Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
odciążone półosie tył
pacmano
web m@ster
Pacmano



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 1139
Skąd: Skawina, okolice
Wysłany: 2016-04-19, 19:13   

Ogolnie o to mi chodzilo :P
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2074
Skąd: wawa
Wysłany: 2016-04-19, 23:09   

marcelo napisał/a:
Całkowita grubość adaptera ok 4cm

Dolicz do tego dodatkowe odsadzenie na czopie piasty i wyjdzie ci rozstaw kół dużo większy od przodu.
Chyba że to ma robić jako gratisowy pół-komplet dystansów.

[ Dodano: 2016-04-19, 23:10 ]
kurian napisał/a:
z punktu widzenia mechaniki technicznej zmienia się stan obciążenia półosi z kombinacji zginanie+skręcanie na czyste skręcanie.


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol:
 
     
kurian 
mechanik



Pomógł: 13 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Lip 2012
Posty: 594
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2016-04-20, 08:15   

[ Dodano: 2016-04-19, 23:10 ]
kurian napisał/a:
z punktu widzenia mechaniki technicznej zmienia się stan obciążenia półosi z kombinacji zginanie+skręcanie na czyste skręcanie.


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol: [/quote]

to że ukręcić się da, to wiadomo. Wszystko kiedyś szlag trafi kiedy mocno eksploatujemy. Pytanie jak szybko nastąpi to "kiedyś" w obu przypadkach, i czy w ogóle wystąpi jakaś różnica czasu życia produktu.
_________________
Suzuki Samurai 1.3i '94 - seria
Radość zaczyna się tam gdzie kończy się rozsądek.
Będąc w terenie postępuj zawsze tak, byś z czystym sumieniem mógł wrócić kiedyś w to samo miejsce. Ty, albo ktokolwiek inny...
 
     
marcelo 
zapaleniec
Samurai start seria


Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Mar 2013
Posty: 270
Skąd: Lwówek Śląski
Wysłany: 2016-04-20, 09:23   

kostuch napisał/a:
Dolicz do tego dodatkowe odsadzenie na czopie piasty i wyjdzie ci rozstaw kół dużo większy od przodu.
Chyba że to ma robić jako gratisowy pół-komplet dystansów.


Zdaje sobie z tego sprawę :) szerokość ok 2,5cm na strone ale to jeszcze zostanie zweryfikowane - będę musiał swój 5cm dystans zamienić na np. 2,5cm i będzie w porządku :)
_________________
33'' silverstone; 5cm Bodylift; 5.125; ARB+HF; spring; spiek; Et-28+5cm; 1.3 pony->1.6 8v
 
     
szymszym 
mechanik



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 520
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-04-20, 09:25   

kostuch napisał/a:


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol:


Kostuch, a Ty już odratowałeś swój pojazd?

Pozdrawiam,
_________________
szym
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2074
Skąd: wawa
Wysłany: 2016-04-20, 12:03   

szymszym napisał/a:
kostuch napisał/a:


Aczkolwiek ukręcona odciążona półoś wygląda równie przykro jak ukręcona obciążona :lol:


Kostuch, a Ty już odratowałeś swój pojazd?

Pozdrawiam,


Innej opcji nie było. Nie mogę spalić truchła przed domem, więc wyremontowałem :-)
Dzisiaj jadę do Ełku szukać kolejnego najsłabszego ogniwa :mrgreen:
 
     
Kwadrat 
rozgadany



Wiek: 50
Dołączył: 04 Wrz 2013
Posty: 111
Skąd: Warka
Wysłany: 2016-06-02, 13:23   

Podliczałeś juz koszty wykonania tej przeróbki ? :)
_________________
http://www.warka-team.pl
 
     
DUŻY 
stały bywalec
:)



Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Paź 2013
Posty: 246
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-06-02, 17:38   

@kwadrat, jeśli zadałeś pytanie w celu pokazania nieopłacalności to: ja też mam odciążone i jeśli chodzi o koszty to nie opłaca się, bo:
-most z pajero z blokadą kupujesz poniżej 1000
-most lj70+arb to 5000

most samuraja trzeba wzmocnić żeby się nie giął, zrobić półosie i adaptery pod przednie piasty, kupić blokadę co wychodzi powyżej 5000

jedyny sens to robienie auta do klasy wyczyn, i celowanie w masę poniżej 1000kg. Następny plus to bardzo duży prześwit z racji nikłej wielkości główki samuraiowej.

Przy celowaniu w masę 1200-1300 lepiej założyć zestaw lj70 przód + pajero tył za 6-7tyś mamy sprawdzony zestaw pod 35cale z 2 blokadami. Za cenę sięgającą połowy ceny pomotanych samuraiowych mostów.




A jeśli pytasz, żeby dowiedzieć się za ile i z jakiego materiału się dorabia to możemy pogadać na pw. Chociaż wątpię, że ktokolwiek z nas kupuje taniej od Ciebie, w końcu na pewno masz sprawdzonych ludzi od obróbki z którymi współpracujesz od lat :mrgreen:
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2074
Skąd: wawa
Wysłany: 2016-06-03, 00:05   

Generalnie offroad słabo się opłaca :mrgreen:

Jakbym miał zaczynać od zera, to budżet przeznaczyłbym na zrobienie czegoś ala atomic axles.
Chyba że w tym sezonie co innego się nosi? Nie wiem co jest w modzie...
 
     
chomik. 
stary wyjadacz
Hamster Garage



Pomógł: 8 razy
Wiek: 38
Dołączył: 01 Gru 2011
Posty: 839
Skąd: Jedlina-Zdrój
Wysłany: 2016-06-03, 08:42   

Raczej każdy sport wyczynowy uprawiany amatorsko, czyli bez rzeszy sponsorów,którzy inwestują w sprzęt i zawodników, jest z punktu widzenia biznesowego nieopłacalny. :mrgreen:

Jeżeli chodzi o odciążone półosie, to tak jak wyżej napisali, do auta, które będzie startować w rajdach i ciągać się na sznurku, to można sobie wymieniać na inne mosty, bo bez różnicy praktycznie.
Sytuacja zmienia się, jeżeli chodzi o klasy bez wind, gdzie warto zainwestować te kilka złotych w mosty samuraia, a dzięki wadze, prześwitowi i ich szerokości, wjedziemy i wyjedziemy z miejsc o których cięższe auta z pełnymi blokadami i mega mocnymi silnikami mogą sobie pomarzyć.
_________________
SJ413 86r po kilku drobnych modach, zwany Żółtasem ;-)
www.facebook.com/hamstergarage?_rdr
 
     
rumun 
mechanik



Pomógł: 6 razy
Wiek: 30
Dołączył: 24 Mar 2014
Posty: 652
Skąd: wyszków
Wysłany: 2016-06-03, 13:55   

a jeśli same nie wyjadą to często wystaraczy że sie pilot o samochód oprze , lub wyjdzie z samochodu i samochód wyjeżdża :) nie raz już miałem taką sytuacje :-)
_________________
samurai 1.6 16v, sprężyna, przód blokada arb+wzmacniane półosie, tył mini spool, spiek, reduktor 1.0, tył wał uaz,wspomaganie,kubełki, chłodnica na tyle, simex 260/75r15, tarcze z tyłu+zaciski od alfy.
 
     
Kwadrat 
rozgadany



Wiek: 50
Dołączył: 04 Wrz 2013
Posty: 111
Skąd: Warka
Wysłany: 2016-06-30, 07:54   

DUŻY napisał/a:
@kwadrat, jeśli zadałeś pytanie w celu pokazania nieopłacalności to: ja też mam odciążone i jeśli chodzi o koszty to nie opłaca się, bo:
-most z pajero z blokadą kupujesz poniżej 1000
-most lj70+arb to 5000

most samuraja trzeba wzmocnić żeby się nie giął, zrobić półosie i adaptery pod przednie piasty, kupić blokadę co wychodzi powyżej 5000

jedyny sens to robienie auta do klasy wyczyn, i celowanie w masę poniżej 1000kg. Następny plus to bardzo duży prześwit z racji nikłej wielkości główki samuraiowej.

Przy celowaniu w masę 1200-1300 lepiej założyć zestaw lj70 przód + pajero tył za 6-7tyś mamy sprawdzony zestaw pod 35cale z 2 blokadami. Za cenę sięgającą połowy ceny pomotanych samuraiowych mostów.




A jeśli pytasz, żeby dowiedzieć się za ile i z jakiego materiału się dorabia to możemy pogadać na pw. Chociaż wątpię, że ktokolwiek z nas kupuje taniej od Ciebie, w końcu na pewno masz sprawdzonych ludzi od obróbki z którymi współpracujesz od lat :mrgreen:


Generalnie założenia są ok. Ale czas, sposób wykonania oraz koszty w wielu przypadkach są bardzo ważne. Mnie chodziło o koszty wykonania samej przeróbki na odciążone półosie. Bo jeżeli przekracza to 2 tys. To jest nieopłacalne. Bo za 1600 masz mocne z gwarancją.
My jesteśmy zwolennikami mostów suzukowych które do aut o masie do 1,5 kg i mocy 140 km Spokojnie wystarczają. Zakładanie mostów lj i pajero mocno podnosi wagę . No i lj nie jest nie do zabicia . Chyba ze masz motor 1,6. Dla chłopaków z Garwolina zmota na samcu wyszła 1150kg Gotowa do jazdy zatankowana itp. z Giglem i dragonem , na 35, dwa aku, i motorem 1,8 . Przy zmianie mostów na inne masa wzrosnie 200kg .
Robimy projekt nowych mostów ale to na razie "Tajny plan " auto 1250 -1300kg i 250KM pod maską :)
_________________
http://www.warka-team.pl
 
     
fazer1988 
nowicjusz


Wiek: 35
Dołączył: 03 Lis 2015
Posty: 37
Skąd: Zebrzydowice
Wysłany: 2016-11-15, 09:42   

Witam
gdzie wykonają odelżone półosie do samuraja ?
interesowały by mnie półośki ze stali 4340 lub jakieś podobnej.
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2074
Skąd: wawa
Wysłany: 2016-11-15, 10:39   

fazer1988 napisał/a:
Witam
gdzie wykonają odelżone półosie do samuraja ?
interesowały by mnie półośki ze stali 4340 lub jakieś podobnej.


Napisz do KSikorski'ego
 
     
KSikorski 
Moderator



Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 05 Sty 2011
Posty: 408
Skąd: Warszawa/Tczew
Wysłany: 2016-11-15, 21:51   

Zanim ktoś się zafascynuje super hiper materiałem to proponuję przeczytać:

http://www.konstrukcjeinz...-poosi?showall=

Na wytrzymałość półosi największy wpływ ma jakość procesu hartowania, nie zaś materiał wsadowy.

Co nie zmienia faktu że dobrze zahartowana półoś z stali stopowej może być wielokrotnie wytrzymalsza od dobrze zahartowanej półosi z stali węglowej, należy tylko zważyć czy stosunek wzrostu ceny do wzrostu wytrzymałości jest właściwy, a następnie podzielić to przez oczekiwaną wytrzymałość...
_________________
Jimny M16A
Samurai 1,6 TD odszedł
 
     
tosiekDH 
rozgadany



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 05 Maj 2016
Posty: 88
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-11-16, 01:49   

Dobrze zahartowana półoś ze stali stopowej 40H czy 40HM nie może być wielokrotnie wytrzymalsza od półosi ze stali węglowej 55, gdyż dopuszczalne naprężenia skręcające "ks" dla tych stali wynoszą
40H - 245MPa,
40HM - 275MPa,
55 (ulepszona cieplnie)- 145 MPa,
a naprężenia skręcające tętniące "ksj" -czyli typowa półośka -
40H - 130MPa,
40HM - 135MPa,
55 - 95MPa.
Także trudno mówić o wielokrotnie większej wytrzymałości.

Co do artykułu o półośkach to szkoda ze p.Jurek nie przyznał się pisząc o "swoim zakładzie" że była to Gliwicka Wytwórnia Części Samochodowych,jak i też nie napisał że zaczynając pracę tam, był tylko czystym teoretykiem,a prawdziwą wiedzę praktyczną zdobywał w tymże zakładzie od starych dobrych fachowców którzy naprawdę potrafili niejedną część dorobić do zabytkowego i nie tylko pojazdu.
Zaś jeżeli chodzi o spektrometr to rzeczywiście często był używany przy analizie materiału i dorabianiu zabytkowych części ;-)
_________________
Zderzaki, bagażniki, osłony samurai/ vitara

Facebook.com/pfeoffroadpolska/
 
     
fazer1988 
nowicjusz


Wiek: 35
Dołączył: 03 Lis 2015
Posty: 37
Skąd: Zebrzydowice
Wysłany: 2016-11-16, 10:44   

dzięki za artykuł i podpowiedzi
a czy ktoś wie ile kosztuje dorobienie takiej półosi ewentualnie gdzie takie cuda wykonują ?

[ Dodano: 2016-11-16, 11:21 ]
a czy stal 40HM różni się mocno parametrami od stali 4340 ?
z jakiego materiały są wykonane tylne półosie w samuraju ?
 
     
KSikorski 
Moderator



Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 05 Sty 2011
Posty: 408
Skąd: Warszawa/Tczew
Wysłany: 2016-11-16, 22:38   

4340 w w Polsce nazywa się 34HNM, a w Europie 1.6511.

Pokusiłem się dziś o pewne proste obliczenia dla warunków:

Silnik 144Nm przy 5600rpm, koło 33 cale chwilowo posiadające 100% przyczepności, pierwszy bieg 3,652, reduktor 4,16 i mosty 3,909, zapięte blokady i ciężar auta w 80% oparty na jednym kole.

Wyszło że dla stali 35HGS hartowanej w oleju i odpuszczanej powinno być właściwie i w tym kierunku będę teraz szedł...

_________________
Jimny M16A
Samurai 1,6 TD odszedł
 
     
tosiekDH 
rozgadany



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 05 Maj 2016
Posty: 88
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-11-17, 02:16   

Z tym oznaczeniami stali to niestety jest trochę błędów przy zmianie oznaczeń.
40HM 1.7225 4140
34HNM 1.6582 4337AISI 4340 USA (SAE)
36HNM 1.6511 6342
40H 1.7035 5140
także wychodzi że 1.6511 to 36HNM a nie 34HNM,
Niestety jeszcze oprócz gatunku stali znaczenie ma obróbka cieplna, bo przy długich prętach potrafi pokrzywić, albo i nawet pęknąć półoś. Znaczenie jeszcze ma czy materiał/pręt jest walcowany czy ciągniony, półośki do STARA o których jest napisane w artykule przychodziły jako odkuwki - najlepsze rozwiązanie.
No i jeszcze samo wykonanie wieloklinu - nacinany jest na frezarce obwiedniowej,a najlepiej gdyby było wyciskane między walcami/rolkami.
_________________
Zderzaki, bagażniki, osłony samurai/ vitara

Facebook.com/pfeoffroadpolska/
 
     
KSikorski 
Moderator



Pomógł: 15 razy
Wiek: 36
Dołączył: 05 Sty 2011
Posty: 408
Skąd: Warszawa/Tczew
Wysłany: 2016-11-17, 14:08   

Ja do tej pory wyesperymentowałem że Pręt ciągnie z 50HS to dobry kompromis między wytrzymałością i dostępnością. Niemniej, na 33calach da się to ukręcić (Rm wychodzi ok 1400-1500MPa), próbuję teraz kupić sztangę 36HNM, 34HNM lub chociaż 35HGS, ale nie jest łatwo.
_________________
Jimny M16A
Samurai 1,6 TD odszedł
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.