Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
1.9td XUD9 - niedogrzany
Franek_ 
świeżak



Wiek: 38
Dołączył: 11 Sty 2018
Posty: 14
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-01-11, 12:55   1.9td XUD9 - niedogrzany

co prawda nie samuraj, a vitara, niemniej...

silnik 1.9td XUD9 ze świeżo dołożonym intercoolerem
nowa chłodnica
wymieniony termostat
nowa pompa wody

...a wóz wciąż jeździ niedogrzany (na oko jakieś 40-50C).

wcześniej było git - auto szybko łapało temperaturę, na trasie wskazówka stała na 90C. zaczął jeździć niedogrzany, jak mechanik mi namieszał w silniku (choć układu chłodzenia w ogóle nie miał ruszać i - rzekomo - nie ruszał). następnie wymieniłem termostat, wymieniłem chłodnicę, nic nie pomogło. wóz normalnie odpala, choć trochę głośno chodzi, jeżdżąc po mieście nie jestem w stanie go dogrzać.

jakieś wskazówki? miał ktoś podobną historię? tam można coś kretyńsko źle popodłączać?
 
     
SamNaSamZSam
Guru 4x4



Pomógł: 120 razy
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 4722
Wysłany: 2018-01-11, 13:21   

na oko (szczególnie bawole) to tak średni pomiar... ten w desce instrument pomiarowy też bywa zwodniczy zwłaszcza jak podczas walk w komorze utrąci się kabel i nie styka, albo zgubi się masa do czujnika.

Po mojemu:
1. zmierz temperaturę jakimś sprawdzonym urządzeniem pomiarowym; jak się okaże, że jest te okolice 90 stopni to masz trop do podążania (czujnik temp w bloku, kabelki, masa, sam wskaźnik w desce)
2. obmacaj chłodnicę po odpaleniu i chwilowym pochodzeniu silnika albo chociaż rurę która idzie od termostatu na duży obig do chłodnicy właśnie; jeśli robi się od razu ciepła/letnia, znakiem tego termostat nie domyka na starcie i od razu puszcza duży obieg -> zajrzyj do termostatu, może ktoś go złożył odwrotną stroną, a może nowy nie równa się sprawny.

Cudów bym się nie spodziewał i po weryfikacji powyższego coś się powinno rozjaśnić. No chyba, że poszło jakieś druciarstwo niechcący i przy składaniu silnika któryś przewód z małego obiegu został podłączony z pominięciem termostatu ale nie wiem czy tak się da :) (zdaje się, że obwód nagrzewnicy do nadmuchu jest wpięty w mały obieg więc i jemu można się przyjżeć jak zbadanie punktów 1 i 2 nie da rozstrzygnięcia).

pozdro i powodzenia
_________________
Długie Koromysło z kowadłem pod maską
 
     
Franek_ 
świeżak



Wiek: 38
Dołączył: 11 Sty 2018
Posty: 14
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-01-11, 13:29   

SamNaSamZSam napisał/a:
chyba, że poszło jakieś druciarstwo niechcący


tego właśnie się spodziewam...


SamNaSamZSam napisał/a:
zajrzyj do termostatu, może ktoś go złożył odwrotną stroną, a może nowy nie równa się sprawny


...choć i tego nie wykluczam. mechanika, co mi namieszał w aucie za jaja na suchej gałęzi powinienem powiesić. dość powiedzieć, że auto kupiłem we wrześniu, a wciąż je robię...


czujnik temperatury działa raczej dobrze - czasem auto się dogrzewa (po długiej trasie, jak wóz np. staje w korku, temperatura zdarza się rosnąć) i wtedy, po przekroczeniu 90C, choćby minimalnym, automatycznie włącza się wiatrak chłodnicy.

tej nagrzewnicy się przyjrzę i zweryfikuję sposób montażu termostatu (właśnie jakąś taką głupotę obstawiam)...

dzięki!
 
     
Didymos 
Expert
SJ416



Pomógł: 83 razy
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 2035
Skąd: Węgrów
Wysłany: 2018-01-11, 14:19   

Jak wspomniał Sam - sprawdź, czy góra chłodnicy nie robi się ciepła przedwcześnie, jeśli tak, to termostat do weryfikacji.
Wskaźniki temperatury w suzukach, to raczej luźna sugestia, niż wiarygodny przyrząd pomiarowy :mrgreen:
Nie wiem jak w dieslu, bo nigdy nie miałem nieprzyjemności, ale w benzynowej vitarze niewiele da się spieprzyć w kwestii nagrzewnicy.
Aaa właśnie - nagrzewnica grzeje porządnie, czy ledwo co? W vitarach grzanie jest całkiem wydajne, przy sprawnym układzie oczywiście.
 
     
Franek_ 
świeżak



Wiek: 38
Dołączył: 11 Sty 2018
Posty: 14
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-01-11, 14:23   

nagrzewnica grzeje porządnie nawet na niedogrzanym silniku.

pomimo wskazań, że 40 czy tam 50C, wąż od chłodnicy (ten górny) jest b. ciepły..
 
     
Didymos 
Expert
SJ416



Pomógł: 83 razy
Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 2035
Skąd: Węgrów
Wysłany: 2018-01-11, 15:25   

Termostat podejrzany, ale w pierwszej kolejności nie zaszkodziłby pomiar temperatury jakimś bardziej wiarygodnym narzędziem.
 
     
Franek_ 
świeżak



Wiek: 38
Dołączył: 11 Sty 2018
Posty: 14
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-01-13, 14:16   

Jakby pomiar temperatury byl niewiarygodny to by oznaczalo, ze wentylator to sie wlacza przy realnych 150C :)

Cos jest poknocone, wyglada jakby caly czas byl ten duzy obieg..

Z innej beczki - ma ktos pojecie, czy w tych silnikach moglo nie byc zbiorniczka wyrownawczego plynu chlodzacego (u mnie takowego nie stwierdzono)?
 
     
chankan 
świeżak


Wiek: 52
Dołączył: 13 Lis 2017
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-03-07, 20:47   

Jest zbiornik wyrównawczy.
Musi być
_________________
CHANKAN
Suza 1,9 long
 
     
Junior 
pomocnik mechanika



Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 13 Cze 2013
Posty: 418
Skąd: Gaszowice
Wysłany: 2018-03-08, 09:26   

Nie masz zbiorniczka? Jeśli oba węże wchodzące do chłodnicy nagrzewaja się tak samo to wpierw sprawdziłbym termostat tak jak koledzy piszą wyżej.
 
 
     
Jarek 
rozgadany


Wiek: 38
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 71
Skąd: zabrze
Wysłany: 2018-03-08, 18:52   

W samuraju zbiorniczek występuje, ALE z tego co mi się kołacze w zakamarkach pamięci to nie we wszystkich modelach aut z tym silnikiem był zbiornik. Taki np. Peugeot 405 i jeszcze jakiś inny, miał zbiorniczek zabudowany w chłodnicy.
O tak:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.