Wysłany: 2016-04-09, 14:48 Problem z blokującą się skrzynią biegów
Niedawno kupiłem Samuraia i póki co zamiast cieszyć się jazdą walczę z usterkami. Uznaję to za nieuczciwość sprzedającego (o wadach skrzyni nawet nie wspomniał), ale to już inna bajka. Szukałem podobnych problemów na innych forach, jednak nie potrafię na tej podstawie ocenić co może dolegać mojemu egzemplarzowi.
W skrócie:
1. przy wyłączonym silniku wszystkie biegi wchodzą bez problemu
2. po odpaleniu, na zimnym (w czasie postoju) wszystkie biegi wchodzą bez problemu
3. gdy ruszam wszystkie biegi wchodzą (z 1-2, z 2-3 itd.), gdy chcę redukować nie mogę zrzucić na 2 bieg (całkowity opór), mogę to zrobić dopiero, gdy prędkość auta spadnie do około 10km/h, nie ma takiego problemu z innymi biegami, tylko dwójka
4. gdy silnik mocno się rozgrzeje (jazda w terenie, 90 stopni) skrzynia blokuje się niemal całkowicie. Niekiedy po wrzuceniu na luz nie ma możliwości wrzucenia żadnego biegu (1-5), po prostu nie da się wbić biegu lewarkiem. Próbując wtedy wrzucić wsteczny słychać chrobotanie czy inny brzydki dźwięk (coś nie zazębia), a wszystkie pozostałe biegi w ogóle nie wchodzą. Trzeba wyłączyć silnik, wbić bieg na wyłączonym (wtedy wchodzi), odpalić ponownie i można odjechać gdzieś na bok by poczekać aż wszystko ostygnie.
Być może komuś objawy skojarzą się z jakimś znanym problemem. Każda wskazówka będzie przydatna. Silnik 1.9TD XUD9, rocznik 1999.
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2016-04-09, 14:58
BarTT napisał/a:
Silnik 1.9TD XUD9, rocznik 1999.
:D
po pierwsze primo sprawdź linkę sprzęgła, po drugie primo podciągnij ją kilka zwitków nakrętką regulacyjną przy łapie sprzęgła, jeśli nadal jest nie ok to sprawdź uchwyt łapy sprzęgła (tę blachę do której dochodzi linka sprzęgła przy skrzyni) - warto by było ją wyjąć i ocenić "naocznie" - u mnie rozpękła się na wieloklinie i wichrowała stopniowo co jakiś czas, tak że przez chwilę jeździło się dobrze po czym jak materiał nabierał plastyczności i się wichrował dalej objawy były jak opisujesz.
Jest też koncepcja, że gumowa osłona końcówki linki przy skrzyni może powodować takie zawirowania. Ja tego nie potwierdzam, ale testowo możesz sobie ją zdjąć i zobaczyć jak będzie.
Dla zobrazowania zagadnienie zwichrowanej łapki, tak to u mnie wyglądało: http://imgur.com/Wee6TBQ
_________________ Długie Koromysło z kowadłem pod maską
Wysłany: 2016-04-09, 15:19 Re: Problem z blokującą się skrzynią biegów
BarTT napisał/a:
Niedawno kupiłem Samuraia i póki co zamiast cieszyć się jazdą walczę z usterkami. Uznaję to za nieuczciwość sprzedającego (o wadach skrzyni nawet nie wspomniał), ale to już inna bajka.
...
Zakładam że była jazda próbna?
Tak czy inaczej... to są dosyć specyficzne auta i nie spodziewaj się sterylności corolli czy innego golfa.
Kiedyś sprzedałem samuraia w dobrym stanie i pani co go kupiła straszyła mnie sądem, bo wkrótce pociekło jej z uszczelniaczy z półosi i zaczął wibrować wał od krzyżaków.
Wysłany: 2016-04-09, 15:46 Re: Problem z blokującą się skrzynią biegów
Dzięki za szybki odzew.
SamNaSamZSam napisał/a:
po pierwsze primo sprawdź linkę sprzęgła
Miałem nadzieję, że to linka i podciągnąłem jakiś tydzień temu, niestety bez zmian. Dzięki za pozostałe wskazówki, sprawdzę.
kostuch napisał/a:
Zakładam że była jazda próbna?
Tak czy inaczej... to są dosyć specyficzne auta i nie spodziewaj się sterylności corolli czy innego golfa.
Kiedyś sprzedałem samuraia w dobrym stanie i pani co go kupiła straszyła mnie sądem, bo wkrótce pociekło jej z uszczelniaczy z półosi i zaczął wibrować wał od krzyżaków.
Przywykniesz albo sprzedasz...
Specyfikę autek poznałem już, także wiem czego się spodziewać. Problem jest, gdyż sprzedający ma na 100% świadomość problemu, ale bez mrugnięcia okiem ją przemilczy. Problem z dwójką zauważyłem w czasie jazdy (podobnie jak kilka innych), ale kupujący twierdził, że to jakaś pierdółka i ogólnie nie ma z tym problemu (pomyślałem ok, skoro tak twierdzi, może jakiś wybierak czy coś - klasyczna naiwność? A może rzeczywiście głupotka, na razie przyczyny nie znaleziono.). Jednak w czasie jazdy próbnej auto nie rozgrzało się wystarczająco (chociaż trochę pojeździłem) jak widać i nie wyszedł problem z blokowaniem skrzyni biegów. W drodze powrotnej (w korku=wyższa temperatura) coś dało o sobie znać, ale zaraz wróciliśmy na trasę i układ się ochłodził. Problem w pełnej krasie ukazał się dopiero przy dłuższej jeździe w terenie itp.. Blokująca się skrzynia praktycznie uniemożliwia na tą chwilę użytkowanie auta zgodnie z przeznaczeniem. Było też kilka innych kwestii (m.in. naprawa, o której sprzedający zarzekał się, że wyjdzie 40-50 zł, kosztowała mnie 850 zł), ale nie o tym temat i nie ma co drążyć. Dziwi mnie po prostu, że niektórzy patrząc prosto w oczy są w stanie tak kręcić, wiedząc że to i tak wyjdzie. No, ale gdyby mi o tym powiedział to przecież chciałbym negocjować bardziej, a to z kolei nie po jego myśli. Najważniejsze teraz to znaleźć przyczynę i móc swobodnie uderzyć w teren.
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2016-04-09, 16:06 Re: Problem z blokującą się skrzynią biegów
kostuch napisał/a:
Przywykniesz albo sprzedasz...
Ja nie przywykłem, ale nie mam zamiaru sprzedawać. Ot od czasu do czasu wykazuję zdziwienie pomieszane ze złością, na wzór anegdoty o gronie studentów spożywających pół litra - wszyscy dobrze wiedzą, że kiedyś flaszka się skończy, ale niezmiennie, za każdym razem są tym faktem tak samo zadziwieni i rozczarowani gdy tylko dotrą do jej dna.
Do grona potencjalnych sprawców dołączyłbym jeszcze pancerz linki sprzęgła, trza zbadać czy nie rozłazi się gdzieś niepostrzeżenie. Tutaj bym chyba nawet sugerował jej wymontowanie całkowite i przy okazji przesmarowanie przed kolejnym montażem.
W tę wersję też jestem w stanie uwierzyć, ale... ja mam dorabianą linkę metodą klasyczną i ten efekt nie występuje lub nie ma znaczenia, przy czym ja nie jeżdżę w terenie i raczej silnik się nie przegrzewa. W każdym razie koledze Airgastonowi rozwiązało problem, więc jak wyczerpiesz wszelkie inne tropy to warto również rozważyć wymianę linki na oryginalną (chyba, że masz oryginalną i na niej doświadczasz takich objawów).
_________________ Długie Koromysło z kowadłem pod maską
Wstępnie odrzuciłem linkę sprzęgła jako przyczynę (łapa, gumka na lince). W międzyczasie doszło kilka dodatkowych problemów (zablokowane wodziki, za nic nie mogę ruszyć i skrzynia jest unieruchomiona).
Czy jest jakiś sposób by dostać się do wodzików bez wyjmowania skrzyni? W kabinie odkręciłem co się dało, ale przez otwór w budzie auta (za mały) nie da się wyjąć elementów, które zaznaczyłem na foto:
Bez ich wyjęcia mam bardzo mocno ograniczony i trudny dostęp.
Jak będzie trzeba wyjąć skrzynię to trudno. Z tego co widziałem obudowa skrzyni jest trzyczęściowa (dwie połówki w przedniej części + tylna część obudowy skrzyni). Podjadę do mechanika by wyjął skrzynię i zabiorę ją do domu drugim autem by na spokojnie oglądnąć wodziki.
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2016-04-12, 21:42
Ja tam nie wiem czy da się na aucie czy nie, ale może skoro w grę wchodzi wyciąganie skrzyni to kup sobie jakąś używkę, może być z benzynowca, z pewnego źródła i jak pojedziesz do mechanika to niech Ci przełoży skrzynie. Będziesz miał auto na chodzie cały czas i na spokojnie zrobisz oryginalną skrzynię i podmienisz jak będziesz potrzeba. Skrzynię używkę kupisz za 250-300 zł.
_________________ Długie Koromysło z kowadłem pod maską
Właśnie o tym myślałem. Zakup skrzyni + wymiana chyba w 600 zł powinien się zamknąć. Przy okazji wymieniłbym od razu sprzęgło (na zapas). Muszę tylko trafić na skrzynię z "pewnego źródła". Chociaż liczyłem, że obejdzie się bez wymiany.
Zawias napisał/a:
Ja bym odblokował bez wyjmowania.
Kurcze, to teraz mi zabiłeś ćwieka, bo już praktycznie się poddałem. Próbowałem śrubokrętami co tylko się da przestawić (sporej siły używając momentami) i jedyne co w ogóle się tam ruszało to jeden z tych dwóch elementów zaznaczonych na schemacie (nie ma pamiętam dokładnie który to). Reszta ani drgnie.
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2016-04-12, 22:02
Spróbuj napisać PW do Sławka http://samurai.org.pl/pro...ewprofile&u=436 albo zadzwonić (numer telefonu ma w stopce) może coś Ci podpowie. Remontował moją dieslową skrzynię, miał gdzieś sporą galerię fotek z rozbiórki no i wiedzą praktyczną też z pewnością wesprze.
_________________ Długie Koromysło z kowadłem pod maską
W dziale ogłoszeń "Kupię/sprzedam" nie mogę pisać (brak uprawnień), także zrobię to tutaj:
Kupię w rozsądnej cenie skrzynię Samurai 5 biegów. Całkowicie sprawną, z lewarkiem. Jeśli ktoś z forumowiczów ma taką lub namiar na wartą uwagi skrzynię, poproszę o info na PW. Dzięki.
Pomógł: 120 razy Dołączył: 29 Sie 2011 Posty: 4722
Wysłany: 2016-04-13, 10:50
BarTT napisał/a:
W dziale ogłoszeń "Kupię/sprzedam" nie mogę pisać (brak uprawnień), także zrobię to tutaj:
Kupię w rozsądnej cenie skrzynię Samurai 5 biegów. Całkowicie sprawną, z lewarkiem. Jeśli ktoś z forumowiczów ma taką lub namiar na wartą uwagi skrzynię, poproszę o info na PW. Dzięki.
Napisz do Szefunia -> Myszona. Wydajesz się być rozsądnym userem :D <tak tak to ukryty komplement> więc są szanse, że pobłogosławi Ci prośbę odblokowania działu kupię/sprzedam.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum