Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Jaki akumulator i dlaczego nie 45ah.
jsa-user 
nowicjusz


Dołączył: 08 Lis 2012
Posty: 53
Skąd: okolice Warszawy
Wysłany: 2012-12-22, 21:58   Jaki akumulator i dlaczego nie 45ah.

Hej,

mam klasycznego samiego 1.3 monowtrysk 91r., bez dodatkowych lamp, wyciągarki itp.

Właśnie ładuję akumulator (choć pewnie z marnym skutkiem bo wydaje mi się, że wylał się kanalikami do odgazowania elektrolit), prostownik po kilku minutach wskazuje, że
akumulator jest naładowany. Potrzymam go jeszcze przez noc i zobaczę czy da się z niego coś wyciągnąć.

Teraz mam varta 45ah, kupiony pewnie kilka lat temu bo jest na nim cena 98 PLN :)

Ktoś wcześniej pisał, że warto zmienić na 55ah bo tyle podładuje alternator. Tylko w serwsówce widziałem info, że akumulator ładuje do maks 45ah. A co tu chodzi? Może o ilość A?

Pytam, bo nie wiem czy kupić 45 czy szukać 55ah co by pasował w obecne mocowanie.

Pozdrawiam.
 
     
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-12-22, 22:36   

Jeśli nie masz wyciągarki i jej nie planujesz kup zwykły 45Ah.
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
Lexx 
Specjalista
Lexx



Pomógł: 17 razy
Wiek: 37
Dołączył: 20 Kwi 2012
Posty: 1030
Skąd: Bristol UK
Wysłany: 2012-12-22, 22:37   

Jak masz wszystko seryjne, kup w/g serwisowki osobiscie polecam Bosh'a, koszt wiekszy ale za to zycie bezsresowe.
Jesli stary ma korki warto sprawdzic poziom elektrolitu, jesli jest bezobslugowy . . . to trudno ;]
_________________
Samurai 1.6i '95 :)OME+Koni Special D, rewolwer+2", 5.125+LR+tarcze tyl, dystanse 30mm,Simexopodobne~31',wspomaganie
 
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 33
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2012-12-23, 11:02   

Ostatnio trochę szukałem na tema akumulatora i b.często powtarzała się opinia, że nie możesz dać dowolnie duży (pojemnościowo-Ah) byle nie mniejszy niż seryjny, a opowieść o niedoładowywaniu to mit. najbardziej przekonała mnie argumentacja o kozie :mrgreen:

Mamy koze(auto) która pije 2 litry wody(pobór prądu) z 5 litrowego wiaderka(akumulatora).
wode dolewamy wężem 1/2cala (alternator)
Jak kozunia nadal będzie piła 2 litry tylko, że z wiaderka 10l nadal nie będzie problem z uzupełnieniem (w końcu wypiła tylko 2l)
Jak jej damy jezioro to i tak wypije tylko 2l i nadal czas na uzuełnienie będzie taki sam :-)
 
 
     
robercik 
rozgadany
doradca prezydenta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 14 Mar 2012
Posty: 72
Skąd: poznań
  Wysłany: 2012-12-23, 12:35   

no niby tak ale jak "koza" na kacyku bedzie czytaj duze mrozy to oczywista wiekszy aku wiecej pradu to dłuzej bedziesz mógł pokrecic "seryjny by padł:) no ale "woda nadal leci seryjnie a we wiaderku na kacyku ubyło nie 2 litry a 5 i wtedy powstaje efekt niedoładowania:( a to juz nie dobrze:(
_________________
LIFT BUDY 2,wieszaki 2, SACHARY 31. tryby 5,125
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 33
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2012-12-23, 12:56   

Oczywiście, przy ciągnięciu druta, też na "zeźre" więcej.
Ale chyba bym wolał nawet doładować sobie aku na prostowniku po powrocie do domu, zamiast kombinować prąd w robicie bo nie dopalił, co niestety przy moim aku się zdarza jak zapomnę przełączyć na PB przed zgaszeniem :-)

Zależy też oczywiście od długości trasy(czas na doładowanie) i tak dalej ale po mojemu lepiej mieć za dużo (i ewentualnie pilnować czy jest OK) niż za mało (i ewentualnie szukać na szybko prądu :mrgreen: )

Ja chciałem kupić coś koło 75Ah (a jak by nie doładowywał to większy alternator)
Niestety plany pokrzyżował mi wał napędowy :mrgreen:
 
 
     
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-12-23, 13:26   

Mam 5 letni aku centra 40Ah albo 45Ah (etykieta odpadła ;)).

Aku był dwa razy rozładowany poniżej 10v. Później ładowany ładowarka impulsową (z Lidla a jakże) i na ostatnich morzach -10 kręcił bez problemu nawet dłużej kiedy tak jak kolega Hałas zapominałem przełączyć paliwo dnia poprzedniego.

Tak więc jeśli masz sprawną instalację i nigdzie prąd ukratkiem nie ucieka oraz wszystko inne (przewody, starter, altek sprawne) 45Ah musi kręci nawet przy -25 C. (Zeszłej zimy tak kręcił ładnie :)
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
SamNaSamZSam
Guru 4x4



Pomógł: 120 razy
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 4722
Wysłany: 2012-12-23, 13:58   

jak mówicie o kręceniu (przy mrozach i nie tylko) to chyba ważniejszy od samej pojemności jest prąd rozruchu. Co z tego, że pojemności jeszcze teoretycznie wystarcza jak aku zwyczajnie nie ma siły porządnie zakręcić rozrusznikiem. To mi się wydaje szczególnie ważne w dieslach. I jeśli chodzi o samo zapalanie to dla mnie chyba nawet ważniejszy parametr niż pojemność.

Większa pojemność natomiast to dla mnie głównie dłuższe użytkowanie aku, ale ciągłe, takie jak praca wyciągarki, dodatkowego oświetlenia itp. to tak na mój prosty rozumek ;)
 
     
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-12-23, 14:09   

Prąd rozruchu jest prawie liniowo związany z pojemnościa aku.
Są już nowe aku które mają zwiekszony prąd rozruchu, porównując do standardu.

Licho wie jak ma się to w używanym aku.

Najważniejsze to:

Czyścić klemy
Przegladać kable
Przeglądać rozrusznik
Przeglądać alternator

Przecież to nie rocket science ;)
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 33
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2012-12-23, 15:21   

Mój aku ma, o ile dobrze pamiętam 38Ah, oj przepraszam, kiedyś miał 38, lat ile ma nie mam pojęcia ale na pewno niemało.
Przy -15 nie daje rady kręcić rozrusznikiem przez 10-15 sec (oczywiście na raty) a mniej-więcej tyle potrzebuje mechaniczna pompka paliwa.
Tak więc aku ma siłę zakręcić, ale niema paliwa, a jak dojdzie paliwo to... niema już siły :mrgreen:
 
 
     
hugo91 
nowicjusz



Wiek: 34
Dołączył: 19 Maj 2012
Posty: 69
Skąd: Gdańsk-Brzeźno
Wysłany: 2012-12-23, 21:20   

ja wpakowałem w seryjne miejsce 74ah 680A rozruchu centre +, gabaryt ten sam co 71ah tego producenta,a kilka amper na lampy na dachu,w przyszłości wyciągarkę się przyda :) do tego wsadziłem alternator 85A i było ok,przez 4 miesiące :P alternator padł,wrócił altek 55A i ładuje bez problemu :)
 
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2075
Skąd: wawa
Wysłany: 2012-12-23, 22:24   

yahoo33 napisał/a:
Prąd rozruchu jest prawie liniowo związany z pojemnościa aku.
...


yahoo33,
Pozwolę sobie nie zgodzić się z tą wypowiedzią.
Max prąd który można wyciągnąć z akumulatora zależy tylko i wyłącznie od jego konstrukcji wewnętrznej (i technologii wykonania).
Kiedyś dosyć mocno wniknąłem w ten temat jak wybierałem akumulator z UPS do pędzenia dwóch wyciągarek.
Można znaleźć np. akumulatory o identycznej pojemności i maksymalnym prądzie różniącym się o rząd wielkości - np 100A i 1000A.

Większość tanich akumulatorów obecnych na rynku to syf o nieprzewidywalnych parametrach - jednemu będzie działało ok a drugiemu padnie po kwartale.
Jeden poleci wartę inny boscha trzeci centrę, bo akurat jemu się udało.
Jakieś 10 lat temu kupiłem za niemały pieniądz żelowego exide w rozmiarze jak do samuraia. Zabijałem go kilka razy całkowicie na rajdach. Teraz działa bez problemu w aucie z 6 litrowym V8. Przypuszczam, że jeszcze z 10 lat podziała :mrgreen:
No ale kiedyś wszystko było solidniejsze...
 
     
yahoo33 
mechanik



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 16 Sty 2012
Posty: 618
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-12-23, 23:39   

Kostuch,

Odnosiłem się do powszechnie dostępnych aku samochodowych. Tam praktycznie przy danej pojemności masz zazwyczaj zbliżony maksymalny prąd.

BTW jak już jesteśmy przy żelówkach z UPS, czy taki sprzęt nada się do używania z winchem?
Duże prądy nie są szkodliwe do takich akumulatorów?
_________________
yahoo33,

Samurai 1.6 16v - twinpower ;), Spring by Krzykku. Simex 31x10.5r15 Mosty 5.125, LR tył.
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2075
Skąd: wawa
Wysłany: 2012-12-24, 00:16   

yahoo33 napisał/a:
Kostuch,

Odnosiłem się do powszechnie dostępnych aku samochodowych. Tam praktycznie przy danej pojemności masz zazwyczaj zbliżony maksymalny prąd.

BTW jak już jesteśmy przy żelówkach z UPS, czy taki sprzęt nada się do używania z winchem?
Duże prądy nie są szkodliwe do takich akumulatorów?

Używam z wyciągarkami już drugi taki akumulator z ups (poprzedni rozpękł się od mechanicznego kuku).
Niektóre modele się nadają, inne nie.
Tak jak pisałem - trzeba czytać ich karty techniczne a nie kolorowe nalepki na obudowie.
 
     
Tanto 
mechanik



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 15 Wrz 2011
Posty: 667
Wysłany: 2012-12-24, 08:18   

Pytanie lekko zahaczające o temat - czy ktoś ma zamontowany woltomierz i zerka na to co ten wskazuje?
_________________
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"
SAT4x4 Szczecin & http://www.reconnet.pl
 
     
Zawias 
Expert



Pomógł: 54 razy
Dołączył: 17 Sie 2011
Posty: 2449
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-12-24, 09:26   

Mam i zerkam.
_________________
Czasem wiarus - ogólnie Dziadek
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2075
Skąd: wawa
Wysłany: 2012-12-24, 12:59   

Tanto napisał/a:
Pytanie lekko zahaczające o temat - czy ktoś ma zamontowany woltomierz i zerka na to co ten wskazuje?

Mam metromierz z woltomierzem i "alarmem napięciowym" - nie trzeba zerkać, bo jak jest źle to sam daje znaki :-)
 
     
Tanto 
mechanik



Pomógł: 7 razy
Wiek: 54
Dołączył: 15 Wrz 2011
Posty: 667
Wysłany: 2012-12-28, 19:50   

Tiaaaa.... tylko z wami nie podyskutuję bo z tego co pamiętam nie macie seryjnego dynama w swoich autach. Jednak jak już zacząłem.... ;-)

Tytułem wstępu - świadomość to taka paskuda która drastycznie zmienia nasze podejście do niektórych spraw, np. w czasie ostatniego wyjazdu jak jeszcze był śnieg na luziku bawiłem się w takie tam drifciki, hasanie po polu (ze zgodą i błogosławieństwem właściciela) itp. Tylko jak przez przypadek zobaczyłem że z przedniego resora zwisa mi teflon i gdzieś się zgubiła połowa najkrótszego pióra, to włączył mi się 'zdrowy rozsądek' i skończyła się zabawa. Gdyby nie świadomość, to bym się nie ograniczał, a tak... To by było na tyle lekko filozoficznego wstępu :-D

Wracając do tematu - zamontowałem ostatnio woltomierz z alarmem o spadku napięcia i to co widzę nie podoba mi się zbytnio. Jak mam odpalony silnik i żadnych odbiorników to jest 14V z małym hakiem, jak włączę światła to napięcie spada, jak do tego dorzucę jeszcze CB, komputer i radio to woltomierz wskazuje w okolicach 12V +/-0,5V. Po włączeniu dmuchawy to już całkiem poniżej 12V.
Pierwsza myśl - jest problem, druga myśl - nie było woltomierza to tak przejechałem kilka tys. km i było OK. Nie było kiedy dokładnie przeanalizować co się z prądem dzieje, ale na szybko sprawdziłem napięcie na klemach i jak woltomierz (podłączony pod 'zapalniczkę') pokazywał 12V, to na klemach było więcej. To mnie trochę uspokoiło - tylko świadomość podpowiada że coś z tym trzeba zrobić ;-)

Dlatego chciałbym się dowiedzieć czy przypadkiem nie jest tak że ten typ 'tak ma'. Chodzi oczywiście o stronę praktyczną a nie teorię, bo w teorii to wiem że obojętnie co by podłączyć, to alternator powinien dawać ~14V
_________________
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"
SAT4x4 Szczecin & http://www.reconnet.pl
 
     
Zawias 
Expert



Pomógł: 54 razy
Dołączył: 17 Sie 2011
Posty: 2449
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-12-28, 20:08   

Mam oryginalną całą instalację i mam tak samo jak u Ciebie.Tak jest i już.
_________________
Czasem wiarus - ogólnie Dziadek
 
     
mirek372
rozgadany


Dołączył: 23 Gru 2010
Posty: 75
Wysłany: 2012-12-29, 14:42   

Mój "wypieszczony osiołek" ma55Ah od roku . Musi odpalać na mrozie kiedy " trza.. " . Przy okazji zmierzyłem mu 12V , miał 15,5 V . I tak musi być . Jeżeli są momenty poniżęj 13V to ... żegnaj akumulatorze .
_________________
mirek372
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.