Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Wszystkie elementy potrzebne do przeróbki na ,,Spring"
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-11-24, 19:04   Wszystkie elementy potrzebne do przeróbki na ,,Spring"

Cześć

Wiem, że temat był poruszany, jednak był on rozdrobniony: gdzieś sprężyny, a to amortyzatory itd.
Właśnie przymierzam się do budowy zawieszenia na sprężynie i by nie szukać w trakcie prac, tylko przygotować się wcześniej to może zbierzmy co nam potrzebne.

Wersja pierwsza - Ari - zawieszenie na wzór Jimny. Podniesienie na 2"

- Wahacze przód i tył z Jimny - są słabej jakości - najlepiej zrobić z rur b/sz
- Sprężyny tył - Skoda Felicja Kombi tył(najlepiej wzmacniane)
- sprężyny przód - Skoda Pickup tył
- Amortyzatory - Profender Samurai 2" kpl - mocowanie w oryginalnych miejscach w Samuraiu
- Drążek panharda - Z Toyota Camry - składanka - starać się jak najbardziej w poziomie. Mocowania sprężyn oraz wahaczy - projekt własny - z blachy 5mm
- Dłuższe przewody hamulcowe - pasują z Tico
- Dyslokator - projekt własny, ewentualnie dopasować od boje gumowe lub na wzór Stachury. Mocowanie górne.

Bardzo proszę o sprawdzone informacje:
Czy potrzebny jest dystans wału? Jeden czy więcej? Jaka grubość?
Czy potrzebny jest inny wąs drążka kierowniczego? Od czego pasuje?
Czy potrzebny jest ogranicznik skoku zawieszenia?
Jakiej średnicy rur użyć do wykonanie wahaczy? Jakiej średnicy oczko by tanio w przyszłości wymieniać tuleje? Czy zrobić te wahacze trochę dłuższe, a jeśli tak to o ile?
Na co bacznie zwrócić uwagę podczas budowy?
Jak ustawić wymaganą wysokość auta? Czy jakimś sposobem mogę wyliczyć by auto stało na kołach na zadanej przeze mnie wysokości?
Co jeszcze jest potrzebne? Jakieś rady co potrzebne jest do budowy takiego zawieszenia, czy coś pominąłem?

Po otrzymaniu od Was informacji będę wracał do tego postu(edytował go) i dopiszę przy poszczególnych pytaniach Wasze odpowiedzi, uwagi, proponowane zmiany.

Dziękuję
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
Ostatnio zmieniony przez Ari 2015-12-12, 12:24, w całości zmieniany 4 razy  
 
     
yenko 
Specjalista
PIMP MY PEPSI RIDE



Pomógł: 19 razy
Wiek: 39
Dołączył: 03 Gru 2010
Posty: 1476
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2015-11-24, 19:31   

Jimny podobno ma słabe wahacze i się szybko łamią, ale niech to potwierdzą "Starsi" :)
 
     
kurian 
mechanik



Pomógł: 13 razy
Wiek: 40
Dołączył: 07 Lip 2012
Posty: 594
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2015-11-24, 19:53   

co to dyslokator?
zastanów sie nad wahaczami.
jak zrobisz gniazda z blachy 4mm będzie git.
_________________
Suzuki Samurai 1.3i '94 - seria
Radość zaczyna się tam gdzie kończy się rozsądek.
Będąc w terenie postępuj zawsze tak, byś z czystym sumieniem mógł wrócić kiedyś w to samo miejsce. Ty, albo ktokolwiek inny...
 
     
stachura44 
pomocnik mechanika


Pomógł: 8 razy
Wiek: 74
Dołączył: 14 Lut 2014
Posty: 456
Skąd: Abc
Wysłany: 2015-11-24, 20:52   

dyslokator to w sumie landroverowska nazwa ;) przykrecasz to do górnego gniazda sprezyny jak wyskoczy ci sprezyna to to ma z powrotem wprowadzic ja w gniazdo ;-)
 
 
     
Dany44 
mechanik



Pomógł: 15 razy
Wiek: 46
Dołączył: 18 Cze 2011
Posty: 663
Skąd: Powiat Żyrardów
Wysłany: 2015-11-24, 20:56   

- Wahacze przód i tył z Jimny to słabizna jest jeśli już to tylko do jazdy po czarnym i drogach powiedzmy gruntowych wiejsko-leśnych.

Czy potrzebny jest dystans wału? Jeden czy więcej? Jaka grubość? - wystarczy jeden ...a co do grubości to zależy jak auto będzie wysoko stało na sprężynach .... czyli dobierzesz na końcu.

Czy potrzebny jest inny wąs drążka kierowniczego? Od czego pasuje? - raczej nie jest potrzebny ..... ciężko jest znaleźć pasujący zamiennik chyba, że dedykowany Amerykański gadżet typu Calmini ale to już wydatek rzędu 400 - 500 zł.

Czy potrzebny jest ogranicznik skoku zawieszenia? - Tak ....inaczej może Ci się zawias złożyć jak scyzoryk w locie urywając amortyzatory.

Czy dłuższe przewody hamulcowe? - Tak - pasują od Tico są dłuższe lub dajesz dwa w szereg.

Jaką grubość blachy zastosować do budowy gniazd amortyzatorów? - 3 mm to minimum ...ja robiłem z 5 mm

Dyslokator dać u góry czy na dole? - to już jak Marysia uważa.

Na co bacznie zwrócić uwagę podczas budowy? ...... dokładność, dokładność i jeszcze raz dokładność pomiarów i odwzorowań plus dokładność, rzetelność i fachowość spawania. Oraz przemyślane i optymalne ustalenie miejsca mocowań wahaczy, amortyzatorów.... oraz dobranie wszelakich odległości, kątów, zakresów pracy elementów, itp.

Jak ustawić wymaganą wysokość auta? ....a co to dokładnie jest wymagana wysokość auta ?? co masz na myśli ?? pewnie wyjdzie Ci taka jaka będzie końcowa wysokość auta postawionego na obciążonych sprężynach.

Co jeszcze jest potrzebne? - hmmmm też co masz na myśli?? chodzi Ci o sprzęt?? części?? materiały?? przyrządy pomiarowe?? narzędzia i urządzenia?? garaż z kanałem??

Będziesz robił sam ??
_________________
SJ 50 87r. Coś tam lekko pomotane.
SJ 50 89r. Cywil
Ostatnio zmieniony przez Dany44 2015-11-24, 21:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
stachura44 
pomocnik mechanika


Pomógł: 8 razy
Wiek: 74
Dołączył: 14 Lut 2014
Posty: 456
Skąd: Abc
Wysłany: 2015-11-24, 21:01   

dany co dyslokatorów to lepiej chyba jak sprezyna na górze wyskakuje niz na dole
 
 
     
Dany44 
mechanik



Pomógł: 15 razy
Wiek: 46
Dołączył: 18 Cze 2011
Posty: 663
Skąd: Powiat Żyrardów
Wysłany: 2015-11-24, 21:07   

stachura44 napisał/a:
dany co dyslokatorów to lepiej chyba jak sprezyna na górze wyskakuje niz na dole


Faktycznie zgadza się - wyskakując na górze może zrobić mniej spustoszenia. Mi zawsze wyskakuje właśnie na górze (bo w sumie mam na dole przymocowaną do gniazda)
Ja u siebie mam tak zrobione, że za dyslokatory robią u mnie odboje takie grube walce gumowe i mam ich dwa na sprężynę jeden na górze drugi na dole.
_________________
SJ 50 87r. Coś tam lekko pomotane.
SJ 50 89r. Cywil
 
     
kurian 
mechanik



Pomógł: 13 razy
Wiek: 40
Dołączył: 07 Lip 2012
Posty: 594
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2015-11-24, 22:01   

stachura44 napisał/a:
dyslokator to w sumie landroverowska nazwa ;) przykrecasz to do górnego gniazda sprezyny jak wyskoczy ci sprezyna to to ma z powrotem wprowadzic ja w gniazdo ;-)


o ja cielątko nie wiedziałem ze sie to tak nazywa :p
_________________
Suzuki Samurai 1.3i '94 - seria
Radość zaczyna się tam gdzie kończy się rozsądek.
Będąc w terenie postępuj zawsze tak, byś z czystym sumieniem mógł wrócić kiedyś w to samo miejsce. Ty, albo ktokolwiek inny...
 
     
piotr1975 
nowicjusz



Dołączył: 08 Paź 2013
Posty: 41
Skąd: Nowy Wiśnicz
Wysłany: 2015-11-25, 19:53   

Dany44 napisał/a:
- Wahacze przód i tył z Jimny to słabizna jest jeśli już to tylko do jazdy po czarnym i drogach powiedzmy gruntowych wiejsko-leśnych.



nie bardzo rozumiem dlaczego, wyglądają solidnie, a przecież samurai nie waży 3t chyba że ktoś zamierza uprawiać skoki, prędzej wyrwie się radius przy moście niż wahacz

_________________
Suzuki Samurai 1,3 gaźnik, szerokie mosty, lift 2``, springi, reduktor od SJ410, odwrócone trójkąty, tył tarcze, opony Simex 235x70x15, wciągarka
 
     
Dany44 
mechanik



Pomógł: 15 razy
Wiek: 46
Dołączył: 18 Cze 2011
Posty: 663
Skąd: Powiat Żyrardów
Wysłany: 2015-11-25, 21:16   

piotr1975 napisał/a:
Dany44 napisał/a:
- Wahacze przód i tył z Jimny to słabizna jest jeśli już to tylko do jazdy po czarnym i drogach powiedzmy gruntowych wiejsko-leśnych.



nie bardzo rozumiem dlaczego, wyglądają solidnie, a przecież samurai nie waży 3t chyba że ktoś zamierza uprawiać skoki, prędzej wyrwie się radius przy moście niż wahacz


Wahacze z Jimny się gną właśnie przy skokach czy ciężkim traktowaniu. Jak może się urwać radius przy moście ?? skoro jest na dwie duże śruby mocowany, plus dwie duże blachy. Nie słyszałem aby się komuś właśnie radius urwał przy moście.... pogiął się czy urwał przy ramie to tak ale przy moście :-/
_________________
SJ 50 87r. Coś tam lekko pomotane.
SJ 50 89r. Cywil
 
     
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-11-26, 14:42   

Dyslokator to wydawało mi się, że służy bardziej do trzymania auta bardziej w ,,kupie,, niż zabezpieczenie przed wyskoczeniem sprężyny.
Tak naprawdę bardziej chroni on amortyzator by się np. nie złamał gdyby w przypadku braku dyslokatora sprężyna zbyt bardzo ,,rozpływała się,,.

To była moje teoria, chyba, że się mylę?
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
 
     
szymszym 
mechanik



Pomógł: 22 razy
Dołączył: 28 Lis 2013
Posty: 520
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-11-26, 14:48   

Ari napisał/a:
Dyslokator to wydawało mi się, że służy bardziej do trzymania auta bardziej w ,,kupie,, niż zabezpieczenie przed wyskoczeniem sprężyny.
Tak naprawdę bardziej chroni on amortyzator by się np. nie złamał gdyby w przypadku braku dyslokatora sprężyna zbyt bardzo ,,rozpływała się,,.

To była moje teoria, chyba, że się mylę?


Zachowam się jak prawdziwy Polak: Nie znam się, ale się wypowiem.

Wydaje mi się, że to wahacze, sierżanty i inne panhardy mają trzymać auto w kupie. Nawet bez sprężyny ruch kołą poiwinien być ściśle określony.
_________________
szym
 
     
michau 
stały bywalec



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 05 Lut 2015
Posty: 190
Skąd: Łańcut
Wysłany: 2015-11-26, 16:27   

Jeszcze jeden bezwzględnie obowiązkowy element: skrzynka piwa ;-)
 
     
Didymos 
Expert
SJ416



Pomógł: 83 razy
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 2035
Skąd: Węgrów
Wysłany: 2015-11-26, 17:20   

Ari napisał/a:
Dyslokator to wydawało mi się, że służy bardziej do trzymania auta bardziej w ,,kupie,, niż zabezpieczenie przed wyskoczeniem sprężyny.
Tak naprawdę bardziej chroni on amortyzator by się np. nie złamał gdyby w przypadku braku dyslokatora sprężyna zbyt bardzo ,,rozpływała się,,.

To była moje teoria, chyba, że się mylę?

Od trzymania sprężyny na miejscu są gniazda, a dyslokator dba, żeby sprężyna trafiła do owego gniazda w przypadku, gdy zawieszenie pozwala na duże wykrzyże.
Jeśli na max wykrzyżu sprężyny nie wypadają z gniazd, to dyslokatory nie są do niczego potrzebne.
 
     
KRZYKKU 
mechanik
lubię terenówki



Pomógł: 8 razy
Wiek: 44
Dołączył: 16 Paź 2011
Posty: 590
Skąd: Krosno
Wysłany: 2015-11-26, 23:39   

Didymos napisał/a:

Jeśli na max wykrzyżu sprężyny nie wypadają z gniazd, to
znaczy że można to było zrobić lepiej :-P
_________________
Frontera long 31" Jeep WJ 32"
Samurai 89' 1.3GTi, MT 33", 5.125, 4.16, sprężyna 4-link, full lock, 12000 lbs T-Monster

www.KRZYKKU.com
zderzaki stalowe, zawieszenia na sprężynach, akcesoria 4x4
 
     
slavok 
Specjalista



Pomógł: 28 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Mar 2011
Posty: 1492
Skąd: KWA
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2015-11-27, 00:05   

Ja dodam jeszcze jeden a może i dwa bardzo ważne elementy których tutaj chyba zabrakło, mianowicie wiedzę i doświadczenie w takich pracach bo urobić trzeba się dużo a spier...ić robotę bardzo łatwo.
_________________
La vie en rose :)
Proszę spuszczać olej z reduktorów/skrzyń które do mnie wysyłacie kurierem.

rzadko bywam na forum w razie pytań 6o8 o28 o94.
 
     
sjbielsko 
rozgadany
sjbielsko



Pomógł: 1 raz
Wiek: 32
Dołączył: 09 Kwi 2012
Posty: 147
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2015-11-27, 12:35   

wahacze z jimniego specjalnie nie są zbyt mocne żeby jimny spełniał normy bezpieczeństwa i miał strefy zgniotu:)

"dyslokator" jest zbedy gdy ograniczymy skok sprężyny tak zeby sie nie przemieszczała linka , pasem lub odpowiednia długością amortyzatora wystarczy tulejka grubości 2 zwoi w środku gniazda

lepiej zadbać o skok zawieszenia i tłumienie niż wysokość auta , po co nam wysokie auto które i
tak powiesie się na mostach

Poza tym ciężko jest zrobić zawias pierwszy raz żeby dobrze pracował , nie szarpał kierownica , nie urywało się nic itp.. doświadczenie to podstawa albo wieczne przeróbki i naprawa pierwotnych błędów aż do skutku :)

_________________
budowa mojego SJ'ta:)

Projekt4x4-Suzuki Samurai
 
 
     
Ari 
zapaleniec


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Lis 2012
Posty: 359
Skąd: okolice Torunia
Wysłany: 2015-11-27, 12:46   

Prawdopodobnie od razu zrobię wahacze na wzór Jimny. Proszę o podanie jakiej rury użyć. Czy zrobić je dłuższe o np. 5cm?
Tuleje od Skody widzę, że są w bardzo rozsądnej cenie - z metalową osłoną 7,50 PLN. Czy będą się nadawały? Oczko można dopasować do tych tulei.
Oczywiście sam nie będę tego zawieszenia robił, bo nie znam się na tyle, by się tego podjąć. Będzie robił Bodzio, mój ulubiony mechanik(Ojciec Chrzestny auta). On wie jak się wykonuje robotę.
Ponadto wydaje mi się, że zawieszenie na bazie Jimny nie jest bardzo skomplikowane - ważne by zrobić to precyzyjnie.
W razie potrzeby mam w każdej chwili Jimniego do dyspozycji.
_________________
Arek

Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
Ostatnio zmieniony przez Ari 2015-11-27, 18:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Dany44 
mechanik



Pomógł: 15 razy
Wiek: 46
Dołączył: 18 Cze 2011
Posty: 663
Skąd: Powiat Żyrardów
Wysłany: 2015-11-27, 13:03   

Ari napisał/a:
Proszę o podanie jakie rur użyć. Czy zrobić je dłuższe o np. 5cm?


Grubość ścianki tak według mnie to minimum 4-5 mm plus najlepiej aby była to rura bezszwowa a jeśli chodzi o średnicę to coś w granicach 30 mm powinno wystarczyć.
Jeśli chodzi o długość wahaczy to jeśli masz możliwość zrobienia ich od podstaw razem z mocowaniem to od razu rób tak jak należy czyli wahacze powinny mieć długoś 80 - 90 cm. Ja mam na tyle chyba 105 cm razem z tulejami i jest to trochę za długo bo wtedy przedni muszę zrobić krótszy. A jak wahacze zrobisz około 90 cm to przednie i tylne będą symetryczne.
_________________
SJ 50 87r. Coś tam lekko pomotane.
SJ 50 89r. Cywil
 
     
Kwadrat 
rozgadany



Wiek: 51
Dołączył: 04 Wrz 2013
Posty: 111
Skąd: Warka
Wysłany: 2015-11-28, 08:17   

Jeżeli masz robić wahacze na wzór Jimnego to zrób je dłuzsze bedą lepiej pracować .
Do mocowania przy moście tulejki z wymiarami jak w disco I tanie i mocne . Z tyłu
tuleja jak w disco II bo jest wahliwa . Długość miedzy radiusem disco I i disco II.

Najszybciej wykonasz go z blachy 6mm . Narysujesz wzór wytniesz laserem wspawasz 3 tulejki
dołożysz płaskownik żeby się nie gięło na boki i gotowe . :)
_________________
http://www.warka-team.pl
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.