Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Poliftowe rozterki (wieszaki +2cale)
Starscream 
4x4 guru



Pomógł: 21 razy
Wiek: 44
Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 1731
Skąd: SZY
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2016-05-31, 19:16   

Gratuluje pomysłu. Trzeba był za resor targać może by wieszak wyrwało i pomysłodawcę .... No
_________________
Samuraj- neverending story...
 
     
rumun 
mechanik



Pomógł: 6 razy
Wiek: 31
Dołączył: 24 Mar 2014
Posty: 652
Skąd: wyszków
Wysłany: 2016-05-31, 19:34   

panowie, zależy jaki ten hak, wiadomo że jak jest na środku samochodu a nie przymocowany bezpośrednio do ramy to sie bedzie wyginał, ale chłopaki patrolami sie ciągają za takie haki tylko przymocowane w odpowiednim do tego miejscu.
_________________
samurai 1.6 16v, sprężyna, przód blokada arb+wzmacniane półosie, tył mini spool, spiek, reduktor 1.0, tył wał uaz,wspomaganie,kubełki, chłodnica na tyle, simex 260/75r15, tarcze z tyłu+zaciski od alfy.
 
     
SamNaSamZSam
Guru 4x4



Pomógł: 120 razy
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 4722
Wysłany: 2016-05-31, 20:15   

ja się tylko głośno zastanawiam jak to jest z wytrzymałością takiej stali która była gięta raz w jedną raz w drugą stronę. Oczywiście nie znam skali ruchu, zakładam że to "rozsądne" było gięcie, ale myślę sobie, że to może być już nie ten sam hak po takich zabiegach?

Kurian by się przydał, on dobry w te rozkminki wytrzymałościowe materiałów i przekrojów wszelakich.
_________________
Długie Koromysło z kowadłem pod maską
 
     
alientm 
stały bywalec


Dołączył: 03 Sty 2015
Posty: 184
Skąd: Mrągowo
Wysłany: 2016-05-31, 21:38   

Starscream napisał/a:
Gratuluje pomysłu. Trzeba był za resor targać może by wieszak wyrwało i pomysłodawcę .... No


Dlaczego porównujesz dość delikatne mocowanie resoru do haku o solidnej grubości mocowanego seryjnie do mocnej ramy ?

Takie stwierdzenie to lekka przesada, z tyłu nie ma chyba innego, bardziej sensownego miejsca na zaczepienie liny - biorąc pod uwagę że to seryjne auto i nie ma innego zaczepu z tyłu. Może nie jest najlepsze do kinetyka (życie to zweryfikowało) ale innego w serii po prostu nie ma.

W Viatrze 4 lata tak przejeździłem i kilka turystycznych rajdów przejechała - nic się nie wygięło, a zawsze zaczepiałem linę o hak, widać ten co mam w Samuraju jest słabszy i tyle, ale zaskoczyło mnie że jest aż tak miękki.
_________________
Samurai 1.3 (1992r), Lovells +2 cale, XTR 12000 speed, simex 235/70 i coś tam jeszcze.
 
     
kurian 
mechanik



Pomógł: 13 razy
Wiek: 40
Dołączył: 07 Lip 2012
Posty: 594
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2016-05-31, 21:39   

skoro hak się wygiął to stal się uplastyczniła, a raz uplastyczniona stal to traci swoje właściwości.

taki przykład, rurka miedziana przewodu hamulcowego - zginamy ją raz i odginamy, następnie ponawiamy gięcie i odginanie, i tak kilka raz (każdorazowo odczuwalnie idzie to lżej) aż doprowadzamy do zerwania. Tak samo jest z stalą.
_________________
Suzuki Samurai 1.3i '94 - seria
Radość zaczyna się tam gdzie kończy się rozsądek.
Będąc w terenie postępuj zawsze tak, byś z czystym sumieniem mógł wrócić kiedyś w to samo miejsce. Ty, albo ktokolwiek inny...
 
     
Starscream 
4x4 guru



Pomógł: 21 razy
Wiek: 44
Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 1731
Skąd: SZY
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2016-05-31, 21:40   

mnie by przez myśl nie przeszło tam szarpać i tyle. Bo na hak inne siły działają. Widziałeś jakie blachy ścina przy szarpaniu? a co to taki hak który do tego nie jest.
_________________
Samuraj- neverending story...
 
     
lukawa 
stały bywalec



Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 11 Sie 2014
Posty: 198
Skąd: Szklarska Poręba
Wysłany: 2016-06-01, 10:25   

Maksymalna masa przyczepy jaką może Samurai szarpać to 1100 kg, tak stoi w dowodzie rejestracyjnym, czyli tyle ile waży Samurai. Czy jest jakaś duża różnica w szarpaniu przyczepy i samca? Zgadzam się z kolegą Alientm, w kwestii szarpania hakiem cywilnym autem, które faktycznie do ciągnięcia ma tylko hak kulowy i jeśli hak ten w istocie przeznaczony jest do ciągnięcia, to dla czego to tak strasznie zły pomysł, by wyciągać się z opresji właśnie za ten hak? (czy to faktycznie pomysł porównywalny z ciągnięciem za resor??!!). Owszem nie jest to idealne miejsce do szarpania, mi zdarzyło się rozerwać taśmę kinetyczną, która nie weszła całą szerokością poniżej kuli haka i ... - tak , jak już powiedziałem nie jest to idealny sposób, ale jak to mówią "tonący brzydkiej się chwyta" :mrgreen:
Wracając do haka Alientma, to chyba jednak rurka była mu potrzebna :-/ . Podpowiadając wcześniej, by ją wywalił sugerowałem się konstrukcją swojego haka, który nie ma tej rurki, a który bez szwanku przeżył nie jedno szarpanie, nie raz uderzył w skały, stopnie itp, wozi też bagażnik rowerowy z 4 rowerami przy czym dopuszczalny nacisk na hak to zaledwie 100kg, a bagażnik z rowerami waży ciut więcej i nigdy, nawet na wertepach haka nie wygiął.
_________________
Taka jest moja koncepcja, tak ja to widzę.
Ostatnio zmieniony przez lukawa 2016-06-02, 03:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
kostuch 
Expert


Pomógł: 51 razy
Dołączył: 20 Lut 2012
Posty: 2075
Skąd: wawa
Wysłany: 2016-06-01, 11:48   

alientm napisał/a:

Dlaczego porównujesz dość delikatne mocowanie resoru do haku o solidnej grubości mocowanego seryjnie do mocnej ramy ?

Z tą mocną ramą to trochę pojechałeś...
Sam hak to odkuwka która ma(?) odpowiednie atesty na swoją wytrzymałość. Chyba że teraz robią w chinach na wtryskarce :lol:
Ale mocowanie do belki a belki do ramy to już inna bajka.
 
     
corsa 
rozgadany



Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 93
Skąd: KMY
Wysłany: 2016-06-01, 16:53   

chciałbym tylko zaznaczyć że ja np mam dopuszczalną masę przyczepy holowanej wbite w dowód 1300 kg w samuraiu oczywiście( przyczepa musi posiadać hamulec ale nie ma to wielkiego znaczenia chyba jeśli bierzemy pod uwagę "ciąganie")
_________________
mój samurai http://samurai.org.pl/viewtopic.php?t=4795

galeria http://imgur.com/a/h8JUz#0
 
     
SamNaSamZSam
Guru 4x4



Pomógł: 120 razy
Dołączył: 29 Sie 2011
Posty: 4722
Wysłany: 2016-06-01, 23:37   

chciałem zauważyć, że przyczepa holowana na własnych kołach w warunkach drogowych stawia troszkę inny (strzelam, że mniejszy :D) opór niż wklejony samochód terenowy nawet o masie odchudzonego samuraia.
_________________
Długie Koromysło z kowadłem pod maską
 
     
Starscream 
4x4 guru



Pomógł: 21 razy
Wiek: 44
Dołączył: 30 Paź 2012
Posty: 1731
Skąd: SZY
Ostrzeżeń:
 1/3/6
Wysłany: 2016-06-01, 23:49   

tylko że przy zrywie będzie nawet kilka ton jak nie kilkanaście chwilowego. Znam przypadek że wciągarką do drewna która ma 10T wyrwali cały most z uaza, to nie sa miejsca do szarpania czy ciągnięcia na tzw chama. Ja jak jade do "utopca" to go przeważnie obkopuję bo nie mam zamiaru dogadywać sie z gościem że ma dwa auta :mrgreen: i to moja wina. A ostatnio ratowałem "wspaniałe" patrole w długi wekend.
lukawa skoro Ty porównujesz ciągnięcie przyczepki do szarpania kinetykiem to coś tu jest nie tak.
_________________
Samuraj- neverending story...
 
     
lukawa 
stały bywalec



Pomógł: 2 razy
Wiek: 45
Dołączył: 11 Sie 2014
Posty: 198
Skąd: Szklarska Poręba
Wysłany: 2016-06-02, 03:38   

Starscream napisał/a:
tylko że przy zrywie będzie nawet kilka ton jak nie kilkanaście chwilowego

owszem przy statyku, przy kinetyku wcale nie - patrz bandżidżamping.
Star - masz rację, ale nie do końca,.. bo kinetykiem mogę szarpać do końca wytrzymałości tegoż kinetyka (12-22T?)... no np. samca wklejonego w glinę, czy inne równie dobrze "trzymające" błoto i jeśli nie strzeli kinetyk, to strzeli hak (nie ważne - kulowy czy "ofroudowy") albo sprzęgło, albo jeśli nic nie padnie, to po prostu nie wyrwę dziada z błota - wszystko wg norm? Przyczepę mogę ciągnąć o masie 1100 kg (Corsa nawet 1300 ;-) ) ale czy producent haka, przyczepy czy Samuraia przewidział te obciążenia tylko w idealnych warunkach tj. asfalt i z górki??
Zgadza się - nie porównam szarpania kinetykiem do nawet wyrywania przyczepy z bagna pod górę, chcę powiedzieć tylko, że hak kulowy wcale nie uciągnie mniej niż hak ofroudowy, wszystko zależy od jego wykonania, montażu i "zdolności kierowcy :mrgreen: ". Hak kulowy, zważywszy na jego budowę, jest na pewno mniej bezpieczny przy szarpaniu, w porównaniu do pełnego ucha + szekla itd. , ale czy aż tak mniej wytrzymały??

Na pewno jednak "nie tak" jest porównanie szarpania za hak kulowy do szarpania za resor :shock: - równie dobrze można by przytaczać inne śmieszne pomysły, np. zaczepić kinetyka do lewarka reduktora, albo za wał :lol:
_________________
Taka jest moja koncepcja, tak ja to widzę.
 
     
alientm 
stały bywalec


Dołączył: 03 Sty 2015
Posty: 184
Skąd: Mrągowo
Wysłany: 2016-06-02, 08:02   

Np. na rajdzie w Raszągu zauważyłem że auto orga ma szekle do kinetyka zamocowaną na główce tylnego mostu, a auto jeździ głównie w wyczynie. Fakt że to dość duże mosty i za pewne mocne ale też na pierwszy rzut oka wydawało by się to słabym pomysłem (dla mnie) a jednak biorą pod uwagę doświadczenie orga zdaje to w 100% egzamin.

Nie zmienia faktu że będę kombinował ze zrobieniem jakiegoś ucha mocowanego bezpośrednio do ramy, pomysł jest aby było przykręcone pod hak, tzn między hakiem a ramą, śruby do haku są dość solidne. Nie bardzo chcę spawać ucha do ramy, życie zweryfikuje, choć zdaje mi się że wyciąganie za hak miało ten plus że lina zaczepiona jest centralnie z tyłu auta więc siły rozkładają się równo na obie strony ramy, przy zaczepie (uchu) z jednej strony już będzie inaczej, choć nie powiedziane że źle.
_________________
Samurai 1.3 (1992r), Lovells +2 cale, XTR 12000 speed, simex 235/70 i coś tam jeszcze.
 
     
marcelo 
zapaleniec
Samurai start seria


Pomógł: 3 razy
Wiek: 34
Dołączył: 09 Mar 2013
Posty: 270
Skąd: Lwówek Śląski
Wysłany: 2016-06-02, 08:34   

miałem też taki fabryczny hak. na szczęście nie dokręcałem tej rurki do podłogi bo to dziwna sprawa - po próbie wyciągnięcia wklejonego pajero long 2.8 o masie ok 2100kg na zwykłym pasie statycznym, wygięło go na płaskownikach i poszedł na złom
_________________
33'' silverstone; 5cm Bodylift; 5.125; ARB+HF; spring; spiek; Et-28+5cm; 1.3 pony->1.6 8v
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
 
   

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Forum owner .::Myszon::. Template created by Qbs. Template theme based on Unofficial modifications.