika



Pomógł: 3 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Cze 2013
Posty: 417
Skąd: Gaszowice
Wysłany: 2020-03-25, 19:09   

możliwe że tak bedzie jak dajesz N to nie masz obciążenia. Mam tak w lublinie tylko na 5 tym biegu pod obciążeniem skrzynia jakby pod podłogą sie biła sama ze sobą :D
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.