Ostatnio na rajdzie, po rolce, straciłem całkowicie tylny napęd. Powodem było złamanie obu półosi, które prawdopodobnie było spowodowane dość potężnym strzałem bocznym w jedno i drugie koło.
Zaczynam się coraz mocniej zastanawiać nad przerobieniem tyłu na odciążone półosie, bo teoretycznie powinno to w przyszłości wyeliminować takie problemy.
Chcę zastosować przednie piasty z samuraia i na końcu albo sprzęgiełka, albo zabieraki.
Widziałem, że trochę osób przerabiało już ten patent, dlatego mam pytanko.
Czy podpasowywał ktoś jakieś standardowe półosie z innego auta, które by pasowały do takiego moda?
Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2012 Posty: 561 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-17, 12:55
Z tego co wiem każdy dorabiał półosie. Tutaj cytat ze strony Daniels'a:
"Pozostaje sprawa najtrudniejsza, czyli półoś. Ponieważ projekt traktowałem dość poważnie postanowiłem wykonać je jak najlepiej przy dostępnej technologii. Oczywiście, nie mogłem sobie pozwolić na obróbkę plastyczną wielowypustów, są one cięte frezem. Nie robiłem też powierzchniowej obróbki cieplnej, ale zrobienie jej porządnie wymagałoby wielu testów i kosztów idących w tysiące. Dobrałem materiał najlepszy z dostępnych u nas w kraju – odpowiednik AISI4340, czyli stal chrom-molibden, obrobiona cieplnie na właściwą twardość. Jest to swego rodzaju kompromis między wytrzymałością a możliwością obróbki skrawaniem. Niemniej jednak z tego co udało mi się ustalić to jej granica plastyczności wynosi powyżej 900MPa, przy bardzo dużej udarności i odporności na zmęczenie. Z dokładnie tego materiału robione są chociażby wały napędowe do krajowych śmigłowców. Półosie (fot10 – jeszcze przed frezowaniem) zostały tak zaprojektowane, aby minimalizować koncentracje naprężeń, oraz tak, żeby chciały się skręcać tam gdzie powinny, czyli pomiędzy dyfrem a piastą. Najsłabsze miejsce jest tak zlokalizowane, żeby można było pękniętą półoś wyjąc bez większych trudności. Półośki nie wyszły tanio, ale jeśli nie popełniłem błędów, oraz rozumiem wytrzymałość prawidłowo to spokojnie powinny wytrzymać 33” opony. Aby dodatkowo opancerzyć tylny most wstawiłem rury o grubszej ściance w miejsce seryjnych elementów obudowy. Tak zbudowany most nie powinien mieć słabych punktów."
Kiedyś też dr Kostuch rozważał użycie półosi z jakiegoś Jeep'a ale chyba stanęło tylko na rozważaniach
_________________ SJ500, silnik 1.6 8v, blokada lock right 1530 tył, przód HF RD 208, most przedni wysunięty 2 cm do przodu, reduktor 4.16:1, koła Fedima Sirocco 31/10.5/15, półosie i przeguby przód Trail Gear Rock Assult 33 spline, zawias Mazur HD, kilo rdzy i błota.
A ja dodam, że owy Karol zamiar miał dorabiać kolejny komplet, była możliwość podpięcia się ale chwilowo porzuciłem projekt (Korespondowałem jakieś 2 m-c temu więc może już być nieaktualne. Adres e-mail u DanielS'a)
Trochę za dużo kombinacji. Wstaw tylny most z vitary (koszt srednio 500zł ) i zapomnisz o problemach.
My robimy półosie które wytrzymują 35 cali i 130km . Ale koszt takich patyków jest dość spory.
Sam materiał jest droższy niż most vitary. ( stal chromowo niklowo molibdenowa o odpowiednich parametrach wytrzymałościowych nie do dostania w Polsce :) )
do tego obróbka mechaniczna i odpowiednia obróbka cieplna.
Szkoda zachodu :)
Pomógł: 3 razy Dołączył: 29 Sty 2014 Posty: 274 Skąd: Wrocław/Zielona Góra
Wysłany: 2014-06-24, 09:53
Chomik, można też zastosować most z pajero II, występuje w nich przełożenie 4,875, które pasje do suzukowych. Most jest co prawda większy i cięższy, i ma rozstaw śrub 6x139,7, ale w samuraiu nie do zabicia, no i masz w gratisie pneumatyczną blokadę.
Tak jak napisał Kwadrat, można wzmocnić mosty od suzuki, ale koszt tego będzie potężny i do naszych zastosowań raczej nieopłacalny.
_________________ Nie ma za dużych kół, są tylko za słabe silniki, za szybkie przełożenia i za mało podcięte nadkola ;)
Most z pajero jest ciezszy nawet od mostu z lj70, glowke na ma srodku i jest ona takze wieksza niz ta od lj'ta. Plusy to wlasnie ta blokada w standardzie, a sam most to koszt okolo 800 oraz od razu sa tarcze zalozone. Ostatecznie sie nie zdecydowalem. Zrobimy blokade inaczej ;)
nie chcę wrzucać innego, cięższego mostu, ani takiego, który ma wielką gruchę na środku, bo nie po to wrzucałem 33", żeby teraz znów psuć prześwit
Półosie się robią i będą po weekendzie, reszta też jest już praktycznie do odebrania od tokarza, więc w przyszłym tygodniu sprawa tyłu powinna być załatwiona
oczywiście pozostaje jeszcze przód, bo wciąż jeżdżę na standardowych półosiach i przegubach (na szczęście nie urywam ich za często), ale do ich wymiany jeszcze chwila minie, bo trzeba zebrać budżet
Pomógł: 3 razy Dołączył: 29 Sty 2014 Posty: 274 Skąd: Wrocław/Zielona Góra
Wysłany: 2014-06-25, 09:50
chomik. napisał/a:
oczywiście pozostaje jeszcze przód, bo wciąż jeżdżę na standardowych półosiach i przegubach (na szczęście nie urywam ich za często), ale do ich wymiany jeszcze chwila minie, bo trzeba zebrać budżet
Jest jakiś gość z Żar bodaj, mówią na niego "wujek dobra rada" i wszyscy go nie lubią. Jeździł jakąś taką swoją zmotą. Z przodu miał zmotany tylny most z vitki, ze zwrotnicami z rockiego, podobno to robiło; ot taka ciekawostka.
Jak odbierzesz półośki, to zdradzisz ile taka przyjemność kosztuje? Same półosie oczywiście
_________________ Nie ma za dużych kół, są tylko za słabe silniki, za szybkie przełożenia i za mało podcięte nadkola ;)
Podobno powstają krajowe przeguby konkurencyjne do tych madafaka z za oceanu...
Ale ja nic nie wiem. Jak odezwie się główny konstruktor, to będzie wiadomo
Pomógł: 26 razy Dołączył: 10 Maj 2012 Posty: 515 Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2014-06-25, 11:18
kostuch napisał/a:
Podobno powstają krajowe przeguby konkurencyjne do tych madafaka z za oceanu...
Ale ja nic nie wiem. Jak odezwie się główny konstruktor, to będzie wiadomo
_________________ SJ500, silnik 1.6 8v, blokada lock right 1530 tył, przód HF RD 208, most przedni wysunięty 2 cm do przodu, reduktor 4.16:1, koła Fedima Sirocco 31/10.5/15, półosie i przeguby przód Trail Gear Rock Assult 33 spline, zawias Mazur HD, kilo rdzy i błota.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum