Wysłany: 2024-01-13, 14:57 Samurai - falgi i opony rozmiar raz jeszcze
Witam. Poczytałem forum, poprzeglądałem Internety i mam już jakąś tam wiedzę nt. możliwości montażu opon do samca. Do rzeczy: kupiłem Samurajka 1.3 gaźnik na sprężynie lekko zmotanego. Siedzą na nim teraz Simexopodobne Kajmany 205/75 R15. Oczywiście auto na tych kołach wygląda komicznie, więc chciałbym założyć coś większego (w granicach rozsądku). Plan jest pojeździć trochę w terenie, ale jak zwykle praca i czas zweryfikuje, jak często uda się pojechać gdzieś na amatorski rajd czy w większe błoto. Myślałem o jakichś MT, aby dało się normalnie jeździć po szosie na nieduże odległości. Nie wiem, czy mam zmienione przełożenia w reduktorze/mostach. Obecnie założone są felgi R15 z 10 okrągłymi otworami i dosyć szerokimi dystansami, mam też drugi komplet z 9 okrągłymi otworami.
Chciałbym zachować możliwość dosyć sprawnej jazdy po twardym, obecnie Samurajek całkiem żwawo się odpycha na tych małych kółkach. Planuję zakup nowych opon, MT lub w ostateczności agresywniejsze AT, dopuszczam też zakup nowych felg
Pytanie:
- zostać na ori felgach 15 z dystansami i szukać opony 15?
- wywalić dystansy i kupić felgi 15 z większym minusowym ET i włożyć opony 15?
- kupić felgi R16 i do tego nowe opony?
- inne propozycje?
W jakie ET celować? Nie ukrywam, że chciałbym gumy o rozmiarze powiedzmy tych 30 cali, możliwie wąskie aby nie zjadły całej mocy. W przyszłości pewnie założę zwolnione przełożenia w reduktorze (jeśli teraz są seryjne) i blokadę tylnego mostu. Z tego, co widzę, w rozmiarze R15 jest dosyć słaby wybór opon wąskich i wysokich, aby zrobić te 29-30 cali. W rozmiarze R16 było by pewnie łatwiej coś takiego znaleźć.
Będę wdzięczny za sugestie i ew. podpowiedzi co do konkretnego rodzaju sprawdzonych opon (w miarę lekkie i znośnie zachowujące się na drodze). Poprzednie tematy czytałem, ale większość jest już stara i może pojawiły się jakieś nowe rozwiązania w zakresie felg i opon.
Pomógł: 81 razy Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 2027 Skąd: Węgrów
Wysłany: 2024-01-15, 10:46
Imho najbardziej sensowne, do tego co masz w tej chwili, byłoby dokupienie gum 235/75r15, założenie ich na felgi 10 kółek i zostawienie dystansów.
Zdrowy silnik radzi sobie jeszcze jako tako z takimi gumami, a w terenie taki rozmiar już się nieźle sprawuje.
Felgi, które widać na focie, to nie oryginał z samuraia, na oko są szersze i mają inne odsadzenie - bardziej w minus, te z 9 kółkami na nic Ci się nie przydadzą, to chyba najgorszy model ze wszystkich suzukowych, sprzedaj je komuś do łady nivy albo przyczepki.
Ze średnicą kół i tak mocno nie poszalejesz w tym samochodzie, nadkola ma w prawdzie ładnie powiększone, aż się prosi o 31", ale progi z przodu chyba zupełnie nie podcięte, no i chyba jest na wąskich mostach, chociaż z tej foty trochę trudno wyłapać.
Mosty ma niby szerokie, szerokość pochwy +/- 120 cm. Tak się składa, że praktycznie równolegle z Samurajem kupiłem też drugiego gruza, tzn. Kia Sportage I i akurat ona stoi na oponach 235/75 R15 czyli 29'' na felgach z prawdopodobnie ujemnym ET (rozstaw szpilek i otwór centrujący jak stosowane w Suzuki). Można przerzucić i zobaczyć jak by wyglądało, ale koła wydają się dosyć małe, przynajmniej w porównaniu do 31''.
W Samcu na zapasie mam jeszcze jeszcze inna felgę z mniejszym odsadzeniem, też kółka (węższy rant, inaczej mocowany wentyl):
https://zapodaj.net/plik-cMI5PgkUUF
'
Na dokładkę z autem przywiozłem jeszcze komplet felg "kółek" a'la niklowanych, ale te to się raczej do niczego nie nadadzą:
Generalnie nie mam nic przeciwko podcięciu, tylko musiałbym obadać, czy się nie przebiję przez podłogę do wnętrza kabiny ;]
Obecnie koła wystają jakieś 7cm +/- poza błotniki:
Bardziej by mi pasowały wizualnie opony węższe ale wyższe, np. 225/85 R16, czyli wąskie 31'' (praktycznie tylko jeden model dostępny Geyer & Hosaja BIG ROCK 225/85R16 MT nalewka). Dodatkowo w tak małym aucie szeroka opona może sprawiać problemy przy skręcie oraz znacznie rośnie waga gumy w miarę wzrostu szerokości.
Może przytargam do domu jakieś koło 31'' i przystawię do samca by wizualnie zobaczyć, jakie były bo odstępy w nadkolu. W zasadzie pasowały by mi nawet te stare felgi 15, ale w rozmiarze R15 ciężko o oponę 30-31 cali, która nie będzie szerokości pontonu (chodzi mi o utratę mocy i półośki) - może jakieś propozycje?
Pomógł: 81 razy Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 2027 Skąd: Węgrów
Wysłany: 2024-01-16, 18:14
No to jest prościej - przerzuć koła od kijanki i będziesz miał porównanie. Przy tak wyciętych nadkolach oczywiście, że będą się wydawały za małe, ale bierz pod uwagę wydolność sprzętu, dla fabrycznych przełożeń i silnika to już jest praktycznie kres możliwości.
Felga z zapasu, to oryginał samurai, te co masz na samochodzie to najpewniej chińska kopia mangels modular, a te z kijanki to kopia triangular.
Te chromowane, to oryginalne felgi z vitary (tylko pochromowane ), jak wspomniałem, najlepsze przeznaczenie dla nich to niva albo przyczepka, mają et 25, jeśli dobrze pamiętam.
Podcięcie dokładnie tam, gdzie zaznaczyłeś, większe opony, szczególnie na odsadzonych felgach, zaczepiają przy skręcie o próg i podłogę.
Też wolę wysokie i węższe gumy, jeżdżę na 235/85r16, ale do samuraia to już jest kawał koła.
Z 15-tek kojarzę tylko ruskie 225/85r15 i 215/90-15 vel 8,40-15, ale to nic godnego polecenia.
225/85r16 to w ogóle jakaś rzadkość, ciekawe na jakich karkasach je nalewają, generalnie ciekawy rozmiar.
Łatwiej trafić minimalnie mniejsze 215/85r16, to robi kilku producentów.
Btw. zapas kół na razie masz, może lepiej zacząć od inwestycji w większy silnik albo przełożenia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum