Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Przesunięty przez: Myszon
2013-10-04, 13:36
Ustawiamy luzy zaworowe - suzuki samurai 1.3
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-06-26, 22:31   Ustawiamy luzy zaworowe - suzuki samurai 1.3

Witam!
Przy okazji regulacji luzów zaworowych postanowiłem co nieco naskrobać.


Co będzie potrzebne:

- klucz nasadowy 10mm - do odkręcania i dokręcenia dekla głowicy.
- klucz oczkowy 12mm - do luzowania oraz kontrowania śrub zabezpieczających śruby do reg. luzu.
- śrubokręt płaski - do śruby ustawiającej luz.
- szczelinomierz - wiadome... do mierzenia luzu.
- klucz nasadowy 17mm - do obracania wałem korbowym.
- może przydać się młotek gumowy - krąży legenda, że przed ustawieniem luzu warto puknąć młotkiem w zluzowaną dźwigienkę zaworową co by zawór dobrze siadł, ile w tym prawdy nie wiem.
- jak ktoś ma klucz dynamometryczny i lubi wszytko nim dokręcać to też się przyda ;)
- zaleca się też po demontażu pokrywki wymianę uszczelki, ja oceniam jej stan i wymieniam jak jest już wysłużona, jak nie była dawno ruszana w dodatku się poci to warto wymienić bo pewne jest, że po skręceniu będzie się lało...

Dane regulacyjne:


- luz zaworowy od strony zaworów ssących: 0.13 - 0.17mm
- luz zaworowy od strony zaworów wydechowych: 0.16 - 0.20mm

to są wartości dla zimnego (15-25C) silnika i tak raczej ustawiamy, dla silnika rozgrzanego (60-68C) te wartości to in:0.16-0.20mm ex:0.26-0.30mm

moment dokręcania śrub pokrywki: 4-5nm


znamy już wartości więc przystępujemy do działania, regulacja przebiega w dwóch etapach (więc przeczytać całość!) o czym poniżej:


Lewarek skrzyni ustawiamy na "luz" i podkładamy coś pod koła by nas samochód nie przejechał...

Demontujemy pokrywkę zaworów oraz kopułkę rozdzielacza:




Wyciągamy zaślepkę na skrzyni i ustawiamy znaki na kole zamachowym tak by litetka (T) pokrywała się z wycięciem na obudowie skrzyni (literka T to znak TDC czyli Top Dead Center po polsku to GMP - Górny Martwy Punkt co to oznacza można poczytać na wiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/GMP_%28silnik%29 )

Należy zwrócić też uwagę na to by palec aparatu zapłonowego był ustawiony w pozycji na 1 świece, jeżeli palec jest u dołu obracamy wałem raz o 360st. (jeden obrót wału to pół obrotu wałka w głowicy, palec aparatu zapłonowego jest połączony w z wałkiem więc też będzie się obracał)


tutaj na zdjęciu klucz nasadowy na wale i kierunek kręcenia, w celu ułatwienia kręcenia wałem można wykręcić świece zapłonowe


pozycja (T) na kole zamachowym, wziernik w obudowie skrzyni:


Palec rozdzielacza w pozycji na 1 cylinder:


Jeżeli już tak ustawiliśmy nasz wał i wałek w głowicy przystępujemy do regulacji:



i teraz LUZ USTAWIAMY TYLKO NA ZAWORACH NR 1 - 2 - 5 -7


robimy to tak, luzujemy nakrętkę kontrującą (klucz 12mm) i szczelinomierzem mierząc luz kręcimy śrubką (śrubokręt płaski) tak by luz mieścił się w normach czyli dla ssących luz powinien być ustawiony tak by blaszka szczelinomierza o grubości "0.10" wchodziła lekko natomiast blaszka o grubości 0.15 z lekkim oporem natomiast "0.20" nie powinna dać się wcisnąć w szczelinę, kiedy już ustawimy to trzymamy śrubokrętem śrubkę i kontrujemy z wyczuciem nakrętkę, po za kontrowaniu sprawdzamy luz po raz kolejny.
Dla wydechowych postępujemy tak samo z tym że tutaj musimy ustawić luz pomiędzy 0.16-0.20mm.





JAK JUŻ USTAWIMY LUZ NA ZAWORACH 1-2-5-7 chwytamy za klucz na wale i kręcimy nim o 360st tak by na kole zamachowym znów pokazał nam się znak (T) ale z TĄ RÓŻNICĄ, ŻE TERAZ PALEC ROZDZIELACZA MA BYĆ USTAWIONY W DÓŁ !



Jak tak ustawimy nasz silniczek dopiero wtedy REGULUJEMY ZAWORY OZNACZONE NUMERAMI: 3 - 4 - 6 - 8





Regulacja luzów w 2ch etapach wymagana jest ponieważ, raz zluzowane mamy dźwignie zaworowe 1-2-5-7 a po obrocie wału 3-4-6-8, zawory regulujemy oczywiście na zluzowanych dźwigiękach.

Po regulacji skręcamy wszytko do kupy i zakładamy kopułkę na rozdzielacz, śruby pokrywki zaworowej warto dokręcać na krzyż.

Po prawidłowo przeprowadzonej regulacji zawory powinny przestać klepać o ile nie mamy wytłuczonej głowicy...


Myślę, że komuś może się ten poradnik przydać.


//opracował slavok - zakaz kopiowania bez zgody autora
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
Ostatnio zmieniony przez slavok 2013-06-27, 12:15, w całości zmieniany 4 razy  
 
     
sokratesb 
Specjalista
Off-top King



Pomógł: 8 razy
Wiek: 26
Dołączył: 28 Sie 2011
Posty: 1497
Skąd: Kwilcz/Poznań
Wysłany: 2013-06-26, 22:41   

No, myślę, że mnie się kiedyś przyda, za jakieś parę lat. :)
 
     
yenko 
Specjalista
PIMP MY PEPSI RIDE



Pomógł: 19 razy
Wiek: 38
Dołączył: 03 Gru 2010
Posty: 1476
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-06-26, 23:15   

Strasznie to jakieś pogmatwane wyszło. Jak mi klepały zawory i jak kumpel poustawiał bez takiej gimnastyki jak pokazałeś w tutorialu to przestały stukać. Teraz to już nie wiem jak to robić czy tak jak Ty pokazałeś czy jak kolega mi poustawiał. hmmm
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-06-26, 23:20   

Ale jaka gimnastyka, kręcić wałem zawsze musisz by zluzować dźwigienki zaworowe hehe, nie da się inaczej ustawić luzów, to chyba najprostszy ze sposobów ;)
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
sokratesb 
Specjalista
Off-top King



Pomógł: 8 razy
Wiek: 26
Dołączył: 28 Sie 2011
Posty: 1497
Skąd: Kwilcz/Poznań
Wysłany: 2013-06-26, 23:34   

Yenko, to nie może być pogmatwane, bo jak to czytam, to mam wrażenie, że nawet ja jestem w stanie to zrobić. :)
 
     
yenko 
Specjalista
PIMP MY PEPSI RIDE



Pomógł: 19 razy
Wiek: 38
Dołączył: 03 Gru 2010
Posty: 1476
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-06-26, 23:41   

Po prostu nie pamiętam czy kręcił wałem. Ale na pewno nie robił nic z palcem rozdzielacza.
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-06-26, 23:45   

nie ma innej opcji, trzeba kręcić wałem ew. pchać samochód na biegu hehe, na palec nie trzeba zwracać uwagi jak ma się troszkę pojęcia, wystarczy obserwować wałek i i sprawdzać dźwigienki zaworowe, jednak taki sposób jaki podałem jest dla osoby nie obeznanej z mechaniką najprostszy, zresztą tożsamy z tym co napisali w manualu.
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
yenko 
Specjalista
PIMP MY PEPSI RIDE



Pomógł: 19 razy
Wiek: 38
Dołączył: 03 Gru 2010
Posty: 1476
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2013-06-26, 23:57   

No dobra wałem chyba kręcił, w każdym razie ustawił nawet inne luzy niż w manualu i powiedział, że będzie dużo lepiej. I jak się okazało, błoga cisza nastała :) zero cykania mruczuś normalnie
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-06-27, 00:00   

Każdy mechanik ma swoje tajemnice ;) to jest poradnik dla laika :mrgreen:
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
Tanto 
mechanik



Pomógł: 7 razy
Wiek: 53
Dołączył: 15 Wrz 2011
Posty: 667
Wysłany: 2013-06-27, 08:31   

Cytat:
Demontujemy pokrywkę oraz aparat rozdzielacza:

Piszesz o całym aparacie zapłonowym, czy tylko o zdjęciu plastikowej 'czapki'? Warto to uściślić bo zdjęcie pokrywy może być problematyczne przez 'puszkę' podciśnieniową która jest przy aparacie (przynajmniej u mnie tak jest), wtedy najprościej jest zdemontować cały aparat, ale.... jak laik nie zwróci uwagi na to jak ustawiony był palec, a przy montażu zębatka wskoczy inaczej niż było w oryginale, to się silnik 'zepsuje'.
Jak ustawiałem luzy to miałem silnik na stole, ze zdemontowanym osprzętem - było prościej, więc powyższe to rozważania teoretyczne, jeśli coś pomyliłem to proszę o wyprostowanie :-)
_________________
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"
SAT4x4 Szczecin & http://www.reconnet.pl
 
     
Didymos 
Expert
SJ416



Pomógł: 81 razy
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 2027
Skąd: Węgrów
Wysłany: 2013-06-27, 09:25   

A jaki sens ma zdjęcie całego aparatu, później dochodzi dodatkowa zabawa, żeby go ustawić?
Zdejmuje się samą kopułkę, jeśli ktoś ma problem z ustaleniem na którym cylindrze wypada zapłon.
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-06-27, 12:16   

oczywiście ściągamy samą kopułkę, demontaż całego aparatu nie ma sensu... mój błąd, poprawiłem opis, dzięki.
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
Tanto 
mechanik



Pomógł: 7 razy
Wiek: 53
Dołączył: 15 Wrz 2011
Posty: 667
Wysłany: 2013-06-27, 13:44   

Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego u siebie nie mogłem zdjąć pokrywy zaworów. No nic, w przypływie depresji może przeprowadzę wizję lokalną, a przy okazji posprawdzam luzy ;-)
_________________
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"
SAT4x4 Szczecin & http://www.reconnet.pl
 
     
jeżu 
zapaleniec



Pomógł: 2 razy
Wiek: 41
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 348
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2013-06-27, 14:46   

Tanto napisał/a:
Pozostaje jeszcze pytanie dlaczego u siebie nie mogłem zdjąć pokrywy zaworów. No nic, w przypływie depresji może przeprowadzę wizję lokalną, a przy okazji posprawdzam luzy ;-)


Przyklejona ?
_________________
Samurai ,89,1,6td, Lockright, Silverstone Extreme
31/10,5r15
 
     
Tanto 
mechanik



Pomógł: 7 razy
Wiek: 53
Dołączył: 15 Wrz 2011
Posty: 667
Wysłany: 2013-06-27, 16:17   

No bez jaj, po tej próbie był remont silnika i ze zdemontowanym zapłonem zeszła bez problemu. O ile dobrze pamiętam to blokowała się o ten 'latający talerz' który widać na poniższym zdjęciu po prawej stronie. Górna część obudowy aparatu zapłonowego była poluzowana i odchylana w jedną i drugą stronę, ale i tak blokowało.
_________________
Suzuki SJ510 LWB '85 "Kozunia"
SAT4x4 Szczecin & http://www.reconnet.pl
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2013-06-27, 16:22   

da się wyciągnąć, musisz tylko po odkręceniu śrub wyciągnąć je całkowicie i tak manewrować pokrywką by wyszła ;)
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
ZigZag 
rozgadany



Dołączył: 05 Mar 2013
Posty: 118
Skąd: Sanok
Wysłany: 2013-06-27, 20:25   

Slavok dzięki za tutka.Bankowo się przyda.
 
     
Uh Lala 
mechanik



Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 03 Mar 2014
Posty: 581
Skąd: WWA
Wysłany: 2016-09-23, 21:26   

W końcu wiem co to szczelinomierz :D
_________________
...Wilczyca...
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2016-09-23, 22:07   

To takie coś co wkłada się w szczelinę ;) są różne grubości.
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
Uh Lala 
mechanik



Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 03 Mar 2014
Posty: 581
Skąd: WWA
Wysłany: 2016-09-23, 22:29   

Jaki bystry! :D Ale skoro dysponujesz takimi zabawkami, to pożycz Koleżance ;P
_________________
...Wilczyca...
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.