nie miałem pojęcia że korek ma być całkowicie szczelny
Musi być szczelny z 2 powodów:
1. Ekologia - chodzi o to żeby do atmosfery nie przedostawały się opary paliwa. Dlatego współczesne samochody spełniające wymogi norm emisji OBDII przy nieszczelnym korku mogą zapalić kontrolkę check engine (MIL). Zgodnie w wymogami normy sterownik silnika musi wykryć nieszczelność w układzie odpowietrzania zbiornika o wymiarze równoważnym średnicy otworu 0,5mm. Niektóre samochody są w stanie wykryć nawet 0,25mm. Sprawdzenie szczelności układu odpowietrzenia może odbywać się poprzez testowanie podciśnienia (układ VLDS) albo może być użyta w tym celu specjalna pompka która wytwarza ciśnienie w zbiorniku (układ LDP).
Powyższe to tylko jako ciekawostka (obrazująca jak daleko ekolodzy są w stanie sterroryzować producentów samochodów ), samuraja to kompletnie nie dotyczy.
Ale nas dotyczy drugi powód:
2. Głębokość brodzenia. Jeżeli z nieszczelnym korkiem wkleimy się w głębokiej wodzie i sobie trochę postoimy to mamy potem wodę w zbiorniku, szczególnie jeżeli reszta układu odpowietrzającego nie jest sprawna do końca (czytaj: zatkany dolny zawór na "charcoal canister"). Ja się niestety tak załatwiłem na jednym z rajdów
Pomijam już 3 powód - ryzyko rozlania paliwa po wywrotce...
Oczywiście szczelny - ale od zewnątrz . Od strony zbiornika paliwa musi być "inteligentnie" nieszczelny czyli reagować na pod- i nadciśnienie (odpowiednio ok. -0,3 bar ; +0,3).
Oczywiście szczelny - ale od zewnątrz . Od strony zbiornika paliwa musi być "inteligentnie" nieszczelny czyli reagować na pod- i nadciśnienie (odpowiednio ok. -0,3 bar ; +0,3).
Możesz wyjaśnić jak coś może być nieszczelne od środka, a od zewnątrz nie? Jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić.
Oczywiście szczelny - ale od zewnątrz . Od strony zbiornika paliwa musi być "inteligentnie" nieszczelny czyli reagować na pod- i nadciśnienie (odpowiednio ok. -0,3 bar ; +0,3).
Możesz wyjaśnić jak coś może być nieszczelne od środka, a od zewnątrz nie? Jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić.
Jednak mam bujną wyobraźnie - zawór zwrotny (nie mam pojęcia czy jest on w baku/korku, zwyczajnie wyobrażam sobie "jednostronną nieszczelność"
Cytat:
(...)Dlatego współczesne samochody spełniające wymogi norm emisji OBDII przy nieszczelnym korku mogą zapalić kontrolkę check engine(...)
OBDII kojarzy mi się bardziej z On-Board Diagnostic level 2 czyli nie norma emisji OBDII a system diagnostyki autka (w szerszym zakresie niż ekologia)
Jednak mam bujną wyobraźnie - zawór zwrotny (nie mam pojęcia czy jest on w baku/korku, zwyczajnie wyobrażam sobie "jednostronną nieszczelność"
I prawie dobrze sobie wyobrażasz - taki zawór jest w układzie odpowietrzania zbiornika (EVAP).
I to znacznie bardziej skomplikowany niż zwykły zawór zwrotny - w zbiorniku może wystąpić zarówno podciśnienie (w miarę ubytku paliwa lub spadku temperatury) jak również ciśnienie (przy wzroście temperatury).
Ale korek nie pełni tu żadnej funkcji. Nie róbcie ze zwykłej zakrętki skomplikowanego mechanizmu
Tutaj jest filmik obrazujący zasadę działania układu:
W samuraju jest to zrobione dużo prościej, bo nie jest sterowane przez ECM tylko przez bimetaliczny zawór BVSV.
Na prawdę bardzo zachęcam do zajrzenia do dokumentacji serwisowej samuraja - tam jest wszystko ładnie wyjaśnione z obrazkami.
A tak swoją drogą - czy ten "charcoal canister" ma jakąś zgrabną polską nazwę?
Hałas napisał/a:
OBDII kojarzy mi się bardziej z On-Board Diagnostic level 2 czyli nie norma emisji OBDII a system diagnostyki autka (w szerszym zakresie niż ekologia)
(tak się tylko czepiam słówek )
Termin OBD II jest używany w literaturze w znaczeniu prawnym do określania zbioru przepisów wydawanych przez SAE, EPA, CARB itp. oraz w znaczeniu technicznym do określania systemów pokładowych zrealizowanych zgodnie z wymaganiami normy.
Skoro tak twierdzisz zatem tak musi być
Czyli jest to coś na zasadzie EURO-1 / EURO-2 itp.?
Tutaj masz to dokładniej wyjaśnione.
http://www.samochodowka.k...czyszczenia.htm
A jeszcze więcej można znaleźć w książce "Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych" J.Merkisz,St.Mazurek, WKŁ
Dzięki!
Wiele to wyjaśnia (Dla zainteresowanych ale leniwych OBDII to Zarówno norma jak i system diagnostyki [stworzony by informować kierowce o odchyłach od normy])
Swoją drogą przeraża mnie odrobinę cycat z w/w linku:
Cytat:
System OBD III, (który docelowo miał być wprowadzony w USA w 2002 roku), w założeniu ma stosować kontrolę emisji pojazdów poprzez diagnostykę OBD II oraz automatyczne powiadamianie odpowiednich służb.
System OBD III wprowadzi nowe regulacje prawne związane z automatycznym wykrywaniem i identyfikacją pojazdów niesprawnych.
Odezwałem się bo po prostu chciałem odradzić zatykania zbiornika paliwa "kołkiem" . Oczywiście na bardzo ekstremalne warunki można , oczywiście świadomie i na krótko , stosować różne patenty nie do zastosowania w tradycyjnych warunkach .
Realizacja korka wlewu paliwa jako zaworu o w/w parametrach to nie są loty w kosmos .
Wystarczy wsiąść do ręki pierwszy lepszy korek - warstwy podatnej gumy , sprężyna , labiryntowe przekładki metalowe lub plastikowe .
A konstrukcja armatury wokół układu zasilania silnika współczesnych samochodów to inna bajka... Jest bardzo różna .
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum