Witam.
Mam takie objawy jak w wielu tematach o gasnącym samuraju, szczególnie po nagrzaniu, a następnie braku możliwości odpalenia...odczekać chwilę, ....od razu gaśnie, czasami odpali i zgaśnie. itp. Silnik 1,3 wtrysk, Samurai Santana 2000rok. Posprawdzałem wzrokowo sterownik, i przemierzyłem czujnik Halla. Okazało się, że to on tak świruje, czasem daje impulsy na czerwonym przewodzie, a czasem nie. Napięcie około 11,9V sterownik cały czas podaje.
W serwisie Samurai odpowiedź, na zapytanie czy dostanę czujnik Halla, jest taka, cyt; Oryginalny czujnik kosztuje 1480,11,- brutto, na zamówienie 3 dni robocze po
wpłacie zaliczki w wysokości 450,- brutto.
Szczególnie interesuje mnie wypowiedź, kolegi kostucha, cyt;Kwestia zamontowania (i sprawdzenia czy aktywacja jest biegunem S czy N - wtedy ewentualnie czujnik z literką s na końcu)
Szczególnie interesuje mnie wypowiedź, kolegi kostucha, cyt;Kwestia zamontowania (i sprawdzenia czy aktywacja jest biegunem S czy N - wtedy ewentualnie czujnik z literką s na końcu)
Lulek,
Nie jestem w stanie ci odpowiedzieć autorytatywnie który dokładnie czujnik - nie mam już silnika 1,3 żeby sprawdzić.
Ja bym zrobił tak: kupił czujnik jak w linku i ten z 's" też. Tańsze są niż bilet autobusowy, więc dużo nie ryzykujesz.
Jak będziesz miał w ręku, to podłączasz jeden wg pdf zamiast oryginalnego czujnika i tymczasowo wsadzasz w aparat w miejsce oryginału.
Na włączonym zapłonie wolno pokręcasz wałem - w momencie zbliżenia z czujnikiem ( ) powinna pojawić się iskra.
Jak się nie pojawi, to bierzesz i testujesz drugi czujnik.
Jak już masz właściwy czujnik, to usuwasz z oryginalnego flaki i jakimś poksipolem wstawiasz swój.
Hint dla McGyver'ów:
Takie czujniki są też w impulsatorach do metromierzy montowanych na linkę - jak ktoś przypadkiem będzie swoim samcem w dżungli lub na pustyni i dostęp do sklepu z elektroniką będzie lekko utrudniony, to można sobie awaryjnie wypruć taki czujniczek
Myślałem, że w środku będzie ten układ na trzech nóżkach, połączony z cewką na magnesie, a tu takie japońskie buty.
Kostuch, to jeszcze raz proszę podpowiedz, jak to ogarnąć, gdzie podstawić ten czujnik, ale tak dokładniej, bo przyda się, i innym. Jak widzisz, to akurat ten typ Halla, nie jest tani, i jest trudno dostępny, a na alledrogo, to raz tylko ktoś sprzedawał w 2011 roku, a teraz czasem trafi się tylko razem z aparatem zapłonowym o symbolu aparatu; 33 100 - 80C1.
Ostatnio zmieniony przez lulek 2015-04-25, 10:36, w całości zmieniany 1 raz
Myślałem, że w środku będzie ten układ na trzech nóżkach, połączony z cewką na magnesie, a tu takie japońskie buty.
Kostuch, to jeszcze raz proszę podpowiedz, jak to ogarnąć, gdzie podstawić ten czujnik, ale tak dokładniej, bo przyda się, i innym. Jak widzisz, to akurat ten typ Halla, nie jest tani, i jest trudno dostępny, a na alledrogo, to raz tylko ktoś sprzedawał w 2011 roku, a teraz czasem trafi się tylko razem z aparatem zapłonowym o symbolu aparatu; 33 100 - 80C1.
Jaka cewka na magnesie...
To co wyprułeś to po prostu hybryda - kiedyś technologia była trochę mniej zaawansowana niż dzisiaj.
Zajrzyj do manuala jak zbudowany jest aparat zapłonowy - masz "dziurawy kubeczek" (zwany fachowo "signal rotor"), który powoduje że w pobliżu czujnika pojawia się i zanika pole magnetyczne.
Masz w czujniku trzy kabelki - masa, zasilanie i sygnał.
Z czujnika wychodzą też trzy nóżki -masa, zasilanie i sygnał.
Łączysz je ze sobą i ma działać. W pdf do czujnika masz pokazane na którą płaszczyznę czujnika ma działać pole.
Zakładam że po wypruciu tego co na zdjęciu, wsadzasz w obudowę nowy czujnik i już. Być może będzie konieczność korekty położenia aparatu (w sensie wyprzedzenia zapłonu), bo trudno powiedzieć w jakiej dokładnie pozycji oryginalnie powstaje impuls wyzwalający.
Teraz wyprułem tą hybrydę, https://www.dropbox.com/s...aHalla.jpg?dl=0
To takie duże w samym środku, to magnes, a drugi mały magnes jest z drugiej strony czujnika. Ta hybryda była mocno przylepiona do magnesu, a jeszcze cała płytka porcelanowa. Chciałem podważyć i wyciągnąć w całości, bo na zdjęciu widać było coś jak zimny lut z lewej strony, nie wiem czy to kondensator, czy opornik.( nie jestem elektronikiem, a elektrykiem, i nie samochodowym), no i sie rozsypała...
Tak więc, teraz kupuję, te dwa rodzaje czujników, o których mowa wcześniej, i podstawiam, do tego pudełeczka z magnesami.
Kostuch, czyli dla pewności, jeszcze raz, to teraz taki HONEYWELL SS441R zastępuje mi wcześniejszą płytkę?
Dobrze było by to opanować, z takim przeszczepem, bo nie ma tych czujników, nigdzie, nigdzie.
P.S Co do tych pól magnetycznych, to nic nie znalazłem w serwisówce, tego aparatu zapłonowego.
Chciałbym, aby wypowiedzi zamieszczane, były konkretne na temat, i przede wszystkim zrozumiałe dla forumowiczów.
Zapraszam do podpowiedzi wszystkich.
Teraz nie wiem jak wybrnąć z mojego pisania, aby nikogo nie obrazić, a szczególnie kolegę kostucha.
Jestem, nowy świeżak, ale zanim się na forum zarejestrowałem, to co najmniej przez rok czytałem wasze posty, i stąd też nabrała mnie chęć kupna Samiego.
Ostatnio zmieniony przez lulek 2015-04-25, 10:36, w całości zmieniany 1 raz
Teraz wyprułem tą hybrydę, https://www.dropbox.com/s...aHalla.jpg?dl=0
To takie duże w samym środku, to magnes, a drugi mały magnes jest z drugiej strony czujnika. Ta hybryda była mocno przylepiona do magnesu, a jeszcze cała płytka porcelanowa. Chciałem podważyć i wyciągnąć w całości, bo na zdjęciu widać było coś jak zimny lut z lewej strony, nie wiem czy to kondensator, czy opornik.( nie jestem elektronikiem, a elektrykiem, i nie samochodowym), no i sie rozsypała...
Tak więc, teraz kupuję, te dwa rodzaje czujników, o których mowa wcześniej, i podstawiam, do tego pudełeczka z magnesami.
Kostuch, czyli dla pewności, jeszcze raz, to teraz taki HONEYWELL SS441R zastępuje mi wcześniejszą płytkę?
Dobrze było by to opanować, z takim przeszczepem, bo nie ma tych czujników, nigdzie, nigdzie.
P.S Co do tych pól magnetycznych, to nic nie znalazłem w serwisówce, tego aparatu zapłonowego.
Chciałbym, aby wypowiedzi zamieszczane, były konkretne na temat, i przede wszystkim zrozumiałe dla forumowiczów.
Zapraszam do podpowiedzi wszystkich.
Teraz nie wiem jak wybrnąć z mojego pisania, aby nikogo nie obrazić, a szczególnie kolegę kostucha.
Jestem, nowy świeżak, ale zanim się na forum zarejestrowałem, to co najmniej przez rok czytałem wasze posty, i stąd też nabrała mnie chęć kupna Samiego.
Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona - złotówkę tańszy.
Tak jak pisałem - jakbym miał jeszcze silnik z tym aparatem, to bym zrobił eksperyment, wstawił (bo mam takie TLE w szufladzie) i napisał co wyszło.
Ponieważ nie jestem w stanie tego zrobić, mogę dać ci tylko wskazówki.
Może się skończy tak że wydasz całe 10zł, będzie kicha i trzeba będzie próbować inne - zapewniam cię jednak że ludzie wyrzucają tutaj w błoto bez zmrużenia oka kwoty kilka rzędów wielkości większe
To metalowe to pewnie coś w rodzaju magnetowodu - trudno mi powiedzieć jak to sobie kiedyś wymyślili. Być może trzeba będzie ten metal wypruć - do sprawdzenia czy czujnik zadziała za tą osłoną, czy nie.
W pdf do czujnika SS albo TLE masz pokazane na którą płaszczyznę czujnika ma działać pole magnetyczne - ta płaszczyzna ma byc skierowana do środka aparatu.
kostuch, nie 10zł., ale 2x po 10 czujników ( jeden czujnik 3zł., to razem 60zł.+ przesyłka) około 80zł. 70zł.
Cyt;To metalowe to pewnie coś w rodzaju magnetowodu - trudno mi powiedzieć jak to sobie kiedyś wymyślili
Ja natomiast widzę pewne proste, i logiczne działanie ,,tego metalowego".
Podałem wcześniej, że są dwa magnesy, a między nimi zapieprza ten ,, kubeczek" z dziurkami kwadratowymi, czyli, inaczej, między dwiema biegunami pojawia się metal- i nie. Jest większe pole-nie ma pola. Tak ten czujnik,, to widzi-hybryda". Dalej rozumując na czerwonym przewodzie, pojawia się impuls napięcia, i nie(jak dziura na kubeczku).
Dlatego wcześniej piałem o zmienności pola magnetycznego (Myślałem, że w środku będzie ten układ na trzech nóżkach, połączony z cewką na magnesie), bo to by było proste rozumowanie, impulsów magnetycznych, przerabianych przez ten układ na impulsy elektryczne
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2015-04-19, 17:47
Doktore... ale trzeba przyznać, że dla tego pierwotnego SS441R minimalny zakup to 10 szt. więc nie ma się co na kolegę boczyć, wszak uczciwie przyznał że z elektroniką za wiele wspólnego nie ma i póki nie wskazałeś zamiennika opierał kalkulacje na wzorcowym produkcie.
_________________ Długie Koromysło z kowadłem pod maską
Kupiłem po 5 sztuk; TLE4905L/TLE4906L
Wczoraj sprawdziłem jeden po włutowaniu, tak; https://www.dropbox.com/s....23.52.jpg?dl=0
Po odpaleniu silnika na moment, miałem wrażenie, jak gdyby ruszył do przodu, i zaraz chciał w drugą stronę.
Źle mierzyłem impulsy napięcia, bo na przewodzie czerwonym (impulsowym do compa), a plusem aku. Jak teraz kojarzę, to ma być na przewodzie czerwonym, i minus aku.
Szukałem jeszcze raz jakie te napięcia mają być, i nie mogę znaleźć.
Na pewno wiem, że napięcie ze sterownika, przyłożone do czujnika, to około 12V .
Napięcie między przewodem czerwonym impulsowym, a masą chyba -5V, ale .....tutaj nie pamiętam.
Proszę, koledzy podajcie linka do tego tematu, albo napięcia pomiędzy wszystkimi nóżkami Halla.
Ja sprawdzam to, tak czujnik na stole. Podaję napięcie z baterii, i wkładam metal pomiędzy magnesy czujnika. Miernik cyfrowy (uwaga na prądy, aby nie spalić Halla), pomiędzy przewód czerwony, i co teraz? masę, czy plus, i jakie napięcie impulsu ma być?
Jak jest metal między magnesami, to czy napięcie powinno się pojawić, czy wtedy jak nie ma metalu?
Mam wrażenie takie, że u mnie dzieje się to odwrotnie, przesunięcie zapłonu, poprzez odwrotne działanie czujnika. Będę dalej testował, oba czujniki, ( też znaczenie ma jak jest czujnik ułożony w tej obudowie, raczej napisami do płaszczyzny magnesu, czyli nie tak jak na zdjęciu).
Ostatnio zmieniony przez lulek 2015-04-25, 10:37, w całości zmieniany 1 raz
Kupiłem po 5 sztuk; TLE4905L/TLE4906L
Wczoraj sprawdziłem jeden po włutowaniu, tak; https://www.dropbox.com/s....23.52.jpg?dl=0
Po odpaleniu silnika na moment, miałem wrażenie, jak gdyby ruszył do przodu, i zaraz chciał w drugą stronę.
Źle mierzyłem impulsy napięcia, bo na przewodzie czerwonym (impulsowym do compa), a plusem aku. Jak teraz kojarzę, to ma być na przewodzie czerwonym, i minus aku.
Szukałem jeszcze raz jakie te napięcia mają być, i nie mogę znaleźć.
Na pewno wiem, że napięcie ze sterownika, przyłożone do czujnika, to około 12V .
Napięcie między przewodem czerwonym impulsowym, a masą chyba -5V, ale .....tutaj nie pamiętam.
Proszę, koledzy podajcie linka do tego tematu, albo napięcia pomiędzy wszystkimi nóżkami Halla.
Ja sprawdzam to, tak czujnik na stole. Podaję napięcie z baterii, i wkładam metal pomiędzy magnesy czujnika. Miernik cyfrowy (uwaga na prądy, aby nie spalić Halla), pomiędzy przewód czerwony, i co teraz? masę, czy plus, i jakie napięcie impulsu ma być?
Jak jest metal między magnesami, to czy napięcie powinno się pojawić, czy wtedy jak nie ma metalu?
Mam wrażenie takie, że u mnie dzieje się to odwrotnie, przesunięcie zapłonu, poprzez odwrotne działanie czujnika. Będę dalej testował, oba czujniki, ( też znaczenie ma jak jest czujnik ułożony w tej obudowie, raczej napisami do płaszczyzny magnesu, czyli nie tak jak na zdjęciu).
lulek...
Mam wrażenie że należysz do osób które najpierw robią, a jak coś nie wyjdzie to czytają
Niby nic złego, ale marnujesz swój czas i innych...
Po pierwsze kupiłeś prawie identyczne czujniki (4905 mają szerszy zakres napięć zasilania, po za tym praktycznie niczym się nie różnią od 4906).
Po drugie w pdf masz dokładnie pokazane które wyprowadzenie czujnika to masa, zasilanie, wyjście.
Po trzecie masz też pokazaną płąszczyznę w której działą czujnik - ty dałeś w zupełnie innej.
Po czwarte tam jest wyjście typu 'otwarty kolektor' (też pokazane na obrazku w pdf), co oznacza że sprawdzając działanie czujnika na stole, musiałbyś podłączyć w obwód kolektora opornik, bo inaczej będzie na wyjściu po prostu stan wysokiej impedancji. Taki opornik jest albo w ecu, albo musisz go dołożyć (jeżeli był zintegrowany w oryginalnym czujniku).
Naprawdę przejrzenie dokumentacji/manuala nie jest bolesne.
Poniżej wersja obrazkowa.
Kondensatory przeciwzakłóceniowe dajesz, jeżeli religia ci tego nie zabrania
kostuch, co to znaczy, cyt; Po pierwsze kupiłeś prawie identyczne czujniki (4905 mają szerszy zakres napięć zasilania, po za tym praktycznie niczym się nie różnią od 4906).
Sam podpowiadałeś, cyt; Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona - złotówkę tańszy.
Dalej, cyt; Po drugie w pdf masz dokładnie pokazane które wyprowadzenie czujnika to masa, zasilanie, wyjście.
To to wiem, ale pytałem, o napięcia pomiędzy nóżkami Halla, i taki temat wcześniej czytałem, teraz jednak nie mogę go znaleźć. Wojownik już odpoczywa 1,5 miesiąca, a ja chyba będę dalej kupował podstawiał, i....
Cyt; Po trzecie masz też pokazaną płąszczyznę w której działą czujnik - ty dałeś w zupełnie innej.
Nie wiem, czy chodzi o to, że czujnik ma być pomiędzy biegunami N - S, ? jeśli tak, to tu nie ma takiej możliwości, no chyba że mam wypruć jeszcze ten magnes do którego przylega ten czujnik teraz, a dać go za czujnikiem.
No i ten schemacik na końcu, to muszę zaglądać do sterownika, czy jest ten opornik, a religia??to czy musi się w coś wierzyć, i łazić po tym świecie takie zombi nawiedzone, he, he.
kostuch, co to znaczy, cyt; Po pierwsze kupiłeś prawie identyczne czujniki (4905 mają szerszy zakres napięć zasilania, po za tym praktycznie niczym się nie różnią od 4906).
Sam podpowiadałeś, cyt; Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona - złotówkę tańszy.
Dalej, cyt; Po drugie w pdf masz dokładnie pokazane które wyprowadzenie czujnika to masa, zasilanie, wyjście.
To to wiem, ale pytałem, o napięcia pomiędzy nóżkami Halla, i taki temat wcześniej czytałem, teraz jednak nie mogę go znaleźć. Wojownik już odpoczywa 1,5 miesiąca, a ja chyba będę dalej kupował podstawiał, i....
Cyt; Po trzecie masz też pokazaną płąszczyznę w której działą czujnik - ty dałeś w zupełnie innej.
Nie wiem, czy chodzi o to, że czujnik ma być pomiędzy biegunami N - S, ? jeśli tak, to tu nie ma takiej możliwości, no chyba że mam wypruć jeszcze ten magnes do którego przylega ten czujnik teraz, a dać go za czujnikiem.
No i ten schemacik na końcu, to muszę zaglądać do sterownika, czy jest ten opornik, a religia??to czy musi się w coś wierzyć, i łazić po tym świecie takie zombi nawiedzone, he, he.
Wydawało mi się, że jak sam bierzesz się za operację wszczepiania czujnika, to orientujesz się w "drutologii" i będzie wystarczające "jak się powie dwie słowie".
Kod:
Równie dobrze możesz wziąć TLE4905L/TLE4906L Infineona
Kup TLE4905L -->lub<-- TLE4906L
(wystarczyło zajrzeć do pdf na ich parametry...)
Kod:
pytałem, o napięcia pomiędzy nóżkami Halla
Hmmm... Zadam pytanie pomocnicze: wiesz co to jest wyjście typu 'open collector'?
Napięcie na wyjściu będzie się zmieniać pomiędzy potencjałem masy (zerem) a brakiem napięcia. Wbrew pozorom zero to nie to samo co brak napięcia
Kod:
Nie wiem, czy chodzi o to, że czujnik ma być pomiędzy biegunami N - S, ?
Strona 7 pdf - 'branded side' czyli strona z napisami - tam jest aktywna powierzchnia czujnika skierowana w stronę dziurawego wirującego kubeczka
Nie czuję się na siłach, żeby to zagadnienie precyzyjniej wytłumaczyć...
Dzięki kostuch za podpowiedzi, widzę że jesteś kopalnią wiedzy, i proszę Cię nie gniewaj się na mnie, bo ja jestem tylko elektrykiem, a z samochodami nigdy nie miałem do czynienia, a jeszcze taki silnik Samuraia, co ma około 10 czujników, i kilkanaście wężyków, nie wiem po co. Najbardziej, to mnie zaskakuje ta ,,ślepa kicha" na obudowie filtra powietrza.
Teraz gryzę dalej temat czujnika, a więc tak, czujnik działa płaszczyzną z napisami przyłożony do płaszczyzny z magnesem; https://www.dropbox.com/s...045207.jpg?dl=0
Na mierniku widać napięcia, i są one zgodne manualem; https://www.dropbox.com/s....07.29.png?dl=0
Nie podłączałem, tak jak w manualu jest to pokazane, bo pierwsza kostka, ta większa, to widzę, że minus na czujnik, druga kostka u mnie jest inna, ale wiadomo o co chodzi, że przewód sygnałowy, i dlatego ma być wypięty z ECU.
Cieszyłem się że auto odpali, bo pojawianie się napięć jest tak samo u mnie, jak obrazki manual, a tu nie odpalił. Rozrusznik zakręcił, i jak pojawiła się iskra, to miałem wrażenie, że chce w drugą stronę. Rozumując tak, że tłok na dole, a tu iskra, i silnik stop.
Dzisiaj podniosłem kopułkę aparatu zapłonowego, i na szczęście kubeczk ustawiony z dziurą (czyli nie ma iskry), a palec na 4 cylinder. Wykręciłem świece na 4 cylindrze, i raczej potwierdziły się moje przypuszczenia, tłok u góry a iskry brak. Jak kubeczek przekręciłem na pełny metal, to iskra była, czyli przydałby się kubeczek, odwrotnie z dziurami, co nie możliwe chyba aby takie były, a więc czujnik Halla który będzie działał odwrotnie.
Co dziwne to, to, że działanie impulsów zgadzało by się z manualem. Dodam jeszcze, że mój silnik, to G13BA, a manual dokładnie do tego silnika nie znalazłem, podobno te silniki produkowane od 1993 do 2004 roku.
Kostuch, to proszę podaj mi symbol tego drugiego Halla, bo sam nie wiem jak to szukać.
Czujnik masz dobry - nie kombinuj z innym.
Zakładam że nie wyciągałeś aparatu zapłonowego i nie jest wsadzony "krzywo".
Teraz tak:
Widzę że masz samuraia z nowszym osprzętem i inną elektroniką - być może to co jest w manualu nie jest adekwatne do twojej instalacji.
Wygląda na to że ecu spodziewa się odwrotnego układu impulsów.
Ale to tylko przypuszczenie - nie miałem nigdy w ręku tak nowego samuraia.
Widzę dwa rozwiązania:
Pierwsze - wyjąć aparat zapłonowy i włożyć go obrócony o 90 stopni - spowoduje to że otwory w kubeczku będą wypadać w odpowiednim miejscu gdy tłok jest w okolicy TDC.
Drugie - odwrócić fazę sygnału elektronicznie. Wymaga zainwestowania około 50gr w tranzystor i dwa oporniki (ewentualnie można skanibalizować jakieś stare radio
Przy okazji:
Chaciałbym mieć tak czysto pod maską - szacunek
To wybieram rozwiązanie numer 2 !
Wiesz, że jestem tępy, a więc Proszę Cię o schemacik tego układu, z opisem jaki tranzystor, i jakie oporniki. Jak mnie się uda to zrobić, to potem może się jeszcze komuś przydać, co nawet nie jest elektrykiem.
Edit:Jeśli by coś podeszło, to mam starego zodiaka.
P.S kostuch ja takiego Samuraia ładnego kupiłem, hipnoza zadziałała, a jeszcze byłem pod wpływem. Szukałem prawie rok, no i jest ale co dalej
Aparatu zapłonowego nie podnosiłem, brr...to bym dopiero narobił, przy moich umiejętnościach mechaniki samochodowej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum