Wysłany: 2015-01-03, 14:23 Optymalny zderzak pod wyciągarkę
Wielu z nas jeździ bez przedniego zderzaka lub z samą płytą pod wyciągarkę uzasadniając to, że jest on zbędnym balastem, nadmiernie wystaje albo jest zwyczajnie niepotrzebnym kosztem. Zgadzam się z tym bo w Samuraiu niezmiernie ważna jest masa znajdująca się przed przednim mostem, dążymy do tego aby była możliwie najniższa. Niestety ma to swoje minusy: na przeglądach okresowych często pada z ust diagnosty "brak zderzaka", do tego kombinacje z dowieszeniem kierunków i postojów, wypadało by też mieć pod co podstawić hi-lift w okolicach przednich narożników że nie wspomnę o pewnym mocowaniu pod szekle. Na domiar złego dochodzą względy estetyczne bo "dlaczego Ty nie masz zderzaka"... i takie tam w stylu "do Samuraia to wystarczy Ci ceownik, brecha" bo przecież Samurai brzydki...
Jak wiadomo od paru lat hobbystycznie zajmuję się dorabianiem różnych gratów do forumowych Suzuk i bardzo często pytacie mnie o możliwość wykonania: "jakiegoś wieszaka pod windę z rurką na światła i... co by był lekki i tani"
Wychodząc na przeciw potrzebie zwracam się do Was z prośbą, szczególnie do właścicieli bezzderzakowych Suzuk o ujawnienie swoich wizji idealnego zderzaka. Ja oczywiście mam swoją ale nie o mnie chodzi więc proponuję abyśmy w drodze dyskusji postarali się określić jak taka konstrukcja miała by wyglądać, co zawierać i najważniejsze w jakim budżecie się mieścić a z tego wyliczymy w jakiej masie powinienem się zmieścić.
Wracając do mojej koncepcji chciałbym aby podstawowa konstrukcja wraz z mocowaniami była gięta z jednego kawałka a wszelkie spawane elementy nie przenosiły bezpośrednio naprężeń od windy, najdroższym w produkcji jest połączenie spawane i szlifowane więc takie musimy pominąć całkowicie.
Proponuję przyjąć wizję rurowca, jako bazę do dyskusji przyjmijmy takie coś zapożyczone od większego brata:
Jak dla mnie:
Przy chłodnicy przeniesionej na pakę oraz zastosowaniu przekładni kierowniczej z anglika na zewnątrz ramy:
* wyciągarką jest w obrysie auta czyli w miejscy gdzie kiedyś była chłodnica i oryginalna przekładnia kierownicza.
Tym samy mam wyciągarkę (tzn planuję ją tam wstawić) w obrysie auta, bliżej przedniego mostu.
Kąt natarcia bardzo dobry.
Można także dołożyć praktycznie samą estetyczną rurkę, w miejsce zderzaka fabrycznego, która pozwoli się podnieść hi liftem.
Taki jest mój ideał.
_________________ SWAP - 1.6 Baleno 16V, opona 32 calekopia Simex, SPRING, hudrauliczny zawór jako ręczny, wspomaganie: chłodnica na pace 205 + dodatkowy wentylator, blokada przód + wzmocnione półosie i przeguby, miniklatka - kolejność dowolna.
Pomógł: 83 razy Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 2035 Skąd: Węgrów
Wysłany: 2015-01-04, 22:13
Ja jestem blisko tego ideału
Winda dosunięta do samej chłodnicy (chłodnicy na pace nie chcę), osobna płyta, zderzak z rury 42 mm - waży jakieś 5 kg
Z opancerzania samochodu już wyrosłem, jeżdżę ostrożniej i uważam na szybko przemieszczające się drzewa.
Sorry ale zupełnie zapomniałem o tym napisać hehe nie wiem jak to się mogło stać bowiem chodzi właśnie o to że wyciągarka ma być dosunięta pod samą chłodnicę a grill wycięty odpowiednio do kształtu wyciągarki razem z poziomym paskiem blachy nadwozia. W związku z tym dopiero wtedy będzie możliwe przyjęcie takiego kształtu jak na foto powyżej oraz zachowanie kąta natarcia jak przy oryginalnym zderzaku bez windy.
Zderzak taki nie będzie przeznaczony zatem do aut ściśle seryjnych bo bez wycinki się nie obejdzie ale nie ma wymagać przenosin ani przekładni ani chodnicy.
Pomógł: 83 razy Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 2035 Skąd: Węgrów
Wysłany: 2015-01-05, 10:36
Pytanie tylko, czy winda wlezie bez przenoszenia przekładni?
Tak to wyglądało u mnie przed montażem zderzaka (przekładnia vitara anglik na zewnątrz ramy):
Ja też jestem fanem lekkich , nie wystających ,rurkowych zderzaków:) sam zrobiłem zderzak z wygiętej rury ,blachy pod ślizg i dwóch blach które mocują go po bokach ramy ale moja opcja jest jedynie opcja dla kogoś kto ma chłodnice na pace albo jakoś ją cofnie wymaga usunięcia wszystkiego po bokach ramy i mocowania budy sa w zderzaku(widac na foto4) osobiście polecam takie opcje bo nie trzeba sie martwić ze zawiśniemy gdzieś na zderzaku ,mamy lekki przód i możemy fajnie ustawić płytę ślizgowa, wygląda elegancko a nie jak szyna kolejowa:)
No fajnie Ci to wyszło, bardzo praktycznie ale rozumiesz... mi chodzi o to aby mogli go zamontować "zwykli śmiertelnicy". Rozwiązanie musi być jak najmniej inwazyjnie bez konieczności wycinania i przeróbek całego przodu. Jeśli ktoś buduje zmotę zazwyczaj plan zagospodarowania przestrzeni jest mocno indywidualny - dzięki za foty.
Pomógł: 22 razy Dołączył: 28 Lis 2013 Posty: 520 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-04-09, 14:42
Hej, Krzykku,
Oglądałem fotki Twojego zderzaka przedniego i przyszły mi do głowy 2 sprawy w sprawie :) zderzaka budżetowego, dla zwykłych śmiertelników.
Otóż w porównaniu do tego heavy duty, high profi: Wg mnie powinien być szerszy - bardziej zbliżony do standardowego - wydaje mi się, że profi jest węższy.
Druga sprawa, która mnie zastanawia: Czy profi musi miec rurę osłaniającą potencjalną wyciągarkę - czy jest ona kluczowa dla sztywności całego zderzaka?
No i kiedy jakieś rysunki prototypu do podziwiania?
Krzysztof, a może byś zrobił jakiś fajny, dodatkowy projekt dla tych, co chcą poszaleć w terenie, a nie mają jeszcze rasowej zmoty?
Np.
Zderzak przedni z pałąkiem, który poprowadzi linę syntetyczną na bagażnik dachowy(wykonany w formule klatki b.) w którym są luki dla przejścia liny wraz z hakiem dla asekuracji bocznej, a nawet wyciągania do tyłu.
Zapewne ten kangur musi być wyprowadzony odpowiednio wysoko, by lina nie haczyła o maskę, a konstrukcja jego i mocowania do ramy, mocne.
A jak już będziesz zawijał w te sreberka, to może przy okazji machniesz ,,bagażnikoklatkę".
Pozdrawiam serdecznie
_________________ Arek
Życie jest jak muzyka.
Przestrzeń między nutami jest ważna jak nuty.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum