Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Przesunięty przez: Admin
2010-12-15, 10:23
Korek wlewu paliwa.
stormy 
świeżak



Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 23
Skąd: Izabelin
Wysłany: 2012-02-23, 01:53   

tomaszpopiela napisał/a:
nie miałem pojęcia że korek ma być całkowicie szczelny


Musi być szczelny z 2 powodów:

1. Ekologia - chodzi o to żeby do atmosfery nie przedostawały się opary paliwa. Dlatego współczesne samochody spełniające wymogi norm emisji OBDII przy nieszczelnym korku mogą zapalić kontrolkę check engine (MIL). Zgodnie w wymogami normy sterownik silnika musi wykryć nieszczelność w układzie odpowietrzania zbiornika o wymiarze równoważnym średnicy otworu 0,5mm. Niektóre samochody są w stanie wykryć nawet 0,25mm. Sprawdzenie szczelności układu odpowietrzenia może odbywać się poprzez testowanie podciśnienia (układ VLDS) albo może być użyta w tym celu specjalna pompka która wytwarza ciśnienie w zbiorniku (układ LDP).

Powyższe to tylko jako ciekawostka (obrazująca jak daleko ekolodzy są w stanie sterroryzować producentów samochodów :evil: ), samuraja to kompletnie nie dotyczy.

Ale nas dotyczy drugi powód:

2. Głębokość brodzenia. Jeżeli z nieszczelnym korkiem wkleimy się w głębokiej wodzie i sobie trochę postoimy to mamy potem wodę w zbiorniku, szczególnie jeżeli reszta układu odpowietrzającego nie jest sprawna do końca (czytaj: zatkany dolny zawór na "charcoal canister"). Ja się niestety tak załatwiłem na jednym z rajdów :-(

Pomijam już 3 powód - ryzyko rozlania paliwa po wywrotce...
_________________
Samurai '92 1,3
Subaru Outback '05
Jeep Cherokee '97
 
     
mirek372
rozgadany


Dołączył: 23 Gru 2010
Posty: 75
Wysłany: 2012-02-23, 19:52   

Oczywiście szczelny - ale od zewnątrz . Od strony zbiornika paliwa musi być "inteligentnie" nieszczelny czyli reagować na pod- i nadciśnienie (odpowiednio ok. -0,3 bar ; +0,3).
_________________
mirek372
 
     
jeżu 
zapaleniec



Pomógł: 2 razy
Wiek: 42
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 348
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2012-02-24, 07:33   

mirek372 napisał/a:
Oczywiście szczelny - ale od zewnątrz . Od strony zbiornika paliwa musi być "inteligentnie" nieszczelny czyli reagować na pod- i nadciśnienie (odpowiednio ok. -0,3 bar ; +0,3).


Możesz wyjaśnić jak coś może być nieszczelne od środka, a od zewnątrz nie? Jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić.
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 33
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2012-02-24, 21:13   

jeżu napisał/a:
mirek372 napisał/a:
Oczywiście szczelny - ale od zewnątrz . Od strony zbiornika paliwa musi być "inteligentnie" nieszczelny czyli reagować na pod- i nadciśnienie (odpowiednio ok. -0,3 bar ; +0,3).


Możesz wyjaśnić jak coś może być nieszczelne od środka, a od zewnątrz nie? Jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić.

Jednak mam bujną wyobraźnie - zawór zwrotny (nie mam pojęcia czy jest on w baku/korku, zwyczajnie wyobrażam sobie "jednostronną nieszczelność" :-D

Cytat:
(...)Dlatego współczesne samochody spełniające wymogi norm emisji OBDII przy nieszczelnym korku mogą zapalić kontrolkę check engine(...)


OBDII kojarzy mi się bardziej z On-Board Diagnostic level 2 czyli nie norma emisji OBDII a system diagnostyki autka (w szerszym zakresie niż ekologia)

(tak się tylko czepiam słówek :-D )
 
 
     
stormy 
świeżak



Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 23
Skąd: Izabelin
Wysłany: 2012-02-24, 21:58   

Hałas napisał/a:

Jednak mam bujną wyobraźnie - zawór zwrotny (nie mam pojęcia czy jest on w baku/korku, zwyczajnie wyobrażam sobie "jednostronną nieszczelność" :-D


I prawie dobrze sobie wyobrażasz - taki zawór jest w układzie odpowietrzania zbiornika (EVAP).
I to znacznie bardziej skomplikowany niż zwykły zawór zwrotny - w zbiorniku może wystąpić zarówno podciśnienie (w miarę ubytku paliwa lub spadku temperatury) jak również ciśnienie (przy wzroście temperatury).
Ale korek nie pełni tu żadnej funkcji. Nie róbcie ze zwykłej zakrętki skomplikowanego mechanizmu :-)

Tutaj jest filmik obrazujący zasadę działania układu:



W samuraju jest to zrobione dużo prościej, bo nie jest sterowane przez ECM tylko przez bimetaliczny zawór BVSV.
Na prawdę bardzo zachęcam do zajrzenia do dokumentacji serwisowej samuraja - tam jest wszystko ładnie wyjaśnione z obrazkami.

A tak swoją drogą - czy ten "charcoal canister" ma jakąś zgrabną polską nazwę?

Hałas napisał/a:

OBDII kojarzy mi się bardziej z On-Board Diagnostic level 2 czyli nie norma emisji OBDII a system diagnostyki autka (w szerszym zakresie niż ekologia)
(tak się tylko czepiam słówek :-D )


Termin OBD II jest używany w literaturze w znaczeniu prawnym do określania zbioru przepisów wydawanych przez SAE, EPA, CARB itp. oraz w znaczeniu technicznym do określania systemów pokładowych zrealizowanych zgodnie z wymaganiami normy.
_________________
Samurai '92 1,3
Subaru Outback '05
Jeep Cherokee '97
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 33
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2012-02-24, 22:09   

Skoro tak twierdzisz zatem tak musi być :-)
Czyli jest to coś na zasadzie EURO-1 / EURO-2 itp.?

PS: Kolega z Izabelina k. Konina?
 
 
     
stormy 
świeżak



Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 23
Skąd: Izabelin
Wysłany: 2012-02-24, 22:22   

Hałas napisał/a:
Skoro tak twierdzisz zatem tak musi być :-)
Czyli jest to coś na zasadzie EURO-1 / EURO-2 itp.?


Tutaj masz to dokładniej wyjaśnione.
http://www.samochodowka.k...czyszczenia.htm
A jeszcze więcej można znaleźć w książce "Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych" J.Merkisz,St.Mazurek, WKŁ

Hałas napisał/a:
PS: Kolega z Izabelina k. Konina?


Nie. Z tego koło Puszczy Kampinoskiej 8-)
_________________
Samurai '92 1,3
Subaru Outback '05
Jeep Cherokee '97
 
     
Hałas 
Specjalista
GaDzik evo I



Pomógł: 31 razy
Wiek: 33
Dołączył: 04 Lut 2012
Posty: 1241
Skąd: Konin/Poznań
Wysłany: 2012-02-24, 22:51   

Dzięki!
Wiele to wyjaśnia (Dla zainteresowanych ale leniwych OBDII to Zarówno norma jak i system diagnostyki [stworzony by informować kierowce o odchyłach od normy])

Swoją drogą przeraża mnie odrobinę cycat z w/w linku:
Cytat:
System OBD III, (który docelowo miał być wprowadzony w USA w 2002 roku), w założeniu ma stosować kontrolę emisji pojazdów poprzez diagnostykę OBD II oraz automatyczne powiadamianie odpowiednich służb.
System OBD III wprowadzi nowe regulacje prawne związane z automatycznym wykrywaniem i identyfikacją pojazdów niesprawnych.



Ale może wróćmy może do głównego tematu ;-)
 
 
     
sokratesb 
Specjalista
Off-top King



Pomógł: 8 razy
Wiek: 27
Dołączył: 28 Sie 2011
Posty: 1497
Skąd: Kwilcz/Poznań
Wysłany: 2012-02-25, 02:02   

Hehe, fakt, niedługo zaraz po urodzeniu będą nam wszczepiać Chipy, żeby wiedzieli gdzie jesteśmy. :mrgreen:
Full kontroll, najlepsze są jednak wyspy bananowe. :mrgreen:
 
     
mirek372
rozgadany


Dołączył: 23 Gru 2010
Posty: 75
Wysłany: 2012-02-25, 12:58   

Odezwałem się bo po prostu chciałem odradzić zatykania zbiornika paliwa "kołkiem" . Oczywiście na bardzo ekstremalne warunki można , oczywiście świadomie i na krótko , stosować różne patenty nie do zastosowania w tradycyjnych warunkach .
Realizacja korka wlewu paliwa jako zaworu o w/w parametrach to nie są loty w kosmos .
Wystarczy wsiąść do ręki pierwszy lepszy korek - warstwy podatnej gumy , sprężyna , labiryntowe przekładki metalowe lub plastikowe .
A konstrukcja armatury wokół układu zasilania silnika współczesnych samochodów to inna bajka... Jest bardzo różna .
_________________
mirek372
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.