Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
odciążone półosie tył
chomik. 
stary wyjadacz
Hamster Garage



Pomógł: 8 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 839
Skąd: Jedlina-Zdrój
Wysłany: 2014-06-17, 10:22   odciążone półosie tył

Ostatnio na rajdzie, po rolce, straciłem całkowicie tylny napęd. Powodem było złamanie obu półosi, które prawdopodobnie było spowodowane dość potężnym strzałem bocznym w jedno i drugie koło.
Zaczynam się coraz mocniej zastanawiać nad przerobieniem tyłu na odciążone półosie, bo teoretycznie powinno to w przyszłości wyeliminować takie problemy.
Chcę zastosować przednie piasty z samuraia i na końcu albo sprzęgiełka, albo zabieraki.
Widziałem, że trochę osób przerabiało już ten patent, dlatego mam pytanko.
Czy podpasowywał ktoś jakieś standardowe półosie z innego auta, które by pasowały do takiego moda?
_________________
SJ413 86r po kilku drobnych modach, zwany Żółtasem ;-)
www.facebook.com/hamstergarage?_rdr
 
     
Maror 
mechanik



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 14 Lip 2012
Posty: 561
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-17, 12:55   

Z tego co wiem każdy dorabiał półosie. Tutaj cytat ze strony Daniels'a:

"Pozostaje sprawa najtrudniejsza, czyli półoś. Ponieważ projekt traktowałem dość poważnie postanowiłem wykonać je jak najlepiej przy dostępnej technologii. Oczywiście, nie mogłem sobie pozwolić na obróbkę plastyczną wielowypustów, są one cięte frezem. Nie robiłem też powierzchniowej obróbki cieplnej, ale zrobienie jej porządnie wymagałoby wielu testów i kosztów idących w tysiące. Dobrałem materiał najlepszy z dostępnych u nas w kraju – odpowiednik AISI4340, czyli stal chrom-molibden, obrobiona cieplnie na właściwą twardość. Jest to swego rodzaju kompromis między wytrzymałością a możliwością obróbki skrawaniem. Niemniej jednak z tego co udało mi się ustalić to jej granica plastyczności wynosi powyżej 900MPa, przy bardzo dużej udarności i odporności na zmęczenie. Z dokładnie tego materiału robione są chociażby wały napędowe do krajowych śmigłowców. Półosie (fot10 – jeszcze przed frezowaniem) zostały tak zaprojektowane, aby minimalizować koncentracje naprężeń, oraz tak, żeby chciały się skręcać tam gdzie powinny, czyli pomiędzy dyfrem a piastą. Najsłabsze miejsce jest tak zlokalizowane, żeby można było pękniętą półoś wyjąc bez większych trudności. Półośki nie wyszły tanio, ale jeśli nie popełniłem błędów, oraz rozumiem wytrzymałość prawidłowo to spokojnie powinny wytrzymać 33” opony. Aby dodatkowo opancerzyć tylny most wstawiłem rury o grubszej ściance w miejsce seryjnych elementów obudowy. Tak zbudowany most nie powinien mieć słabych punktów."

Kiedyś też dr Kostuch rozważał użycie półosi z jakiegoś Jeep'a ale chyba stanęło tylko na rozważaniach ;-)
_________________
Wolę pchać Samuraia, niż jeździć Patrolem ;)
Samurai 98' 1.6i 16v , Springi, 31' Silverstone, 4.16, tył minispool, spiek, wspomaganie, T-Max 8500, tarczowy ręczny na wale, tarcze z tyłu(w grubej przebudowie).
 
     
KSikorski 
Moderator



Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 05 Sty 2011
Posty: 408
Skąd: Warszawa/Tczew
Wysłany: 2014-06-17, 13:07   

Dodam, że Karol Leszczyński (autor powyższego cytatu) ukręcił sobie jedną z tych półosiek. :-D
_________________
Jimny M16A
Samurai 1,6 TD odszedł
 
     
manias79 
mechanik



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Maj 2012
Posty: 515
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2014-06-17, 13:41   

KSikorski napisał/a:
Dodam, że Karol Leszczyński (autor powyższego cytatu) ukręcił sobie jedną z tych półosiek. :-D


Swoją droga ciekaw jestem wyników testów u kolegi kuba84 z tego wątku http://samurai.org.pl/pri...1f0daa81a60cc81
_________________
SJ500, silnik 1.6 8v, blokada lock right 1530 tył, przód HF RD 208, most przedni wysunięty 2 cm do przodu, reduktor 4.16:1, koła Fedima Sirocco 31/10.5/15, półosie i przeguby przód Trail Gear Rock Assult 33 spline, zawias Mazur HD, kilo rdzy i błota.
 
     
pacmano
web m@ster
Pacmano



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 1139
Skąd: Skawina, okolice
Wysłany: 2014-06-17, 14:48   

KSikorski napisał/a:
Dodam, że Karol Leszczyński (autor powyższego cytatu) ukręcił sobie jedną z tych półosiek. :-D


:roll:
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 31
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2014-06-17, 23:24   

A ja dodam, że owy Karol zamiar miał dorabiać kolejny komplet, była możliwość podpięcia się ale chwilowo porzuciłem projekt (Korespondowałem jakieś 2 m-c temu więc może już być nieaktualne. Adres e-mail u DanielS'a)
 
 
     
zed111
zapaleniec



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 22 Mar 2013
Posty: 346
Skąd: SGL
Wysłany: 2014-06-18, 13:46   

jest jeszcze taka opcja http://www.rsmfg.co.uk/page6.html
na forum z UK ktoś testował i było rzekomo ok
http://www.suzukiclubuk.c...t=7954&start=20
 
     
Kwadrat 
rozgadany



Wiek: 50
Dołączył: 04 Wrz 2013
Posty: 111
Skąd: Warka
Wysłany: 2014-06-22, 09:32   

Trochę za dużo kombinacji. Wstaw tylny most z vitary (koszt srednio 500zł ) i zapomnisz o problemach.
My robimy półosie które wytrzymują 35 cali i 130km . Ale koszt takich patyków jest dość spory.
Sam materiał jest droższy niż most vitary. ( stal chromowo niklowo molibdenowa o odpowiednich parametrach wytrzymałościowych nie do dostania w Polsce :) )
do tego obróbka mechaniczna i odpowiednia obróbka cieplna.
Szkoda zachodu :)
_________________
http://www.warka-team.pl
 
     
droidboo 
zapaleniec
Zwany Miśkiem.



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 274
Skąd: Wrocław/Zielona Góra
Wysłany: 2014-06-24, 09:53   

Chomik, można też zastosować most z pajero II, występuje w nich przełożenie 4,875, które pasje do suzukowych. Most jest co prawda większy i cięższy, i ma rozstaw śrub 6x139,7, ale w samuraiu nie do zabicia, no i masz w gratisie pneumatyczną blokadę.

Tak jak napisał Kwadrat, można wzmocnić mosty od suzuki, ale koszt tego będzie potężny i do naszych zastosowań raczej nieopłacalny.
_________________
Nie ma za dużych kół, są tylko za słabe silniki, za szybkie przełożenia i za mało podcięte nadkola ;)
 
     
pacmano
web m@ster
Pacmano



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 1139
Skąd: Skawina, okolice
Wysłany: 2014-06-24, 10:38   

Most z pajero jest ciezszy nawet od mostu z lj70, glowke na ma srodku i jest ona takze wieksza niz ta od lj'ta. Plusy to wlasnie ta blokada w standardzie, a sam most to koszt okolo 800 oraz od razu sa tarcze zalozone. Ostatecznie sie nie zdecydowalem. Zrobimy blokade inaczej ;)
 
     
chomik. 
stary wyjadacz
Hamster Garage



Pomógł: 8 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 839
Skąd: Jedlina-Zdrój
Wysłany: 2014-06-24, 11:21   

spoko, temat jest w trakcie realizacji.

nie chcę wrzucać innego, cięższego mostu, ani takiego, który ma wielką gruchę na środku, bo nie po to wrzucałem 33", żeby teraz znów psuć prześwit ;-)

Półosie się robią i będą po weekendzie, reszta też jest już praktycznie do odebrania od tokarza, więc w przyszłym tygodniu sprawa tyłu powinna być załatwiona :-D

oczywiście pozostaje jeszcze przód, bo wciąż jeżdżę na standardowych półosiach i przegubach (na szczęście nie urywam ich za często), ale do ich wymiany jeszcze chwila minie, bo trzeba zebrać budżet :mrgreen:
_________________
SJ413 86r po kilku drobnych modach, zwany Żółtasem ;-)
www.facebook.com/hamstergarage?_rdr
 
     
pacmano
web m@ster
Pacmano



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 1139
Skąd: Skawina, okolice
Wysłany: 2014-06-24, 11:39   

No widze ze nie obijasz sie z przejsciem z planu do dzialania :D
 
     
chomik. 
stary wyjadacz
Hamster Garage



Pomógł: 8 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 839
Skąd: Jedlina-Zdrój
Wysłany: 2014-06-24, 11:43   

zostały mi trzy tygodnie do kolejnej imprezy, a fajne by było to jeszcze przetestować, więc trzeba działać ;-) :mrgreen:
_________________
SJ413 86r po kilku drobnych modach, zwany Żółtasem ;-)
www.facebook.com/hamstergarage?_rdr
 
     
Maror 
mechanik



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 14 Lip 2012
Posty: 561
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-24, 22:15   

chomik. napisał/a:
zostały mi trzy tygodnie do kolejnej imprezy, a fajne by było to jeszcze przetestować, więc trzeba działać ;-) :mrgreen:


Z ciekawości, planujesz jakąś obróbkę cieplną patyków?
_________________
Wolę pchać Samuraia, niż jeździć Patrolem ;)
Samurai 98' 1.6i 16v , Springi, 31' Silverstone, 4.16, tył minispool, spiek, wspomaganie, T-Max 8500, tarczowy ręczny na wale, tarcze z tyłu(w grubej przebudowie).
 
     
chomik. 
stary wyjadacz
Hamster Garage



Pomógł: 8 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 839
Skąd: Jedlina-Zdrój
Wysłany: 2014-06-24, 22:18   

to nie ja robię półosie, tylko ludzie, którzy mają o tym pojęcie ;-) ale tak, będzie full wypas :mrgreen:

Ja robię resztę rzeczy
_________________
SJ413 86r po kilku drobnych modach, zwany Żółtasem ;-)
www.facebook.com/hamstergarage?_rdr
 
     
droidboo 
zapaleniec
Zwany Miśkiem.



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 274
Skąd: Wrocław/Zielona Góra
Wysłany: 2014-06-25, 09:50   

chomik. napisał/a:

oczywiście pozostaje jeszcze przód, bo wciąż jeżdżę na standardowych półosiach i przegubach (na szczęście nie urywam ich za często), ale do ich wymiany jeszcze chwila minie, bo trzeba zebrać budżet :mrgreen:


Jest jakiś gość z Żar bodaj, mówią na niego "wujek dobra rada" i wszyscy go nie lubią. Jeździł jakąś taką swoją zmotą. Z przodu miał zmotany tylny most z vitki, ze zwrotnicami z rockiego, podobno to robiło; ot taka ciekawostka.

Jak odbierzesz półośki, to zdradzisz ile taka przyjemność kosztuje? Same półosie oczywiście :-)
_________________
Nie ma za dużych kół, są tylko za słabe silniki, za szybkie przełożenia i za mało podcięte nadkola ;)
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2075
Skąd: wawa
Wysłany: 2014-06-25, 10:11   

Podobno powstają krajowe przeguby konkurencyjne do tych madafaka z za oceanu...
Ale ja nic nie wiem. Jak odezwie się główny konstruktor, to będzie wiadomo :-)
 
     
manias79 
mechanik



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Maj 2012
Posty: 515
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2014-06-25, 11:18   

kostuch napisał/a:
Podobno powstają krajowe przeguby konkurencyjne do tych madafaka z za oceanu...
Ale ja nic nie wiem. Jak odezwie się główny konstruktor, to będzie wiadomo :-)


_________________
SJ500, silnik 1.6 8v, blokada lock right 1530 tył, przód HF RD 208, most przedni wysunięty 2 cm do przodu, reduktor 4.16:1, koła Fedima Sirocco 31/10.5/15, półosie i przeguby przód Trail Gear Rock Assult 33 spline, zawias Mazur HD, kilo rdzy i błota.
 
     
Adam.Ż 
nowicjusz


Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 26 Kwi 2011
Posty: 36
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2014-06-25, 22:14   

Jak już mówiłem odciążone półosie na tyle od dawna temat przerobiony.
Ułatwiają życie, natomiast nie powodują 100% ułatwienia.
_________________
Samurai 1.6 2x Locker, 2x winch itd...
 
 
     
chomik. 
stary wyjadacz
Hamster Garage



Pomógł: 8 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 839
Skąd: Jedlina-Zdrój
Wysłany: 2014-06-28, 17:40   

tak se dłubię



i przymiarki







jeszcze jedna drobna modyfikacja i czekamy na półosie, żeby to poskładać do kupy
_________________
SJ413 86r po kilku drobnych modach, zwany Żółtasem ;-)
www.facebook.com/hamstergarage?_rdr
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.