Witam.
Z racji że ostatnio nie mam dostępu to samochodu a od dawna chodzą mi po głowie zwolnice to zacząłem drążyć temat.
Ogólnie pomysł już jest i myślę że będzie ok.
Jak będę miał czas to zrobię rysunek w wersji elektronicznej na razie wszystko jest na papierze w mało czytelnej formie.
Mam prośbę by ktoś sprawdził moje obliczenia.
Ogólnie chcę uzyskać zwolnienie o 15% i zastosować koła 31'' wyszło mi że muszę ze względu na średnicę kół zredukować prędkość o 0,93 no i te moje 0,85 czyli ogólnie 0,72. Koło mniejsze będzie miało 22 zęby a większe 30. Czyli teoretycznie 0,73 tak??
Przeglądając konstrukcję w internecie stwierdziłem że nie ma sensu podnoszenie o 20cm bo to nie będzie trwałe. Ja planuję 97mm.
Konstrukcja obudowy będzie palona laserem z blachy 10mm, myślałem żeby dać cieńszą ale w niektórych miejscach trzeba wpuścić śruby.
Tryby planuje szerokości 25mm o module m3.
Teraz mam problem gdzie kupić materiał najlepiej 16HG lub 18H2N2 w niedużych ilościach, ma może ktoś jakieś doświadczenie z kupowaniem stali jakościowej??
Tryby będą musiały mieć zęby proste bo takie będę mógł wykonać, skośne raczej nie da rady.
No i może ktoś się orientuje ile kosztuje nawęglanie takich rzeczy bo szukałem w necie ale nic konkretnego nie znalazłem a na razie nie mam dokładnie wszystkiego zaprojektowanego więc nie wyślę też zapytania do żadnej firmy.
Planowo rozstaw kół powiększy się o 55mm na stronę więc nie trzeba by dawać dystansów itd przy większych kołach.
Jako łożyskowanie planuję wykorzystać gotową przednią piastę od samuraia dzięki czemu będzie można śmiało zakładać większe koła. Jeśli ktoś ma rozebrany most mógł by mi zwymiarować te 4 otwory jak na zdjęciu:
Zwolnice są stosowane w innych samochodach, dużo mocniejszych dużo cięższych i jest ok więc dlaczego w samuraiu ma się nie udać??
Co do wzmocnienia mostu to jest to konieczność bo przy większych kołach i dodaniu tych 95mm robi się dużo większa dźwignia, a mosty samuraia są podatne na wygięcie. Wzmocnienie tylnego mostu mam już wstępnie wymyślone, gorzej z przednim, samą rurę wzmocnić nie problem ale ze zwrotnicą jest problem.
Ja jeszcze napisze dlaczego chcę zrobić zwolnice:
- podniesienie mostów
- większe koła osadzone szerzej czyli dalej możliwość normalnego zawracania bez wielkich dystansów
-wał też wyżej i pod normalnym kontem po podwyższeniu samochodu
- tył hamulce tarczowe
-tylne półosie odciążone na dużo solidniejszym łożyskowaniu.
-przełożenie bardziej mi odpowiadające bo obecnie 5 jest mało używana a bardzo często jedynka jest za wolna a 2 za szybka.
Minus to że środek ciężkości się podniesie o te 95mm no i wzrośnie ciężar mostów.
Przynajmniej ja to tak widzę a o kierunek obrotów kół się nie martwcie
Kolego Wikingc1 zapodaj projekt cos sie wymysli. Obecnie nie ma mnie w kraju ale mam dostep do roznych dziwnych czesci i materialow. Sorry za polskie znaki ale cos mi sie poprzestawialo
jak ja bym miał to robić albo komuś zlecać to pewnie koszty by przewyższyły zakup afganów- ogólnie bez sensu.
A znając koszty wycinania zębatek które są kosmiczne to prędzej bym pokrył auto złotem. Dałem kiedyś zrobić zębatki zwolnicy do ciągnika leśnego to mnie jedna wyszła prawie 1000zł więc mogłem kupić używaną zwolnicę za to.
Jak przeczytalem opis ile z tym roboty to faktycznie przyszlo mi do glowy ze moze taniej wyjdzie jednak kupic te afgany. Z drugiej strony rozumiem chec zrobienia czegos wlasnorecznie, tak wiec do dziela ;)
Taniej wyjdzie kupić afgany lub laplandery niż DOBRZE zrobić zwolnice. Gdybyś miał własny zakład obróbki metali - to czemu nie porzeźbić po godzinach, ale każda godzina pracy obrabiarki to duże koszty związane z jej leasingiem, amortyzacją itp...
_________________ Jimny M16A
Samurai 1,6 TD odszedł
z serii I love russia ;) http://www.4x4brasil.com....-diff-lock.html mozesz napisac do goscia maila moze okaze dobre serce i przesle ci rysunek do wypałek i z czego brał koła zebate ;) tylko podejrzewam że waga mostu samca z takimi zwolnicami + wzmocnienia zrówna sie z patrolowskim
Witam.
Widzę że wszyscy są negatywnie nastawieni. Ja w wolnych chwilach będę dłubał zobaczymy może się uda.
Co do kupna mostów od Volvo albo Unimoga to zobaczcie ile takie mosty ważą po włożeniu takich mostów od razu trzeba będzie większy silnik itd i zrobi nam się 2t i to co samurai ma najlepszego czyli małą masę przepadnie.
Cena dorabianych kół jest astronomiczna a jeśli jest jakiś nietypowy moduł to liczą już naprawdę jak za złoto. Ja koła będę wykonywał sam ale średnicę mam ograniczoną do 80mm więc zobaczymy co z tego wyjdzie na razie nie mam dostępu ale w listopadzie zacznę próby.
Stachura44 dzięki za linka, nie widziałem tego wcześniej, fajnie im to wyszło tylko szkoda że nic nie opisane. W zasadzie mój pomysł jest bardzo podobny z tym że oni zastosowali jedną zębatkę pośrednią a ja chcę zastosować 2 co praktycznie wzmocni przekładnię 2krotnie. ale jest problem z wyliczeniem zębatek tak żeby obie zazębiały się tak samo.
Mam prośbę jeśli ktoś może zmierzył by mi średnicę wewnętrzną felgi odwróconego trójkąta bo ja ostatnio nie mam w ogóle dostępu do samochodu. No i ponawiam prośbę zwymiarowania tego czopu piasty, bo bez tego nie mogę nic dalej planować.
Pozdrawiam.
Może od jakiejś maszyny budowlanej albo rolniczej dopasował by koła zębate z katalogu troche tego jeździ na zwolnicach, zostaje kwestia ułożyskowania ale jak masz gotowe koła z łożyskiem to obudowa już nie problem urzeźbić Sporo jest konstrukcji naszych braci ze wschodu może coś by dobrał ?
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2014-10-16, 20:52
Wiking ja śledziłem ten temat i po mojemu to głównym argumentem przeciw samoróbce były koszty - że drogo za detale same, że drogo w odniesieniu do gotowych rozwiązań, że drogo w porównaniu z mostami Volvo itp... jeśli ten argument Cię nie przekonuje/wstrzymuje/przeraża to merytorycznie ja się nie dopatrzyłem żadnych "hejtów" ;) działaj!
_________________ Długie Koromysło z kowadłem pod maską
Pomógł: 15 razy Wiek: 46 Dołączył: 18 Cze 2011 Posty: 663 Skąd: Powiat Żyrardów
Wysłany: 2014-10-16, 21:40
Wiking.... mam w pracy kolegę Ryszarda nazywamy go Ryś`Gayver kolo ma w głowie cały katalog części Ursusa i kilku innych producentów ciągników ...... z pamięci może podać wielkość i ilość zębów w kołach zębatych od skrzyń biegów, mostów i dyfrów wszelakich ciągników starszej daty. Jak by co to podgadam go o możliwość podebrania kół zębatych nominalnych..... Pokażę mu te zdjęcia od Sowietów może wpadnie na jakiś trop.
Wiking napisz do użytkownika AdamŻ on jest w trakcie tworzenia zwolnic tylko on kombinuje ze zwolnicami z LUAZA ew. zamiat zwolnic jesli chodzi ci o prześwit to możesz pokombinowac z takim mostem
[ Dodano: 2014-10-17, 10:18 ]
[ Dodano: 2014-10-17, 10:26 ]
możesz np zapodac dyfry z audi quattro o oznaczeniu asx z blokadami i przełożeniem coś koło 5:1
Witam.
Prace trochę zwolniły bo nie mam dostępu do samochodu i do tego musiałem zmienić moduł na kołach zębatych bo dorwałem tanio nowe frezy m3,5.
Dowiadywałem się co do materiału i ogólnie ciężko jest uzyskać odpowiedz na małe ilości w jednej firmie minimum to 250zł więć w miarę ok a cena materiału to 6,30zł/kg + cięcie w zależności od średnicy 10-20zł. Ale niestety do tej firmy mam ponad 300km muszę powysyłać zapytania w okolicy może ktoś odpowie.
Na początku też myślałem żeby zastosować gotowe koła z jakiegoś ciągnika ale nie udało mi się znaleźć 3 lub 4 potrzebnych kół. A to by było najlepsze rozwiązanie.
Myślałem też żeby zastosować łańcuch ale nie potrafię policzyć jak duży by musiał być, no i trzeba by wymyślić system napinania z 2 stron żeby nie miał luzu przy zmianie kierunku jazdy, dlatego odpuściłem łańcuch.
Pacmano jeśli mógł byś zmierz mi tą piastę będę bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum