Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Przesunięty przez: slavok
2013-08-14, 17:11
ograniczenie prędkości przy 4x4
pavelk
rozgadany


Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 86
Wysłany: 2009-12-09, 21:52   ograniczenie prędkości przy 4x4

Czy są jakieś zalecenie co do max prędkości przy włączonym napędzie 4x4 (oczywiście nie zredukowane)? Pytam bo idzie zima i pewnie żeby się nie ślizgać za bardzo na śniegu to będę jeździł z 4x4..
 
     
corny 
pomocnik mechanika



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 460
Skąd: Swietokrzyskie TJE
Wysłany: 2009-12-09, 23:45   

zdrowy rozsadek .... :-D
 
     
pavelk
rozgadany


Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 86
Wysłany: 2009-12-10, 07:45   

tyle to sie domyslam 8-) - chodzi o to czy jak bede pomykal 80km/h z zapietym 4x4 to cos sie tam z dolu nie zaczyna zuzywac w tempie blyskaiwcznym albo co innego...
 
     
Myszon 
niby że szefo


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 28 Kwi 2006
Posty: 868
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2009-12-10, 12:23   

Ja jeżdże cały czas na 4x4 i nie pamiętam kiedy ostatnio go wyłaczałem. Co do prędkości to niema raczej czegoś takiego jak limit czy coś - to ustrojstwo przy każdej prędkości ma działać :). Tylko nie zapomnij sprawdzić oleju w mostach.
_________________
Suka 1.6 16V Kajman 31", 5,125, Springi, DW 10000lbs, sprzęgło FSO Dron Kielce
 
     
corny 
pomocnik mechanika



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 460
Skąd: Swietokrzyskie TJE
Wysłany: 2009-12-11, 23:40   

Myszon napisał/a:
Ja jeżdże cały czas na 4x4 i nie pamiętam kiedy ostatnio go wyłaczałem. Co do prędkości to niema raczej czegoś takiego jak limit czy coś - to ustrojstwo przy każdej prędkości ma działać :). Tylko nie zapomnij sprawdzić oleju w mostach.


po asfalcie ??
 
     
Myszon 
niby że szefo


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 28 Kwi 2006
Posty: 868
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2009-12-12, 09:23   

Tak - cały czas 4x4
_________________
Suka 1.6 16V Kajman 31", 5,125, Springi, DW 10000lbs, sprzęgło FSO Dron Kielce
 
     
corny 
pomocnik mechanika



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 460
Skąd: Swietokrzyskie TJE
Wysłany: 2009-12-12, 22:55   

a otoz dlatego

Dobrze rozumiesz.
Patrol ma napęd 4x4 z tzw. dołączanym przodem, nie ma mechanizmu
różnicowego
międzyosiowego (lub jak twierdzą niektórzy: ma jego stałą blokadę :-) ) -
czyli w odróżnieniu od permanentnego 4x4 (jak np. Dyskoteka) nie można
jeździć 4x4 na podłożu uniemożliwiającym poślizg kół (asfalt, beton).
Dlaczego? bo przy 4x4 osie są spięte na sztywno a w zakręcie przód
pokonuje
większą drogę niż tył...
W związku z powyższym samochodem takim jeździ się normalnie z napędem na
tył - przód jest odłączony. Ale żeby zmniejszyć opory toczenia i zużycie
niepotrzebnie obracających się elementów (przedni wał, mechanizm
różnicowy,
półosie, przeguby) stosuje sie sprzęgiełka półoś/piasta kół przednich
pozwalające tymże kołom kręcić się swobodnie (jazda 2x4) lub łączące je z
półosiami (kiedy 4x4). Sprzęgiełka są różne, kwadratowe i podłużne,
manualne, podciśnieniowe i automatyczne, wajhowane ręką lub kluczem -
pełnią
jednak taką samą rolę.

Ergo:
- sprzęgiełka FREE - masz napęd 2x4 choćbyś nie wiadomo co powłączał (jak
włączysz 4x4 to przedni wał jest napędzany, ale półosie nie napędzają
kół...)
- sprzęgiełka LOCK - masz napęd 2x4 ale cały czas biernie (napędzanie
kołami) kręcisz w/w przeniesieniem napędu przód, albo 4x4 jak ruszysz
taką
drugą wajchą obok biegów.

Oryginalne sprzęgła Patrola mają pozycje albo LOCK albo AUTO (nie ma
FREE).
To pierwsze to wiadomo, to drugie zaoszczędzić ma leniwym wysiadania i
zabawy kluczem w celu zapięcia przodu - system zapadek podczas obracania
się
wału przedniego (jak się załączy 4x4) sam je zasprzęgla, a rozsprzęgla
wtedy
gdy zrobimy 2x4 (wał nie jest napędzany ze skrzyni) i przejedziemy kilka
metrów wstecz. Tyle teoria, w praktyce jak sie na AUTO w amoku zapracuje
prawą nogą wtedy sprzęgiełka (a raczej pewne ich elementy) lubią
polecieć...
zazgrzyta, zaterkocze i dupa blada. Dlatego w terenie załączać należy LOCK
i
już, sprzęgła są, a jakoby ich nie było i nic im się nie dzieje. W związku
z
takimi właściwościami AUTO żeby sprawdzić w Patrolu, czy sprzęgiełka
wysprzęgliły trzeba sprawdzić, czy podczas jazdy wał przedni się obraca
czy
nie; kręcenie go ręką spowoduje zasprzęglenie przodu :-)
Najlepiej pracę sprzęgiełek bada się podnosząc przód auta, tak żeby koła
były w powietrzu.

Jeżdżenie 2x4 z zapiętymi sprzęgiełkami ujawnia wszelkie luzy w obrębie:
przedni wał - mechanizm różnicowy - półosie - przeguby, co łatwo
stwierdzić
porównując doznania podczas analogicznej jazdy ale z rozłączonymi
sprzęgiełkami, kiedy w/w sie nie kręcą (trza oblukać zwrokiem wpierw, czy
podczas jazdy rzeczywiście przedni wał się nie obraca, albo jak kto ma
sprzęgła manuale to pokręcić wał przedni ręcami czy się luźno obraca).

Niedobrze, jak w pozycji AUTO jedna strona rozsprzęgli a druga nie (bo
się
akurat zjebała). Wtedy podczas normalnej jazdy w dupę dostaje przedni
mechanizm różnicowy - jedna półoś napędzana kołem a druga swobodna...


Myślę że teraz wszystko jasne. Ja większość resursu pokonuję na czarnym,
więc przód rozpinam. Zużycie paliwa, drgania na kierownicy i takietam. Co
200-300 km mądrzy ludzie radzą jednak zapiąć 4x4 i przejechać kilka km,
coby
się mechanizmy (zwł. krzyżaki wału i przeguby) nasmarowały. Jeśli ma to
być
na czarnym to sprzęgiełka mają być ROZŁĄCZONE.

Co do grzechotania - są to zużyte przeguby homokinetyczne kół przednich.
Rozbierz piasty (przy okazji zrobisz zwrotnice i smarowanie kul; o czym
traktował poprzedni odcinek :-) ), wyciągnij półosie z przegubami
(stanowią
całość), wymyj ze smaru i obejrzyj. Jeżeli kulki, bieżnie są całe to OK,
napchać porządnie smaru i jeździć aż się nie rozleci (gdyby to był
samolot
to moja rada byłaby nieco odmienna :-) )
Egon GR`93
 
     
Myszon 
niby że szefo


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 28 Kwi 2006
Posty: 868
Skąd: Jędrzejów
Wysłany: 2009-12-13, 16:37   

No to chyba załatwiłem swojego sprzęta bo ostatnio słychać jakiś dziwny dzwięk prawdopodobnie w przednim moście także teraz to już po ptokach :(
_________________
Suka 1.6 16V Kajman 31", 5,125, Springi, DW 10000lbs, sprzęgło FSO Dron Kielce
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.